Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förstår inte funktionen 360P + FJVM120  (läst 764 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förstår inte funktionen 360P + FJVM120
« skrivet: 12 december 2018, 20:49:47 »
Önskar lite upplysning om hur dessa funkar...

Normalt sett är mitt system kopplat så att all värme till golvvärmen dras direkt från FJVM och varmvatten till kranarna värms av kompressorn i 360P. Elpatronen har inte varit inkopplad öht.
Nu kärvar magnetventilen vid kompressorn så för att få varmvatten har en installatör kopplat in elpatronen.ä tillfälligt i väntan på att göra ett större jobb.

Jag förstår dock inte hur systemet hänger ihop, och behöver förstå några saker:

1) Kan det bli så att jag värmer hela golvvärmesystemet på el?
2) Systemet verkar bara hämta värme från FJVM när elpatronen går, varför då?
3) Under pannan sitter en shunt som normalt automatiskt reglerar om värmen från kompressorn ska gå till golvet eller till varmvatten. Den har installatören ställt på manuellt läge och ”100% till varmvatten”. Är det rätt?
4) Jag upplever att framledningstemperaturen är låg ibland, 24-27 grader när bör-värdet är 35. Även om jag drar upp bör via vredet till 45 så reagerar inte FJVM och börjar pumpa och hämta värme. Hänger ihop med 2) ... Skumt?

Tacksam för svar, om nån förstår sig på detta och vill ringa mig och förklara istället för att skriva så går det bra :-)
« Senast ändrad: 12 december 2018, 21:13:37 av Pellix »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förstår inte funktionen 360P + FJVM120
« Svar #1 skrivet: 13 december 2018, 10:50:00 »
Antar att du med "magnetventilen" egentligen menar expansionsventilen? Jag tror annars det kan vara något fel med själva kompressorn som börjar bli utsliten och inte startar som den ska.

1) Om man går över till reservläget i 360P så kommer all uppvärmning gå via el, men det verkar inte vara ställt så nu?

2) FJVM kopplas normalt in när 360P kallar på tillsats då temperaturen i tanken på 360P sjunker. Är ledningarna till  del av 3 kW elpatron inkopplade kommer 1 kW (1-3 kW) el att gå på som tillsats parallellt med kompressorn och värma tanken i 360P. Är kompressorn trasig kommer den alltså att värma med 1 kW (1-3 kW) elpatron.

3-4) Detta förstår jag inte eftersom om man låser 360P shunt manuellt i stängt läge så kommer värmen i tanken att stiga med 1 kW elpatron och till slut slår tillsats ifrån och 360P ska värma golvet fast det kan den ju inte eftersom shunten är manuellt stängd. Ej heller FJVM kommer att ge värme eftersom 360P inte kallar på tillsats. Om man förbrukar mycket varmvatten sjunker temperaturen i 360P och den kallar på tillsats men annars borde det bli kallt i huset och låga framledningstemperaturer Sc:,h   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förstår inte funktionen 360P + FJVM120
« Svar #2 skrivet: 13 december 2018, 15:26:22 »
Som sagt FJVM styrs på kontaktorn för elpatron (elpatron är normalt är urkopplad på Nibe 360 + FJVM).
Det installatören förhoppningsvis gjort är att koppla in även elpatron så att den nu värmer varmvattnet samtidigt som FJVM värmer golvet.
Shunten styr normalt ut den värme som blir över när kompressorn värmer varmvatten till golven, när denna värme inte räcker så hjälper FJVM till att värma golven.

Installatören har nu stängt shunten så att elpatron bara värmer varmvatten (inte golvet), detta gör att FJVM endast värmer golvet och elpatron endast värmer varmvatten.
Detta är en nödlösning så det bara är varmvattenbehovet som bestämmer hur mycket FJVM värmer golvet.
Om du vill ha varmare golv, ställ tillbaka shunten i auto, men då kommer elpatronen stå för en del av värmen i golvet.
Nån bättre lösning än så går inte få till innan kompressorn åter funkar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstår inte funktionen 360P + FJVM120
« Svar #3 skrivet: 13 december 2018, 20:01:06 »
Stort tack Carl N och Josth. :-)

Förstår mer, och varför det är ställt som det är men tyvärr blev det successivt kallare i huset och jag fick ställa över shunten på auto för att öka på värmen, betyder alltså att jag blir tvungen att värma mer än nödvändigt på el, eftersom det inte verkar gå att få FJVM att snurra utan att elpatronen går.

Prisförslag 10500 efter rot för komplett byte av expansionsventil och totalt 15000 efter rot om jag även byter kompressorn samtidigt (10 år gammal nu), vilket han rekommenderade. Är det vettiga priser?
Tror ni man ska gå via försäkringsbolaget istället?
« Senast ändrad: 13 december 2018, 22:16:45 av Pellix »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förstår inte funktionen 360P + FJVM120
« Svar #4 skrivet: 14 december 2018, 08:34:00 »
Bra att du har det varmt i huset i alla fall, det är viktigast. Priset för att bara byta expansionsventilen låter högt tycker jag. Bättre då att även byta kompressorn, tror det priset är som det brukar. Hemförsäkringen ger nog ytterst lite om ens något efter 10 år, men alltid bra att kolla upp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstår inte funktionen 360P + FJVM120
« Svar #5 skrivet: 25 december 2018, 23:04:33 »
Bra att du har det varmt i huset i alla fall, det är viktigast. Priset för att bara byta expansionsventilen låter högt tycker jag. Bättre då att även byta kompressorn, tror det priset är som det brukar. Hemförsäkringen ger nog ytterst lite om ens något efter 10 år, men alltid bra att kolla upp.

Tack.
Ska kolla med en andra firma vad de säger så blir det byte efter nyår.
Ja värmen är det nu inget fel på, bara elräkningen :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!