Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?  (läst 15761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #15 skrivet: 04 december 2012, 19:32:20 »
Man kan inte ha 2grader i delta på alla radiatorer och sedan 7grader på värmepumpen.

Sätt färgad tejp typ eltejp på röret ut och in i värmepumpen för värme och mät där när VP gör värme och jämför med värdet i displayen

Kan även kolla att vbf och vbr mäter lika genom att se på värdena 5 min efter en värmekörning. Då ska dom gått ihop och visar samma temp. Sedan är det nog närmare 3 grader i delta på raddarna. Deras utgående temp är 1-2 grader högre än Vbr vilket mycket väl kan stämma (olika tempmätare). Hur är ledningarna ut från Vp:n? Verkar som att vp startat "1" gång på 12 timmar och haft en gångtid på 11timmar + 2 timmar TS??
Ser att du lagt in nya siffror. Verkar som du kört mycket på Ts sista timmarna, inte bra det blir dyr värme som dessutom inte orkar värma huset. Vbf sjunker stadigt, därför kallare raddar. Har du koll på att elförbrukningen har stigit utifrån angivna värden för Vp:n. Verkar vara nåt knas.

"Edit: utvärme från pump 34,8 grader invärme returvatten 34,4
Något funkar dåligt, men vad?"
Kolla om CP:n verkligen går??
« Senast ändrad: 04 december 2012, 19:34:53 av Bölemannen »
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #16 skrivet: 04 december 2012, 19:43:46 »
Hej

jag kopplade in TS i gÃ¥r eftersom jag trodde att pumpen inte orkade fixa värmen ensam (18 minus pÃ¥ ute termometer), tyvärr sÃ¥ har väl resultat blivit tvärtom. TS gÃ¥r hela tiden och tempen sjunker i huset  :(
Nu kl 19.35 stängde jag TS och hade 35 grader VM, skall kolla igen efter sagostunden med sonen om den har ökat eller minskat.

Visst kan jag kolla CP:n?  hur gör jag det? Sc:,h  Lampan lyser och pumpen väsnas iallafall  :)

/A
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #17 skrivet: 04 december 2012, 19:54:57 »
Hej

jag kopplade in TS i gÃ¥r eftersom jag trodde att pumpen inte orkade fixa värmen ensam (18 minus pÃ¥ ute termometer), tyvärr sÃ¥ har väl resultat blivit tvärtom. TS gÃ¥r hela tiden och tempen sjunker i huset  :(
Nu kl 19.35 stängde jag TS och hade 35 grader VM, skall kolla igen efter sagostunden med sonen om den har ökat eller minskat.

Visst kan jag kolla CP:n?  hur gör jag det? Sc:,h  Lampan lyser och pumpen väsnas iallafall  :)

/A

Du kanske kollade precis efter en värmekörning när tempen utjämnats, då är det ok och mätarna verkar fungera. Tyckte bara att det var hög temp när de hade jämnats ut.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #18 skrivet: 04 december 2012, 20:00:48 »
Vad står gradminuterna på ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #19 skrivet: 04 december 2012, 21:14:55 »
Kom ihåg att värdena är bara relevanta om värmepumpen går och att den gör värme till huset och inte varmvatten när du läser av temperaturer.

I och med att du inte kan lita fullt ut på dina gamla givare ,brinegivarna har ju uppenbarligen gett upp helt, så är det bra att du kontrollerar med en egen termometer. Om det är en IR temometer så går det inte att mäta direkt på ej målade rör. Då måste du sätta en bit eltejp eller liknande där först.

Börja med att etablera huruvida dina givare stämmer för framledning och retur. Ok om det skiljer en grad. Skiljer det mer än så måste du komma underfund med vilken som är mest korrekt :)
Att posta temperaturer här är bara relevant i fall värdena stämmer så att säga.

Om det inte framgår av displayen så säkerställ att du har något annat sätt att veta om värmepumpen gör VV eller värme. Vi är i denna stund bara intresserade av värden som tas när värmepumpen körs (kompressorn går och brummar och har sig) och den gör värme, ej VV.

Vidare måste du när du skriver ner värden klargöra huruvida tillskottet går eller inte.

Om deltat (differensen) mellan framledning och retur från värmepumpen till radiatorerna är väldigt liten så tyder det på att värmepumpen inte fungerar eller att du har ett på tok för högt flöde.

Om du börjar bli orolig över huruvida du har korrekta flöden kan du ju stänga ner värmepumpen och bara köra på el och köra med alla steg så du får typ 9kW och mäta värdena då. Vänta 15 minuter så allt stabiliserar sig.

Med 9kW i effekt från elsteget, utan värmepump, bör du ha ett delta på värmebäraren på ca 7 grader, give or take. Vidare bör du i detta läge i ungefärligt snitt över alla radiatorer sammantaget också ha ungefär ca 7 grader i delta mellan tillopp och retur. Har radiatorerna stått utan värme ett tag så måste du vänta ett bra tag innan du mäter. Annars får du en större differens än du egentligen har.

Har du detta kan du nu stänga ner elsteget och slå över till värmepumpsdrift med kompressor utan elsteg och se i fall du får ett UNGEFÄR likvärdigt delta.


I övrigt. Ju varmare det är ute desto lägre framledning skickar värmepumpen ut. En radiator är i snitt varmare ju kallare det är ute. Så utifrån ett generellt perspektiv är detta en normal företeelse. Dock ska det ju inte bli kallare inne. Om det blir kallare så är något fel eller så har någon varit och meckat med inställningarna (kurva, förskjutning etc).
« Senast ändrad: 04 december 2012, 21:18:33 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #20 skrivet: 05 december 2012, 00:28:10 »

Skönt med en liten sovstund, somnar oftast vid sagoläsning  ::)

Gradminuterna står på -415

Jag har gått över till EP drift enbart just nu och effekten omedelbart var att det blev tyst.
Pumpen låter lite konstigt eller rättare sagt så är det ljud jag inte riktigt kan lokalisera vad det är.
Den har varit lite högljudd vid drift och jag tror det har ökat pÃ¥ senaste tiden, kan inbilla mig det iofs  a:gl

Så det får bli EP drift nu och ringa en tekniker i morgon som får gå igenom pumpen.
Enligt instruktionsboken så är riktvärdet för kollektor 140-170 meter, vad har jag? 100 meter ungefär

Det är flera saker som förbryllar mig, men jag låter teknikern jobba lite med det.

Jag kör EP med 6 kw nu (standard), vill inte ändra till 9 eftersom kunskap saknas  ::)

Varför går det inte att mäta på omålade rör?

/Anders
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #21 skrivet: 05 december 2012, 00:51:35 »
IR är ljus av en viss våglängd och den kräver ju att ljuset studsar tillbaks.
genom att ha ett målat rör eller en tejpbit säkerställer vi att den matta ytan reflekterar IRljuset på det sätt som IRtermometern förväntar sig.

vid -18 är troligen 6kw för lite för att uppnå den värme du önskar.

det intressanta är att köra med 6 eller 9kw och identifiera vilket delta du får och därefter köra med kompressor och se vilket delta du får.

Deltat är utifrån det flöde som går genom värmepumpen ett mått på vilken effekt din värmepump avger.

Så om du skulle göra detta och deltat med 6kw elpatron är 5 och deltat med värmepumpen är 7 skulle indikera att effekten som värmepumpen avger är mer än 6kw. och således troligen att värmepumpen mår helt ok :)

I båda fallen krävs att man väntar ett tag tills värdena stabiliserar sig på inkommande och utgående värmebärare.

om värmepumpen ger 7 i delta och du lägger på 6kw steg så borde deltat öka.

gradminuterna är en indikator på ackumulerat värmeunderskott (om det är ett minusvärde).
ofta är styrdatorn inställd på att starta värmepumpen vid -60 och elsteget vid -200 (eller något i den stilen)
Om värmepumpen är igÃ¥ng och elsteget ocksÃ¥ är igÃ¥ng men gradminuterna fortsätter att minska (lÃ¥ngsiktigt -  kan ta ett bra tag....) sÃ¥ är det en indikation pÃ¥ att värmepumpen plus den mängd tillsatts som är tillÃ¥ten inte räcker till för att höja värmen pÃ¥ framledningen sÃ¥ mycket som krävs för att värma huset enligt den kurva som är inställd.

utetemp mot din kurva + förskjutning ger framledningen som krävs för att hålla den temp du önskar vid en given ute-temp.
Om tempen ligger en grad under detta börvärde i en minut har du ackumulerat ett värmebehov om 1 gradminut.
om tempen ligger 10 grader under detta börvärde i en minut har du ackumulerat ett värmebehov om 10 gradminuter.
varje minut uppdateras gradminuterna och indikerar ett ackumulerat värde.

tanken är att om värdet faller tillräckligt långt så kommer TS in och hjälper till.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #22 skrivet: 05 december 2012, 01:13:21 »
gradminuterna är en indikator på ackumulerat värmeunderskott (om det är ett minusvärde).

Vad innebär det för mig som har värde -415? startar den i tid eller för sent?

/Anders
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #23 skrivet: 05 december 2012, 08:50:34 »
Nu har det förhoppningsvis löst sig.

Det var ett skitfel, EP´s automatsäkring utlöst

Givarna bytta

KB f 0  °C
KB r -4(-10) ºC   

Nu kopplade jag äntligen gradminuter, det är vad pumpen skall ta igen i värmeunderskott  .,;- jag vet att Rinnan skrev det innan, men ibland tar det tid för poletten att trilla ned  :o

Resultatet så här långt eller kort efter återställning av utlöst TS, elementen börjar bli riktigt varma redan nu.
Så det är bara att göra mätningen på elementen i morgon för att få vettiga värden

Nu får pumpen gå under dagen med lite tillsyn

Tack för hjälpen med alla förklaringar för en intresserad novis  tummenupp

/Anders
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #24 skrivet: 05 december 2012, 08:53:47 »
IR är ljus av en viss våglängd och den kräver ju att ljuset studsar tillbaks.
genom att ha ett målat rör eller en tejpbit säkerställer vi att den matta ytan reflekterar IRljuset på det sätt som IRtermometern förväntar sig.

Faktum är att det är tvärtom  .,;-
IR-temometern mäter objektets värmestrålning i det infraröda våglängdsområdet. Om objektet är blankt så reflekterar det IR-strålning från omgivningen så att mätningen störs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmestr%C3%A5lning

 8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #25 skrivet: 05 december 2012, 09:43:51 »
 tummenupp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #26 skrivet: 06 december 2012, 00:26:42 »
Ännu en gÃ¥ng sömn efter saga  tummenupp

nu har pumpen gått sedan i morse och nu verkar iallafall värmen funka ordentligt.

Sonens digital örontermometer kan inte mäta invärmen i elementet värde HI (över 43 °C tror jag)
utvärme 38 °C jag har tyvärr inga strypningar på elementen annat än termostaten, jag har ställt ned värmen på övervåningen pga för varmt i 2 sovrum och hall.

Det som stör mig är att TS aldrig stannar. Jag manuell stängde och startade (reboot) ::) VP vid 16 tiden och då gick bara VP under kanske en timme sedan kickade TS in och har gjort så sedan dess.

Mina inställningar: Ratt -1  VV startade när jag kollade undermenyerna
VM fram 49(45)
VV40 
Ute temp -9
rum
VB r 43(51)
VV start 40(39)
KB f 0  ºC
KB r -3(-10) ºC
Kurva 9
VP starter 43297 det har varit 7 starter sedan mitt första inlägg om detta (2 dygn) varav flera tack vara manuell stängning av mig, kanske alla t.o.m
VP till
VP tid 26790
TS tid 2259  Ts tiden har ökat med 29h under dessa tvÃ¥ dygn
Grund inst. 0 00
Grad min -630
VB diff VP 13 °C
Diff VP-TS 3 °C
VP int 20 min
VVB stopp 48 °C
XVV stopp 65 °C
XVV int 14d
drift P 1
HP/MS 1 LP 1
KB pump 0
EP drift 0

Så vad kan jag göra?

/Anders
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #27 skrivet: 06 december 2012, 07:20:12 »
VP tid 26798
TS tid 2263  tydligen sÃ¥ Ã¥r TS inte lika mkt som pumpen, men varje gÃ¥ng jag tittar sÃ¥ är lampan för eltillskott lysande.

Vad skall jag göra för att slippa TS? det är -10 °C nu

/Anders
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #28 skrivet: 06 december 2012, 12:38:09 »
Det är nog inte så mycket att göra isolera huset eller frysa. Din spets kommer antagligen inte att kosta så mycket per år så det är igen katastrof även om det kan kännas så när vp spetsar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Inställninar Nibe fighter 1215- är dessa ok?
« Svar #29 skrivet: 06 december 2012, 23:59:07 »
Jag gjorde några ändringar i morse innan jag åkte och de verkar ha fungerat bra.

Vi har 20 °C på alla våningar inkl källare.

Vi har gamla rör från 50 talet utan strypmöjligheter så det blev termostaten som fick strypa på övervåningen.

Mina inställningar: Ratt 0 Blinkande ellampa, vad jag förstått så står den då standby. eller ? eftersom TS tiden ökar, Har läge ej tillsats nu
VM fram 40(41)
VV41
Ute temp 0 (egentligen -3 ute)
rum
VB r 37(51)
VV start 41(39)
KB f 0  ºC
KB r -4(-10) ºC
Kurva 9
VP starter 43299
VP till
VP tid 26813
TS tid 2267 
Grund inst. 0 00
Grad min -411    Undermeny (VPmin60 TSmin400)
VB diff VP 13
Diff VP-TS 3
VP int 20 min
VVB stopp 46
XVV stopp 65
XVV int 20d
drift P 1
HP/MS 1 LP 1
KB pump 0
EP drift 0

En fråga under inställningar meny 15 finns det kalibrering av utegivare, kan jag ge ett värde här som stämmer bättre med korrekt utetemp? tex -3 för att det skall stämma med faktisk temp ute.

Ni som kan detta, verkar det funka nu?

tack för all hjälp jag har fÃ¥tt bÃ¥de i denna trÃ¥d och övrigt pÃ¥ forumet  tummenupp salut

/Anders
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!