Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Är en citron salt, sur, söt eller besk?:
Vilket språk används primärt i detta forum?:

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Josth
« skrivet: 11 oktober 2018, 17:54:18 »

Jo precis, man ska undvika att termostaterna stryper om man har värmepump utan låta den sistnämnda styra värmen. I sovrum kanske man vill ha det lite svalare dock och låta termostaten hålla nere temperaturen. När graderna sänks och värmepumpen sedan ska arbeta upp temperaturen igen i huset så blir det med sämre COP och/eller med hjälp av el-patronen.  Digital termostat kanske kan passa i sovrummet om man automatiskt vill ha lite varmare på dagen och sedan sänka temperaturen igen tidigt på kvällen för komfort men inte för att spara energi. Reser man bort en längre tid (vecka eller längre) kan man sänka inomhustempen till 15 grader.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 oktober 2018, 17:40:19 »

Jag skulle tro att din vp har funktion för att sänka värmen vissa tider men tror inte du spar nått och om du spar är det väldigt lite i alla fall.
Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 11 oktober 2018, 13:09:04 »

Hur är det med att ställa in temperaturen med termostater, vissa förespråkar ju att köra max eller helt utan termostat.
Jag har nämligen digitala termostater på alla radiatorer som kan styras med app, samt en knapp i hallen som aktiverar ”auto” eller ”eco”-läge.
Är det smart att tex aktivera eco när man går hemifrån, med inställning på tex 17 grader i hela huset, detsamma att sätta schema på natten?
Eller förstör det bara och gör så att själva uppvärmningen drar lika mycket energi eftersom allt ska jobba för fullt igen för att nå tex 21 grader?
Tänker mig att tex sänka ner i hela huset under natten till 18 grader, även köra lägre temperatur i källaren jämt, samt eco när ingen är hemma..
På längre semestrar kan det ju iafl vara värt att sänka ner temp fram tills dagen man kommer hem, eller?
Eller köpte jag alla i onödan? :D
Skrivet av: Josth
« skrivet: 10 oktober 2018, 11:21:48 »

Ja har man energiklass F med värmepump så är det något som inte stämmer. Energiklass C eller D är väl det vanliga med fungerande värmepump av någorlunda modern modell. Hoppas du först får en kostnadsuppskattning på reparationen.
Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 10 oktober 2018, 11:02:50 »

Hmm, han peka lite här och där på delar som skulle bytas, Hahah, men Säkert förångaren, om det är vanligast?
Jag ska fråga när han återkommer och se till att förbättra det som rekommenderas!
Det som är mest intressant är om jag köpt huset med trasig VP.
Då den angivna driftkostnaden för huset innefattar ganska höga elkostnader så tror jag faktiskt att den varit sönder länge och förre ägaren kört som jag på eldrift utan att veta.
Annars har jag svårt att tro att man förbrukar 2200-2800kw (prognos på min elräkning) per månad under höst och vinter i Göteborg..
Dessutom, energiklassning har väl baserats på det också vid köpet, eller är det så dåligt som F med värmepump? Trodde det var näst bäst efter bergvärme..
Skrivet av: Josth
« skrivet: 10 oktober 2018, 09:44:51 »

Fint att han kom och undersökte den tummenupp Var sa han att det läcker köldmedia? Nertill på förångaren där det kan bildas mycket is? I så fall är det bra att förbättra avrinningen av kondensvatten på vintern. Bra att kompressorn är avstängd så länge, onödigt med 24 kWh el extra per dygn till ingen nytta.
Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 10 oktober 2018, 07:27:18 »

Smutsfiltret var ordentligt igensatt, så jag rengjorde det i helgen, tyckte att det blev bättre och var extremt nära agg avboka service.
Men när teknikern var här igår så konstaterade han att pumpen läcker.
Han har beställt vad som behövs för att laga den och jag hoppas få den lagad asap
Pumpen gav i princip ingenting sa han, så nu när vi ställt systemet på eldrift så sjönk min förbrukning med ca 1 kW per timme eftersom jag slipper driva en kompressor dygnet runt som inte ger något!! Haha :)

Tackar än en gång för tips och hjälp!
Skrivet av: Josth
« skrivet: 06 oktober 2018, 11:22:23 »

Enligt produktspecen ger F2025-6 hela 6,8 kW värme vid +7 grader ute och med 35 graders framledning. Effekten sjunker sedan ganska snabbt med sjunkande utetemperatur och även vid ökande framledningstemperatur. Den ger t.ex. 4,3 kW värme vid -7 grader ute och 45 grader framledning. Dessa siffror förbättras lite för varje ny generation av luftvattenvärmepumpar som kommer ut på marknaden. Produktspecen finns på: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11940/639291-6.pdf

Bra att det gick att få tag på tekniker snabbt. Håller tummarna för att det är något enklare fel. Det kan bli ganska dyrt att reparera annars. Alternativet att köpa en helt ny utedel av dagens modell medför också att innerdelen måste bytas eftersom de inte pratar samma språk. Skulle satsa på t.ex. F2120-8 med VVM 320 då. Det också fler alternativ från t.ex. IVT, Thermia, Bosch, Daikin osv. om man byter ut hela systemet. Bara ta in offerter i så fall. Finns en tjänst för offertförfrågan här på varmepumpsforum.
Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 06 oktober 2018, 10:25:42 »

Börja med att kolla upp vad som är fel men en utedel som är några år och som jag tror är i minsta laget skulle inte jag lägga några stora pengar på att repa medans andra skulle gjort det.

Ja, jag har redan funderat på detta. Första servicebesöket kostar 2150kr tror jag och om reparationer krävs som kostar för mycket så byter jag hellre upp mig till en F2040-8, så har jag förhoppningsvis ett felfritt system i många år (om inte innedelen ger sig såklart) och större pump!
Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 06 oktober 2018, 10:20:33 »

I första hand tycker jag att en kyltekniker bör koppla upp manometer-stället och konstatera om det rätt temperatur och tryck. Om t.ex. köldmedia läckt ut går hetgastemperaturen upp och värmeeffekten minskar trots kompressorn snurrar för fullt. Då gäller det att hitta och laga läckan. Vid behov finns ganska gott om reservdelar till NIBE att få tag på.

När det gäller värmekurvan bör man öka förskjutningen med ett steg från då -2 till -1 om man tycker det är lite för kallt inne vid +10 grader ute. Om det senare visar sig vara för varmt i huset när det är -10 grader ute bör man minska kurvans lutning ett steg från då 10 till 9 osv. Vänta minst ett dygn mellan justeringarna.

När det gäller effekt- och energibehov för huset kan man grovt uppskattat säga 70 W/m2 vid -20 grader ute. Gäller äldre hus som inte har så mycket isolering alls. Om även källaren värms skulle alltså det bli 10,85 kW värmebehov vid -20 grader grovt räknat. Vid +10 grader skulle då värmebehovet ligga på 1/4 dvs. 2,7 kW. Om värmepumpen fungerar ska den ge drygt 6 kW vid +7 grader ute utan tillsats. På en timme skulle den då i genomsnitt gå ca 26 minuter och vila avstängd i 34 minuter vid +10 grader ute och ingen varmvattenförbrukning. Eftersom hushålls-el och annat dessutom tillför värme så borde kompressorn gå ändå något kortare.

En fråga på detta bara, hur kom du fram till att VP ska ge 6kW vid +7 grader utomhus?
Får hit en tekniker på tisdag, hoppas på lite SBS (SkitBakomSpakarna) eller någon enklare serviceåtgärd..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 oktober 2018, 09:30:00 »

Ok, vad gör man åt detta?
Köper ny utedel?
Börja med att kolla upp vad som är fel men en utedel som är några år och som jag tror är i minsta laget skulle inte jag lägga några stora pengar på att repa medans andra skulle gjort det.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 04 oktober 2018, 07:58:02 »

NIBE's rekommenderade serviceombud kan man hitta på: https://www.nibe.se/sv-se/support/hitta-serviceombud.html  Men det finns utöver det många fler firmor som arbetar med NIBE.
Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 04 oktober 2018, 05:14:29 »

Tack för denna förklaring! Tack allihopa som hjälpt till.
Jag får ringa tekniker som kollar då, för nu har jag kört på höst/vår läge sedan 16 igår, ökade kurvan till 11/0 och har 18 grader på plan 1..
Behaglig temperatur får jag alltså endast vid förskjutning på -1 eller 0 (kurvl 10) samt Autoläge med tillsats mer eller mindre konstant.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 03 oktober 2018, 21:36:51 »

I första hand tycker jag att en kyltekniker bör koppla upp manometer-stället och konstatera om det rätt temperatur och tryck. Om t.ex. köldmedia läckt ut går hetgastemperaturen upp och värmeeffekten minskar trots kompressorn snurrar för fullt. Då gäller det att hitta och laga läckan. Vid behov finns ganska gott om reservdelar till NIBE att få tag på.

När det gäller värmekurvan bör man öka förskjutningen med ett steg från då -2 till -1 om man tycker det är lite för kallt inne vid +10 grader ute. Om det senare visar sig vara för varmt i huset när det är -10 grader ute bör man minska kurvans lutning ett steg från då 10 till 9 osv. Vänta minst ett dygn mellan justeringarna.

När det gäller effekt- och energibehov för huset kan man grovt uppskattat säga 70 W/m2 vid -20 grader ute. Gäller äldre hus som inte har så mycket isolering alls. Om även källaren värms skulle alltså det bli 10,85 kW värmebehov vid -20 grader grovt räknat. Vid +10 grader skulle då värmebehovet ligga på 1/4 dvs. 2,7 kW. Om värmepumpen fungerar ska den ge drygt 6 kW vid +7 grader ute utan tillsats. På en timme skulle den då i genomsnitt gå ca 26 minuter och vila avstängd i 34 minuter vid +10 grader ute och ingen varmvattenförbrukning. Eftersom hushålls-el och annat dessutom tillför värme så borde kompressorn gå ändå något kortare. 
Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 03 oktober 2018, 21:01:53 »

Ok, vad gör man åt detta?
Köper ny utedel?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2018, 20:55:07 »

kollade lite och det verkar som R404A har normalt rätt låg hetgas temp så jag tror inte utedelen ger den effekt den ska och därför går elpatron in i onödan.
Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 03 oktober 2018, 20:34:52 »

Ok, får se om jag hittar vad man kan göra åt detta! Smutsfilter borde jag ju kunna hitta fram till genom manual, och se rekommenderade åtgärder.
Kanske värt att kolla med tekniker då om det kan vara något galet med växelventil..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2018, 20:21:48 »

Är inte hetgasen för hög vad är normalt på den typen av vp ?
Skrivet av: Snok
« skrivet: 03 oktober 2018, 19:43:40 »

Ja kompressorn jagar ju på vad det ser ut som(hög temp på hetgas) men det kommer liksom inte ut nå på systemet. Nåt är lurt med endera växelventil(er) eller flöden(luft eller kanske igensatt smutsfilter?!).

Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 03 oktober 2018, 19:39:42 »

Nu startade den med värme ut till radiatorerna och då är Framledning just nu 30.3 (37.9) och retur står 26.2, men på bara 10 sekunder är Framledning 28.0 (37.9) och retur 26.3.. Sen händer inte mycket mer..
Sätter jag auto så går tillsats in och puttar upp till 37.9 antagligen och värmer vv till 50 som är 43.3 nu..
Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 03 oktober 2018, 19:33:49 »

Då testar jag ett läge långsammare på cirkulationspumpen..
Kan varit för att jag läste av allt precis efter att jag växlat mellan auto och höstläge, så då sjönk framledningen snabbt men returen inte lika snabbt..

Jag vet inte hur man ser om den tillverkar vv faktiskt.. Ser ju en ikon lysa när cirkulationspumpen går och när värme produceras till elementen.. Samt att min elmätare visar på att något händer, mer än den kunskapen besitter jag inte! :( haha
Skrivet av: Snok
« skrivet: 03 oktober 2018, 19:14:44 »

Hm. Den håller inte på att tillverka varmvatten när du avläste? För knappt någon diff på framledning tyder på endera på nån växelventil som bråkar eller så har du för hög fart på cirkulationspumpen.
Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 03 oktober 2018, 19:12:44 »

Skall tillägga att jag inte gjort några ändringar på kurvor som föregående ägare haft, så har helt antagit att den iafl skulle vara rätt anpassad. (För den familjen såklart)

Jag är helt novis när det kommer till sånt här, så när du frågar om kompressorn går så tänker jag  Sc:,h
Är det "pumpen" som står utomhus som är kompressorn? För i så fall började den gå någon gång i slutet av augusti och har hittills inte stannat, vad jag vet, låter alltid om den och min elmätare visar 1400-1700w med en tv, dator, kyl/frys igång. Så el drar ngt där nere iafl haha
Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 03 oktober 2018, 18:47:31 »

Tack för svaren!

F2025-6
120m2 + källare 35m2
Byggt 1938

Med 10.000 menade jag att bara tillsatsen skulle bli om det fortsatte såhär. Den slår ju till 3kw hela tiden så med pump, tillsats och hushåll så går mätaren på nästan 4200w konstant 1400-1500w är pump och hushåll på med vår/höst läge.
3kw x24 timmar x 30 dagar ca 2000kW med höst ute, vintern kanske 3-4000 då? Blir ju över 10 för endast värme på 4-5 månader. Så räknade jag..
Min kurvlutning behöver alltså ställas upp, för 19-20 grader inomhus när det är 11 utomhus är ju för kallt enligt mig.

Gradminuter, tack, då kanske jag kan klura ut lättare. -400 är fabriksinställning, så om man minskar den till -500 så borde alltså tillsats slå till senare?

Framledning 28.3(32.3)
Retur 27.3
Gradminuter -450
Hetgas 94.4
Förångare 0.5
Suggastemp 15.3
Vätskelednkng 27.4
Skrivet av: Josth
« skrivet: 03 oktober 2018, 18:29:57 »

Hej! Hur stort är huset? När är det byggt? Vilken modell av F2025 är det? 2025-8, 2025-10, 2025-12 osv. Det är viktigt att värmekurvan blir rätt inställd och NIBE's rekommendation enligt kartan är bara ett utgångsvärde. Man får testa sig fram med öppna termostater vad som ger önskad rumstemperatur de dagar solen inte påverkar. Själv kör jag nu med NIBE kurva 7 förskjutning -1 i det egna huset. Fungerar verkligen kompressorn så det tydligt hörs att den går? Låter konstigt att temperaturen sjunker så mycket när tillsatsen kopplas bort Sc:,h Att ha en total årsförbrukning under 10.000 kWh är det inte så många som klarar även med en bra värmepump. Bara hushålls-elen kan vara 6.000-7.000 kWh om man har många datorer, TV, boxar och andra el-prylar.
Skrivet av: Snok
« skrivet: 03 oktober 2018, 18:14:32 »

Gradminuter; 1minut med en grad under beräknad framledning(temp ut till radiatorer) = -1. 10min med en grad under =-10. 10min med 2grader under beräknar =-20... osv.  Kalla det ”uppvärmningsskuld” så kanske det klarnade.

Start kompressor -XX
Differens tillsats -YYY

Där XX är de gradminuter du vill att kompressorn ska starta (typ -70? )

YYY hur många gradminuter under kompressorstart du vill att tillsats ska slå till.

Kan va många saker som spökar, för troligen borde VP ge mer värme än vad den gör.

Kan du skriva ner värden när kompressorn går? (Om det går att få fram på VVM300) Framledning, retur, hetgas, förångare osv..

Skrivet av: Gbg_majkel
« skrivet: 03 oktober 2018, 17:36:59 »

Hej!
Har nyligen flyttat in i en 2-plans villa med källare där en F2025 och VVM 300 finns installerad och jag är helt novis på detta!
Tänkte se om någon kunde hjälpa mig lite med inställningarna.
Autoläge (vinter) slår hela tiden till tillsatsen och jag har nu ca 50kWh förbrukning sen midnatt (00-16) en dag när det ändå är +12 grader ute, visst ner mot +5 på natten.
Kör jag läget vår/höst med blockerad tillsats så sjunker vv temperatur snabbt och orkar sen inte ta igen sig till 50, vilken gör att radiatorerna går nästan kalla.
Bor i Göteborg och har kurvlutning 10 / -2
Kört auto tills nu när jag bytte till vår/höst - Framledning just nu är 27.9 (30.3) och vv 41.8 (rasade från 51 väldigt snabbt)
Inomhus har jag knappt 20 grader på första plan, med läge vinter och ute är det ändå 10.5

Den energiberäkning som gjorts kommer aldrig hålla om det redan vid 10+ suger 70-80kWh.
Effektbehov står 8kW
Totalt beräknat per år står 9400kWh
Men bara genom att kolla prognosen på elräkningen så hamnar jag väl på 10.000 på 4-5 kalla höst-vinter månader.

Låter det normalt?
Någon som vet optimala inställningarna på mitt system?
Skulle vilja veta hur man ställer in gradminuter för tillsatsen, jag hittar i menyn men förstår inte hur man räknar.

Tacksam för all hjälp jag kan få!


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme