0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tittar man på logg bilden rasar gradminuterna mycket på slutet varför gör dom det Tycker det är svårt att få ut nån riktigt bra info från uplink bilder.
Gradminutrarna dyker för att det blir kallare ute. Dock ökar inte kompressorfrekvensen före det att underskottet är -150 GM. Likaså sjunker frekvensen när underskottet har ökat till -100 GM.
Nja Calle, nog tolkar du loggbilderna lite galet nu. På bilden för ett dygn visar den 20 starter.Det är först när utetemperaturen sjunker ner mot ±0° som den går hela tiden d.v.s. effektbehovet är över 4 kW. Det förklarar också varför Thermian dog i förtid.
Ändrade inlägget innan du svarade, fick du ingen varning om det?
Det andra som förbryllar mig är varför kompressorfrekvensen, fram och returtemperaturen pikar, dvs ökar så kraftigt korta stunder och så ofta som det sker? Tacksam om någon kan kan förklara varför pumpen uppför sig som den gör.
Den stod ca 50 minuter när det var 6 grader varmt ute blir det några grader kallare går den konstant tycker det är rätt ok.
>HobbysnickarnSorry glömde svara... bra att du fick ner antal start och stopp lite grann. Efter läst igenom en hel del trådar så började jag mixtra... givetvis med gradminuterna och värmekurva. Provade högre start av tillsats och märkte det blev en hel del självsvängningar i systemet efter Varmvattenproduktion. VP har gått bananas mer eller mindre vid ett par tillfällen, lyckas inte reglera ned framledning mot bör värdet utan kompressorn slog till och från mellan 0 och 55Hz så framledning gick mellan 30grader - 60grader...Var väldigt märkligt, kompressorn slog till och från med -6 ute. Fick stänga av Vp en stund, och efter det så kom regleringen mer i fas... Ställde tillbaka till -200 - 600 förra veckan och det fungerar bättre. Har inte varit så kallt å andra sidan nu sista veckan.Har du märkt något liknande att efter Varmvattenproduktion hamnar regleringen i självsvängning några timmar?
Välkommen till Nibes underbara värld och dess GM-regulator. Svängningar efter varmvattenproduktion får vi leva med då GM-regulatorn inte fungerar optimalt ihop med växling mellan VV och värme.Problemet är att om värmepumpen går på hög effekt pga att det är kallt ute så rasar GM efter VV-körningen. GM-regulatorn hatar stora GM-underskott och gasar på så den spricker. Särskilt jobbigt får den som sagt när det är kallt och det använts mycket VV. Då går den bananas totalt.Normalt brukar den sedan svänga in ganska snabbt och börja reglera bra. Har du problem med svängningar långt efter en VV-körning så kan du behöva justera andra saker. Det står en hel del i Optimeringstråden samt den Officiella 1255-tråden om hur du kan göra. Orkar du inte läsa trådarna så är tipset att ha koll på att du har tillräckligt flöde samt att du inte har rumstermostater som arbetar mot värmepumpen.
Det tar lång tid för framledningen att stiga från 30 till 60 grader är du säker på att inte vp gjorde vv ?
Kan vara fel visning hos uplink också använder man usb loggningen visar den rätt och den visar vad vp gör.
Tack för tipset, har inga rumsgivare längre. De är bortkopplade. Kör endast 2st innegivare. En för övervåning 19 grader och en för bottenvåning 22 grader.Bottenvåning består av 2 st fördelningsgrupper (med separata cirkpumpar till varje) och Nibe shunt som går till båda fördelningsgrupperna för golvvärmen. Håller på och försöker få in jämn värme i alla rummen med att justera ned flödena i de närmsta slingorna.- Vet inte, känns som att köra Radiator krets och golvvärme kan förvärra allt när regleringen inte verkar vara den bästa.Bra man har något att göra på fritiden LOL
Nu är jag lite nyfiken då mitt system påminner om ditt med 2 klimatsytem. Jag hade problem med att regleringen för klimatsystem 2 var för snabb vilket medförde svängningar i systemet. Har du koll på hur ditt klimatsystem 2 beter sig? Hur mycket hinner shunten röra sig när vp går i on-off. Öppnar den helt när vp står still?
Ska prova logga med USB, Uplink loggar inte dessa värden (vad jag vet) och se hur systemet ter sig vid nästa "självsvängning".- Loggningsintervall, något bra värde som ger nödvändig info, men inte terabyte med data...?
Jag kör konstant loggning med enminuts intervall. Har två stycken 4G minnen som jag alternerar mellan. Jag brukar skifta när det kommer ny programvara vilket brukar vara en gång per år eller så.Jag har allt sparat sedan installationen i början av 2011. Det är trevligt att kunna gå tillbaka och se om något ändrats över tid.Minnena är så små att de får plats under luckan utan att det syns att det ett minne i. Det blir inga mängder av data.Kollade just, och ett års loggning blir ca 45 Mbyte, dvs jag får plats med nästan 100 års loggning på ett minne
Hardwork, kontrollera att du har radiatorer+golvvärme valt i meny 5.1.14.Dessutom (enligt mig) så bör du hålla förhållandet mellan gm start kompressor och gm tillskott.Dvs från fabriken står dom -60/400. Dubblerar du det ena, borde du dubblera det andra också.Men det kan hända att jag har fel, att det är mera beroende på klimatsystemet hur gm tillskott skall väljas. Men du skall nog absolut inte ha under 600 på tillskottet. Hellre mer.Jag har en ide på gång när man har flera klimatsystem, men jag måste testa lite saker innan jag publicerar....
>UffenHar inte kontrollerat måtten på vad som får plats bakom själva frontdörren mot USB panelen, men det är den här typen jag tänkte mig, bör fungera:https://www.dustin.se/product/5011015129/micro
>UffenHittade historiken, när systemet gick bananas (innan ändring av shuntfördröjning).Inverter blev On-Off Kanske blir i fel tråd nu...
Jag kör med 0,5 och 300 sek. Minskar jag tiden börjar systemet att svänga.Fortsätt gärna i den Officiella 1255 tråden.
Hardwork, när du kör -200 riskerar du att få onödigt hög framledning i slutet av en on/off-körning. Börjar du komma 3-4 grader över börvärdet tycker jag du skall höja gm start kompressor. Har du drifttider på minst 20-30 minuter är det bra. Det här bör kollas på sommaren dock. En inverter startar så vansinnigt mjukt så (enligt mig) är det inget man skall haka upp sig på.Enda risken med att ha gm tillskottet på 800 eller 1000, är att du kan få kallt inne, speciellt där du har radiatorer. Har den räknat ner till -1000, tar det ca 500 minuter att köra in det, dvs 8 timmar.Shunten borde du ställa med förstärkning mindre än 1. I princip skulle du kunna koppla bort den bara den har ställt sig "rätt", dvs efter en tid med kontinuerlig, jämn drift.Eller kan det vara så, att tack vare att du kör med relativt låga gm-värden, så börjar golvvärmen svalna? Shunt-idén gav jag igår till uffen i officiella 1255-tråden.Men jag undrar om du ens har de problemen, som uffen hade.