Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mikael H
« skrivet: 11 januari 2007, 22:33:04 »

Låter tryggt!

Mikael
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 januari 2007, 22:28:50 »

jadå ja lovar... men sätet är rent ventilkäglan åkte på skroten. Ingen möjlighet att bromsa
här kör vi full gas  8)
Skrivet av: Mikael H
« skrivet: 11 januari 2007, 22:23:37 »

Tänk på trotteln bara så du inte tar i för mycket!

Mikael
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 januari 2007, 16:18:35 »

Jag lovar, nästa gång jag tappar ur systemet.
Då ska jag borra  >:D
Skrivet av: Mikael H
« skrivet: 10 januari 2007, 22:55:07 »

Det är inte försent än!

Ta fram en grovborr, till moppen var det max 14 mm på en Sachs vill jag minnas!
En kille borrade 18 mm, syd bara att trotteln var 14,5 mm...
Gav en tomgång på ca 3500 rpm men vad gjorde det?

Mikael
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 januari 2007, 22:18:08 »

Jag tappade ned tog med ventilerna (2 st) till garaget.
Ungefär som när man var 15 år och borrade ur pluggen på moppen!

En ny hade haft ungefär samma flödesmotstånd!

Jag spolade ledningarna också en del, vet ännu inte varför dom två gick faktiskt fortfarande går lite trögare.

Jag skulle använt en grövre borr  >:D
Skrivet av: Mikael H
« skrivet: 10 januari 2007, 20:49:45 »

Känns sportigt att borra upp en radiatorventil!
Då borde du tappat ner systemet och tagit loss ventilen!

Jag hade nog övervägt en ny i detta prekära läge.

Mikael
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 januari 2007, 22:49:29 »

Nja jag sitter nöjd.. men det är ändå lustigt att läge 3 behövs!

Allt är öppet jag kör öppna spjäll.
För några år sen hade dom jättekul här... jag borrade upp 2 radiatorventiler! Jag hade dåligt flöde på 2 radiatorer.
Bättre det än att strypa alla andra.
Mina Honyewell från 1978 har ingen grundflödesinställning. Nu är jag dessutom för lat för att byat dom. Jag satsade på dom här 78 då var det roligare att skruva, riktigt spännande!
Skrivet av: Mikael H
« skrivet: 08 januari 2007, 20:16:39 »

Du behöver troligen högre vb flöde, ställ upp dina gamla pumpar och öppna alla termostater, då kan du troligen sänka vb tempen.

Mikael
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 december 2006, 14:53:40 »

Lustigt nog behöver jag läge 3 på båda!
Ändå ligger jag lite över 3 på kalla sidan och på 6 grader på varma sidan!

53 år gammalt värmesystem, men tyvärr en hel del 3/8" till radiatorerna. konstigt ändå tycker jag, för det funkar med själcirkulation vid tex vedeldning.
Jag testade läge ett på varma sidan för att tag sen, kollade inte temperaturerna. men tyckte kompressorn började låta liite dovt. sen hörde jag det knäppte till lite diskret, sen stannade maskinen den löste på högt tryck!!!
jag ville inte testa nåt mera skulle va kul och se vilket delta jag hade!
tror inte nåt är fel, har tokloggat manuellt ända sen pumpen installerades. Så det har inte försämrats på varma sidan.
Jag tänkte kolla förbrukningen för pumpen på kalla sidan, men jag blev så matt att jag avslutade projektet.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 december 2006, 13:32:56 »

...
När det gäller energiförbrukningen över året kan det väl knappast vara så att köldbärarpumpen drar  mer än värmebärarpumpen. Eller tänker jag helt fel?  Sc:,h

Det varierar från fall till fall. I mitt fall VB-pump ca 6500 tim/år à 23 W. KB-pump ca 4000 tim/år à 108 W. Det är en snudd på en faktor tre mellan förbrukningarna så det var lite hemmablindhet i det jag skrev. Klena rör i värmesystemet kanske kräver mer än läge 1 på VB-pumpen.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 december 2006, 12:34:21 »

Du tänker helt rätt.
Men Roland menar att om man för att minska tempdiffen på kalla sidan ökar från 2 till 3 så drar cirkpumpen mera el, samtidigt som vp blir liite effektivare.. det kan ta ut varandra.
Skrivet av: Farbror Sven
« skrivet: 07 december 2006, 12:11:36 »

Köldbärarpumpens elförbrukning spelar också stor roll där, den drar ju betydligt mer än värmebärarpumpen.
Här hänger jag inte med riktigt.
 På läge III drar min värmebärarpump 93W och läge II 67 W. Köldbärarpumpen drar 120W i läge III.

Värmebärarpumpen går ju kontinuerligt under hela "eldningssäsongen", medan köldbärarpumpen endast är i gång då värmepumpen arbetar.

När det gäller energiförbrukningen över året kan det väl knappast vara så att köldbärarpumpen drar  mer än värmebärarpumpen. Eller tänker jag helt fel?  Sc:,h

Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 december 2006, 11:32:55 »

Rätt värde beror på typ av köldmedium och kompressorns tryckuppsättning. Det man strävar efter är att minska förlusterna i kondensorn då dessa kostar el till kompressorn. Gasen kommer in i kondensorn överhettad och kyls ner till den temperatur där den börjar kondensera. Sen sjunker temperaturen ytterligare medan köldmediet kondenserar då det är en blandning av olika ämnen. Det är den temperaturskillnaden som kallas glide. För ett rent ämne är temperaturen  konstant medan det kondenserar.

Det man gör när man optimerar värmebärarflödet är i princip att vrida värmebärarens arbetslinje runt mittpunkten (den är i princip fast då radiatorernas medeltemperatur bestämmer husets temperatur) i ett temperatur/entalpidiagram så att köldmediets arbetslinje kan komma så lågt som möjligt i temperatur givet värmeväxlarens kapacitet. Svårt att göra det begripligt utan förklarande diagram men det finns fakta bakom.  

Samma fenomen på kalla sidan för övrigt men där finns det ingen överhettningsvärme att ta hänsyn till så optimala temperaturskillnaden är lägre, ca 4 grader. Köldbärarpumpens elförbrukning spelar också stor roll där, den drar ju betydligt mer än värmebärarpumpen.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 december 2006, 11:27:11 »

från kurva 50 till nu kurva 38 är enormt bra... du har lämpliga radiatorer!!
Hade du kört på kurva 50 och strypt med radiatortermostater påstår jag att det blivit minst 30% högre elkostnad än du får nu....

IVT har (har haft) rekommendation om 10 grader, men det påstår jag beror mera på att deras styr behöver stor tempdiff att jobba med. Än att själva kompressorn skulle kräva det för att jobba effektivast.
Sen är det rätt små skillnader, men det är ju en engångsgrej fixar man det sen är det helt topp.

Ska se om jag hittar vad som sagts om Thermia av deras utvecklingschef.. Adam.

Klipp om Thermias Optimum, den justerar själv optimalt flöde....  så 8 grader torde va optimalt för en Thermia pump... jag gör avbön från det jag sa tidigare  :-[
det man kan påstå är att ju högre diff över pumpen desto högre värmekurva behövs (genomsnittliga tempen på radiatorn blir lägre). Sen vet vi tyvärr inte hur stor skillnaden blir om man har 8 graders diff eller 6 grader?? Själv kör jag ca 6 grader vid längre drift, dock vid varmt väder och i början på driftcykeln så är det 7 grader.
Det är ju som Roland säger att diffen ändras med ändrad temp på kalla o varma sidan! Ju varmare borra och lägre temp på framledningen desto större diff ( högre verkningsgrad).

Citera
Hej

Om man vill kan man ju på Thermia Diplomat Optimum ändra de förinställda 8 respektive 3 graders delta till andra värden, man kan även få dessa cirkulationspumpar att gå med fast varvtal på liknade sätt som de "gamla" även om dessa i regel bara kan ställas i 3 hastigheter.

mvh
Adam


 jag var orolig när du berättade om kurva 50  :o :o
Men nu lutar vi oss tillbaka och njuter Thumbsup *vinkar*


Skrivet av: jonkol
« skrivet: 07 december 2006, 10:59:07 »

Ok, skall hålla ögonen på tdiff allteftersom hålet körs in.

Roland säger att målet är 7-10 grader, men Bertil hävdar att "På varma sidan anses 5-7 grader vara optimalt" i sin "inledningsartikel"...
Finns det någon sanning här som är underbyggd av fakta, eller är det bara ungefärliga gissningar?
7 grader verkar ju vara det ideala målet iallafall  :D

/Jonas
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 december 2006, 10:03:13 »

...
Borde jag gå till läge 1? 6 eller 10 grader diff, det är frågan  Sc:,h ...
...

Gissningsvis läge 1. Pumpen går bara ibland plus att borrhålet nyss är tagit i drift. Det gör att köldbärartemperaturen är högre än vad den kommer att vara längre fram i vinter. Pumpen kommer då att ge lägre effekt. Läge 1 bör då ge ett deltaT som hamnar i det rekommenderade intervallet 7-10 grader. 
Skrivet av: jonkol
« skrivet: 07 december 2006, 09:42:45 »

Så! Nu snurrar och går allting!! Skönt!

Och mycket har löst sig senaste dagarna. Tack till alla på forumet som hjälpt mig ställa rätt frågor till installatören.

Detta är läget:
Deltat har jag kommit fram till beror ju enbart på cirkulationspumpens hastighet samt hur hög effekt pumpen kör med, eller hur? När jag körde med el (3 kw) så höjde den vatten temperaturen med cirka 3 grader, när jag nu istället kör in 11 kw från värmepumpen värms vattnet till 6 grader. Det är ju lika mycket vatten som strömmar förbi eftersom cirkulationspumpen går lika snabbt.
Mitt delta är 10 nu 10 grader vid cirkulationspumpsläge 1, 6 grader vid läge 2 och 4 grader vid läge 3. Jag kör i läge 2.
Borde jag gå till läge 1? 6 eller 10 grader diff, det är frågan  Sc:,h ...

Värmekurva: Hittat några strypta element samt några som behövde strypas mha av en ir termometer. Detta plus att Thermia "undervärmde" när man bara körde el har gett att jag nu kan köra på kurva 38  studs. Hoppas denna kurva funkar när det blir kallare också.

Ha det bra alla!

/Jonas
Skrivet av: jonkol
« skrivet: 02 december 2006, 20:54:28 »

Jo, det var pga av att installatören kommer måndag och kopplar in brinerören, som jag vågade slå lite.  Elementen är lite olika varma tror jag så det skall bli intressant att se vad man kan göra vid högre delta T. Kylan kommer nog snart? Rummet med det halvfungerande elementet ligger i källaren på 4 våningskåken, och där är inte temperaturen så viktigt, men eftersom värme stiger vore det det ju kul att få igång det lite bättre.  Annat kosntigt problem... Jag inte trycka CR/Return i den här browsern, så detta blir bara ett enda lång textmassa... Konstigt  Sc:,h  Jonas
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 december 2006, 13:24:58 »

Lovande!! Vid vp drift torde du klara dig med kurva 40, om det är så att nu når du inte börvärdet.

Högre delta med högre effekt så blir det helt klart!

Aj ajjj ajjjj tordes du!  knUp  Håll lite koll så det inte börjar droppa bara! Blir det inte helt bra, så kanske inst kan fixa det.
Viktigt att alla radiatorer jobbar effektivt!
MEN om det blir lagomt varmt i rummet, kan det va ok att den är svalare i botten!?


Du ska se att det blir bra tillslut  Thumbsup

Skrivet av: jonkol
« skrivet: 02 december 2006, 08:51:50 »

Så, efter att ha bankat  knUp och bankat  knUp och tryckt  --/ i 40 minuter, så har det tredje elementet iallafall blivit varmt på övre tredjedelen. Och jag är nere i kurva 43 :-) Vi närmar oss :-)

Misstänker att mitt låga delta T beror på att elpatronen kör i 3 KW kontinuerligt (mer eller mindre), men värmepumpen sen kommer att ösa på med 12 KW on/off?   Sc:,h (På måndag körs det igång så då får jag väl svaret tämligen snabbt...)

Däremot är integralen låst på -430 och påverkas inte av att utgående temperatur är 31-33 grader trots att bör värdet är 34 grader.  huvuddunk
Om det beror på eldriften, så skall det väl finnas ytterligare några kurvor att hämta in när det väl går ut 34 grader i medel och inte 32 gader som medlet verkar vara nu (Alla värden gäller för kurva 43 och 7 grader varmt).

Än en gång tack för all hjälp!  *vinkar*

/Jonas




Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 november 2006, 16:25:15 »

Citera
Nja, den går bara med 3 kw patronen oftast. 6 Kw går ibland. Medel senaste veckan är 4,6, så den borde ju orka... Den går med båda patronerna när varmvattnet värms.

Fick inte igång elementet trots alla goda råd här som jag följt i detalj. Blir väl till att be ngt proffs komma och titta på det.

Konstigt när den stegar upp till 6 kw så bör tempen bli över börvärdet. men det finns en (smart) sak i thermias styr, om gradminuterna blir låg, så gasar den inte på med elpatronen till +-0 gradminuter! det kan va det!!Skulle den ta bort alla gradminuter med elpatronen så skulle även kompressorn stanna!
Ja om man har den igång vill säga! Men den jobbar kanske så vid enbart elpatrondrift också!?

Jag har då inte råd att testa heller.   ;) Huu så dyrt  :o
Hoppas du får starta snart  Thumbsup --/

Ang termostatventiler...dom kan sitta nåt så kopiöst, det kan va hart när omöjligt (utan att ta isär). Det är oftast sätet som "brinner" fast.
Det här skulle jag inte berätta och jag förbjuder dig pga läckagerisken  :o

Om man har en kofot eller tex en slägghammare som mothåll bakom ventilen sen slår man hårt med en hammare på ventilen kan det hända att dom lossnar. Man "skallrar" loss dom.

Har du kopparrör kan jag nästan lova att det börjar läcka, fråga mig jag vet. _/- fiR:

Det kan hjälpa om man drar stiftet snabbt också! Fram och åter som skinnet på xxxx

Lugnast är att tappa ur systemet och byta ventilen. I en del svårartade fall kan det va stopp i ledningen oftast mot ventilen... hålet är liiitet!
Det fixar sig också när man tappar ned, ev med lite spolning!

Vattnet i raddarna kan va som bläck! Bara en varning!

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 november 2006, 15:17:49 »

Jag håller inte med Rickards helt om temperaturdifferenserna. 7-10 graders skillnad är vad man bör ha vid pumpens in- och utlopp. Det är också vad det blir vid radiatorernas in- och utlopp när pumpen startar bortsett från den lilla fördröjning det blir går pga av att det tar lite tid för det uppvärmda vattnet att nå radiatorn (förutsätter att det inte finns någon acktank). Då kommer radiatorns medeltemperatur att börja men skillnaden mellan radiatorns in och utlopp blir i stort sett densamma som mellan värmepumpens in- och utlopp.

Den lägre temperaturskillande vid lägre framledningstemperatur når man endast om man inte tillför mer effekt än vad radiatorn avger vid den temperaturen men värmepumpen går ju till/från.

Slutsatsen blir att skall man reglera in radiatorerna bör man ställa in en mycket hög värmekurva och låta pumpen gå tills radiatorerna har nått konstant temperatur. Det är först då som man har möjlighet att trimma in dem på rätt sätt, dvs samma temperaturskillnad över radiatorn som vid pumpens in- och utlopp.

Hoppas jag har tänkt rätt den här gången.   

Naturligtvis har du rätt Roland.
DeltaT över varma sidans värmeväxlare skall vara 7-10 grader. Punkt.
Skrivet av: jonkol
« skrivet: 30 november 2006, 14:26:01 »

Ok, låter korrekt.

Nja, den går bara med 3 kw patronen oftast. 6 Kw går ibland. Medel senaste veckan är 4,6, så den borde ju orka... Den går med båda patronerna när varmvattnet värms.

Fick inte igång elementet trots alla goda råd här som jag följt i detalj. Blir väl till att be ngt proffs komma och titta på det.

/Jonas
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 november 2006, 13:56:02 »

Citera
Nu skall vi se: Flödet måste ju inverka på effekten? Om jag sätter cirkulationspumpen på långsammare, så strömmar vattnet genom radiatorn långsammare och får chansen att svalna mer, dvs avge mer effekt??? Fast å andra sidan är ju elementet kallare i genomsnitt så det ger lägre effekt...

det är tvärtom, Med samma framledningstemp och hög cirkulation på en radiator avger den mera effekt.. då är ju genomsnittliga tempen högre...  Tänk extremt du har så liten cikrulation att nästan hela radiatorn är iskall, den kalla delen avger ingen effekt alls!
Låter kanske lite bakvänt men så är det.

Ang integral... kanske den inte orkar ge mera värme... skriv av timmarna på elpatronerna några dar.. så ser du hur många timmar dom går!
Skrivet av: jonkol
« skrivet: 30 november 2006, 12:50:44 »

Tack!

Nu skall vi se: Flödet måste ju inverka på effekten? Om jag sätter cirkulationspumpen på långsammare, så strömmar vattnet genom radiatorn långsammare och får chansen att svalna mer, dvs avge mer effekt??? Fast å andra sidan är ju elementet kallare i genomsnitt så det ger lägre effekt...
Ok, köper ditt påstående om att flödet inte påverkar effekten i nämnvärd grad :-)
(ovantående stycke är ett typexempel på "tänk medan du skriver" Sc:,h. Man kanske skall tänka innan? : 8)

Däremot missförstod du nog mig vad gäller framledningstemperaturen. Den är kontinuerligt lägre. Tittar man på historiken har jag ALDRIG sett att framledningstemperaturen legat över börvärdet. Bara under. Och integralen står alltid på -430...

Ok, skall testa att stänga massa raddar och se om jag kan sparka igång den sista!

Tack för all hjälp!

/Jonas
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 november 2006, 11:51:09 »

Citera
Frågan om varför jag har 2-3 garder lägre framtemperatur än bör-värdet kvarstår dock. Är något fel, eller beror det på att jag bara kör på el?

Helt ok!! När du kör med elpatron så funkar styrningen som vanligt... värmen kommer över tid att va exakt den temp som står inom parentes...  beroende på vilken effekt elpatronen jobbar med kommer tempen att variera uppåt och nedåt.

Varje minut räknar datorn på skillnaden mellan är- och bör- temperaturen Av detta blir det gradminuter (intergral).

Bara så vi inte missförstår dig
Den effekt en radiator avger har INGET med flödet att göra (mja indirekt har den det).
Det som helt avgör värmeavgivningen från en viss radiator är den genomsnittliga temperaturen på radiatorn och rumstemperaturen. Högre snitttemp på radiatorn ger högre effekt!

Kör man med olja elpanna ved, så spelar inte tempskillnaden nån roll för verkninsgraden!

Men har man en värmepump gäller andra regler, där ska man ha en rätt hög tempdiff mellan stig och retur vid pumpen. Detta för att den ska jobba ekonomiskt!
Räcker inte läge ett på cirkpumpen, kan man strypa flödet med en avstängningsventil intill pumpen på "huvudledningen".

Men gör inte som jag gjorde igår, vred ned cirkpumpen på läge ett, tyckte kompressorn började låta liite konstigt. Helt plötsligt stannade den!
Larm och stopp pga av lågt flöde!  fiR: _/- huvuddunk
Ha koll på tempen över pumpen om du stryper..

Ang ventilen.. även om stiftet lossar så kan ventilsätet sitta fast på en del, det är inte fastat utan ska gå tillbaka med en fjäder som trycker på.... kör cirkpumpen på läge 3 stäng en hop raddar, osså jobbar du med stiftet, det kan ta lång tid  ;) se till att inte kompressorn startar under tiden, då kan det bli stopp och larm!
Ibland kan stiftet ploppa iväg ut, så gå inte därifrån utan att montera själva känselkroppan!

Skrivet av: jonkol
« skrivet: 30 november 2006, 08:51:22 »

Nu kanske det är jag som missförstår, men jag tycker inte ni motsäger varandra.

Roland tycker att man bör ha 7-10 garders diff vid inregleringen.
Rickard tycker att 4 graders diff när det är plus 8 ute är helt ok.

Jag tycker båda åsikterna låter fullkomligt korrekta.
Då har jag alternativet att vänta på en köldknäpp för att reglera in radiatorerna eller att höja värmekurvan. Jag tror hur som helst jag väntar tills jag har fått igång sista radiatorn innan jag gör detta...

Frågan om varför jag har 2-3 garder lägre framtemperatur än bör-värdet kvarstår dock. Är något fel, eller beror det på att jag bara kör på el?

/Jonas
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 november 2006, 08:36:33 »

Jag håller inte med Rickards helt om temperaturdifferenserna. 7-10 graders skillnad är vad man bör ha vid pumpens in- och utlopp. Det är också vad det blir vid radiatorernas in- och utlopp när pumpen startar bortsett från den lilla fördröjning det blir går pga av att det tar lite tid för det uppvärmda vattnet att nå radiatorn (förutsätter att det inte finns någon acktank). Då kommer radiatorns medeltemperatur att börja men skillnaden mellan radiatorns in och utlopp blir i stort sett densamma som mellan värmepumpens in- och utlopp.

Den lägre temperaturskillande vid lägre framledningstemperatur når man endast om man inte tillför mer effekt än vad radiatorn avger vid den temperaturen men värmepumpen går ju till/från.

Slutsatsen blir att skall man reglera in radiatorerna bör man ställa in en mycket hög värmekurva och låta pumpen gå tills radiatorerna har nått konstant temperatur. Det är först då som man har möjlighet att trimma in dem på rätt sätt, dvs samma temperaturskillnad över radiatorn som vid pumpens in- och utlopp.

Hoppas jag har tänkt rätt den här gången.   
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 november 2006, 07:45:52 »

Du kommer att ha lite lägre deltaT med låg framledningstemp och lite högre med hög framledningstemp.
Det blir ju så så värmevgivningen från radiatorerna blir större ju högre temp du kör ut från pumpen.
Med bara 32 graders framledningstemp lär du aldrig kunna få 10 graders deltaT, 3-4 grader vid den framledningstempen är helt Ok.

Se till att få igång även den sista radiatorn, öppna helst termostaterna i de rum där ni tycker att det blir för varmt, och stryp istället flödet över dessa radiatorer, det brukar finns trimventiler på returledningen.
Tänk på att det kan läcka lite "svartvatten" när du öppnar hatten på trimventilerna, ha gärna ordentligt med skydd så att du inte förstör golvet, det kan färga in rätt rejält...
Skrivet av: jonkol
« skrivet: 30 november 2006, 07:18:11 »

Ok, lite uppdatering och en Thermia fråga...

Fick igång 2 av de tre elementen genom att pilla på den lilla pinnen i termostatet som mycket riktigt satt fast och inte fjädrarde tillbaka. Den lossnade även på det tredje, men det elementet blev inte varmt.

Sänkte värmekurvan till 42 på vinst och förlust, vilket har lett till att temperaturen långsamt gått ned i huset under natten med 0,5 grader. inte så farligt, men man vet ju inte var det stannar.
Dock så är T-diff endast 3 grader vid högsta pump hastighet och 4 grader vid längsta. Däremot har jag får mig från fysiken att 3 grader vatten har samma energi oberoende av temperatur. Så 55-52 grader ger samma effekt som 31 till 28 grader? Så, nu när det är varmt skall väl differansen vara liten, eller tänker jag fel?

Nu till Thermia frågan:
Utgående temperatur ligger alltid 2-3 grader under det som pumpen rekommenderar! Dvs i natt ville pumpen (enligt kurva 42) ha 34 grader ut, men skickade iväg 31 eller 32 hela tiden.
Och det motsvarar ju kurva 38-39 ungefär. Beror det på att vi bara kör på el än så länge???

Så bara pumpen skickar iväg rätt temperatur samt jag får igång sista elementet borde jag ju vara hemma?

Tack för alla svar!

/Jonas

Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 november 2006, 14:11:47 »

IR-termometer är enklast. Febertermometern var en billigare idé men den verkar ha lite väl snävt mätområde för att det skall vara bekvämt att arbeta med den. Elektronisk ugnstermometer med isolering virad runt om bör också fungera.

Men man kommer långt bara genom att känna med handen, det viktiga är att undvika att vattnet rusar rakt igenom radiatorn så att värmepumpen tar in onödig varmt vatten. Det är radiatorerna med i stort sett samma temperatur på fram och retur som man skall ge sig på. Tänk bara på att det tar lång tid efter en ändring av radiatorflödet innan temperaturen längst ner har ställt in sig på rätt värde.

Byggår 1919 bör betyda grova rör så pumpen kan troligen gå i läge 1. Har man väl fått rätt differens ska man kunna ändra farten på pumpen utan att behöva börja om.
Skrivet av: jonkol
« skrivet: 29 november 2006, 13:20:54 »

Ok, tack.

Bra, nu skall jag hem och experimentera!
Och jag tycker också att radiatorerna skall räcka bra. Det pratades om Radiator-porr i en annan tråd (=vackra radiatorer) och jag tror nog mina kan vinna. Stora och otroligt vackra... Borde ge bra med värme. 3 fixade element samt lite neddragna småelement kan nog dra ned kurvan en del hoppas jag.

Hur mäter jag temperatur bäst på radiatorerna? Måste jag köp en IR termometer? De har en på Claes Ohlsson för 299 (eller var det 399?), men de flesta kostar uppåt 1000? Eller duger en sån där febertermometer som man sticker i örat?

Också en fråga till. Om man ställer in med cirkpumpen på lägre fart: duger den inställningen om man måste öka farten på pumpen, eller måste man börja om inställningen då man ökar farten igen?

Tack för all hjälp!

/Jonas
Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 november 2006, 11:30:22 »

...
En del element är kallare nedtill än upptill. Vad beror det på?
...

Det skall vara så. När pumpen går bör det vara 7 -10 graders skillnad mellan inlopp och utlopp på alla radiatorer. Ingen temperaturskillnad betyder att radiatorn temperaturmässigt kortsluter cirkulationen. Pumpen får då arbeta vid onödigt hög temperatur. Små radiatorer som sitter nära pumpen ger ofta detta problem.

Stryp flödet på de radiatorer där det inte är någon temperaturskillnad. Det kommer att resultera i att lägre kurvinställning behövs för samma inomhustemperatur. Rekommenderar att prova med cirkulationspumpen på lägsta fart, går det att få rätt temperaturskillnad in-ut med den inställningen sparar det el. Tre graders skillnad för lågt men det kan delvis bero på att en del radiatorer kortsluter flödet. 

Hus från 1919 med originalradiatorer skall fungera bra tillsammans med värmepump. Systemen är gjorda för självcirkulation. Enda problemet kan vara att ventilerna för att justera flödet har korroderat ihop.
Skrivet av: jonkol
« skrivet: 29 november 2006, 10:08:39 »

Ok, så sammanfattningsvis:

- Få igång de element som inte värmer.
- Kolla cirkulationen på återstående element
- Inte dra cirkulationspumpen från max (?)
- Kommer jag inte ned under kurva 42, så se till att komplettera/byta ut radiatorer på nedre plan där effektbehovet är störst till fläktradiatorer.

Korrekt?

Två frågor till:
En del element är kallare nedtill än upptill. Vad beror det på?
Jag har elementskydd på en del element som i stort sett inte går att ta bort då det skulle se mer eller mindre sjukt ut. Påverkar det extremt mycket?


Tack!

/Jonas
Skrivet av: Heiho
« skrivet: 29 november 2006, 09:18:35 »

Börja på kurva 40. möjligen kan du behöva gå upp till kurva 42 på sin höjd.
Skrivet av: jonkol
« skrivet: 28 november 2006, 21:46:12 »

Jo, att få igång dem är ju mycket viktigt, det förstår jag.

Vilken värmekurva måste jag ned i? (bor i sth) dvs vad är "rejält"

Då huset är nyinköpt och föregående ägaren inte visste ngt om framledningstemperatur så vet ingen med säkerhet vad framledningstemperaturen skulle kunna vara. Kunde heller inte vänta tills efter vintern pga oljepannans skick...

Men som sagt de 4a installatörer som var här och gav offert ansåg att det inte var några som helst problem.

Så att sänka tempot på cirkulationspumpen hjälper inte? Då borde ju returvattnet bli tillräckligt kallt för att inte orsaka problem när det är kallt. Visst måste elpatronen in och jobba då, men så skall det väl vara?

/Jonas

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 november 2006, 20:56:25 »

Försök få igång dom som inte funkar!
Om du inte kan sänka kurvan rejält så blir det bara problem!!

Har inte installatören kollat vilket behov av framledningstemp du har??

Om du vill kan du läsa på lite insnöade fackuttryck  ;) Osså kan du läsa om Thermias styr i inlägget ovanför!


lilla ordlistan
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html

Tips om radiatorer och golvvärme
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2727.0.html

Kan va bra när installatören kör igång sitt snack!
Skrivet av: jonkol
« skrivet: 28 november 2006, 18:13:07 »

Tittade nu på historiken. Returtemperaturen ligger oftast på 37-38 grader. Inom parantes står det 39 för tillfället. Det har varit 33 tillbaka kontinuerligt.

48 grader stämmer som inställt värde på returen.
Radiatorerna är luftade och de flesta termostaten är helt öppna, förutom i några rum där vi strypt lite (för att det blir för varmt).
Antar att det är termostaten som strular i de 3 element som står kalla.

Eller har jag ett högtemperatur system fast det inte ser ut så? Jättelika radiatorer från stenåldern är det och ingen av de 4 som var här och gav offeret sade att det var problem, snarare tvärtom...:-) Huset byggt 1919

/Jonas
Skrivet av: Farbror Sven
« skrivet: 28 november 2006, 17:23:25 »

Parentesen efter uttemperaturen, är av styrdatorn framräknad önskad uttemperatur. Mot denna räknar styrdatorn fram värmeöverskott eller värmebrist (integral) vilket påverkar om den ska kalla på värme eller ej. ( Som exempel bara, jag kör nu på kurva 35 och har då vid utetemperatur +8 ºC. Önskad temeperatur 29 ºC)
Parentesen efter intemperaturen maximal returtemperatur vill minnas att den är ställd på 48 ºC vid leverans.
Är alla radiatorer luftade? Har du termostater som stänger flödet till radiatorerna?
Skrivet av: jonkol
« skrivet: 28 november 2006, 16:47:50 »

Just nu 36 grader ut och 33 tillbaka. (+8 ute...)
Sedan står några värden inom parantes, men de vet jag inte vad de betyder än...

/Jonas
Skrivet av: Farbror Sven
« skrivet: 28 november 2006, 16:39:37 »

Vad har du för temperatur på returen?
Skrivet av: jonkol
« skrivet: 28 november 2006, 13:38:08 »

Hej,

sitter med min nyinstallerade Diplomat 12a här. Kör enbart på el för tillfället och förbrukningen i Kw stämmer bra med vad leverantören gissat vid olika temperaturer.

Mitt lilla problem är att jag har en väldigt hög framledningstemperatur. Kurva 50 går jag på just nu, dvs 55 grader (som bör vara max) nås redan vid några minusgrader.

(Nu är dock 3 element i huset kalla pga något, så jag hoppas det skall sänka värmekurvan ngt steg när det blir fixat.)

Hur agerar pumpen när det blir 55 grader framledning och det blir kallare? Kör den aldrig ut varmare än 55? Eller går elpatronen in och värmer upp ovanpå de 55 som pumpen ger?

Bör jag ändra på cirkulationspumpen? Om vattnet cirkulerar långsammare så kan radiatorerna avge mer värme och pumpen kan jobba med kallare vatten som kommmer tillbaka?

Skall jag sätta in en fläktkonvektor ngn stans?
Jag har massa element i huset (17 styck med massa värmeavgivningsyta)

Skall natruligtvis ställa samma frågor till installatören när han kommer om 1-2 dagar för att koppla in mitt nyborrade hål, men lite input till den diskutionen skulle inte skada.

Tack!

/Jonas

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!