Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snabba tempdippar i VVtank  (läst 653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gröngölingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Snabba tempdippar i VVtank
« skrivet: 25 april 2024, 10:47:22 »
Hej!
Jag är osäker på om detta hör till Nibeforumet eller detta forum men jag testar här.
Jag är en glad amatör som byggde ihop ett värmesystem mot golvvärmen i vintras.
-Nibe Split med SMO s40
-Jäspi Ovali 1000liters tank

Tanken har en spaltvägg 2/3 upp och jag använder övre delen till varmvattentank(ca330liter) och undre till golvvärmetank(ca660liter), så kör fast kondensering på 50° i övre "tank" och flytande 30-40° i undre. Växlingen sker med två växelventiler på framledning/retur. Enligt bilden.


Nu har det uppenbarats ett litet problem i min optimering av anläggningen. Ungefär 30minuter in i värmning av GVtank så dippar temperaturen i VVtank plötsligt, ner 15° ibland. Det är ett upprepande mönster man ser i loggen. Eftersom det är upprepande så kan jag förutspå när dipparna kommer och har prövat följande:
-Stängt kulventilerna på vvtank, framledning/retur för att utesluta att växelventilerna läcker.
-Stängt kulventilen mot kaminen för att utesluta att kylan kommer därifrån.
-Dragit ner hastigheten på laddpumpen till max 80% vid värmeladdning för att se om ett för starkt flöde pajar min lagring i tanken. Skulle vilja pröva lägre men VPn tillåter inte lägre än 80%.

Inget av ovanstående har hjälpt. Nu står jag lite utan att veta hur jag kan gå vidare i felsökningen. Tips mottages tacksamt.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3589
  • Karma +2/-0
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #1 skrivet: 25 april 2024, 11:09:04 »
Givarfel T1? Någon som spolar vatten? Vet inte om kallraset kan landa på den givaren, ser inte ut så. Spegelvänt funktion på nedreväxelventilen?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #2 skrivet: 25 april 2024, 12:14:17 »
Hur styrs golvvärmen?
Vad är det för inställning på cirkpumpen till golvvärmen?

Min gissning är att flödet till golvvärmen ändras snabbt, antingen genom att termostater öppnar/stänger eller om cirkpumpen till den har nån skum inställning?
Då ändras flödesmönstret i undre delen av tanken snabbt och vattnet omsätts mot övre delen.
Kan du jämna ut flödet mot golvvärmen på nått sätt?
« Senast ändrad: 25 april 2024, 12:15:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gröngölingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #3 skrivet: 25 april 2024, 15:15:28 »
Givarfel T1? Någon som spolar vatten? Vet inte om kallraset kan landa på den givaren, ser inte ut så. Spegelvänt funktion på nedreväxelventilen?

Nä, T1(BT6) så funkar bra. Jag tömde nyss tanken och lade ett dopprör i uttaget nere till höger om T1, strax ovanför spaltväggen. Jag är nyfiken på om det låg kallvatten på ovansidan om väggen. Jag skall testa att lägga styrande tempgivare i det hålet.

Knappast kallras då jag prövat att stänga av alla inkoplingar till VVtanken men det dippar fortfarande.
Men tack för input! :)

Utloggad Gröngölingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #4 skrivet: 25 april 2024, 15:33:12 »
Hur styrs golvvärmen?
Vad är det för inställning på cirkpumpen till golvvärmen?

Min gissning är att flödet till golvvärmen ändras snabbt, antingen genom att termostater öppnar/stänger eller om cirkpumpen till den har nån skum inställning?
Då ändras flödesmönstret i undre delen av tanken snabbt och vattnet omsätts mot övre delen.
Kan du jämna ut flödet mot golvvärmen på nått sätt?

Golvvärmen styrs via shunt av SMOn. Pumpen är en Grundfos och har gått på Konstant tryck (CP). Jag har testat minska effekten men ingen skillnad. Nu går den på Självreglerande konstant tryck (CPAA) men kanske testar att ändra tillbaka efter att jag nu har flyttat T1(BT6).
Jag eldade upp tempen i tenken härom natten och hade cirkulationspumpen avstängdoch då var allt lugnt och tempen sjönk sakta i de bägge delarna men det är ju att förvänta då varken laddpump eller golvvärmen gick. Men bra idé! Jag måste ju testa att stänga av golvcirkulationen utan att elda upp tanken. Så bara laddpumpen går... Superbra tips! :)

Men tack för tips! Man blir kollig att gå och fundera på detta själv. :)
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #5 skrivet: 26 april 2024, 08:25:53 »
Kan du köra pumpen på konstant varvtal och testa?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3589
  • Karma +2/-0
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #6 skrivet: 26 april 2024, 09:18:15 »
Knappast kallras då jag prövat att stänga av alla inkoplingar till VVtanken men det dippar fortfarande.
Men tack för input! :)
Även förbrukningsvarmvattnet sedan 4h tillbaka? Lika bra att dubbelkolla med dig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Gröngölingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #7 skrivet: 26 april 2024, 15:51:07 »
Kan du köra pumpen på konstant varvtal och testa?

Jag testade att ha cirkulationepumpen helt avständ inatt men likväl dippade det ner mellan 00.00 och 01.00. Så problemet är knappast golvvärmen. Tempen sjunker bara när VPn producerar till värmetanken. Så det måste vara något flödesproblem. Jag sänkte effekten på laddpumpen vid värmeproduktion till 80% men det ger ingen skillnad.

Jag kör ganska högt tryck i sytemet, 1,5bar. Så jag testade att sänka till 1bar nu. (Enplans villa) Jag har svårt att förstå hur det skulle ha någon inverkan men ser ingen vinning i att ligga så högt även om utrustningen klarar det?

Jag börjar bli desperat så snart far jag till kyrkan. :D
« Senast ändrad: 26 april 2024, 15:59:41 av Gröngölingen »

Utloggad Gröngölingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #8 skrivet: 26 april 2024, 15:53:14 »
Även förbrukningsvarmvattnet sedan 4h tillbaka? Lika bra att dubbelkolla med dig.

Bra att du håller koll. Men nej, det dippar utan att vi spolar varmvatten. :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #9 skrivet: 26 april 2024, 20:56:39 »
Den här sista bilden visar ju felet, en växelventil är inte OK.
Ser du inte att laddning VV (BT6) går ner först?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gröngölingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #10 skrivet: 27 april 2024, 17:49:47 »
Den här sista bilden visar ju felet, en växelventil är inte OK.
Ser du inte att laddning VV (BT6) går ner först?

Nja, jag har felsökt dem ett tag men inte hittat fel på dem.
Idag hann jag stänga bägge kulventiler upp till VVtank när den började producera till värmetanken, just när tempen på BT6 börjada sjunka. Ritade i med ett rött steck ungefär när jag stängde ventilerna. Som du ser så fortsatte tempen att sjunka på BT7 högre upp en lång stund efteråt.
SÃ¥ de kalla vattnet mÃ¥ste komma underifrÃ¥n pÃ¥ nÃ¥gotvis som jag inte förstÃ¥r.  ???
Jag tror inte att växelventilerna är skyldiga, även om jag hade önskat det. Det hade ju ocksÃ¥ mÃ¥sta betyda att kulventilerna mot tanken ocksÃ¥ läcker,  men det hade varit ett lätt problem att fixa om det hade varit växelventilerna...  :-\

« Senast ändrad: 27 april 2024, 19:22:38 av Gröngölingen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #11 skrivet: 28 april 2024, 09:13:55 »
Aha, BT6 sitter på tanken, och det gör även BT25 ser jag.
Varje gång detta problem uppstår så ökar BT25 ett snäpp precis innan BT6 börjar sjunka.
Och problemet ser ju ut att öka när du stängde av golvvärmens cirkpump.
Så problemet är inte för högt flöde på golvvärmen utan för lågt.
När golvvärmens uttag ur tanken minskar så kommer det en höjning på BT25 och sen omsätts vattnet i tanken.

Jag tror att om du trimmar in värdet på 9.3.12 (VB diff VP) så att den stoppar värmepuduktionen när du får denna ökning på BT25 så borde det bli bättre.
Men jag hittar ingen inställning för att köra laddpumpen intermittent/kontinuerligt, går den hela tiden eller bara med kompressorn?

Ett alternativ är att prova med en lägre framledningskurva så att golvvärmetermostaterna aldrig stänger utan att utflödet dit blir mer konstant?
« Senast ändrad: 28 april 2024, 09:16:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gröngölingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #12 skrivet: 28 april 2024, 13:47:02 »
Aha, BT6 sitter på tanken, och det gör även BT25 ser jag.
Varje gång detta problem uppstår så ökar BT25 ett snäpp precis innan BT6 börjar sjunka.
Och problemet ser ju ut att öka när du stängde av golvvärmens cirkpump.
Så problemet är inte för högt flöde på golvvärmen utan för lågt.
När golvvärmens uttag ur tanken minskar så kommer det en höjning på BT25 och sen omsätts vattnet i tanken.

Jag tror att om du trimmar in värdet på 9.3.12 (VB diff VP) så att den stoppar värmepuduktionen när du får denna ökning på BT25 så borde det bli bättre.
Men jag hittar ingen inställning för att köra laddpumpen intermittent/kontinuerligt, går den hela tiden eller bara med kompressorn?

Ett alternativ är att prova med en lägre framledningskurva så att golvvärmetermostaterna aldrig stänger utan att utflödet dit blir mer konstant?

Jag kanske har förklarat lite dåligt. Cirkulationspumpen till golvet går konstant nu igen och ventilern är väldigt sällan öppna (förutom de till badrum som är fullt öppna hela tiden). Så det är inte stora variationer i golvvärmeflödet.
Den dippen upp på BT25 så är när VPn värmer upp värmetanken. Så det ser ju ut att funka som det skall. Förutom att det 35°gradiga vattnet hittar upp till VVtank innan BT25 är nöjd.
Menu 9.3.12 finns inte på min SMO s40 men jag förstår din tanke.
Ja, Laddpumpen kan gå intermittent eller i något "autoläge" som jag ännu inte riktigt förstått. Laddpumpen kan ställas att gå även i vänteläge men jag har stängt av den. Känns spontant dumt att cirkulera ut värme från tank ?


Du har rätt i att dipparna kommer mer frekvent nu. Tyvärr så for jag på jobb ett par veckor nu men skall testa öka flödet och sänka framledningen på golvvärmen. Det är faktiskt en bra ide bara för att se om det blir skillnad och billigare med lägre temp i värmetank.




« Senast ändrad: 28 april 2024, 13:49:36 av Gröngölingen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #13 skrivet: 28 april 2024, 19:00:09 »
OK, missade att du hade SMO S40, då kan du köra laddpumpen intermittent.
Det ser ut som att dina problem har ett samband med att BT25 temperaturen går upp, efter det sjunker BT6 och sen BT7.

Tror att det helt enkelt är så att när den laddar upp undre delen över en viss temperatur så blir skiktningen (som beror på att kallare vatten är tycngre än varmare) instabil på grund av för liten tempdiff mellan övre och undre delen och då kommer omrörningen av undre delen att påverka övre delen.

Så frågan är varför du kör upp undre delen till 35 C över huvud taget?
Du borde så här års klara värmen i huset med max 30 C där?
Vad har du för temp inställd i meny 1.30.4 (lägsta framledningstemp)?
Vad har du för kurva i meny 1.30.1?


-Dragit ner hastigheten på laddpumpen till max 80% vid värmeladdning för att se om ett för starkt flöde pajar min lagring i tanken. Skulle vilja pröva lägre men VPn tillåter inte lägre än 80%.


Högsta tillåtna hastigheten i Auto är 80-100 %, du kan nog ställa den i manuellt läge och en fast hastighet i meny 7.1.2.4?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gröngölingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Svar #14 skrivet: 30 april 2024, 07:28:04 »
OK, missade att du hade SMO S40, då kan du köra laddpumpen intermittent.
Det ser ut som att dina problem har ett samband med att BT25 temperaturen går upp, efter det sjunker BT6 och sen BT7.

Tror att det helt enkelt är så att när den laddar upp undre delen över en viss temperatur så blir skiktningen (som beror på att kallare vatten är tycngre än varmare) instabil på grund av för liten tempdiff mellan övre och undre delen och då kommer omrörningen av undre delen att påverka övre delen.

Så frågan är varför du kör upp undre delen till 35 C över huvud taget?
Du borde så här års klara värmen i huset med max 30 C där?
Vad har du för temp inställd i meny 1.30.4 (lägsta framledningstemp)?
Vad har du för kurva i meny 1.30.1?

Högsta tillåtna hastigheten i Auto är 80-100 %, du kan nog ställa den i manuellt läge och en fast hastighet i meny 7.1.2.4?

Jag ställde ner högsta framledning till 30 och lägsta till 24 igår och ökade flödet på golvvärmepumpen. Men under natten har tempen i tanken ändå dippat på exakt samma sätt som tidigare. Jag förstår att 40grader är högt men jag har testat runt lite olika för att få styr på tempdipparna. Med lägre framledning på värmen så blev tempdipparna i VVtank ännu kallare. Så jag har låtit värmetanken vara ganska hög.

Jag har lutning på 4 och förskjutningen på 3 till värmetanken. Jag får finlira den kommande säsonger för att se vad jag borde ha.

Jag skall testa ställa ner laddpumpen bara jag kommer hem. Jag har inte tillgång till Installatörsinställningarna(meny 7) via myuplink.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!