Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13  (läst 1447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
(kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« skrivet: 08 september 2022, 23:32:23 »
Hej.

Installerade idag en Husdata H60 Gateway till min bergvärmepump. Trevlig sak och den gick väldigt lätt att installera.

Dock upptäckte jag något underligt när jag tittade igenom data den rapporterar in. Producerad energi har jag kunnat se redan innan och den ligger på 91MWh (82 för värme och 9 för vv). Helt ok för att ha varit igång i 8 år (huset är 140kvm med lika stor inredd källare).

Däremot dök det upp två andra siffror (som inte är tillgängliga i menyerna på pumpen), nämligen kompressorns förbrukade elenergi. Denna rapporteras vara 60MWh (54 för värme, 6 för vv). Det ger en verkningsgrad på så lite som 1.5 vilket låter väldigt lågt för en pump som på pappret ska ha närmare 5.

Köldbärarvätskan har så vitt jag sett hållit sig över 3-4C även vid riktigt kall väderlek (-20C i dessa trakter) och eltillskott har aldrig gått in.

Pumpen är kopplad till ett radiatorsystem (70-talshus) vilket jag vet inte är optimalt, men det är många stora element så temperaturen är nog hyfsat låg trots allt.

Vad tror ni, är siffrorna fel, systemet felinställt på något sätt, eller är det helt enkelt vad man kan förvänta sig om man inte kör golvvärme? Går det att testa COP på något vettigt sätt?


Detta är verkligen en sak man vill ha koll på till denna vinter känner jag.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« Svar #1 skrivet: 09 september 2022, 03:41:23 »
Du kan se antal körda timmar i menyn. Sedan beräknas väl förbrukad energi approximativt beroende på storlek, vilka cp du har och vilka effekter ni angett och skrivit in?
« Senast ändrad: 09 september 2022, 03:57:34 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« Svar #2 skrivet: 09 september 2022, 08:54:31 »
Det är konstiga siffror. 82000 kWh värme har producerats på 8 år vilket blir ca 10000 kWh per år. Jag tvivlar på att det finns hus på 140 m2 med inredd källare som drar så lite värme. Har man ett sådant hus installerar man inte en värmepump på 13 kW. En pump på 5 kW hade räckt mer än väl.

9000 kWh för varmvatten blir lite över 1000 kWh per Ã¥r. Man brukar räkna med 5000 kWh för varmvatten för en normalfamilj. Varmvattenberedarens värmeförluster är säkert 500 kWh per Ã¥r om inte mer. 

Kompressorns förbrukning verkar mer rimligt. Går kompressorn 2500 timmar per år och drar 3 kW blir elförbrukningen under 8 år 60 MWh.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3580
  • Karma +2/-0
SV: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« Svar #3 skrivet: 09 september 2022, 09:36:01 »
Det går montera en energimätare på värmebäraren om man vill veta exakt. Sen mät ingående energi med en elmätare som tar hänsyn till effektfaktor.

Det billigaste sättet är att se om effekten är fel är om elpatronen behöver gå in tidigare än andra år i förhållande till utetemperatur.

En kyltekniker kan undersöka om kylkretsen går som tänkt utan energimätare när som helst under året.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« Svar #4 skrivet: 09 september 2022, 10:11:25 »
elmätare som tar hänsyn till effektfaktor

???

Är det inte värmepumpens totala elförbrukningen som är intressant för trådskaparen?

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« Svar #5 skrivet: 09 september 2022, 10:53:21 »
Du kan se antal körda timmar i menyn. Sedan beräknas väl förbrukad energi approximativt beroende på storlek, vilka cp du har och vilka effekter ni angett och skrivit in?


Så det sker ingen faktisk mätning av producerad och förbrukad energi i pumpen? Man anger dessa vid installation?

Det borde ju göra dessa siffror aningen värdelösa eftersom verkningsgraden knappast är statisk eller välkänd vid installationstillfället.

Men det skulle ju onekligen förklara varför det ser ut som det gör.

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« Svar #6 skrivet: 09 september 2022, 11:02:54 »
Det är konstiga siffror. 82000 kWh värme har producerats på 8 år vilket blir ca 10000 kWh per år. Jag tvivlar på att det finns hus på 140 m2 med inredd källare som drar så lite värme. Har man ett sådant hus installerar man inte en värmepump på 13 kW. En pump på 5 kW hade räckt mer än väl.

9000 kWh för varmvatten blir lite över 1000 kWh per Ã¥r. Man brukar räkna med 5000 kWh för varmvatten för en normalfamilj. Varmvattenberedarens värmeförluster är säkert 500 kWh per Ã¥r om inte mer. 

Kompressorns förbrukning verkar mer rimligt. Går kompressorn 2500 timmar per år och drar 3 kW blir elförbrukningen under 8 år 60 MWh.

Du har kanske rätt. Huset är tilläggsisolerat, alla fönster är bytta, och det är FTX installerad, så det borde vara hyfsat energisnålt men är trots allt från 70-talet ursprungligen.

Kompressorn drar mycket riktigt ca 3kW (det har jag mätt upp själv) så då stämmer säkert den siffran och producerad energi kanske inte är en så tillförlitlig uppgift som jag trodde då.

Verkar dumt att ha med den i menyn för alla kunder att läsa om den är så fel. Upplagt för klagomål och onödiga supportsamtal kan tänkas. Eller är alla som mig och har inte ens reflekterat över siffran medan elpriset låg under 2 spänn :)

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« Svar #7 skrivet: 09 september 2022, 11:07:46 »
Det går montera en energimätare på värmebäraren om man vill veta exakt. Sen mät ingående energi med en elmätare som tar hänsyn till effektfaktor.

Det billigaste sättet är att se om effekten är fel är om elpatronen behöver gå in tidigare än andra år i förhållande till utetemperatur.

En kyltekniker kan undersöka om kylkretsen går som tänkt utan energimätare när som helst under året.

Nja, på värmesidan gör jag nog inga ingrepp utan att vara relativt säker på att något är fel.

Förstår inte riktigt vad du menar med el-patronen. Den har väl inget med verkningsgraden på själva värmepumpen att göra?

Den har hur som helst aldrig gått igång annat än för varmvattenspets. Pumpen har klarat värmen utan hjälp.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3580
  • Karma +2/-0
SV: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« Svar #8 skrivet: 11 september 2022, 15:06:50 »
???

Är det inte värmepumpens totala elförbrukningen som är intressant för trådskaparen?

Jo, hur ska han få det annars utan en seriös elmätare som pumpen är kopplad till under undersökningen? (I samband med COP benchmark som dock inte var aktuellt).

Nja, på värmesidan gör jag nog inga ingrepp utan att vara relativt säker på att något är fel.

Förstår inte riktigt vad du menar med el-patronen. Den har väl inget med verkningsgraden på själva värmepumpen att göra?

Den har hur som helst aldrig gått igång annat än för varmvattenspets. Pumpen har klarat värmen utan hjälp.
Ok, inga COP-tester kommer du göra med andra ord.

Det med elpatronen. Ponera att man har en värmepump som ger 6 kW utan tillskott och värmekurvan är rätt inställd.
Blockerar man elpatronen och låter tiden gå så kommer det till slut en vinterperiod där pumpen inte kommer kunna hålla innetemperaturen. Då vet man att det är pumpens "balanstemperatur", dvs eltillskott behöver komplettera resten. Det betyder även att husets effektbehov är 6 kW vid den temperaturen.

Om man väntar några år och börjar fundera på om pumpen håller sin effekt eller inte (verkningsgrad och effekt hänger ihop på en värmepump). Då kan man åter blockera elpatronen och se om den klarar lika långt ner i utetemperatur. Gör den inte det och husets har inte byggds om etc så är det inte huset som börjar dra mer effekt, utan det är pumpen som tappat sin effekt och kanske levererar 4-5 kW istället, eftersom den har ett fel i kylkretsen som behöver lagas.

Men nu i ditt fall så har elpatronen aldrig behövts, då har du 100% täckningsgrad med din pumpstorlek. Har den det fortfarande och är rimligt dimensionerad, då har du verkningsgraden kvar än idag.

Nackdelen med denna typ av test är att du måste vänta tills det blir riktigt kallt.

Oeffektiv höst och tidig vinter kan ju ske. Men har man den misstanken redan under hösten tycker jag man ska anlita en kyltekniker för översyn, går den inte bra så betalar sig besöket via elräkningen som sjunker.
« Senast ändrad: 11 september 2022, 15:08:49 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« Svar #9 skrivet: 13 september 2022, 09:49:17 »
Tack för svaret.

Ok, inga COP-tester kommer du göra med andra ord.

Nja, det sa jag väl ändå inte :) Men utan mer än lite halvmärkliga siffror i en tredjeparts-gateway (h60) så kommer jag inte att göra ingrepp på den "blöta" sidan.

Jag tar till mig tipset om att ta in en servicetekniker och göra en genomgång. Det kan ju vara dags efter 8 år hur som helst. Problemet är väl att hitta någon som har tid.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3580
  • Karma +2/-0
SV: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« Svar #10 skrivet: 13 september 2022, 13:25:00 »
Nja, det sa jag väl ändå inte :)
Jag tror att jag kanske läste denna meningen lite för ordagrant?

Går det att testa COP på något vettigt sätt?

---

Läste rätt "löst" på det andra eftersom det verkar inte finnas någon värmepump med kalibrerad förbrukningsmätare, bara mjukvara. Så det blir väldigt stor felmarginal när det inte tar hänsyn till något på verkliga sidan.

Citera
Jag tar till mig tipset om att ta in en servicetekniker och göra en genomgång. Det kan ju vara dags efter 8 år hur som helst. Problemet är väl att hitta någon som har tid.
Låter klokt. Var i landet håller du hus?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: (kanske) DÃ¥lig verkningsgrad IVT premiumline HQ E13
« Svar #11 skrivet: 13 september 2022, 14:43:04 »
Låter klokt. Var i landet håller du hus?

Kalmar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!