Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Är en citron salt, sur, söt eller besk?:
Vilket språk används primärt i detta forum?:

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: KlasT
« skrivet: Idag kl. 19:25:34 »

Bra tips om kondensatorn, tack så mycket  :)

Tyvärr mäter kapacitansen rimliga värden vad jag kan se med en enkel multimeter
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: Idag kl. 11:01:41 »

Kolla att startkondensatorn är i ordning (mät kapacitans och om möjligt även förlustfaktor) innan du dömer ut kompressorn och hela värmepumpen.

Bimetallmotorskyddet är likadant på så gott som alla on/off-styrda luftvärmepumpar, kylskåp, frysar mm, så det är inget problem att plocka ett fungerande från återvinningen (om man får för personalen).
Skrivet av: KlasT
« skrivet: 02 augusti 2020, 22:38:59 »

och på svaret om man törs köra utan motorskydd, nja...kompressorn blev tokvarm och det hände inget med avluftstemperaturen.

Det får nog bli skrot av den här 360p'n
Skrivet av: KlasT
« skrivet: 02 augusti 2020, 22:05:59 »

Googlade lite mer och lyckades se på en bild att det satt en skruv på kåpan där kabeln går in i kompressorn som jag inte sett eller känt.

Under kåpan satt motorskyddet :-) Motorskyddet mäter öppen krets och motståndet över själva kompressorn är typ 5 ohm.

Törs man tjuvkoppla förbi motorskyddet för att kolla om kompressorn fungerar? Det verkar inte heller gå att köpa motorskyddet löst till 360p så jag får hitta någon annan lösning i så fall

Skrivet av: KlasT
« skrivet: 02 augusti 2020, 21:05:38 »

tack för svaret!

jag har mätt på kretskortet med kompressorn inkopplad.

Mellan 36 (fas) och 35 (N) har jag 230 volt och mellan 34 och 35 har jag noll volt

Tolkar jag kretsschemat så ligger motorskyddet i serie med kompressorn.

nr 26 är motorskydd
nr 27 är kompressorn
nr 28 är kondensatorn
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 02 augusti 2020, 20:02:14 »

Det är säkert en termistor och dom brukar sitta i lidningen, den bryter vid för hög temp i dito och ska återgå när lindningen svalnat, i bland är termistorn kopplad mot ett relä/kontaktor som startar kompressorn och i bland iigger den i serie med fasledningen. Du säger du har 230  till kompressorn, mäter du mellan fas och noll då på kompressorplinten.
Skrivet av: KlasT
« skrivet: 02 augusti 2020, 14:19:43 »

Hej,

När indikeringen att kompressorn går så har jag samma temperatur på avluft samt frånluft. Inte heller får jag något varmvatten ifall jag stänger av elpatronen så jag misstänker starkt att det är något fel  Sc:,h

Jag har försökt att felsöka och jag har 220 volt fram till kompressorn men mäter jag motståndet över kompressorn så är det öppen krets vilket jag antar att det inte ska vara?! Det sitter ett självåterställande motorskydd integrerat i kompressorn men visst bord det vara normalt stängt eller behövs det spänning för att få det att stänga?

Finns det något sätt att komma åt motorskyddet? Kabeln till kompressorn går in i en svart kåpa på toppen av kompressorn men den verkar inte demonterbar. Dock så är det lite svårt att se då kompressorn sitter längst in.

Mäter jag motstånd mellan S och R så har jag 13,5 ohm.

Finns det kända problem med motorskyddet eller är det bara att konstatera att kompressorn är körd?

mvh Klas

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?