Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Fighter 2010  (läst 83373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #15 skrivet: 26 september 2004, 10:01:39 »
Hej igen sm0bog!!

Jag har kollat lite i manualen,det är ju så att det finns en utegivare som sitter på undersidan av pumpen.

Men den andvänds för att styra kanal 14 15 16 17 18 i manualen, om du har en styrdator inkopplad då blir det lite annorlunda.

Det enda du kan göra är att ställa upp returstoppet till t.ex 48 grader och styra start och stopp med rumstermostaten,fast med en sån känslig termostat är det väl risk att du får många start och stopp.

Jag håller själv på och testar en rumstermostat som har en kopplinsdiff på +-0,2 grader som då styr framledningstempen med ett värde jag själv valt som kan justeras mellan -25 till+25 grader från den temp som reglerdatorn valt beroende på utetemperatur.

Eftersom jag har gradminuterstyrning så stannar inte min pump direkt när termostaten slår till,men förhoppningsvis får jag jämnare värme inne samt mindre start/stopp vi får se jag testar...

Roger

Tack Roger ! (gärna lite besvär för min skull..)

De' Du skriver stämmer ju in på mina 'funderingar'..

Alltså:
          - 'strypa' returen vid +48 grader
          -  rumstermostaten pÃ¥ +22 (+- 0.2)

Nu slår det mej...?????.....!!!!!! (..har t-skit med simultankapaciteten ..ser'ru!)

I 'mitt fall' (NIBE Fighter 2010 utan (SMO10 eller VVM240))...
..kan det vara så..att den inbyggda 'datorn' ...jämför sin utegivare med stigargivaren och bestämmer därefter vilken
effekt som ska 'kopplas in'...(enligt.. "flytande_gradminuter_kondenserings_principen")

..precis som min 'ordinarie' el-panna (ETP13) gör !!!!?
  (fast den sk-ter ju i "flytande_gradminuter_kondenserings_principen")

Well Roger..Du har ju en 'Rolls-Royce-anordning' redan..så varför
behöver Du experimentera med en trivial rumstermostat???!!!

de sm0bog
« Senast ändrad: 24 oktober 2004, 10:14:39 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #16 skrivet: 27 september 2004, 19:18:04 »
Hej igen sm0bog!!

Jag har kollat lite i manualen,det är ju så att det finns en utegivare som sitter på undersidan av pumpen.

Men den andvänds för att styra kanal 14 15 16 17 18 i manualen, om du har en styrdator inkopplad då blir det lite annorlunda.

Det enda du kan göra är att ställa upp returstoppet till t.ex 48 grader och styra start och stopp med rumstermostaten,fast med en sån känslig termostat är det väl risk att du får många start och stopp.

Jag håller själv på och testar en rumstermostat som har en kopplinsdiff på +-0,2 grader som då styr framledningstempen med ett värde jag själv valt som kan justeras mellan -25 till+25 grader från den temp som reglerdatorn valt beroende på utetemperatur.

Eftersom jag har gradminuterstyrning så stannar inte min pump direkt när termostaten slår till,men förhoppningsvis får jag jämnare värme inne samt mindre start/stopp vi får se jag testar...

Roger
Roger ( och kanske några till..)!

Har varit i kontakt med NIBE!

Alla dessa givare,8 st, som
...tillsammans med den inbyggda 'datorn',
...styrs via menysystemet..
...eller av 'datorn' ensam

...är de facto definitionen på s.k.
...flytande kondensering' enligt NIBE.

Det innebär alltså att jag kan 'studera' och/eller 'ställa in'
dessa s.k. parametrar, åtkommliga via kanalerna (33 st)

Vilka värden man väljer beror bl.a. på..

- Riktnummer (var jag bor)
- Husets läge, storlek, isolering..etc
- Värmepumpens kapacitet ( 6 - 12 kW)
- och säkert fler 'saker'

Excelerande med gradminuter blir ( i mitt fall ) aktuellt
först, när en yttre styr-dator, anskaffas (t.ex. SMO 10)

Rumstermometern bestämmer vilken komforttemp, jag vill ha (+22)

Värmepumpen lev. med en uppsättning default-värden (fabriksinst.)..
men jag kan,som sagt, välja andra värden..om behovet är påkallat

Har valt att sänka en del värden:
  -värdet, när effektsteg 2 skall inkopplas
  -värdet, när den vanliga elpannan börjar 'hjälpa till'
  -värdet, när den vanliga elpannan ska 'ta över' helt
  -värdet, start/stopp tiden (högst 3 ggr/timme)
   
(minsta gångtid från start är 5 min)
 
Min NIBE Fighter 2010-8 jobbar sålunda med flytande kondensering...
men inte med 'gradminuter'-finessen ( yet..)

Och allt fungera perfekt...

'Hör' gärna av Dej ( Er )..för ev. kommentarer..


« Senast ändrad: 27 september 2004, 22:26:05 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #17 skrivet: 30 september 2004, 11:26:15 »
Roger m.fl (..eller e're bara Du och jag..ägande Fighter 2010?)

Finner bl.a.följande i manualen för Nibe Fighter 2010 sid 14:


======================================================
29 Uppmätt temperatur på returgivaren.
30 Max returtemperatur. Justerbar mellan 25 och 50
     grader.
31 Kopplingsdifferens returtemperatur. Justerbar
     mellan 0 och 10 grader.
32 Uppmätt temperatur på framledningsgivaren.
======================================================

Beträffande kanal 31:

Om jag har valt t.ex. 38 grader på Max returtemperatur (kanal 30)..

och...

samtidigt valt t.ex. 2 grader på Kopplingsdiff (kanal 31)..

vad kan det få för konsekvenser ( vad blir verkan..)?

NIBE, i sin outgrundliga vishet..har väl infört dessa två
parametrar, för att dom' är nödvändiga..( å' inte för att
j-vlas med mej!?)

Min 'knopp' räcker inte till (grannen..instämmer..),
för att 'klara ut' detta..

men..Din (hjärna) är säkert bättre bestyckad?!

de sm0bog
« Senast ändrad: 30 september 2004, 11:43:49 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #18 skrivet: 30 september 2004, 12:53:27 »
Hej! igen 2010

Det är nog bara vi som har en sådan ;)

Jag har frågat Nibe en gång när det var ett annat problem om just de du funderar över,fick ett något kryptiskt svar men eftersom värmepumpen fungerar brydde jag mig inte.

Du får väl ringa och fråga,om du får ett bra svar kan du väl höra av dig.

Roger
Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #19 skrivet: 30 september 2004, 18:12:12 »
Hej! igen 2010

Det är nog bara vi som har en sådan ;)

Jag har frågat Nibe en gång när det var ett annat problem om just de du funderar över,fick ett något kryptiskt svar men eftersom värmepumpen fungerar brydde jag mig inte.

Du får väl ringa och fråga,om du får ett bra svar kan du väl höra av dig.

Roger

OK Roger och tack för svar..

Innan jag skrev mitt inlägg var jag i kontakt med NIBE..
och även jag fick ett 'kryptiskt' svar..( eller. som jag trodde..
min klena hjärna ..'hörde' ..men förstod ej)

Grannen?...han är bortrest...

Do'm verkliga 'Essen' på NIBE (gäller säkert övriga tillv. oxo)...

..är nog 'beskyddade' för triviala kundförfrågningar!

Ã…terstÃ¥r alltsÃ¥  empiri!

Dvs.. jag får 'dra till' med ett värde ( 7 i.st.f. 2 i kan. 31)..
och studera vad det blir för 'respons' från Fighter 2010 etc.
(enl. principen 'Pröven allt och behållen vad gott är'/Joh. 13:2/)

Men nog är det själva f-en..
att do'm inte orkar skriva en generell handbok!

Och fortsätter vi på den här inslagna vägen, vi som är ägare av
denna VP_Rolls-Royce (Fighter 2010), så kan vi snart ringa till NIBE
och förklara hur allt ..verkligen.. fungerar..hi hi

PS
Meddelar mina 'rön' vid tillfälle!
..och Du..slå inte upp Johannes_envangeliet 13:2..det finns inte!
DS

de sm0bog
« Senast ändrad: 24 oktober 2004, 10:12:02 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Mattias Lindström

  • Gäst
Mattias Lindström
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #20 skrivet: 30 september 2004, 23:25:21 »
2010 kanal 31,vid fast kondensering styrs till och frÃ¥slag av pumpen med retur tempen (tex av vid  48 grader  diff temp 4 grader  pÃ¥ vid 44 grader.)

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #21 skrivet: 01 oktober 2004, 08:22:30 »
2010 kanal 31,vid fast kondensering styrs till och frÃ¥slag av pumpen med retur tempen (tex av vid  48 grader  diff temp 4 grader  pÃ¥ vid 44 grader.)

Tack för  de'..Mattias!
(Nu e' vi tre..)
..eller hur Roger?

Jaha! så va' de me' dä'..

Tur att jag inte har hunnit 'böka' med kanal 31...
...skulle inte ha märkt nå'n skillnad..
eftersom jag inte kör' med fast kondensering.

Har separat varmvattenberedare..

och använder elpannans (EPT13=EVC13)..cirk.-pump
(se bruksanvisningen sid 19)

Den 'obenämnda' el-ledn (i mitt fall), kortsluter panngivaren tills
tillskott behövs. (sid 11, plint 14)

Den inbyggda omkopplaren, för cirk.-pump blir sålunda inte aktuell..
förrän den dag, byte av vv-beredare sker. (se sid 8 och 23)

(Roger behöver inte 'bry sig'..Du har ju 'allt' automatiserat)

Grannen? (som inte har VP) är fortfarande bortrest..så..mitt själv-
förtroende är på uppgående..

de sm0bog
« Senast ändrad: 01 oktober 2004, 08:35:00 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #22 skrivet: 01 oktober 2004, 15:09:45 »
Tjena

Snart är ni fyra. Har en 2010-8 och en VVM240 som väntar på att bli inkopplade. Spännande värre.

Har följt diskussionerna här på forumet ett tag.....jag började nästan tro att jag gjort nått dumt eftersom det verkade som om ingen annan köpt in sig på nibe..

........eller kan det vara så att nibeprylarna bara tuffar på utan problem ;)


Har inga större erfarenheter att bidra med än, har dock en liten fråga;

Inomhusgivare. Enligt rekommendationerna skall sådana placeras centralt i huset, inte i direkt solljus men gärna i ett rum som i sig är solbelyst. Jag råkar ha ett sånt ställe, problemet är att det bara är tre meter till min vedeldade kokspis så frågan är om stället är så bra egentligen.
Som ni förstår handlar det alltså om köket och det är ju egentligen i vardagsrummet som jag vill att den inställda tempen skall hållas men där ligger fönstret i västerläge så att kalla det solbelyst är att ta i.
så vad är viktigast, spelar det egentligen någon större roll var jag sätter den? Erfarenheter mottages tacksamt.

När jag ändå är inne på givare kan jag ju också ta upp frågan om placering av utegivaren. Mina alternativ är som jag ser det tre; placering vid 2010:an (söderläge), dra kabeln 10 meter utomhus och sätta givaren under altan (västerläge) eller dra kabeln genom hela källaren inklusive gå igenom 3 st gjutna 50cm´s källarväggar för att slutligen hamna med givaren i norrläge.

Även här tas råd och tips tacksamt emot.



HDSL/Thomas



Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #23 skrivet: 01 oktober 2004, 16:57:38 »
Hej ThomasK!!

Va skoj att de va nån mer som vågade köpa en 2010-8
med VVM240. :D
Du kan vara ganska lugn den kommer säkert att fungera
bra, men det tar ett tag innan man är kompis med alla menyer.Det finns säkert något du undrar över efter ett tag,de är bara att skriva så löser vi de efter bästa förmåga.

Jag har min rumstermostat i hallen ganska nära köket så det kan bli lite varmt när man lagar mat.Men det fungerar bra sen jag bytte till ett annat fabrikat än den som Nibe säljer.Jag tyckte det var för stor kopplingsdiff. på den gamla (ca:+-1 grad) så ibland var det över 2 grader mellan till och frånslag lite för mycket om man strävar efter att få en någorlunda jämn temp inne.
Den som jag andvänder idag säljs av ett företag som heter Eveco och heter SR20/11-L har en kopplingsdiff. på (+-0,2) grader den är elektronisk men man måste ha tillgång till 220V för spänningsmatningen samt den har en slutande reläkontakt när den är aktiv.

En annan sak om du ska dra kabel från VVM240 till rumstermostat dra då en 8-10 pars kabel,jag återkommer om detta senare om vad nytta du kan ha av detta.

Min utegivare sitter åt norr under altantakets yttekant som pekar åt väster,nu fick ja till de hoppas du fattar.

Roger
Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #24 skrivet: 01 oktober 2004, 18:10:09 »
Hej Thomas, Roger, Mattias å en till enl CJ

" De' tar sig sa' mordbrännarn.."!

Väkommen Thomas!... till VP_Rolls-Royce-maffian..

(men jag är inte 'rumsren' ännu..har ingen VVM240)

Hä' ä' bar'å instämma med föregånde 'talare'...(Roger)!

I MITT hus ( de ä' i allafall jag som är 'hemmansägare'),
återfinns rumstermostaten i en 'korridor', som åtskiljer
vardagsrumssalongen och sovrumssviterna..
( där sol'n aldrig skiner )

Max_Min-termometern 'står stadigt' på +- 0.5 grader ..
så här års..

de sm0bog
« Senast ändrad: 24 oktober 2004, 10:09:38 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #25 skrivet: 01 oktober 2004, 18:11:57 »
Tjena Roger!

Citera
En annan sak om du ska dra kabel från VVM240 till rumstermostat dra då en 8-10 pars kabel,jag återkommer om detta senare om vad nytta du kan ha av detta.


vadå cliffhanger........... nu blev man ju nyfiken. kan det vara så att du tänker på nätverksstyrning eller loggning av data?

Rumsgivaren i mitt fall är Nibes, fick den så att säga på köpet så det känns lite kymigt att börja dividera om den. Prövar nog ett tag så får jag se hur det fungerar.

Men frågan kvarstår ändå;
När jag eldar i min vedspis, vilket mest görs för mysfaktorn, sÃ¥ kan det bli väldigt varmt i köket,  men den värmen har svÃ¥rt att sprida sig in till vardagsrummet trots fläkt. Vad jag befarar är därför att rumsgivaren kommer känna av denna värmen (i köket) och reglera ner tempen varvid det blir halsduk och ylletröja pÃ¥ i vardagsrummet.

Kanske inte så det funkar, men eftersom jag älskar att bevisa min okunnighet så skriver jag ändå...

När jag tänker efter ett tag så inser jag nu att jag kommer hamna i samma läge när kaminen kommer in i vardagsrummet hmmmmmmmmmmmm........

Roger! Jag tror jag följer dig och tar hallen.


HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

admin

  • Gäst
admin
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #26 skrivet: 01 oktober 2004, 18:45:21 »
Citera
När jag tänker efter ett tag så inser jag nu att jag kommer hamna i samma läge när kaminen kommer in i vardagsrummet hmmmmmmmmmmmm........

Hallå!!!

Braskaminen skall det inte eldas i om det är sÃ¥ varmt att värmepumpen orkar hÃ¥lla kylan stÃ¥ngen  >:( >:( >:( ;)

Det är ju ren kapitalförstörning :o :o :o

Fast det är klart, alltid retar det nÃ¥gon (som har det sämre ställt) att du har rÃ¥d att kasta pengarna i sjön.  8)

Å andra sidan kan det vara en god ide att installera en braskamin som stöd för värmepumpen de gånger den inte räcker till. (men att det lönar sig tror jag nog att du också förstår)

Vanligtvis är braskaminerna något som våra romantiska sambos/fruar önskar sig - och den verkar sällan vara förhandlingsbar.

Detta trots vederhäftiga kalkyler som bevisar det oekonomiska i hela upplägget.

Investering av braskamin
Sotning
Veden
Arbetet med veden
Städningen efter veden
Röklukten
Vädringen efter eldning (för att det blivit för varmt och/eller luktar rök)


Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #27 skrivet: 01 oktober 2004, 21:30:35 »
Citera
Braskaminen skall det inte eldas i om det är sÃ¥ varmt att värmepumpen orkar hÃ¥lla kylan stÃ¥ngen    

Ska tala om det för frun i huset......... tror iof inte att hon tar någon hänsyn till det.

Min tanke med kaminen, och det är trots allt jag som ska baxa Ã¥bäket  pÃ¥ plats, är just att stötta när det blir för kallt. Ekonomiskt eller inte sÃ¥ känns det rätt skönt att ha nÃ¥gon backup, elavbrotten här är rätt sällsynta men det förekommer.

Frun, den något skeptiska, å sin sida ser det hela som en dubbel vinst; först får hon sin mysbrasa och ovanpå det något att använda när ( jag har nogrannt, och något irriterat, noterat att hon inte använder ordet "om") det där schabraket på utsidan inte fungerar ( å då tänker hon inte elavbrottsproblemen)

Frågan, något modifierad, kvarstår ändå;
Hur kommer värmepumpen reagera när frun tänder sin mysbrasa och värmen åker upp?

Kommer värmepumpen dra ner för att ev. till slut stoppa. eftersom den tror att värmen i huset är ok?

Eller är det så här, att när frun eldar på så stängs termostaten i de rummen som kan tillgodogöra sig värmen varpå vattnet leds vidare till övriga rum, man får på sätt och vis ett mindre system. Jag läste dock någonstans i detta forum att man skall köra med fulla spjäll i termostaterna och det är väl det som jag hakat upp mig på antar jag......

eller kan det vara så att styrdatorn tar hänsyn både till rumstemperaturen och returtempen och på något smart sätt inser att visst är det bra temperatur vid givaren men det behövs fortfarande värme i andra delar av huset.

Eller kanske det är så att jag gör en hel kycklingfarm av en fjäder....... det kanske löser sig när grejorna väl kommer på plats.


nä, dags att umgås lite med familjen.........


HDSL/Thomas

Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #28 skrivet: 01 oktober 2004, 23:16:45 »
Tjena sm0bog!

(Jisses detta är vanebildande, nu sitter jag här igen......)

Jag är väl inte riktigt rumsren heller antar jag, eftersom jag köpt in hela jobbet från en leverantör.

Tror nog att jag skulle klarat av en hel del själv och jag tror absolut inte att jag kommer stå med händerna i fickorna när väl installationen blir av. Kommer med säkerhet klia alltför mycket i fingrarna för att jag skall kunna hålla mig ifrån grejorna.

Men eftersom det här med rör å sånt är ett oprövat kapitel för mig så kändes det inte riktigt okey att börja med något så centralt som värmesystemet i huset.

Jag räknade ändå på det och kom fram till en mellanskillnad på c.a. 12´på att leja ut hela rasket alternativt köpa grejorna på nätet och köra själv med stöttning på vissa delar.

12´kr är mycket pengar så naturligtvis dryftade jag saken med min kära hustru. Till saken hör att mitt arbete är väldigt rörligt och periodvis har jag många bortanätter.

För hustrun var det inget snack, hon är som ni kan se i tidigare inlägg måttligt imponerad av värmepumpsteknik;
"När" (där har vi det ordet igen) "den där saken går sönder och du inte är hemma vill jag ha ett nummer att ringa, inte en hel lista på folk som hänvisar till varandra"

Det var liksom inte förhandlingsbart på nåt sätt......

Så här i efterhand funderar jag på om man kan se det som ett misstroendevotum...... borde ju räcka med mitt mobilnummer eller hur?

Nåväl, det är svårt att bli profet i sitt eget hemland, än värre i sin egen familj tydligen...

HDSL/Thomas





Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:NIBE Fighter 2010
« Svar #29 skrivet: 02 oktober 2004, 08:54:16 »
Hallå ThomasK

Citera
Frågan, något modifierad, kvarstår ändå;
Hur kommer värmepumpen reagera när frun tänder sin mysbrasa och värmen åker upp?
Kommer värmepumpen dra ner för att ev. till slut stoppa. eftersom den tror att värmen i huset är ok?

Det du kan styra inomhus är med rumstermostaten att höja eller sänka tempen +- 25 grader på framledningen,25 grader är la att ta i kanske.Själv har jag testat med 3-4 grader.Denna funktion kallas (kompensering yttre) meny 2.5 de ä bara och testa.
Om du sänker tempen så betar du av gradunderskottet snabbare eftersom datorn då sänker beräknad framledningstemp med det gradantal du valt.

Roger
Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!