Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur maanga siiddoor har en tarning (svara med bostäver):
4 värmepumpar delade på två nördar blir: (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Blaser
« skrivet: 29 november 2010, 09:38:58 »

OK Blaser, då missuppfattade jag bara ditt inlägg, sorry.

Inga problem med det :) och om du inte har märkt det så är jag helnöjd med min pump, precis som Lången så lite småbjäfs men det har åtgärdats.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 november 2010, 09:34:58 »

OK Blaser, då missuppfattade jag bara ditt inlägg, sorry.
Skrivet av: lången
« skrivet: 29 november 2010, 09:28:36 »

Vad gäller pumpen som värmekälla så motsvarar den med råge vad som utlovades, några små fel som åtgärdats, samt att jag väntar besök nu i veckan för montage av ny CP-pump och ny elkabel i utedelen,,, ;D

Vad gäller Cp-pumpen står det pumphastigheten kan väljas på cirkulationspumpen. Standardinställningen är högsta hastighet (lll). Om vattenflödet i systemet är för högt och det t,ex, blir missljud kan hastigheten sänkas till (l) eller (ll).
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 29 november 2010, 09:27:45 »

Och var håller jag med om att man ska få smutskasta ngn?

Jag tycker att man ska stå upp för sin rätt som konsument, betalar man 100 lock för ngt så ska det funka, fö så är Daikin förinställda på hastighet 3 vid leverans. Jag har även läst ngn stans att de skulle gå på 3an, undrar om det inte var i installationsmanualen men får isf återkomma med det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 november 2010, 08:58:46 »

Än en gång, jag säger inte att det är fel att direkt vända sig till leverantören daikin i detta fall, jag struntar mer eller mindre hur man gör om man inte får gehör hos installatören.

Om du kallar det för civilkurage, att smutskasta och förtala företag offentligt på nätet, så kommer du och jag från helt olika planeter.
Bakom varje företag finns en person, och det är helt OK att de får på skallen om de verkligen är skyldiga till något fel, men i minst 50% av alla fall där folk ondgör sig över olika företag är det faktiskt kunden som har fel, i vart fall enligt min erfarenhet.

I detta specifika fall har det ju framkommit att originalpumpen gick tyst på lägsta hastigheten, och var så överdimensionerad att den hastigheten också räckte, det är alltså inte alls otroligt om kunden har klagat helt utan anledning, och dessutom hängt ut Daikin som får ta stryk för att kunden vill köra sin anläggning på ett sätt som inte stämmer överens med specifikationerna.
Lite om att en bilägare klagar på för högt motorljud när de kör 110 km/h på 2:ans växel...

Jag tycker att det borde finnas en lag mot förtal och smutskastning på nätet, så att företag kunde anmäla de som, på nätet, framför felaktig kritik som menligt skadar företaget ifråga.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 29 november 2010, 08:30:30 »

Att hålla på att klödda med konsumentombudsmannen, ARN och sådant skit tar bara en massa tid från den som är drabbad. Bättre att gå till huvudet direkt. Jag hade själv ringt Daikin direkt efter 3 samtal med installatören om jag inte fått rätsida på det den vägen. Jag tycker personligen inte att detta är att smutskasta Daikin. Det enda jag kan se är att Daikin gjort sig skyldiga till är att ha en oseriös entrepenör och det måste de få reda på. All reklam är bra även dålig, se på hur populär Mercedes lilla A-klass blev efter att den trillade i älgtestet, speciellt efter att det blev upmärksammat i mer än en tidning.

Nej fram för mera civilcourage och ta tag i de som tillverkar produkter som inte fungerar till fullo.

Jag ska tillägga att jag är nöjd med min Daikin och trots de små problemen jag har haft med den så skulle jag köpa en Daikin igen. Vill meddela att jag oxå har varit i direkt kontakt med Daikin och då redde situationen upp sig på ca 4 timmar.

Vi får kanske vara överens om att vi inte kommer att bli ense i denna frågan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 november 2010, 07:55:20 »

Det är ju Daikin som godkänner sina installatörer, uppfyller installatören inte sina förpliktelser så går jag oxå till huvudet. Blir jag illa bemött av ngn så tar jag kontakt med högsta hönset direkt. De brukar bli ganska förvånade. Skulle inte tveka en sekund att kontakta Daikin direkt. De vill inte ha dålig publicitet. Tidningar, radio o TV är oxå bra medel att ta till.

Det redde ju ut sig ganska snabbt när Daikin blev kontaktade direkt.

OK, jag har uppfattat att det redde ut sig först när han smutskastat dem här i forumet?
DET är det obehagliga, att utpressning via inlägg i ett forum, kan göra att även helt oskyldiga parter tvngas ta ansvar för någon annans tillkortakommanden.

När TV, Radio eller tidningar skriver om något så finns det en källkontroll som gör dem åtalbara om de skulle framföra sådan kritik att det oskyldigt skadar företaget, detta gäller inte för en privatperson som väljer att förtala ett företag på nätet.
Det är just därför jag anser det vara ren utpressning att anklaga ett företag i ett forum som detta.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 28 november 2010, 23:17:33 »

Det är ju Daikin som godkänner sina installatörer, uppfyller installatören inte sina förpliktelser så går jag oxå till huvudet. Blir jag illa bemött av ngn så tar jag kontakt med högsta hönset direkt. De brukar bli ganska förvånade. Skulle inte tveka en sekund att kontakta Daikin direkt. De vill inte ha dålig publicitet. Tidningar, radio o TV är oxå bra medel att ta till.

Det redde ju ut sig ganska snabbt när Daikin blev kontaktade direkt.
Skrivet av: gnuttisch
« skrivet: 28 november 2010, 16:58:27 »

Om leverantören aldrig besvarade dig så vaför besökte du inte leverantören? väntade med att betala fakturan förens det var löst? Då hade de varit där snabbt som attan.

Det borde du ju veta som har haft egen firma????

utan istället smutskastar du daikin när det är leverantören som har misskött sig. tråkigt tycker jag då det är flera med mig räknat som är väldigt nöjda med dem.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 november 2010, 14:05:37 »


Citat från: lackman
Ert svar att kontakta installatören är minst sagt konstigt, jag har ju  redan dagen efter installation var gjord lämnat ett  klart besked om vad jag tyckte om oljudet. Han har varit helt medveten om problemet från första dagen.


Citat från: lackman
Fick för 1 år sedan installerat Daikin Altherma av ett mindre företag som gjorde ett bra och snyggt arbete, installatören ringde morgonen efter och frågade om allt var till belåtenhet varvid jag svarade att cirkulationspumpen hörs väldigt högt speciellt nattetid är det besvärande. Detta resulterade i att de kom hit och ändrade Cp.hastighet från läge 3 till läge 1 då det naturligvis hörs mindre eftersom man sänker varvtalet . .

Hur tänker du nu?

Installatören har tagit sitt ansvar och skruvat ner cirkpumpen till läge 1, som i sin tur ger rekommenderat flöde och bästa ekonomi gällande förbrukning och underkylning?
Det ger även mindre slitage och ljud från distributionssystemet.

Du skriver att det hörs mindre på läge 1, men sanningen är att du inte hör något alls från cirkulation......om du anser att Grundfospumpen är tyst på läge 3.

Jag tycker det är otroligt "serviceminded" om Daikin tar kostnaden för att byta pumpen. Det är inte enbart kostnaden för pumpen som Daikin betalar, utan även kostnaden som installtören vill ha för att byta den.



Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 november 2010, 13:53:09 »

Ert svar att kontakta installatören är minst sagt konstigt, jag har ju  redan dagen efter installation var gjord lämnat ett  klart besked om vad jag tyckte om oljudet. Han har varit helt medveten om problemet från första dagen.Trots det hände inget på  1år  ???  Men enligt Rickard  och T. Johansson så skulle jag tydligen  vara nöjd med att inget  hände?
Jag har varit med länge nog för att veta hur man skall agera. Om inte underleverantören sköter sitt jobb så går man alltid  ett steg längre, i detta fall  till hans leverantör  och precis så har jag gjort och då ordnade sig för ingen seriös firma vill inte  ha negativa skriverier om sina produkter.

Man skall vända sig till konsumentvägledaren om inte installatören agerar, sen får de ta tag i problemet, antingen med installatören eller med leverantören.
Vi betalar ju skatt för konsumentrådgivarna, bara se till att hålla dem sysselsatta tycker jag.
Men visst, det är inte otroligt att jag själv skulle vänt mig till leverantören om inte installatören agerade, det har jag inga direkta synpunkter på, att utöva utpressning på nätet ogillar jag dock.

Har du själv drivit firma borde du ju kunna förstå hur det kan drabba leverantören, trots att det är installatören som gjort fel i dtt fall.
Tusentals Svenskar som funderar på att investera in en värmepump i vinter kommer att läsa dina inlägg i ämnet, och det ger en otillbörligt stor skada för leverantören i detta fall.
Det är dessutom omöjligt att skydda sig mot smutskastning på nätet.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 november 2010, 13:42:57 »

Läge 1 går an att köra på sommartid men den kalla årstiden behöver jag bättre flöde /genomströmning i radiatorerna det märks  skillnad speciellt på handdukstorken när pumpen står i läge 3.

Här handlar det säkert också om att värmesystemet inte är injusterat och mot det hjälper inte byte av cirkulationspump. Snedfördelningen av flödet kommer att fortsätta även med ny cirkulationspump. Det betyder att värmepumpen kommer att arbeta med onödigt höga värmebärartemperaturer vilket i sin tur betyder onödigt hög elförbrukning.
Skrivet av: lackman
« skrivet: 28 november 2010, 13:28:24 »

Ert svar att kontakta installatören är minst sagt konstigt, jag har ju  redan dagen efter installation var gjord lämnat ett  klart besked om vad jag tyckte om oljudet. Han har varit helt medveten om problemet från första dagen.Trots det hände inget på  1år  ???  Men enligt Rickard  och T. Johansson så skulle jag tydligen  vara nöjd med att inget  hände?
Jag har varit med länge nog för att veta hur man skall agera. Om inte underleverantören sköter sitt jobb så går man alltid  ett steg längre, i detta fall  till hans leverantör  och precis så har jag gjort och då ordnade sig för ingen seriös firma vill inte  ha negativa skriverier om sina produkter.
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 28 november 2010, 11:57:22 »

 Daikin kontaktade installatören och tydligen bad honom att informera mig  att det var dags att byta pumpen  som också senare skedde. Detta är den korrekta gången  i ärendet  Jag har drivit firma sedan 1965  och det har jag lärt mig att skall man behålla

Hej
Nu vet jag inte vad för företag du driver men rätt gång i fallet är att:
Du enbart ska kontakta installatören,du ska inte kontakta Daikin.
Installatören kontaktar Daikin och gör upp om ev kostnader med dom.
Gången är precis så som Rickard beskriver här ovan.
Du har INGET med Daikin att göra.
Om jag installerar något hemma hos kund och manicken går sönder,då är det mej kunden ska kontakta,inte IFÖ om det är en wc-stol som jag monterat.
Den skyldiga i detta ärende är i såfall din installatör som ej tag ta i problemet,Daikin har inget med din anl.att göra mot dej.
//Thommy Johansson
Skrivet av: Tallträsket
« skrivet: 28 november 2010, 11:35:39 »

Daikin har fått mkt kritik för att de stora Wilo pumparna och Altherman inte synkar.
För mkt oljud helt enkelt.
Men till deras fördel vill jag säga att de är hjälpsamma om du påpekar detta och byter gärna pump om så behövs..................... tomte::
Wilo pump oljud kan bero på ....för lite vattentryck i systemet...kallt vatten.......något vred på ett element som inte är helt öppet.
Tiden den verka slita till sig......min Wilo är ganska tyst nu efter 1 år.
Daikin har bytt till en tystare Wilo för ca 9 mån sedan...inget problem.
Fick även mail att om jag inte var nöjd med denna nya Wilo kan de byta till en Grundfos.
Jag har fått väldigt god service......... tomte::
Altherman är ju väldigt snål på el oxå
Jag är väldigt nöjd efter 14 månader.
Skrivet av: lackman
« skrivet: 28 november 2010, 10:58:12 »

Jag får korrigera mig själv eftersom jag i mitt första  mail råkade skriva att jag kontaktat Daikin.Se via mail
Det var inte EN gång, som Richard tydligen hängt upp sig på. Nej först skickade jag  ett mail till Daikin och samtidigt informerade jag  till installatören om detta.Därefter gick det drygt en vecka och inget gensvar från något håll. Då började jag att sända mail till Daikin ett flertal ggr, med hopp om att få ett svar, och till sist  förstod att det var dags att agera eftersom  Daikin kontaktade installatören och tydligen bad honom att informera mig  att det var dags att byta pumpen  som också senare skedde. Detta är den korrekta gången  i ärendet  Jag har drivit firma sedan 1965  och det har jag lärt mig att skall man behålla sina kunder så  måste man uppfylla vad som utlovats och helst göra lite därutöver  för att kundrelationen skall bestå och att kunden skall återkomma med nya order. Dessutom så bör jag kanske påpeka att otillbörliga uttalanden och andra klumpigheter aldrig leder till något gott  utan uppträder man vårdat i både tal och övrig kommunikation så skall man också bli bemött på samma sätt och det brukar inte vara några problem i mitt fall.
Skrivet av: lången
« skrivet: 28 november 2010, 09:29:11 »

Håller med Rickard att det inte skall förekomma smutskastning på forumet, och tycker i att det fungerar alldeles utmärkt, om jag får tycka så är det uppfriskande med olika synpunkter, och vist kan man glömma svara på mejl, men inte flera ggr,,, :D
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 november 2010, 08:47:31 »

Mmm, det kan du säkert ha rätt i.
Jag har aldrig påstått att jag är felfri, och jag ser gärna att ni framför om/när ni anser att jag trampar någon på tårna.
I ämnen som dessa, där personer/kunder använder forumet för att "utpressa" företag att åtgärda påstådda fel så ÄR jag medvetet lite tuff mot dem, är man själv tuff mot andra så bör man tåla en del kritik själv...

När det gäller reglerna för smutskastning av företag/leverantörer i forumet är det en principsak som jag beslutat skall gälla i forumet.
Jag vet att det finns många forum och sajter som anser att det är bra att kunderna kritiserar olika företag offentligt, men jag är inte en anhängare av den åsikten, lika lite som att jag anser att man skall hänga ut privatpersoner med namn och bild på nätet.
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 27 november 2010, 20:23:56 »

Nu är det ju mina regler som gäller i detta forum, och vad du eller andra tycker i just denna fråga påverkar mig inte mer än marginellt.

Om du gjort ett flagrant övertramp vad gäller ditt inlägg hade jag raderat alltihop, men då du håller dig på en rimlig nivå med din kritik, och även visar läsarna på hur lite du egentligen gjort för att få hjälp av grossisten så anser jag inte att kritiken är så allvarlig, än en gång, alla måste ha rätt att missa ett mail.

Egentligen är det ju framförallt du som inte hanterat situationen som man som missnöjd kund bör göra, och det är också därför det dragit ut så länge på tiden att få det hela åtgärdat.

Hallå
Tycker att det är lite synd Rickard att du i ena änden är så praktfull och talar om vad man bör skriva/ska skriva och i andra ändan tycker att det är helt okey att kasta ut roliga kommentarer som kan ha negativ effekt på personer du kommenterar.
Och då hjälper det inte att du trycker dit dina smilys.
Frågan är vad som är värst,att någon skriver något som inte passar dej-eller att du som ägare kan skriva vad som behagar dej.....
//Thommy J
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 november 2010, 19:00:05 »

Nu är det ju mina regler som gäller i detta forum, och vad du eller andra tycker i just denna fråga påverkar mig inte mer än marginellt.

Om du gjort ett flagrant övertramp vad gäller ditt inlägg hade jag raderat alltihop, men då du håller dig på en rimlig nivå med din kritik, och även visar läsarna på hur lite du egentligen gjort för att få hjälp av grossisten så anser jag inte att kritiken är så allvarlig, än en gång, alla måste ha rätt att missa ett mail.

Egentligen är det ju framförallt du som inte hanterat situationen som man som missnöjd kund bör göra, och det är också därför det dragit ut så länge på tiden att få det hela åtgärdat.
Skrivet av: lackman
« skrivet: 27 november 2010, 16:50:17 »

Jag är inte ute efter att smutskasta varken Daikin.Se eller installatör . Men har man som jag redan dagen efter installationen påtalat olägenheten med den högljudda Wilo pumpen och det inte får det minsta respons så måste man ge det offentlighet. Det är ju upp till leverantören vilket renommé de vill skapa sig, antingen så lyssnar man på kunden och åtgärdar ev.fel, eller  som i mitt fall så ignorerar  man de totalt under ett år och först när det  blev offentligt så vaknar man och åtgärdar problemet. Så skapar man inte ett gott renommé. Att ge det offentlighet kan ju ge presumtiva kunder en fingervisning om vad  de skall tänka på och  skriva in vid beställning/installation,  och i detta avtal omnämna att alla  olägenheter i drift/ funktion och eventuella byte av redan installerade komponenter skall ingå i avtalet och att det skall fungera på ett för kunden godtagbart sätt innan installationen kan anses som klar och slutbesiktigad. Ett sådant avtal hade sparat många hårda ord och besvär hos kunden samtidigt som det hade styrkt anseendet och renommét   hos det företag som levererar och utför arbetet.
De svar  jag fått om att Wilo pumpen är för kraftig/ har för stort flöde är helt ointressant för mig. Jag har efter kontakt och besök för bedömning
av mitt hus blivit rekommenderad en lämplig storlek på anläggning. Då är det upp till installatören att leverera utlovat vad som sagts och att det fungerar oavsett viken hastighet pumpen är inställd på.Säljs Daikin Altherma med en förinstallerad Wilo cirkulationspump så är det Ok, men bara om den fungerar utan olägenheter.
Skrivet av: gnuttisch
« skrivet: 27 november 2010, 11:10:27 »

Håller med Rickard.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 november 2010, 10:19:25 »

Må så vara, men att inte svara på mejl är väl inte så bra, särskilt som dom är snabba om det gäller att sälja, då behöver man inte vänta, men detta gäller över hela linjen oavsett  vad man köper. ;) ???

Jag har otroligt hög prio med avseende att svar på mail, men ändå händer det mer eller mindre varje månad att jag missar att svara på något enstaka mail, ofta för att jag måste undersöka något innan jag svarar, och att det sedan rinner ur mitt minne.
Har jag då glömt att markera mailet som oläst så förvinner det fort i listan över inkomna e-postmeddelanden, och till sist får man ett mail av en missnöjd kund (i bästa fall).
I värsta fall drabbas man av smutskastning på nätet, bara för att man missat att svara på ett mail, vilket jag inte tycker är en relevant reaktion.

Liiite empati måste man ha.

Dessutom måste man ha i åtanke att olika företag antagligen (eller säkert) prioriterar olika kontaktsätt på olika sätt.
Jag kollar t.ex. aldrig av mina röstmeddelanden på mobiln, för tidskrävande, efter att jag fått kritik för detta har jag nu gjort en vidarekoppling till kontoret, finns jag varken på mobilen eller kontoret så kan man inte lämna ett meddelande, så nu slipper jag i vart fall få kritik för att jag inte lyssnar av mina röstmeddelanden.

Idag finns dessutom så många kommunikationssätt.
Brev, telefon, facebook, twitter, bloggar mm mm, så att ett företag då och då missar ett meddelande måste man bara kunna acceptera.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 november 2010, 09:33:27 »

Fick för 1 år sedan installerat Daikin Altherma av ett mindre företag som gjorde ett bra och snyggt arbete, installatören ringde morgonen efter och frågade om allt var till belåtenhet varvid jag svarade att cirkulationspumpen hörs väldigt högt speciellt nattetid är det besvärande. Detta resulterade i att de kom hit och ändrade Cp.hastighet från läge 3 till läge 1 då det naturligvis hörs mindre eftersom man sänker varvtalet . Läge 1 går an att köra på sommartid men den kalla årstiden behöver jag bättre flöde /genomströmning i radiatorerna det märks  skillnad speciellt på handdukstorken när pumpen står i läge 3.
Jag har påpekat problemet flera ggr. till installatören att jag vill ha bytt ut denna högljudda cirkulationpump av märke Wilo mot en tystgående  som går att köra i valfritt läge  utan oljud i huset. De kom hit i och  somras och då  trodde jag att det skulle ske  men då och bytte  de bara ut displayen på hydroboxen som inte fungerade korrekt. Trots klagomål så får jag inte det minsta respons varför jag skickade ett mail till Daikin.se men inte ett ljud till svar. Är det så här man sköter kunder  som som kommer med  synpunkter på en Vp. som är förträfflig men som har komponenter  som inte är av bästa sort. Att jag inte är ensam om problemet står ju helt klart när man börjar söka på nätet.

Har funderat på att ta kontakt med Svt.Plus och liknade program för att belysa hur Daikin agerar mot sina kunder.
Svar på inkomna inlägg=1,Att det är Cp.Det är helt klarlagt det finns inga tvivel.
2, Att byta Cp. det är inga konstigheter, frågan är om det är rimligt att jag som kund först skall
köpa en komplett anläggning och sedan direkt lägga pengar på arbete och material för att få en godtagbar anläggning utan en massa oljud.
3,Jag har själv varit hantverkare med egen firma och skrivit många avtal som alla varit utformade så att båda parter skall vara nöjda innan affären avslutas.
Men det kanske inte är så noga idag som förr, det är ju bara att titta fuskande hantverkare på Tv. Att de inte begriper att de fördärvar både för sig själva och andra det är rent otroligt.

Tråkigt att du är missnöjd med din Altherma.

Hastigheten på Althermans 7-meters cirkulationspump bör aldrig köras på högsta fart i en vanlig villa.

Om du anser att högsta fart på Wilopumpen behövs för att få ditt värmesystem att fungera, så beror det på att flöden till värmeavgivande installationer inte är justerade.

Jag kan tänka mig att högsta fart passar för en större lagerlokal i Sydeuropa med golvvärme, som vill ha lite underhållsvärme.

Skrivet av: lången
« skrivet: 27 november 2010, 08:59:55 »

Må så vara, men att inte svara på mejl är väl inte så bra, särskilt som dom är snabba om det gäller att sälja, då behöver man inte vänta, men detta gäller över hela linjen oavsett  vad man köper. ;) ???
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 november 2010, 18:20:37 »

Daikin är väl en av de få som inte annonserar i forumet, och det är därför jag vågar försvara dem (i detta fall) utan att riskera att ni medlemmar anser att jag är köpt.
Mina regler när det gäller förtal, smutskastning och utpressning gäller alla tillverkare oavsett om de annonserar här eller ej.

Jag har skyddat många importörer och tillverkare genom åren, jag tycker helt enkelt inte att det är schysst att offentligt i ett forum som detta hänga ut någon för att de inte svarat på ett mail.
Skrivet av: lången
« skrivet: 26 november 2010, 18:16:48 »

Tycker det verkar som lackman bara ville få sin högljuda Cp utbytt, och mejlade Daikin för att han inte fick den respons som han ansåg  han skulle få av sin installaratör. Kalla det utpressning tycker jag är starkt, vet att du varit ute och skyddat Daikin i ett annat fall, är det så att du har några barn ihop med Daikin ??
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 november 2010, 17:37:32 »

Det är helt OK att dela med sig av sina erfarenheter, typ att man fått pumpen bytt och att det blev bra.
Men att efter EN kontakt bli så upprörd att man går ut i ett forum som detta och anklagar generalagenten att skita i sina kunder anser jag vara lågt.

Är man inte nöjd skall man klaga till sin installatör. (Funkar som regel även om man kan behöva stöta på ett par gånger)
Om det inte hjälper skall man kontakta konsumentvägeldaren i Kommunen (Funkar nästan alltid om man har rätt i sina klagomål)
Om det inte hjälper anmäla till ARN, utom för värmepumpar när det är SVEP (Funkar alltid om man har rätt i sina klagomål)
Om det inte hjälper ta det till tingsrätten. (Högst osäkert att det funkar om man inte fått rätt tidigare)

Att offentligt smutskasta ett företag i ett forum som detta för att de gjort ett misstag, med målet att de skall agera för att minimera skadan som det kan bifoga företaget anser jag vara att överreagera och utöva utpressning.

Jag vet att jag har lite speciella uppfattningar i denna fråga, om det beror på att jag har fel, är mer empatisk än många andra, eller är gammaldags låter jag vara osagt.
Det är i alla fall min uppfattning, och den står jag för.
Någon slags ordning får det vara även när det gäller missnöjda kunder.
Skrivet av: lången
« skrivet: 26 november 2010, 17:11:56 »

Vet inte vad Rickard menar med att utnyttja nätet för utpressning, tycker det är perfekt att förmedla erfarenheter, trodde att det var därför som forumet fans!!!
För övrigt kan jag meddela att jag har samma Cp i min pump och den skall bytas, för ett j-vla oljud på läge 3 vilket krävs vid 10-15 minus Wilo RS 25/7-3C  :o :o
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 november 2010, 16:45:29 »

Att använda nätet för utpressning för att få sin vilja igenom är ännu värre än att ett företag inte svarar på ett e-postmeddelande, eller att ett ärende ramlar mellan stolarna.
Riktigt lågt om ni frågar mig.
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 26 november 2010, 16:10:26 »

och här är Wilopumpen
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 26 november 2010, 16:08:04 »

Jag kan nämna att beteckningen på den högljudda pump som byttes ut på min Daikin Altherma  anläggning hade beteckning:RS 25/7-3
art nr:451 9505.
Någon pump med denna märkning har jag inte hitta  på nätet i Skandinavien. Så man kan undra på vilka grunder de väljer komponenter som köps   för att ingå de produkter och säljs till  svenska konsumenter.

Känns ju som problemet var relaterat till överkapacitet mer än kvalitet?

Skrivet av: lackman
« skrivet: 26 november 2010, 13:39:16 »

Jag kan nämna att beteckningen på den högljudda pump som byttes ut på min Daikin Altherma  anläggning hade beteckning:RS 25/7-3
art nr:451 9505.
Någon pump med denna märkning har jag inte hitta  på nätet i Skandinavien. Så man kan undra på vilka grunder de väljer komponenter som köps   för att ingå de produkter och säljs till  svenska konsumenter.
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 26 november 2010, 10:49:59 »

Igår var installatören här och bytte ut min högljudda Wilo cirkulationspump. Det blev precis så som det skulle varit direkt vid installationen, tyst även när jag kör den på läge 3.Perfekt men varför fortsätter man att sälja och montera Daikin  Vp. med en Cp. som även om fungerar är så högljudd att alltför många klagar för att det skall vara acceptabelt? Är det månne enbart den snabba profiten att köpa in komponenter till lägsta pris och sedan byta hos de som klagar.
Har ni som jag råkat ut samma sak så stå på er, det skall inte var några ljud från anläggningen
om det är rätt installerad och är utrustad med en Grundfos cirkulationspump.

Kan du vara snäll och posta vilken modell av Wilo pump som byttes? Jag har jobbat mycket med deras pumpar och inte lagt märke till att de skulle vara högljudda.. skulle vara kul att jämföra pumpkurvorna och andra spec.

Har däremot bytt Grundfoss pumpar mot Wilo p.g.a oljud främst i kalla system där Grundfoss haft dåliga lösningar på kondensisolering av pump
Skrivet av: gnuttisch
« skrivet: 26 november 2010, 09:17:17 »

Även andra företag får byta grejjor i efterhand ex. bilindustrin.
Det du verkar ha råkat ut för är en halvseriös installatör. Då alla andra fått sina cp utbytta.
Skrivet av: lackman
« skrivet: 24 november 2010, 13:07:16 »

Igår var installatören här och bytte ut min högljudda Wilo cirkulationspump. Det blev precis så som det skulle varit direkt vid installationen, tyst även när jag kör den på läge 3.Perfekt men varför fortsätter man att sälja och montera Daikin  Vp. med en Cp. som även om fungerar är så högljudd att alltför många klagar för att det skall vara acceptabelt? Är det månne enbart den snabba profiten att köpa in komponenter till lägsta pris och sedan byta hos de som klagar.
Har ni som jag råkat ut samma sak så stå på er, det skall inte var några ljud från anläggningen
om det är rätt installerad och är utrustad med en Grundfos cirkulationspump.
Skrivet av: lackman
« skrivet: 15 november 2010, 15:06:54 »

Fick idag månd. 16/11 besked via min installatör att Daikin kontaktat honom för att byta Cp. Att det  ska ta ett år och att man ska behöva offentliggöra sådana  här " skitsaker "är verkligen beklämmande. Men tydligen gör vissa företag allt för att slippa ifrån sina åtagande.
Hoppas allt nu löser sig så att Cp. kan gå på läge 3 utan att folk på besök ska undra vad det är som väsnas.
Återkommer när bytet har skett med utlåtande om resultat av utfört arbete.
Lackman
Skrivet av: ebbot33
« skrivet: 13 november 2010, 16:38:51 »

Samma problem här,med oljud i cirk.pumpen.

Har varit i kontakt med min installatör, han kommer till veckan och installerar en ny pump som han har beställt från Daikin.

Inga problem där i alla fall...
Skrivet av: opptimal
« skrivet: 13 november 2010, 10:49:56 »

Även jag fick en grundfos 25-40 installerad efter lite tjat. Stå på dig, var besvärlig och tjatig.
det blev knäpptyst
Jag har 8,4 kw pumpen
Skrivet av: Naprapaten
« skrivet: 13 november 2010, 09:15:50 »

Jag fick min cirkpump utbytt till en Grundfors UPS 25-60 efter ca ett år. Då hade den firma som gjorde jobbet fått svar från Daikin att det gick bra att byta ut Wilon till en annan tystare cirkpump. Nu är det mycket bättre komfort och ingen störande oljud samt att garantierna fortfarande gäller.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 12 november 2010, 20:32:28 »

Som jag uppfattar det så är det i radiatorerna det låter, om det är strömningsljud så kan det bli svårt att bli av med bara av ett pumpbyte.

Lycka till
Skrivet av: Apan
« skrivet: 12 november 2010, 20:05:51 »

Inte alls avancerat att byta pump själv, denna pumpmodell kankse låter så högt? Då är det inget fel på den, vart sitter denna pump eftersom den stör? Brukar ju sällan sitta så till, eller låter det i rad?
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 12 november 2010, 19:45:22 »

Hej
Vet du till 100% att Daikin fick ditt mail?
Ring till dom istället,brukar vara bättre.
Alt.2 ring en annan rörfirma som kan byta din cp.
//Thommy J
Skrivet av: lackman
« skrivet: 12 november 2010, 13:48:24 »

Fick för 1 år sedan installerat Daikin Altherma av ett mindre företag som gjorde ett bra och snyggt arbete, installatören ringde morgonen efter och frågade om allt var till belåtenhet varvid jag svarade att cirkulationspumpen hörs väldigt högt speciellt nattetid är det besvärande. Detta resulterade i att de kom hit och ändrade Cp.hastighet från läge 3 till läge 1 då det naturligvis hörs mindre eftersom man sänker varvtalet . Läge 1 går an att köra på sommartid men den kalla årstiden behöver jag bättre flöde /genomströmning i radiatorerna det märks  skillnad speciellt på handdukstorken när pumpen står i läge 3.
Jag har påpekat problemet flera ggr. till installatören att jag vill ha bytt ut denna högljudda cirkulationpump av märke Wilo mot en tystgående  som går att köra i valfritt läge  utan oljud i huset. De kom hit i och  somras och då  trodde jag att det skulle ske  men då och bytte  de bara ut displayen på hydroboxen som inte fungerade korrekt. Trots klagomål så får jag inte det minsta respons varför jag skickade ett mail till Daikin.se men inte ett ljud till svar. Är det så här man sköter kunder  som som kommer med  synpunkter på en Vp. som är förträfflig men som har komponenter  som inte är av bästa sort. Att jag inte är ensam om problemet står ju helt klart när man börjar söka på nätet.
Har funderat på att ta kontakt med Svt.Plus och liknade program för att belysa hur Daikin agerar mot sina kunder.
Svar på inkomna inlägg=1,Att det är Cp.Det är helt klarlagt det finns inga tvivel.
2, Att byta Cp. det är inga konstigheter, frågan är om det är rimligt att jag som kund först skall
köpa en komplett anläggning och sedan direkt lägga pengar på arbete och material för att få en godtagbar anläggning utan en massa oljud.
3,Jag har själv varit hantverkare med egen firma och skrivit många avtal som alla varit utformade så att båda parter skall vara nöjda innan affären avslutas.
Men det kanske inte är så noga idag som förr, det är ju bara att titta fuskande hantverkare på Tv. Att de inte begriper att de fördärvar både för sig själva och andra det är rent otroligt.

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme