Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥fyllning av brine..  (läst 7764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
PÃ¥fyllning av brine..
« skrivet: 09 september 2004, 21:29:50 »
Hej,

Jag har kikat lite i Nibes beskrivning av fyllnad av köldbärarsystemet.
Försöker som ni förstår lista ut om jag grejar detta själv eller måste anlita installatör - och detta verkar vara ett av mina frågetecken..

Principen e väl ganska klar men vad har man för pump (i hinken..), vidare skall trycksättning ske med fyllningspumpen till max 3 bar - finns det någon tryckmätare ?

Det verkar ju inte funka med båtens gamla länspump precis..

NÃ¥gon ?

Mvh Stefan


admin

  • Gäst
admin
Re:PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #1 skrivet: 09 september 2004, 21:44:55 »
Jag lånade fyllnadspump där jag köpte värmepumpen, kvällar/helger brukar inte vara något problem.

Har du inte köpt värmepumpen på orten borde det gå att hyra en fyllnadspump av någon VVSfirma.

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #2 skrivet: 09 september 2004, 21:52:55 »
vart bor du?????????

admin

  • Gäst
admin
Re:PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #3 skrivet: 09 september 2004, 21:57:33 »
Vem?

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #4 skrivet: 09 september 2004, 22:11:08 »
Det gÃ¥r jättebra att använda en biltemaborrmaskinspump. Det gäller bara att  fylla sÃ¥ pass att cirkulationen kommer i gÃ¥ng och lÃ¥ta VP:ns cirkuklations pump pumpa pÃ¥ ett bra tag sÃ¥ att all luft Ã¥ker ut i "dunken"
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad stefan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #5 skrivet: 09 september 2004, 22:30:09 »
Klarade biltema-pumpen att fylla på så mycket (med sådant tryck) att det kom ut vätska från returledningen (alltså under service-anslutningen) ?

/Stefanfrusen fattig blekingKul grejer de här gubbarna och snurr_i_snurr-texterna :)

Utloggad Staffan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #6 skrivet: 09 september 2004, 22:49:02 »
Ska göra just detta imorgon.. köpte billigaste dräneringspumpen på Rusta 200:- Har du satt ihop köldbärarsidan på de sättet som Nibe beskriver är det inga problem (vi får väl se imorgon.. :P) Jag köpte en manometer som jag skruvar fast på den ventilen på avsticket som man skall stänga när man pumpat runt vätskan och öppnar sedan ventilen igen för att kontrollera trycket. Har för mig att det beskrivs hur man ökar trycket genom att öppna avstägningsventilen till tryckkärlet och låter vätska "sugas ned den vägen" (lite trött i huvudet nu)

kan återkomma imorgon med en mer exakt beskrivning, men det verkar som det är en av de enklare delarna i projektet.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #7 skrivet: 10 september 2004, 09:28:11 »
Stefan 123

Det behövs inte något högt tryck då inlopp och utlopp sitter på "samma" höjd.
När man sedan fyllt systemet hyfsat bra går det att använda VP:ns köldbärar pump för att få ut alla små bubblor.
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

admin

  • Gäst
admin
Re:PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #8 skrivet: 10 september 2004, 15:33:59 »
Har du bergvärme med slangarna som lutar upp mot huset så räcker vilken pump som helst till. Har du ytjorvärme så kommer du att få luft kvar i slangens höjdpunkter, därför bör man ha en tämligen räjäl fyllnadspump vid ytjordvärmeinstallationer.

Luft som finns kvar i en ytjordvärmeslinga ger både högre difftryck och mindre värmeöverförande yta än en väl avluftad dito. I värsta fall kan man få problem med för stora temperaturdifferanser i KB-kretsen trots att slingan i sig är nog lång.
Dessutom kan luft som senare följer med runt hamna i cirkpumpen med nollflöde som följd. Detta gör att värmepumpens lågtryckspressostat löser ut. Kräver oftast en mekanisk återställning av värmepumpens tryckvakt innan omstart kan göras.

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #9 skrivet: 10 september 2004, 21:48:16 »
vart bor du som ska fylla slangen? ???, frågar eftersom jag köpt en pump för fyllnad av brie.

Utloggad jägarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #10 skrivet: 17 september 2004, 08:00:17 »
Varför skall brineledningarna vara trycksatta?
Om systemet är avluftat - vad gör trycket för nytta? Kokpunkt/hetgas? ???

Min installatör var noga med att lufta av systemet. Körde pumpen drygt en halvtimme men han trycksatte väldigt lite och när jag kollade trycket imorse så fanns inget. Brinediffen är ca 3 grader (7/4) så det verkar ju funka.

I installationsanvisningen för CTC står att systemet skall vara trycksatt men ingen angivelse om hur mycket eller litet tryck (även jag har förvisso säkerhetsventil på 3 bar)
CTC ecoheat 8,5kw, 180 m borra, tilläggsisolerat 1,5 planshus från 1958, 149 kvm bostadsyta och ca 100 kvm fullt uppvärmd källare 17 gr (+ garage 12 gr). Tidigare totalförbruk 32 700 kwh (elpanna), ny totalförbruk 13 300 kwh, varav kompressor 6200kwh!
2 vuxna 2 barn

admin

  • Gäst
admin
Re:PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #11 skrivet: 17 september 2004, 09:37:43 »
Citera
Om systemet är avluftat - vad gör trycket för nytta? Kokpunkt/hetgas?

Min installatör var noga med att lufta av systemet. Körde pumpen drygt en halvtimme men han trycksatte väldigt lite och när jag kollade trycket imorse så fanns inget. Brinediffen är ca 3 grader (7/4) så det verkar ju funka.

Du har just beskrivits en del av nyttan, eftersom ditt tryck sjunkit från lite till obefintligt...

En långsam avluftning av systemets mikrobubblor sker under en ganska lång period (veckor), under denna tid är det viktigt att det finns ett tryck i systemet.
Det är även så att avluftningen sker betydligt snabbare om du trycksätter systemet.

Höj trycket till 1.5 bar, kör så tills du ser att nivån (om du kan se den) slutar sjunka, då har alla mikrobubblor avluftats.
När nivån har varit stabil en eller ett par veckor kan du sänka trycket till ca 0.5 bar.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #12 skrivet: 07 november 2005, 15:24:13 »
Hmmm...

Som lekman tror jag också att det är bra att ha trycksatt brine av flera skäl:
-Ingen risk för undertryck och insug av luft i systemet eller deformation av slang.
-Bättre motståndskraft mot tryck av sten och rötter.
-Snabbare indikation av läckage.
Så jag skulle nog trycka upp KB systemet i sådär 1 bar.

MEN vad jag inte håller med om är att man skall ha för högt övertryck i första avluftningsfasen. Några tiondels bar kanske.
Orsaken är att gaser löser sig lättare i vätskor som är trycksatta och det borde (om jag minns rätt från fysiklektionerna) bara fördröja utluftningen av löst gas och microbubblor.

Ã…sikter?

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: PÃ¥fyllning av brine..
« Svar #13 skrivet: 12 november 2005, 15:54:06 »
Jag säger som kvinnor....ju större pump ju bättre.....

Jag kör ut allt, och jag har ingen "biltema borr pump" sen har jag inte behövt komma på återbesök änn.....

Hemligheten är att inte "bara" köra en halvtimme, utan gärna flera timmar..men använd en kraftig pump.
Jag sparar pengar på att jag är nogrann...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!