Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golden place  (läst 6530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golden place
« Svar #15 skrivet: 08 juni 2016, 21:43:27 »
Det är fantastiskt vilka olika bilder man kan ha av händelseförlopp och orsakssamband.
Jag skulle inte heller vilja påstå att jag förkastade dina bevis, jag bara konstaterade att din värmepump, om dina data stämde var typ 20-30% bättre än hittills uppmätta värden på någon annan pump i historien.
Om siffrorna stämmer så skrev jag att det var bara att gratulera.
Jag skrev också att det kanske inte var helt omöjligt eftersom din värmepump aldrig producerar tappvarmvatten, och arbetar med låga temperaturer.
Om du ser det som att förkasta bevis så är det svårt att argumentera emot.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golden place
« Svar #16 skrivet: 08 juni 2016, 21:47:06 »
Jag har genom åren varit admin på div olika ställen. Vi har alltid haft en plattform att diskutera admins mellan. Nu är väll guld medlemmar inte admins, men ändå en grupp med annan status, att dom har en sluten del på forumet stör mig inte det minsta.

Det är väl lite så jag sett det också, ur min synvinkel, jag har ju t.ex. bett om lite hjälp att hålla koll på forumet när jag haft semester och liknande, så till del har tavlan haft den funktionen för mig.
Tror nog det är rätt vanligt att det finns en dold tavla i många forum.
Men som sagt, om ingen protesterar vilt så tar jag mer än gärna bort den, det enda riktigt bra den tillfört är att jag och Oraklet kunnat gräla där istället för i publika delen av forumet, i vart fall delvis.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Golden place
« Svar #17 skrivet: 08 juni 2016, 21:50:08 »
Dom som varit med länge på forumet vet att Rickard har högt till tak, att det fanns en hemlig tråd, jag blev faktiskt både chockad och besviken eftersom:

En gång i tiden blev jag personligen påhoppad av guldmedlemmen D där han gjort sitt yttersta för att luska reda på mig och sen skriva ut delar om min personligaste tragedi öppet här på forumet, allt för att göra ett sista försök till att trycka ner mig. Varför han ville göra så förstår jag fortfarande inte! Det censurerades inte och att han fortfarande får fortsätta vara guldmedlem är obegripligt.

För min del kan man ha en egen guldtråd, men nu vet vi om att den finns.


Ångrar att jag skrev detta i översta inlägget, som jag skrev i affekt.
men du är iallafall ingen rakryggad ärlig person.
Rickard hoppas du skiter i den raden. tummenupp



 
 

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golden place
« Svar #18 skrivet: 08 juni 2016, 21:57:50 »
Jag är inte långsint, visst "tar det" lite på mig också när folk skriver vad de tycker, men som sagt, sånt där släpper jag rätt fort.
Tror det finns ytterst få kommersiella aktörer på nätet som är så ärlig, öppen och rakryggad som jag är när det gäller hur jag sköter mina affärer och vilka strategier jag utgår ifrån.
Sen kan man alltid diskutera hur rätt det var/är att ha en dold tavla i forumet.
Även om jag raderar den kommer det säkert att finnas de som tror att det finns en ändÃ¥.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Golden place
« Svar #19 skrivet: 08 juni 2016, 22:09:39 »
Det är fullt normalt att forum har dolda tavlor, exempelvis kan ett forum som är så stort eller vildvuxet att det behövs flera moderatorer för att hålla ordning på det, ha en dold tavla för modereringsfrågor, och såvitt jag förstår har ju det varit ett av syftena med Golden Place. Ett forum som drivs i föreningsregi har ofta dolda tavlor för styrelse och andra funktionärer.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Golden place
« Svar #20 skrivet: 08 juni 2016, 22:44:48 »
Att jag drog upp GP berodde pÃ¥ Jehu och Tommy som ..... i mina ögon felaktigt...uppfattat mig som troll oraklet.    Jag förstÃ¥r dock varför

Om du menar Tommy som i mig, så ser jag ingen på det här forumet som troll.
« Senast ändrad: 09 juni 2016, 06:07:26 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golden place
« Svar #21 skrivet: 08 juni 2016, 23:14:54 »
Oraklet, vad jag skriver där du är inblandad har inget att göra med någon annan än dig. Du förstår, om tycker jag att du "beter dig" innebär det inte att jag håller fram någon annan utan det jag skriver till dig är just riktat till dig. Skulle mina åsikter delas av andra betyder det bara att det är flera som har liknande tankar.
Och angÃ¥ende idoler sÃ¥ är det nÃ¥tt som inte existerar i min sinnesvärld. Däremot sÃ¥ känner jag kanske lite mer sympati för dom som försöker uppföra sig anständigt än för dom som i tid och otid far ut med tillmälen i stället för att försöka resonera.  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Golden place
« Svar #22 skrivet: 09 juni 2016, 01:03:07 »
"....och förbli kung över forumet."
Jisses vilken humor :)
Det är ju Rickards forum.
Starta ditt eget forum och bli "kung" du med.  tummenupp
Tycker snarare Rickard Marklund varit extremt tålmodig.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Golden place
« Svar #23 skrivet: 11 juni 2016, 16:52:54 »
Jag bor i USA och har ingen värmepump (sommarstället i Sverige har en liten LL) och jag läser detta forum.

Enda anledning är att detta forum hÃ¥ller en högre nivÃ¥ end de flesta och att jag lär mig. Diskusioner är bättre en att alla säger samma sak. 

Om allting mÃ¥ste vara perfect blir ingent gjort.  Bättre är en bra mÃ¥lsättning men misstag mÃ¥ste tillÃ¥tas  tummenupp.

 "love" till alla some är aktiva i forumet


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Golden place
« Svar #24 skrivet: 11 juni 2016, 18:13:14 »
Forumet är ju märkligt populärt och dyker upp i googlesökningar i en bredd av ämnen,
vilket är ett bra mÃ¥tt pÃ¥ hur framgÃ¥ngsrikt det är.  Inte bara värmepumpar utan allmänna teknikfrÃ¥gor, allt som med energi och termodynamik att göra, ända till politik, resemÃ¥l, flickvänner...snart kommer det väl upp om man googlar pÃ¥ ÖSTERRIKE ocksÃ¥ ;)
Oraklet är kanske inte ett troll men har drag av ett dylikt när han bombar en seriös tråd med sitt MOOHAHAHAHA.
Varför inte bara vara nice guy och hjälpa till med goda rÃ¥d? Kunskapen finns ju där, och det är det som ger respekt. Precis som nog alla tycker att CC förtjänar respekt.  tummenupp
Om Rickard har fel om tankar och termostater sÃ¥ mÃ¥ste inte detta avhandlas i tvÃ¥hundra trÃ¥dar, det räcker med en eller tvÃ¥. Inte heller kan man räkna med att fÃ¥ sista ordet,  inte när Rickard Marklund är inblandad och definitivt aldrig pÃ¥ hans eget forum ;);)
« Senast ändrad: 11 juni 2016, 18:15:43 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Golden place
« Svar #25 skrivet: 11 juni 2016, 22:55:54 »
Jehu.   LÃ¥t mig ställa dig denna frÃ¥ga  :)

Anser du att det i ett forum med 40000 medlemmar bör ges korrekta rÃ¥d eller felaktiga  ?


Om det vore Rikards vp blogg sÃ¥ vore det en annan sak men nu är det inte det.  Med storlek kommer ansvar   Ã¥tminstone tycker jag det .  Vad tycker du ?

Om emojin med den skrattande gubben är dÃ¥ impopulär kan man undra varför den finns...jag har inte implementerat den utan valde den endast för att den passade bäst in i sammanhanget.   

« Senast ändrad: 11 juni 2016, 23:04:54 av ORAKLET »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golden place
« Svar #26 skrivet: 11 juni 2016, 23:31:16 »
Jag förstår inte problemet med golden place. Alla större forum har avdelningar som bara är tillgängliga för vissa kategorier av användare. Det vanligaste är att moderatorer har ett eget ställe att diskutera sitt 'arbete' på. Där kan man säga att det skvallras om andra medlemmar - det är ju liksom syftet med ett sånt ställe...
Nu är inte golden place nÃ¥t sÃ¥nt ställe, utan en plats där framförallt de aktiva installatörerna pÃ¥ forumet har diskuterat olika tekniska detaljer,  diverse mätinstrumentfrÃ¥gor, regler för personal pÃ¥ byggen, etc...
Varför skall alla forumanvändare ha exakt samma tillgång till allt innehåll?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golden place
« Svar #27 skrivet: 12 juni 2016, 06:31:22 »
Forumet är ju märkligt populärt och dyker upp i googlesökningar i en bredd av ämnen,
vilket är ett bra mÃ¥tt pÃ¥ hur framgÃ¥ngsrikt det är.  Inte bara värmepumpar utan allmänna teknikfrÃ¥gor, allt som med energi och termodynamik att göra, ända till politik, resemÃ¥l, flickvänner...snart kommer det väl upp om man googlar pÃ¥ ÖSTERRIKE ocksÃ¥ ;)
Oraklet är kanske inte ett troll men har drag av ett dylikt när han bombar en seriös tråd med sitt MOOHAHAHAHA.
Varför inte bara vara nice guy och hjälpa till med goda rÃ¥d? Kunskapen finns ju där, och det är det som ger respekt. Precis som nog alla tycker att CC förtjänar respekt.  tummenupp
Om Rickard har fel om tankar och termostater sÃ¥ mÃ¥ste inte detta avhandlas i tvÃ¥hundra trÃ¥dar, det räcker med en eller tvÃ¥. Inte heller kan man räkna med att fÃ¥ sista ordet,  inte när Rickard Marklund är inblandad och definitivt aldrig pÃ¥ hans eget forum ;);)

 "love"

Även jag har under lÃ¥ng tid noterat att google respekterar detta forum riktigt bra.  tummenupp
Som jag ser det så beror det på den intellektuella nivån på vad som skrivs i allehanda ämnen i detta forum, det finns en grupp medlemmar i detta forum som är både erfarna och oerhört begåvade, och villiga att både dela med sig av sitt kunnande, skriva utförliga svar, och spekulera om de inte säkert vet svaret på frågan.
Man skulle nästan kunna säga att detta forum är ett online "snillen spekulerar" med ett stort mått av kunnande, en generellt hög intellektuell nivå, och en kultur som uppmuntrar till både bra förklaringar, och ifrågasättande av påståenden som helt enkelt inte stämmer.
Den dagen google inte rankar sådant högt, så har de allvarliga brister i sina algoritmer.
« Senast ändrad: 12 juni 2016, 06:34:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Golden place
« Svar #28 skrivet: 12 juni 2016, 11:39:32 »
Jehu.   LÃ¥t mig ställa dig denna frÃ¥ga  :)
Anser du att det i ett forum med 40000 medlemmar bör ges korrekta rÃ¥d eller felaktiga  ?
Om det vore Rikards vp blogg sÃ¥ vore det en annan sak men nu är det inte det.  Med storlek kommer ansvar   Ã¥tminstone tycker jag det .  Vad tycker du ?
Om emojin med den skrattande gubben är då impopulär kan man undra varför den finns...jag har inte implementerat den utan valde den endast för att den passade bäst in i sammanhanget.
Det är problemet med internet, folk har fel hela tiden och man hinner inte rätta allt ;) Du får korrigera med en egen blogg/eget forum där allt är 100% rätt, lycka till!
Dina emoji är ok, det är var och ffa HUR du presenterar dina åsikter som är problenet, som kocken skrev. Om du verkligen inte kan förstå det är nog inte ett internetforum rätt för dig.
Jag ser nog på utfallet - tusentals har fått hjälp med sina anläggningar av forumet. Det kan inte vara fel. Jagär en i mängden.
Installatörer kan vilja ha med tank och termostater, ibland/ofta är det helt nödvändigt. Ur konsumentsynpunkt kan det vara idé att fundera på om det behövs och är värt kostnaden. Detta har ventilerats mer än tillräckligt.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!