Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Är en citron salt, sur, söt eller besk?:
Vilket språk används primärt i detta forum?:

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 26 februari 2019, 08:12:01 »

Mitsubishi kan med största sannolikhet via serienumret se vilken mjukvara du har.
Du får kontakta din återförsäljare om du tror att det behövs en uppdatering.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 25 februari 2019, 21:55:51 »

Nu har jag inte så stor erfarenhet av användandet men kan hålla med om att det är lite för stökigt att hamna ”rätt” snabbt.

För egen del och för många andras önskemål så är det inte så mycket funktioner/finesser som efterfrågas utan att man snabbt och enkelt kan ändra temperatur i kyl eller värmeläge, få visad utetemperatur vid tex sommarstugan och att man får ett larm om det är strömavbrott i huset eller felkod om värmepumpen larmar.

Verkar som många är mer rädda för bakvägar utifrån in till sitt nätverk via alla möjliga anslutna prylar för att komma åt privat data än att få mycket info.
Men alla är vi olika  ;)

För att uppdatera mjukvara i utedelen måste man koppla in sig via en ”handdator” på en anslutning på kortet, man ser dock inte vad för version det är på kortet eller vad versionen heter som man tankar i med den enkla handdatorn för fotfolket  ^-^
Skrivet av: lemmy83
« skrivet: 25 februari 2019, 21:08:00 »

Ja det finns säkert dom som vill ha uppdateringar av appen , vad är det du vill kunna göra via appen som du nu inte kan göra ?

Vad är det du vill ha uppdaterat i mjukvaran gällande värmepumpen ?

Frågar av ren nyfikenhet då dom flesta bara höjer  temperaturen i en sommarstuga innan ankomst.

I MelCloudappen saknar jag saker som energiförbrukning per timme/minut, möjlighet att visa & exportera detaljerad statistik, möjlighet att spara favoritrapporter kanske. Att den inte har något internt minne när internetuppkopplingen svajar stör också, men det kanske svårt att fixa med mjukvara.

Grundfunktionerna finns ju, men det är ont om "bells & whistles" om man säger så.. Det finns ju en del att önska kring estetik och användarvänlighet, alla dessa kryssrutor och onödiga klick till exempel. Jämför med valfri app för hemautomation eller flashiga interface för solceller och MelCloud ser ut att vara från 90-talet. Jag kan leva med en app som ser ut att vara gjord av ingenjörer för ingenjörer, men då vill jag att den ska visa data för ingenjörer också! :-)

Mjukvaran till pumpen är svårare att svara på, annat än de eventuella avfrostningsproblemen som beskrivs på forumet. Men all mjukvara uppdateras ju numera, allt från små IoT-prylar till telefoner, datorer och bilar, och jag har svårt att tro att mjukvaran var perfekt när pumpen släpptes eller att det är samma fw-version på de pumpar som tillverkas nu jämfört med t.ex. juli 2017. (Går det ens att ta reda på vilken version av mjukvaran man har?) Sen är det ju en ren säkerhetsfråga också, kommunikationsprotokoll kan ha svagheter och behöva uppdatering även om jag som användare inte märker nån skillnad (förhoppningsvis!).

Det finns säkert fler exempel, men detta är vad jag kom att tänka på just nu. Tack för tänkvärd fråga!
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 25 februari 2019, 19:52:31 »

Ja det finns säkert dom som vill ha uppdateringar av appen , vad är det du vill kunna göra via appen som du nu inte kan göra ?

Vad är det du vill ha uppdaterat i mjukvaran gällande värmepumpen ?

Frågar av ren nyfikenhet då dom flesta bara höjer  temperaturen i en sommarstuga innan ankomst.
Skrivet av: lemmy83
« skrivet: 25 februari 2019, 19:35:48 »

Om du har behov av uppdatering så går det ej att göra via MelCloud (wifi), om det kommer gå i framtiden har jag inte en aning om  :)

Väldigt osäker på om jag ens hört om någon med LN50 som har behövt en uppdatering  Sc:,h

Det verkar ju inte ske så mycket utveckling med MelCloud överlag, men det känns märkligt att ha en funktion för firmwareuppdatering när det aldrig kommer någon ny firmware. Minsta lilla IoT-pryl jag har (wifi-strömbrytare, lampor, kameror, m.m.) får ju uppdateringar skickade till sig emellanåt. Med tanke på hur många värmepumpar från Mitsubishi som levereras med wifimodul nu för tiden kan man ju önska att de gjorde en insats på att förbättra både appen och mjukvaran i pumpen. Nåja.

Jag får väl hoppas att LN50 inte är påverkad då, och kanske be om en fw-uppdatering vid ev. framtida service!
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 25 februari 2019, 09:18:51 »

Om du har behov av uppdatering så går det ej att göra via MelCloud (wifi), om det kommer gå i framtiden har jag inte en aning om  :)

Väldigt osäker på om jag ens hört om någon med LN50 som har behövt en uppdatering  Sc:,h
Skrivet av: lemmy83
« skrivet: 24 februari 2019, 20:49:13 »

Jag fick en Hero LN50 installerad i okt/nov 2017, och har följt den här tråden till och från, men aldrig varit på plats under en tillräckligt kall period (pumpen sitter i sommarhus) för att kunna avgöra om jag har problem eller inte. Däremot har jag kollat i MelCloud-appen emellanåt och letat efter en firmwareuppdatering, men vad jag minns har det aldrig funnits någon.

Min pump är modell MUZ-LN50VGHZ och tillverkningsdatum 2017.07, så detta måste vara en av dem som tillverkades väldigt tidigt i serien.

Är det alltså så att jag måste kontakta Mitsubishi alt. återförsäljaren (Polarpumpen) för att de ska installera ny firmware? Och detta måste göras på plats?

Jag vet ju inte om jag har det är problemet, men jag trodde hela poängen med firmwareuppdatering via MelCloud var att alltid kunna ha senaste fw med alla buggfixar.  Har det ens släppts någon mjukvara som går att installera via MelCloud sedan lanseringen av Hero-serien?

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 11 februari 2019, 20:23:39 »

Ta dessa siffror med en nypa salt men tror dom stämmer inkl avfrostning vid -25

LN25VGHZ 2,3kW
LN35VGHZ 3,1kW
LN50VGHZ 4,7kW

Nu är det inte vid dessa temperaturer man gör den största besparingen, snarare från ca -10 och varmare.

Tror Scanoffice har ett test upplagt där den körs med 23 grader på fjärren , fläktläge 3 (vilket är normalt man står ut med ljud och blåsmässigt) och med 20 grader vid insuget med tabell på effekter vid olika utetemperaturer.
Det vill säga att det inte är max fläkt och därmed inte max effekt som den visar .
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 11 februari 2019, 19:22:04 »

Finns det några konkreta tester om vad ln35 ger i effekt vid -20 och -25?
 De enda som skrivs är att den är lite starkare än fh35 vid de temperaturerna, men inga riktiga effekt siffror.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 14 december 2018, 23:38:14 »

Tur för montören men tillräckligt kallt om tassarna för att pilla med dessa kontakter  ::)
Skrivet av: Piraya
« skrivet: 14 december 2018, 23:22:05 »

Skumt att någon säger något dom uppenbarligen inte hade koll på.

Trodde du fick uppdaterad mjukvara men ser ut som dom bytt kort hos dig .
Låter betydligt jobbigare i kylan än att uppgradera mjukvaran  ::)

De brukar skicka upp en handdator om det är fler pumpar som ska uppdateras
men när det bara var min så skickade de ett nytt kretskort istället
installatören hade tur det var bara runt -8 då han var hit
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 14 december 2018, 23:15:08 »

Skumt att någon säger något dom uppenbarligen inte hade koll på.

Trodde du fick uppdaterad mjukvara men ser ut som dom bytt kort hos dig .
Låter betydligt jobbigare i kylan än att uppgradera mjukvaran  ::)
Skrivet av: Piraya
« skrivet: 14 december 2018, 23:08:16 »

Ja men om man nu köper maskin direkt från en av Mitsu certifierad ÅF så tycker man att det borde går ut ett servicemeddelande riktat mot serienummer. Man får ju registrera garantin med serienummer och allt så den kollen borde de ha vilken mjukvara som är levererad med specifik maskin. Kan garantera att skillnaden är stor när man bor norr om polcirkeln och den frostar varje 30 min mot 60 min eller mer då avfrosten tar ca 10 min.

Lite den känslan man får är att man bara uppdaterar hos dem som har koll på hur en pump ska fungera och vett att klaga. Dåligt med tanke på att folk ändå betalar en 20 kSEK för en installation och då förutsätter man att man inte ska behöva vara värmepumpsspecialist när man köper och ska utvärdera funktionen...


De som retar mig var att en person på mitsubishi kollade upp
min pumps  serialnummer och tillverknings år/månad
och påstod att den redan hade nya programvar
ändå så visade det sig att den hade felet med 30 min gångtid till avfrostning.
den är köpt och installerad av mitsubishis certifierade ÅF
kändes som att man inte var riktigt betrodd när man ringde och mailade
berörda personer om 30 minuters avfrostningen...fick ringa och maila  en hel del
innan de var ut och bytte kretskortet....blir intressant att se hur den går
med nya kretskortet/programvaran...hittils har gångtiden ökat från 60 min till 70 minuter
och varje avfrostning tar  8-9 minuter

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 14 december 2018, 22:22:17 »

Är den garantiregistrerad hos mitsubishi electric med namn och kontaktuppgifter så kan jag hålla med om att det rimligen borde gå ut något meddelande om dom vet vilka serier som kan ha eller säkert ha problem.

Hur stor skillnad det blir i besparing an jag inte svara på om den som jag skrev avfrostar tätare och jobbar med en ren yta jämfört med längre intervaller och en mer igentäppt utedel.
Är det kall torr luft borde man förlora lite mer jämfört med o gradigt och fuktigt då det ändå kan vara väldigt täta avfrostningar beroende på hur hårt man belastar värmepumpen.

Har dock inget svar på hur du får din återförsäljare att uppdatera
Skrivet av: pego
« skrivet: 14 december 2018, 21:55:01 »

Ja men om man nu köper maskin direkt från en av Mitsu certifierad ÅF så tycker man att det borde går ut ett servicemeddelande riktat mot serienummer. Man får ju registrera garantin med serienummer och allt så den kollen borde de ha vilken mjukvara som är levererad med specifik maskin. Kan garantera att skillnaden är stor när man bor norr om polcirkeln och den frostar varje 30 min mot 60 min eller mer då avfrosten tar ca 10 min.

Lite den känslan man får är att man bara uppdaterar hos dem som har koll på hur en pump ska fungera och vett att klaga. Dåligt med tanke på att folk ändå betalar en 20 kSEK för en installation och då förutsätter man att man inte ska behöva vara värmepumpsspecialist när man köper och ska utvärdera funktionen mot specifierat COP värde... Inte lätt för en vanlig konsument...
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 14 december 2018, 21:41:02 »

Mitsubishi själva vet nog bara var en bråkdel maskiner sitter, är nog egentligen återförsäljaren som borde kontakta sina kunder för att höra hur den fungerar.
Väller även in maskiner från paralellimporter , tyvärr även inte alla med rätt utedel som det finns tråd om!

Om det sedan är mjukvarufel på alla eller på vissa tillverkningsserier har jag ingen aning om .

En som vi uppdaterat hade inte märkt att den avfrostade oftare än den kanske borde då dom hade en bra besparing så det är inte säkert att det är så stor skillnad i verkligheten då den oftare jobbar med helt ren yta jämfört med längre perioder med lite nedisad yta, men självklart ska det fungera som tänkt  tummenupp
Skrivet av: pego
« skrivet: 14 december 2018, 21:03:47 »

Tycker nog inte Mitsu varit helt ärliga i sina avfrostningsproblem. Verkar inte var en generell åtgärd som görs mot alla utan man måste klaga innan åtgärd utförs, i mitt fall flera gånger utan åtgärd. Tycker synd om  de som inte vet bättre utan tror deras maskiner går bra mot bättre vetande. Var nog en av de första som påtalade problemet för 1 år sen, tjatar fortfarande på ÅF att en uppdatering ska göras...
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 13 december 2018, 12:19:47 »

Kan nog avfrosta mellan var 40 minut och 240 minuter om jag minns rätt beroende på vad tex givarna säger, har inte full koll på parametrarna som bestämmer  :)
Är det runt -15 ute så levererar den ca 4kW med full fläkt , om det räcker för ytan den når kan bara du svara på .
Ganska låg luftfuktighet så det borde inte bli så mycket frost.
Skrivet av: Piraya
« skrivet: 13 december 2018, 09:18:36 »

låter som ett halvkallt ställe !!

Hur använder du värmepumpen och vilken yta når du med önskad temperatur ?

Tänkte då på om du har 20.22,23 eller tex 24 grader som börvärde ?
auto fläkt eller steg 2,3 eller 4 manuellt ?
använder du i see sensor eller inte ?
Är det hög eller låg luftfuktighet om du har någon uppfattning vill säga  :)
kvadratmeter som den når med önskad temperatur och hur många kvadrat måste du stödvärma med andra värmekällor för att ha önskad temperatur ? ( hänger en del på vilken fläkthastighet man står ut med och att man hittat rätt vinkel vid utblåset )


Jag kör heron på 4 manuellt och 23 grader då det är 126kvm att värma upp.
Just nu är det 55% luftfuktighet och -18 grader....luftfuktigheten har varit nere i 53% om man får tro väderappen
Och jag har den riktad i läget nästan rakt fram då jag får bästa effekten där.
Har även en tullikivi att stöd elda med.
Fick även ett svar från mitsubishi att 60min gången var helt normalt.
Hade läst här på forumet att gång tiden skulle öka 60,80,100,120,150 min.. därav min fråga.

Edit : Och de är inte speciellt mycke frost på utedelen heller


Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 12 december 2018, 21:05:52 »

låter som ett halvkallt ställe !!

Hur använder du värmepumpen och vilken yta når du med önskad temperatur ?

Tänkte då på om du har 20.22,23 eller tex 24 grader som börvärde ?
auto fläkt eller steg 2,3 eller 4 manuellt ?
använder du i see sensor eller inte ?
Är det hög eller låg luftfuktighet om du har någon uppfattning vill säga  :)
kvadratmeter som den når med önskad temperatur och hur många kvadrat måste du stödvärma med andra värmekällor för att ha önskad temperatur ? ( hänger en del på vilken fläkthastighet man står ut med och att man hittat rätt vinkel vid utblåset )



Skrivet av: Piraya
« skrivet: 12 december 2018, 20:28:26 »

Nu har jag äntligen fått pumpen uppdaterad.
När jag startade upp heron efter kretskorts bytet så var första avfrostningen efter 40 min
och därefter har den stadigt avfrostat efter 60 min och varje avfrostning tar ca: 8-9 min
ute tempen har legat mellan -9 till -17 grader .
Skrivet av: Piraya
« skrivet: 28 november 2018, 20:12:10 »

Tackar ni som svarat...pratade  med återförsäljaren
och min pump skulle uppdateras nästa vecka  tummenupp


Tog nog ut glädjen i förskott...än har ingen varit  och uppdaterat pumpen.
Och om man läser i denna tråd så ser man att en del har fått vänta bra länge på att få sina pumpar uppdaterade.
Trodde i min enfald att detta skulle göras snabbare och innan riktiga kylan kommer när problemet redan var känt.
Surt att man även ska behöva jaga på återförsäljaren/installatören och mitsubishis support .
Skrivet av: Piraya
« skrivet: 31 oktober 2018, 19:22:00 »

Tackar ni som svarat...pratade  med återförsäljaren
och min pump skulle uppdateras nästa vecka  tummenupp
Skrivet av: kitco
« skrivet: 30 oktober 2018, 18:44:21 »

Förra vintern hade jag 30min intervaller hela vintern ut med den gamla programvaran, i våras fick jag nytt ner tankat och hittills har den avfrostat 1gång varje 120min. Runt 0 och -5 grader ute, avfrosningen tar 7-8min. Märkbar förbättring mot föregående år.
Skrivet av: Nyllet
« skrivet: 28 oktober 2018, 17:41:13 »

Endast lite frost . Jag ska ringa återförsäljaren i morgon
kommer även att ta kontakt med supporten så de får logga via melcloud om det går.

Edit: Kollade nyss vid -6 grader och fortfarande samma avfrostnings tid.
Jag har haft detta problem och fick min uppdaterad i somras. Vi har nu -7 grader och enligt väderappen så är det 93% luftfuktighet ute, min pump har nu gått i 45 min utan att frosta av.
Skrivet av: Piraya
« skrivet: 28 oktober 2018, 14:42:48 »

Endast lite frost . Jag ska ringa återförsäljaren i morgon
kommer även att ta kontakt med supporten så de får logga via melcloud om det går.

Edit: Kollade nyss vid -6 grader och fortfarande samma avfrostnings tid.
Skrivet av: perra83
« skrivet: 28 oktober 2018, 13:17:49 »

Hur ser utedelen ut vid -12°C, är den riktigt frostig?  Blir den isig som tusan ska den såklart avfrosta men inte vid lite lätt frost.

Min Panasonic går flera timmar utan avfrostning när det är kallt och torrt ute. Värre är det när det är blött och slaskigt ute.
Skrivet av: Piraya
« skrivet: 28 oktober 2018, 12:07:26 »

Hej ! Har fått en Mitsubishi Hero ln35vghz installerad för 2 månader sen.
så jag kollade upp mitt serienummer och tillverknings månad/år
mot mitsubishi supporten och han sa att jag hade den nyaste program varan.
Och att det var bara de allra första maskinerna
som gick ut på marknaden som hade den gamla programvaran
har inte brytt mig om att kolla avdrostningen tidigare
men nu vid -12 grader så avfrostar den var 30 minut och varje avfrostning tar ca 8min
Ni som har fått era uppdaterade hur ofta avfrostar de nu ?
Skrivet av: Nyllet
« skrivet: 24 oktober 2018, 13:21:10 »

Så nu har LLVP säsongen dragit igång. Troligtvis har alla LN ägare fått sin maskin uppdatered efter förra årets avfrostnings dilemma. Kanske är för tidigt än men hur beter sig era pumpar? Ni som bor i norrland har väl haft minus några dagar har ni märkt någon skillnad gentemot förra året är de längre tider mellan avfrostningarna nu? Peppar peppar har iallafall min rullat på fint har haft mellan -1 till +5
Det stämmer att även min är uppdaterad. Bor i Norra Norrland och har haft -3/-6 på nätterna senaste dagarna och ungefär +4/+6 på dagarna. Nu har jag inte klockat men upplever att det är längre mellan avfrostningarna nu! Minns att man knappt märkte av det vid dessa temperaturer, var när det blev ner mot -10/-15 på dagarna det märktes! Får återkomma med mer info senare när vädret blivit "kallare". tummenupp
Skrivet av: kitco
« skrivet: 23 oktober 2018, 21:01:15 »

Så nu har LLVP säsongen dragit igång. Troligtvis har alla LN ägare fått sin maskin uppdatered efter förra årets avfrostnings dilemma. Kanske är för tidigt än men hur beter sig era pumpar? Ni som bor i norrland har väl haft minus några dagar har ni märkt någon skillnad gentemot förra året är de längre tider mellan avfrostningarna nu? Peppar peppar har iallafall min rullat på fint har haft mellan -1 till +5
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 14 augusti 2018, 19:32:28 »

Då är det väl Polarpumpen han får ligga på, vet inte vad Mitsubishi och dom har för garanti/serviceavtal sinseemellan.

Dom som inte har fått den uppdaterad på plats får helt enkelt kontakta sin återförsäljare igen så det händer något.
Nu kanske det är så att Mitsubishi via MelCloud har sett att en felanmäld maskin inte har/haft problem , många ringer och "felanmäler" saker som dom läst om på olika forum utan att veta om dom verkligen har fel på sin maskin ::)

Tror jag hade 1 eller 2 som skrev på forumet som hade buggen som jag åtgärdade med ny mjukvara men som med dom flesta gissar jag inte är på forumet längre när allt fungerar och man har lagt värmepumpsnyfikenheten åt sidan  :)
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 14 augusti 2018, 10:53:14 »

Det är väl bara för honom att kontakta stället han köpt den på!
Är det någon egen/paralellimport så kanske det är lite stökigare att få hjälp.
Det har han (Polarpumpen).
Ingen återkoppling från Mitsubishi ännu.
Då flera på forumet har påtalat detta problem undrade jag om någon annan har fått sin maskin omprogrammerad.

/D
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 13 augusti 2018, 22:23:49 »

Det är väl bara för honom att kontakta stället han köpt den på!
Är det någon egen/paralellimport så kanske det är lite stökigare att få hjälp.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 13 augusti 2018, 22:11:53 »

Han har dessvärre ej fått den uppdaterad, därav min fråga.

Han som ägde maskinen som du testkörde borde väl ha kontaktat Mitsubishi Sollentuna eller sin distributör om den kom från utlandet och fått den uppdaterad.
Dom som är uppdaterade på plats har knappast kunderna hunnit hårdköra ännu,  möjligtvis norrläningarna som har vinter lite längre  :)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 13 augusti 2018, 17:26:32 »

Haha det låter ju bra det :)

Men vad ändrade man och hur beter sig maskinerna nu? Vad är det för release på firmware man ska ha i åtanke?
Bor i Sollentuna och inte alls omöjligt att jag kontaktar dig TS Comfort - kompispris?? ;)

Ha ha nu är jag ingen datanörd direkt så vad som verkligen sker i mjukvaran är jag fel person att svara på.
Man kopplar in en liten "handdator" och efter några sekunder är det klart 8)

Vi har inga kompispriser utan är lika dyra till alla kunder tummenupp
Sollentuna är på fel sida av essingen!!!!!!
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 13 augusti 2018, 14:44:49 »

Finns det någon forummedlem som har fått sin maskin uppdaterad ?
Har ej hört något om det.

/D

Han som ägde maskinen som du testkörde borde väl ha kontaktat Mitsubishi Sollentuna eller sin distributör om den kom från utlandet och fått den uppdaterad.
Dom som är uppdaterade på plats har knappast kunderna hunnit hårdköra ännu,  möjligtvis norrläningarna som har vinter lite längre  :)
Skrivet av: Affegbg
« skrivet: 13 augusti 2018, 13:43:29 »

Wow en fackmannarapport på ett språk jag inte behärskar. Bäddat för goddag yxskaft tolkning 🤣

Men men, en lekmans tolkning mha Google translate då jag inte kan finska. Är jag ute och cyklar om tolkningen lyder enligt:

1) avfrostningscyklerna verkar vara lösta

2) Utloppets temperatur överstiger aldrig 40 grader.. Är inte det lite lågt? Inomhus tempen höll sig visserligen konstant runt 20 men jag förstod aldrig om pumpen var den enda värmekällan eller om det fanns andra värmekällor för att upprätthålla någon slags temp??


Skrivet av: jantijanti
« skrivet: 13 augusti 2018, 12:22:22 »

Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 13 augusti 2018, 11:13:39 »

Finns det någon forummedlem som har fått sin maskin uppdaterad ?
Har ej hört något om det.

/D
Skrivet av: Affegbg
« skrivet: 13 augusti 2018, 10:08:48 »

Haha det låter ju bra det :)

Men vad ändrade man och hur beter sig maskinerna nu? Vad är det för release på firmware man ska ha i åtanke?
Bor i Sollentuna och inte alls omöjligt att jag kontaktar dig TS Comfort - kompispris?? ;)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 13 augusti 2018, 08:17:58 »

Ja det är bara att beställa  tummenupp
Skrivet av: Affegbg
« skrivet: 13 augusti 2018, 00:32:29 »

Har man fått bukt med problemet med avfrostningscykler? Uppdateringen av mjukvaran? Är nyfiken då jag fram tills jag läste den här tråden starkt övervägde att köpa Ln35....
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 mars 2018, 19:35:57 »

Lite sent ser jag om du skulle handla idag!
Tror inte någon som skriver på forumet har fått sin mjukvara uppdaterad.
Att det kommer ske och att det kommer fungera behöver man inte vara speciellt orolig för men när uppdateringar kommer igång vågar jag inte svara på.
Känner du dig ändå tveksam så har du FH serien att kika på.
Skrivet av: Tresk
« skrivet: 04 mars 2018, 22:02:08 »

Hade tänkt köpa en LN35 imorn, men blir lite orolig efter att ha läst denna tråd. :-\
Ska man lägga dom extra tusenlapparna på en LN så vill man ju gärna att det ska funka som det är tänkt.

Är det någon som hunnit få sin mjukvara uppdaterad och kan bekräfta att det funkar som det ska med avfrostningarna nu?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 23 februari 2018, 14:45:09 »

För er som drabbats av för täta avfrostningar på LN HERO även om inte behov funnits så är nu en uppdatering klar från Mitsubishi Electric.
Det går dock inte att uppdatera mjukvaran via Wifi modulen,  ny mjukvara tankas i på plats via handdator.
Kontakta er återförsäljare under nästa vecka så bör dom kunna ge info om när uppdatering kan tänkas ske hos er.
Skrivet av: pego
« skrivet: 16 december 2017, 22:02:01 »

Fick en ny LN35 utedel installerad, den gamla åkte på felanalys till Mitsubishi.
Ligger nu på stabila 50-60 min värmeintervaller vid ca -16 C (RF=80%) ute, sen avfrostning 9-10 min.
Roade mig att kolla effekten med den nya utedelen. Ger momentant 5.8 kW  vid - 16 ute. DT=21 (in-ut temp på innedel), luftflöde 228 l/s (5ans fläkt), helt OK enligt mitt tycke. Sen är det ju lite svårt hitta ett bra snitt på utblåstempen från inneenheten (fladdrar en del var man mäter) men nog ger den det den ska iaf.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 december 2017, 21:57:25 »

Maskinen som varit på tapeten i denna tråd kommer tydligen  snart få en ny utedel och han kommer säkert uppdatera hur den beter sig.

Mitsubishi har loggat ett stort antal och hittar inga som avfrostar var 30 eller 40 minut konstant.
Då det med största sannolikhet är identiska parametrar (temperaturer/tid) som styr avfrostningen på LN som på FH så är jag inte orolig och jag säljer dom så är det någon som ska vara orolig för problem så är det vi återförsäljare tummenupp

FH är betydligt billigare så det är väl kanske det som främst avgör i många fall i valet mellan dessa två.
Är du orolig så kör du på det gamla säkra kortet FH :)


Skrivet av: Moka
« skrivet: 01 december 2017, 21:34:26 »

Hej
Har följt utveckling här lite ang avfrostningsproblemen med Mitsubishi Hero LN35. Jag är precis påväg att byta luft luftvärmepump och har beställt en Hero. ska man undvika att välja nya Hero LN35 och köra på en ”vanlig” FH35 istället?
Tacksam för svar
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 30 november 2017, 14:10:03 »

Då måste med andra ord montören ha varit och kollat installationen och mätt upp den  tummenupp
Mitsubishi i Sollentuna brukar vara snabba så det låter märkligt om dom behöver en vecka på sig för ett beslut!
Skrivet av: pego
« skrivet: 30 november 2017, 13:49:47 »

Utredning pågår och bollen ligger tydligen sen 1 v hos Mitsubishi hur gå vidare med ärendet.
Börjar bli lite ryckig körning med 30 minuters avfrostningscykler då det är -21 ute...

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 152
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme