Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avloppslukt frÃ¥n vattenlÃ¥s i dusch i hus med enskilt avlopp  (läst 9901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Ola

  • Gäst
Mats Ola
Avloppslukt från vattenlås i dusch i hus med enskilt avlopp
« skrivet: 15 mars 2017, 15:13:57 »
Hej,

Vi har ett enskilt avlopp där vi har Baga Easy som avloppslösning. Tidigare har Baga varit och använt en rökbomb vid service för att se om röken kommer ut vid taket där vårt avluftningsrör mynnar ut och det har inte kommit någon rök där. Det innebär att de vill att vi ser över varför avluftningen ej fungerar.

Det har även tidigare hänt att det luktat avlopp i huset och det verkar komma från badrummet på övervåningen som tidigare var oinredd men nu ha blivit inredd. Lukten har dock försvunnit då man spolat vatten o toaletten uppe samt kran. Denna gång luktar det dock från vattenlåset i duschen på övervåningen och det slutar inte lukta fast man spolar vatten. Vi har även kollat över vattenlåset som verkar vara ok.
Nu till frågorna som jag kommer på som någon kanske kan ge tips hur man går vidare eller löser?

1. Bör jag se över hela ventilationssystemet bl a för avluftningen och isåfall hur går jag tillväga om jag gör det själv och om jag anlitar någon vilken typ av hantverkare bör det vara?
2. Skall jag se över något med endast själva avloppet eller be någon annan göra det, hur går jag tillväga och vilken typ av hantverkare kan man anlita?
3. Skall vi bara försöka lösa lukten från vattenlåset?

Kommer ni på mer frågor som behöver svar eller tittas på nämn gärna detta. Jag har läst massor med trådar angående detta men blir inte klok hur man gör i vårt fall? Kan nämna att huset är byggt 2011 om det har betydelse.

Mvh
MO

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om det inte kommer någon rök från avluftningen så fungerar den väl inte... Det skall ju vara öppet där (eller en backventil som öppnar vid undertryck)
Hur svårt kan det vara att se till att avluftningen fungerar, det borde du väl kunna göra själv?
Det är ju bara ett rör som går ihop med övriga avloppsrör i huset.

Nu har jag aldrig varit på ett sånt där jobb, men att spola med vatten uppifrån borde väl kunna få loss en eventuell plugg.
Sitter det en backventil på toppen så borde den gå lossa och rengöra.



Backventilerna kan se olika ut:

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrMO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
@Rickard jag kan säkert spola vatten från röret som går ut på taket. Det jag är dock orolig är för att om det ej funkar och bler mer problem, ex vatten fastnar hur löser jag det? Samt jag vet ej hur jag kommer åt röret mer än från taket.

Tack förresten för sprängskissen, den underlättar att förstå lite.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vanligaste felet är nog att det sitter backventiler i kalla utrymmen, t.ex. på taket, som fryser fast på vintern.
Men de kan även "klibba fast" av smuts.
Att det blir stopp i en avluftning utan backventil vete katten om jag hört talas om.
Det kanske skulle kunna hända om systemet är fel designat så att avlopp kan åka upp en bit i avluftningen t.e.x när ni spolar i en toalett.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrMO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skall försöka gå upp på taket till helgen och se om jag kan titta i röret och se om jag kan se backventil eller stopp och se om jag kan lösa ut det på något sätt. Annars får la felsökningen fortsätta.
Trist då det luktar avlopp från duschen, inget vi vill fortsätta ha.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det behövs ingen backventil på luftningen om den sitter utomhus.
Ta bort den bara, den orsakar bara bekymmer.
Själv har jag ett rakt rör upp på taket, och har aldrig haft några problem med avloppet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hos oss tror jag det är uppdraget på kallvinden, men aldrig ut genom taket, sitter väl troligen en backventil där, som skulle kunna frysa om det blir kallt där uppe.
Jag har faktiskt aldrig kollat hur det ser ut i toppen av röret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hos oss tror jag det är uppdraget på kallvinden, men aldrig ut genom taket, sitter väl troligen en backventil där, som skulle kunna frysa om det blir kallt där uppe.
Jag har faktiskt aldrig kollat hur det ser ut i toppen av röret.

Då bör du nog ha en backventil, annars luktar det inte så jättemysigt på vinden.
Den brukar inte frysa om det är torrt på vinden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
HAr aldrig tänkt på att det luktar illa där uppe, men jag tror faktiskt inte att det är någon backventil där.
När vi köpte huset så fick vi nämligen lägga en plåt över hålet i taket där avluftningen egentligen skulle gått ut. Hade nog regnat in där i över 20 år när vi köpte huset...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är inte en backventil som sitter på luftstammen, det är en vakumventil

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är inte en backventil som sitter på luftstammen, det är en vakumventil

Stämmer, men den funkar även som backventil.
Den öppnar bara om det blir undertryck i avloppet, men inte vid övertryck.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Mats Ola

  • Gäst
Mats Ola
SV: Avloppslukt från vattenlås i dusch i hus med enskilt avlopp
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2017, 09:05:34 »
Då skall jag gå upp på taket till helgen, se om jag kan se något i avluftningsröret som sticker upp och om något fastnat eller defekt vakum/backventil och sedan är frågan åtgärd beroende på vad jag hittar eller inte hittar.

Mats Ola

  • Gäst
Mats Ola
SV: Avloppslukt från vattenlås i dusch i hus med enskilt avlopp
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2017, 09:13:27 »
Hej,

Jag tryckte till vattenlåset och nu luktar det inte. Jag bör dock se över hela ventilationen då det som sagt ej kommer ut luft via röret på taket och detta är en förutsättning för att garantin på Baga Easy skall gälla som avloppslösning.

Tack för all information och hjälp, det har gett mig lite mer kunskap.

Mvh
MO

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hur skall det kunna komma ut luft där, sitter det fläktar som ventilerar ut luft?

Annars skall det väl mest bara bli inkommande luftflöde när du spolar på en toalett t.ex. (Det undertrycket som annars suger vattnet från vattenlåsen skall motverkas av den där ledningen)

Prova lägg en A4 ovanpå röret och be någon spola på en toalett och se om nåt händer...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mats Ola

  • Gäst
Mats Ola
SV: Avloppslukt från vattenlås i dusch i hus med enskilt avlopp
« Svar #14 skrivet: 20 mars 2017, 14:33:23 »
Hur skall det kunna komma ut luft där, sitter det fläktar som ventilerar ut luft?

Annars skall det väl mest bara bli inkommande luftflöde när du spolar på en toalett t.ex. (Det undertrycket som annars suger vattnet från vattenlåsen skall motverkas av den där ledningen)

Prova lägg en A4 ovanpå röret och be någon spola på en toalett och se om nåt händer...

Jag skall testa tipset med A4 ovanför röret då någon spolar.
Varför jag har trott att det skall fungera med luft ut är då avloppskillen från Baga körde rök i enskilda avloppet/brunnen för att kontrollera ventilationen kom ingen rök ut någonstans/på taket och då sade han att det är fel för röken skall komma ut någonstans.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 599
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!