Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…rsförbrukning Nibe 360p  (läst 10191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Årsförbrukning Nibe 360p
« skrivet: 22 augusti 2008, 17:02:19 »
Kommer med lite information om årsförbrukning med Nibe 360p.
1,1/2 plans hus i jämtland på 143m/2, år1 12400kwh
nu år2 stannar förbrukningen på 11875kwh/år totalt avläst i mätarskåpet.
Vi har ingen extra värmekälla ,innetemp ligger på ca:21 grader,
4 personer i familjen.Fick tips här på forumet om att det fanns ett nytt
styrkort, pratade med nibe suport som var väldigt trevliga fick ett nytt hemskickat
utan  kostnad. Efter bytet gÃ¥r pumpen längre med mindre start/stopp(kortet var lätt att byta själv)

MVH /Berlin.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2008, 20:34:19 »
Hej,

Verkligen fina siffror.  Thumbsup
Och i Jämtland dessutom... :D
Har ni de nya fjärravlästa elmätarna där?
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2008, 11:50:09 »
11875kwh/år totalt avläst i mätarskåpet.


Otroligt bra, med tanke på att Nibes frånluftspump tidigare inte ens klarat av att återställa frånluftens värmeförluster vid ett par minusgrader. Så transmissionsförluster och varmvatten samt en del av ventilationsförlusterna har elpatron fått ta hand om.

Normalt räknar man med att en familj om 4 personer förbrukar 6 000 kWh/år i hushållsström. Det betyder att din frånluftare förbrukar 6 000 kWh för ett hus om 143m² i Jämtland. Det är ungefär som en bergvärmepump förbrukar i ett likvärdigt hus.

Det måste vara ett bra styrkort du fick.

Oavsett styrkort, så trollar den inte fram någon energi. En frånluftare hämtar energi från huset d.v.s. det är energi som villaägaren under värmesäsong tidigare har betalat för, till skillnad från t.ex. uteluft/frånluft, uteluft, jord och bergpumparna som helt eller delvis hämtar gratisenergi från omgivningen.

Utloggad Berlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2008, 16:48:22 »
Hej

Vår gamla pump ES 480a förbrukade ca:15400kwh/år .
Det jag har gjort är att justerat värmekurvan så att den precis ligger
rätt,har nu kurva 5 förskjutning -1.Vidare så har ventilationen öppnats upp lite
så mera ventluft går in i pumpen, får därmed färre avfrostningar (enl tips här på
forumet). Cirkulationspumpen  gÃ¥r pÃ¥ läge 1 ,ventfläckt i läge 5.
Det nya styrkortet som monterades i vÃ¥ras fick färre start/stopp pÃ¥  kompressorn
vilket bör vara bra.
Ungdomarna duschar på 6-7 minuter(utan gnäll) plus en del lågenergilampor.

mvh/Berlin.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2008, 16:55:23 »
vet inte om en flvp "bara" hämtar gratisenergi från huset. Den omsätter ju luft mycket oftare än vad ett hus med sjävdragsventilation gör. Dvs energin som en flvp koncentrerar kommer från luft som nyligen varit uteluft.
En comfort zone vp krämar ur energin ur inneluften ännu mer än vanliga flvp, enl tillverkaren sker detta gm att sänka temperaturen på luften som vp skickar ut ner till 10-20 minusgrader. Men jag undrar om det inte också handlar om att CZ har ett högre luftflöde gm vp? amatörfunderingar som kanske ngt proffs kan kommentera?
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2008, 20:17:43 »
Det ska vara samma luftmängd för IVT panna som en Comfortzone. Jag ventilerar efter boverkets regler.

Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2008, 20:24:55 »
Hej
Vår gamla pump ES 480a förbrukade ca:15400kwh/år .
...
Som nic2 frågade: har ni fått ny elmätare installerad eller har ni en gammal snurrskivemätare?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Berlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2008, 20:56:42 »
Hej.
Vi har den gamla snurrmätaren, men ny fjärr är på gång.

Berlin.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2008, 21:15:41 »
Hej.
Vi har den gamla snurrmätaren, men ny fjärr är på gång.
Berlin.
Då hoppas vi att nuvarande mätare visar rätt , hos oss ökade uppmätt elförbrukning med ny mätare, svårt att säga hur mycket men ganska säker på att ökningen var runt 10-15% .
Jag ringde till elleverantören och beklagade mig och de sa att de kunde skicka en elektriker som kontrollmäter mätaren men om den visar rätt sÃ¥ skulle jag fÃ¥ betala kostnaden för mätningen - kände inte för att gambla och avstod kontrollmätning.  ::) 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Berlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2008, 21:31:42 »
Märkligt att så kontrollerade grejor skall visa olika värden,
och kunden skall ev betala kontrollen. Jag läser av mätaren varje månad
så vi får se om det avviker från tidigare avläsning

Berlin.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #10 skrivet: 24 augusti 2008, 22:31:52 »
min gamla snurr-mätare i sommarstugan var bra på alla sätt utom ljudmässigt....den var så slut att den hördes in i sovrummet när man skulle sova.....men det var det värt .
Vid ca 13 ºC inne Ã¥ret om med direktverkande el, samt mor som Ã¥kte dit var helg och ställde upp värmen pÃ¥ minst 21 ºC ...var Ã¥rsförbrukningen pÃ¥ drygt 4000 kwh  :D   :D
dÃ¥ kan man leva med lite ljud i sovrums-väggen  ;D ;D

jag har nu fÃ¥tt en ny fjärravläst mätare  huvuddunk
och får nog vara nöjd om jag klarar mig på dubbla förbrukningen med värmepump !

Oavsett styrkort, så trollar den inte fram någon energi. En frånluftare hämtar energi från huset d.v.s. det är energi som villaägaren under värmesäsong tidigare har betalat för, till skillnad från t.ex. uteluft/frånluft, uteluft, jord och bergpumparna som helt eller delvis hämtar gratisenergi från omgivningen.

Njaeeee...såvida inte utomhustemperaturen är -273 ºC så har inte husägaren betalat för hela energi-innehållet med en flvp.

mvh . ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2008, 01:57:55 »

Oavsett styrkort, så trollar den inte fram någon energi. En frånluftare hämtar energi från huset d.v.s. det är energi som villaägaren under värmesäsong tidigare har betalat för, till skillnad från t.ex. uteluft/frånluft, uteluft, jord och bergpumparna som helt eller delvis hämtar gratisenergi från omgivningen.

Njaeeee...såvida inte utomhustemperaturen är -273 ºC så har inte husägaren betalat för hela energi-innehållet med en flvp.

mvh . ACE

Jag skrev "under värmesäsongen".

Vad jag vet så kyler 360P ner frånluften till ±0°-+5 d.v.s. ca: 20°.

Med frånluft om 50 l/s (50% luftombyte/timme 143m² 2,40m takhöjd) så ger det ca: 1,2 kW energi plus eventuell energi från fuktutfällning.

Det är väl allmänt känt att 360P har en kompressor på ~600 watt och en nominell total kapacitet om ~2 kW. Antingen finns det energi i fuktufällningen, eller så behövs det större luftflöden och/eller större avkylning.....om Berlin ska få ut 2 kW från Niben.

Har man en frånluftsvärmepump så kommer tilluften in i huset genom t.ex. spaltventiler. Är utetempen ±0°, så går det jämt upp med vad värmepumpen (360P) ger d.v.s. det kostar villaägaren att värma upp tilluften med kompressorns effekt 600 watt. Transmissionsförluster och varmvatten får elpatron ombesörja.

Tappade precis i dagarna en kund som har ett liknande hus. Föreslog ett byte av den 25 år gamla korsströmmaren mot en rotationare med likströmsmotorer, samt en luft/vattenpump. Tappade kunden till en annan firma, som kommer att plocka bort korsströmmaren för att mata frånluften till en Nibe.

Payoff blir väldigt lång på den installationen. Gissar att elförbrukningen går ner ett par tusen per år, eller ungefär vad ett byte till rotationeren hade gett. Det ska tilläggas att det par som bor i huset, finns i sommarstugan 3 månader under sommaren d.v.s. under den tid som Niben ger "gratisenergi".

Ace....om du anser att Nibe ger gratisenergi vid t.ex. -5° (som är varmare än noll grader Kelvin), då elpatron även måste hjälpa till att återställa temperaturen på inomhusluften.....så tycker jag det är lite märkligt.
« Senast ändrad: 25 augusti 2008, 09:02:03 av Lexus »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #12 skrivet: 25 augusti 2008, 07:21:00 »
Nä Lexus.
men jag tycker det är en felaktighet att påstå (citat) : En frånluftare hämtar energi från huset d.v.s. det är energi som villaägaren under värmesäsong tidigare har betalat för, till skillnad från t.ex. uteluft/frånluft, uteluft, jord och bergpumparna som helt eller delvis hämtar gratisenergi från omgivningen.

uteluften innehåller en viss ganska mängd energi, som tex alla luft värmepumpar utnyttjar...mycket välkänt...eller ? ?

men du skriver att denna energi försvinner sÃ¥ fort luften tas in i ett hus....för att se demera bara innehÃ¥lla den energi som villaägaren har tillsatt....sÃ¥ frÃ¥nluftaren bara har tillgÃ¥ng till energi som villaägaren har betalat för...  FEL

frånluften innehåller betydligt mycket mer energi än så, det gäller bara att kunna ta tillvara på den... bla.CZ har gjort ett bättre försök,medan Nibe gjort ett betydligt sämre.

men du skriver att en frånluftare hämtar energi enbart från huset = den energi husägaren tillsatt....vilket förutsätter att luften är energi-lös innan den togs in i huset....vilket oavsett fabrikat eller typ av pump är fel.

mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Årsförbrukning Nibe 360p
« Svar #13 skrivet: 25 augusti 2008, 09:30:14 »
Nä Lexus.
men jag tycker det är en felaktighet att påstå (citat) : En frånluftare hämtar energi från huset d.v.s. det är energi som villaägaren under värmesäsong tidigare har betalat för, till skillnad från t.ex. uteluft/frånluft, uteluft, jord och bergpumparna som helt eller delvis hämtar gratisenergi från omgivningen.

Menar du att 360P kan producera samma mäng energi, om man sänker innetempen till 10°, men behåller luftflödet.

Citera
uteluften innehåller en viss ganska mängd energi, som tex alla luft värmepumpar utnyttjar...mycket välkänt...eller ? ?

Ja, absolut.

Citera
men du skriver att denna energi försvinner sÃ¥ fort luften tas in i ett hus....för att se demera bara innehÃ¥lla den energi som villaägaren har tillsatt....sÃ¥ frÃ¥nluftaren bara har tillgÃ¥ng till energi som villaägaren har betalat för...  FEL

Sänk tempen i huset till ±0° med samma luftflöde, och studera uteffekten på 360P.

Citera
frånluften innehåller betydligt mycket mer energi än så, det gäller bara att kunna ta tillvara på den... bla.CZ har gjort ett bättre försök,medan Nibe gjort ett betydligt sämre. ?

Du har rätt. För Berlin blir det 1,2 kW och inte 1 kW som jag felaktigt påstod.

Citera
men du skriver att en frånluftare hämtar energi enbart från huset = den energi husägaren tillsatt....vilket förutsätter att luften är energi-lös innan den togs in i huset....vilket oavsett fabrikat eller typ av pump är fel.

Återigen...sänk tempen i huset till ±0° med samma luftflöde, och studera uteffekten på 360P.



Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
Förbrukning för frånluftvärmepump
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2008, 19:57:40 »
Har noterat Lexus inlägg. Kan inte säga att hans beräkningar är korrekta då en frånluftvärmepump ser till att ventilera huset, vilket t ex en luft-luft eller luft-vatten ej gör. Frånluftvärmepumpen är då en ganska smart grej.

För egen del har jag bara en 310p. Den ger maximalt -8 --10 grader i avluft, vilket är betydligt bättre än vad Lexus anger.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!