Publicerar en flerårsgraf som visar på de insatser jag gjort i höst.
Full effekt kommer jag inte ha på alla besparingar innan december publiceras, men en bra början i alla fall.
Vi har:
1. Bytt ut 4 stycken äldre belysningar, 1 lysrörsarmatur till led, och tre gamla LED med järkkärnetransformatorer som gick varma till nya 230 V LED-lampor.
2. Stängt av SPA-badet inför vintern (ca 300 kWH/månad)
3. Monterat termostater i rum som inte används annat än som förråd/gästrum/garage, där har vi nu 12-17 grader beroende på rum.
4. Satt in 4 nya radiatorer för att få ned framledningstempen på värmepumpen, verkar ge ca 9 grader lägre framledningstemp än tidigare, borde ge en besparing på värmepumpens drift på ca 25% under uppvärmningssäsongen.
5. Börjar släcka lyset i rum där vi inte vistas stadigvarande, som garage/förråd/duschrum/gästrum - tidigare tända jag som regel överallt på morgon, och så lyste det dagarna i ändå oavsett om det behövdes eller ej.
6. Nu när det blivit så kallt att vi behöver ha motorvärmarna i så planerar vi bättre, tidigare kunde bilarna sitt i stora delar av dagen bara ifall vi skulle iväg, nu är vi mer noga med att bara värma OM vi ska iväg.
7. Drog ur 8 stycken laddare i garaget, till skruvdragare, trimmers, tigersåg, sticksåg och allt möjligt som man samlat på sig under åren.
8. Försöker stänga av TV:n när jag lämnar TV-rummet, tidigare fick den ofta gå tills "insomningstimern" stängde av den.
Vi har fortfarande massor med fönsterlampor, utebelysningar och liknande som ligger och drar energi, men det är i alla fall mindre, och dessa har ju inte så stora effektbehov ändå.
Vår höga förbrukning sommartid beror på att vi värmer en pool, men då är som regel elen billig, så det kostar inte så mycket som kan det kan se ut.
Att årets förbrukning i maj var låg beror på att vi var i Spanien nästan hela maj, så poolen startades senare än vanligt.
Klicka på bilden för bättre upplösning.
Prognosen för November ligger på 1160 kWh, rätt bra jämfört med tidigare år.