Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Är en citron salt, sur, söt eller besk?:
Vilket språk används primärt i detta forum?:

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: niclasf
« skrivet: 31 januari 2019, 15:17:22 »

Nu har rörmokaren varit här och fixat problemet med att VBfram och VBretur var växlat. Hela radiatorerna blir nu härligt varma istället för bara ena kanten  tummenupp

Jag kommer låta BVP vara på något dygn och se hur värmen blir. Förhoppningen är att jag kan justera kurvlutningen ett eller ett par snäpp nedåt. Eventuellt att jag justerar cirkulationsflödet också för att få ett deltaT på runt 7°C.
Skrivet av: niclasf
« skrivet: 30 januari 2019, 21:53:52 »

Imorgon kommer rörmokaren och ska skifta VBfram och VBretur.

Det är en sak jag funderar på när det gäller värmefördelningen i huset.

Huset består av två huskroppar som sitter sammanbundna med en hall.
Den ena huskroppen består av kök/matdel/v-rum. Den andra huskroppen är suterräng och består av en övervåning med flera sovrum och ett suterrängplan där bl.a. bergvärmepumpen står.

Vid bergvärmepumpen så går ett VB-par till ena ena huskroppen och ett VB-par går till suterrängkroppen.

Den ena huskroppen är i snitt 2-3°C kallare än den andra. Är det en bra ide att be rörmokaren att installera strypventiler på VBfram till vardera huskropp? På så sätt skulle jag grovt kunna justera temperaturen till en hel halva av huset med en strypventil. Då slipper jag att röra flertalet slottsventiler med hög läckrisk.


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 januari 2019, 07:36:07 »


Carl N: Kan du rekommendera bra radiatorventiler? Vi tycker att de slottsventiler vi har är fina och vill ogärna byta dessa mot plast-dito. Om jag renoverar dessa så kanske de håller 50 år till? Finns det kanske en nya insatser till slottsventiler som gör dom täta?
Jag gissar som du att elementen har varit felkopplade sedan Maj 2009. Jag har dock inte förstått varför kompressorn behöver jobba oftare/hårdare när VB-retur har ett litet deltaT att jobba mot. Jag behöver läsa på lite om det.


Det går att packa om dom om man vill, det står lite om det i denna tråden.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54802.0;all

Sen finns ju nya slottsventiler med gammalt stuk.
https://www.mma.se/produkter/slottsventil/

Dina bilder med värmekameran visar rätt tydligt på vad som händer i radiatorerna när det är felkopplat.
Man ser tydligt att bara en liten del av radiatorn blir riktigt varm, vattnet i övriga delen av radiatorn står relativt stilla så man får "kortslutning" i varje radiator vilket gör att en stor del av vattenvolymen inte passerar värmepumpen under en värmecykel.
Värmeavgivningen från radiatorn blir dessutom sämre vilket gör att man måste kompensera med högre framledningstemp.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 16 januari 2019, 07:22:57 »

Få dit en röris som kopplar om vb och retur, och få på eett expkärl även på kb, med 0,5 bar övertryck, så får du nog mindre problem. Inte bra att rören går högre än själva kärlet.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 15 januari 2019, 22:34:59 »

Det skall alltid finnas vätska i nivåkärlet, så du måste fylla.  Helst etanol/vatten blandning, men om det är lite som saknas så kan man nog komma undan med vanligt vatten.  Tvångskör kb-pumpen och tillför vatten långsamt medan kb cirkulerar så blir inte koncentrationen vatten för hög.

Kolla om det inte finns luftningsnipplar i hobbyrummet, möjligtvis som små klumpar dolda under isoleringen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 januari 2019, 21:58:57 »

Skruva loss säkerhetsventilen och fyll på vatten. Det ska egentligen vara 30% sprit men är det bara några liter som behöver fyllas på går det bra med vatten. Det finns flera hundra liter köldbärare i systemet och det är bra marginal till fryspunkten på lösningen så det gör inget om köldbäraren späds en del.

Sätt sen köldbärarpumpen på högsta hastighet. Det kan ta några dagar innan luften har drivits ut. För nya anläggningar brukar man rekommendera att köldbärarpumpen går kontinuerligt i någon vecka just för att driva bort luften ur systemet.
Skrivet av: niclasf
« skrivet: 15 januari 2019, 21:47:33 »

Expansionskärlet är tomt.

Rören som kommer försvinner in i väggen i bilden är KB-rören.
Bakom väggen ligger KB-rören ca. 5cm ytterligare upp mot taket.
De följer taket 3 meter in i ett annat rum (hobbyrummet) där de viker av ner mot golvet och ut och ner i marken.
Det är i hobbyrummet som jag hör att det bubblar när kompressorn startar/stannar.

Bubblet kommer alltså från KB-rörens högsta nivå.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 15 januari 2019, 21:27:51 »

Ridax: Nivåkärlet är tyvärr inte på högsta punkten. Kanske därför det är luft i systemet.
Har du vätska i nivåkärlet?  Är det därifrån det bubblar eller från ledningarna högre upp?
Skrivet av: niclasf
« skrivet: 15 januari 2019, 21:15:56 »

ok. Nog om dolda fel. Det primära är att jag får råd om cirkulationsproblemet på vb.
Tempsensorerna på KB är utrett.
Gurglet i KB likaså.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 15 januari 2019, 21:06:23 »

Håller med om att det inte är rimligt att man ska behöva sätta på värmen i augusti för att kolla att radiatorerna är rätt inkopplade.
Rimligt och rimligt...  Värmesystemet ingår i det som specielt poängteras ingår i din undersökningsplikt men inte görs av normala  besiktningsmän.  Ett fel i värmesystemet som köparen upptäckte med ett icke förstörande test på några minuter lär inte nå upp till kravet att det inte gick att upptäcka vid en överlåtelsebesiktning.

https://www.anticimex.com/sv-SE/privatkunder/vara-tjanster/overlatelsebesiktning/
Följande delar ingår inte, dessa bör kontrolleras av fackman inom respektive område:

El-, ventilations-, värme-, vatten- och sanitetsinstallationer.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 15 januari 2019, 20:03:43 »

Kolla lite närmare på ditt foto nu. Du behöver ju bara stänga ventilerna närmaste pumpen och koppla om där. Fixa det nu direkt för att slippa plåga kompressorn en halv vinter till. Problemet med felkopplingen är att du inte får hela radiatorerna varma utan cirkulerar bara en del av vattnet i de. Det leder till många start stopp och att du måste köra en onödigt hög kurva som också sliter på kompressorn.

// Magnus
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 januari 2019, 19:51:47 »

Det stämmer att pumpen inte använder köldbärartemperaturerna för reglering. Däremot är det bra att de fungerar, det underlättar vid ev. felsökning. Det är NTC-motstånd som används som givare. Att de inte fungerar har säkert inget med kompressorbytet att göra. Det är rätt vanligt att köldbärargivarna liksom utegivaren blir fuktskadade.

Det spelar ingen roll var expansionskärlet på varma sidan sitter.

Håller med om att det inte är rimligt att man ska behöva sätta på värmen i augusti för att kolla att radiatorerna är rätt inkopplade.

Nivåkärlet behöver inte vara högsta punkten. Däremot ska det monteras på ingående köldbärare till pumpen så sådant sätt att bubblor som kommer med köldbäraren ska kunna hamna i nivåkärlet.

Är nivåkärlet inte monterat på högsta punkten bör det finnas en luftningsventil men det slarvas nog ofta med det. Jag lyckades bli av med bubbelljud i genom att trycksätta nivåkärlet till ca 0,5 bar. Tror det sögs in luft vid cirkulationspumpen. Men trycksättning förutsätter att det sitter en säkerhetsventil på nivåkärlet.
Skrivet av: niclasf
« skrivet: 15 januari 2019, 19:10:23 »

Ahh, ok. En rörfrys låter ju som ett praktiskt verktyg. Gissar att man då vill frysa vattnet strax innan en krök :)

Skrev lite kort om ventilerna i förra inlägget. Säljaren hade provat vrida på några av slottsvreden från -57 och de hade börjat läcka.
Jag skrev också att jag inte ville byta slottsvreden. Tänkte att jag kunde renovera dessa till sommaren så det skulle gå att tömma VB-systemet på vatten. Finns någon tråd om detta på byggahus och/eller en tråd här.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 januari 2019, 19:04:55 »

Rörisen kanske har en rörfrys? Då kan man kapa rören utan slask närsomhelst.

Varför vill du byta radiatorventiler om du har fina slottsvred?
Skrivet av: niclasf
« skrivet: 15 januari 2019, 18:52:45 »

Tack för alla svar!

Först vill jag bara säga att jag inte på något sätt försöker utnyttja “dolt-fel-kortet” till varje pris, utan vill bara veta att jag inte missar något uppenbart. Dessutom menade jag mest problemet med fel cirkulationsriktning. Men jag var otydlig.
Visningen av huset var i augusti då radiatorer förmodligen är avstängda. Känns orimligt att man på alla husvisningar behöver sätta på BVP för att undersöka att allt står rätt till, men jag kan ha fel. I Stockholm går det undan vid husköp.  :o
För övrigt har jag väldigt bra kontakt med säljaren och vill så klart ha det så även i fortsättningen. Min tanke var att kontakta installatören av bvp, men firman (Climatec) har tyvärr gått i konkurs 2014 :(

Ridax: Nivåkärlet är tyvärr inte på högsta punkten. Kanske därför det är luft i systemet.

Carl N: Kan du rekommendera bra radiatorventiler? Vi tycker att de slottsventiler vi har är fina och vill ogärna byta dessa mot plast-dito. Om jag renoverar dessa så kanske de håller 50 år till? Finns det kanske en nya insatser till slottsventiler som gör dom täta?
Jag gissar som du att elementen har varit felkopplade sedan Maj 2009. Jag har dock inte förstått varför kompressorn behöver jobba oftare/hårdare när VB-retur har ett litet deltaT att jobba mot. Jag behöver läsa på lite om det.

944_Driver: Golvbrunn finns :) dock är alla ventiler av typen slottsventiler och de kommer troligen att börja läcka om jag vrider på dom. Säljaren rekommenderade mig att inte röra dom eftersom han hade dåliga erfarenheter från det :)
Bra tips annars!

Roland: Om jag förstår det rätt från alla era svar så använder inte värmepumpen deltaT-parametern på något sätt i sin reglering. Då får jag se om jag orkar jiddra med att byta dom. Tittade på inkopplingen av utetemperaturgivaren och den var inkopplad med två signaler. Gissar att det är en resistiv sensor av typen NTC/PTC. Om det är samma typ av sensorer på KB så är det väl helt enkelt fel värden på dom. Eller är det sannolikt att båda ska ha blivit fuktskadade vid kompressorbytet? Jag känner inte till hur “söligt” det är :)
Säljaren är mjukvaruingengör och har gjort mycket av renoveringen i huset tillsammans med sin fru. Men jag håller med om att han borde kanske märkt något under alla år.


Tänkte börja tanka ur data ur värmepumpen. Ska bli intressant att få lite grafer att titta på :)

Hur akut skulle ni säga att det är att byta cirkulationsriktning? Kan jag vänta till vår/sommar?

Expansionskärlet för VB sitter på VBretur. I Nibe-manualen är den inritad på VBfram. Spelar det någon roll?


Tack igen för bra svar!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 januari 2019, 09:50:26 »

Det är vanligt att temperaturgivarna på köldbäraren blir fuktskadade och visar alldeles för höga värden. Det påverkar inte funktionen. Jag skulle vilja jämställa felet med att man vid inflyttning upptäcker att det sitter en trasig säkring i elskåpet så att belysningen i källaren inte fungerar.

Håller med Carl om att de felkopplade radiatorerna troligen har bidragit till kompressorbytet. Det betyder att nuvarande kompressor under nästan 5 år har fått arbeta under ogynnsamma villkor. Man skulle kunna hävda att det är sannolikt att dess livslängd inte kommer att nå det antal drifttimmar som är normalt för en kompressor. Man har en rätt omfattande undersökningsplikt innan man kan hävda dolt fel. Om den felaktiga inkopplingen kan räknas dit vill jag inte uttala mig om. I vilket fall som helst måste den åtgärdas. 

Det är märkligt att radiatorerna har varit felaktigt inkopplade i, förmodar jag, 10 år utan att husets ägare upptäckte det. Gissar att den tidigare ägaren inte var ingenjör. 

Det är bättre att använda den fasta flödesregleringen vid utloppet (antar att sådan möjlighet finns) vid intrimning av radiatorerna.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 15 januari 2019, 09:44:14 »

Den där felkoppling fixar man utan att tömma hela systemet om det finns golvbrunn i rummet som backup. Stäng alla ventiler som finns i systemet. Släpp ut övertrycket och var snabb med att plugga kopplingar när du skruvar loss det som behövs. Systemet kommer funka mycket bättre när det är rätt kopplat.

Jag monterade elpatron i 500 liter acktank utan att tömma systemet, spännande men helt odramatiskt till slut.

// Magnus

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 15 januari 2019, 09:03:18 »

Ser inget dolt i felet.  Fel av installatören ja och reklamerbart mot denne om man gjort det i tid, normalt 3 år men vid vissa arbeten på hus kan man reklamera i 10 år.

Det är alltså installatören du skall reklamera till i så fall och inte säljaren.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 januari 2019, 08:21:28 »

1. Detta är nog inte ett dolt fel, troligen måste tempgivarna bytas. Jag skulle fixa detta då det är bra att ha koll.
2. Lufta köldbäraren som sagt.
3. Koppla om grejerna, och jag antar att detta kan anses vara ett dolt fel, klok tanke att passa på att byta till bra radiatorventiler samtidigt.
Jobbet borde inte ta så många timmar, det borde gå att fixa när som helst.

Min gissning är att felkopplingen även har gjort att kompressorn både fått jobba med hög temp och många start/stopp vilket kan förklara kompressorbytet.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 15 januari 2019, 07:00:58 »

Ta dit en röris för att kasta om fram och retur - elementet nära.  Glöm dolt fel.  Inte speciellt dolt och spara kraft och goodwill ifall du verkligen hittar något i framtiden som är dyrt och dolt.

Passa på att fixa givarna.  Låter inte som diffen blir rätt heller (inte för att det spelar roll).  Lufta kb. Är nivåkärlet på högsta punkt?
Skrivet av: niclasf
« skrivet: 14 januari 2019, 22:05:33 »

I november förra året flyttade vi in i ett 190kvm stort tegelhus i Stockholm byggt 1957.
Där installerades en bergvärmepump (Nibe Fighter 1235-8) i Maj 2009 enligt tidigare ägare. Borrhålet är 160 meter.

Någon gång runt 2014 har kompressorn fått bytas enligt uppgift från förre ägaren.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av bergvärmepumpar. Därför har jag tre huvudsakliga frågor om bergvärmepumpen som någon här kanske kan hjälpa mig med.

1. I samband med bytet av kompressorn kring 2014 så visar KB-temperaturerna IN och UT fel. KBut kan t.ex. ligga på 35°C och KBin på 71°C. Antagligen installerades fel typ av temperatursensorer vid kompressorbytet. Enligt tidigare ägare så påpekade han detta för hantverkaren, men hantverkaren sa att detta inte hade någon betydelse. DeltaT blir rätt ändå sa han. Men om jag gissar rätt så är KBin/KBut fel med en faktor 10 vilket då även deltaT blir. Frågan är hur påverkar detta felaktiga deltaT funktionen på bergvärmepumpen?

2. Varje gång kompressorn startar så bubblar det en massa i köldbärarrören. Är bubbel/luft i KB-systemet OK eller bör det åtgärdas?
3. Lånade en FLIR-kamera i helgen. Upptäckte att på samtliga vattenelement så kommer VBfram in nederst och VBretur uppe vid vredet. Eftersom alla radiatorer är felkopplade så borde det räcka med att skifta nere vid bergvärmepumpen. Se bilder. Är cirkulation åt fel håll tillräckligt o-bra för att ta hit en rörmokare som får koppla om så att det blir rätt? Detta får ju i så fall bli till sommaren eftersom systemet behöver tömmas på vatten. Tänkte i så fall passa på att samtidigt renovera alla slottsvred på radiatorerna så att jag kan justera in deltaT på varje radiator.
Bilder: https://photos.app.goo.gl/8GQvJHx1fsg5Sb6u6

Kan man kalla något av dessa fel för dolt fel?

Hoppas jag inte glömt något uppenbart. Fråga i så fall.

/Niclas

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme