Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gissning kring vÃ¥r vinkyl, vad fÃ¥r den att sluta kyla efter 30-45 min?  (läst 6650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Morron Hjältar!

Vi har en Siemens vinkyl KS38WA40/03 som en dag "knackade" ett par ggr och dagen efter var det varmt i skåpet, knackningarna lät som lite hårdare fönsterknackningar med en knoge på 3-glas.

Jag hoppades på att ngn logik eller magnetventil hakat upp sig och gjorde skåpet strömlöst i 24h. Vid återuppstart hörde jag kompressor gå igång, jag ställde båda tempzonerna till 10 °C (brukar ha 6 °C nere och 16-18 °C uppe) och när jag stängde dörren hörde jag luftcirkulationsfläkten dra igång. När skåpet nått ca 17 °C slutade det kyla, slog av och på det igen varpå det det nådde 11 °C i båda zonerna innan det slutade kyla igen. Att tempen är jämn kan ju bero på att jag tömt skåpet och att luften cirkulerar. Inga felkoder och inga synliga skador (efter 5h larmar skåpet att det inte lyckas hålla önskad temp, men det är ju ett följdfel av det primära felet).

Ngn som drabbats av ngt liknande eller ngn med ruskig koll som har en idé om vad som stökar?

Min första tanke var magnetventil eller relä till magnetventil eller ngn strulande tempsensor för styrning. Men det slutar ju helt kyla efter 30-45 min utan larm eller att fläkten slutar snurra, man tror det är igång. Men just nu är jag helt tom på idéer medans den lokala kyl-firman firar jul, finns det ngt generellt fel på kylar/frysar som kan vara troligt/värt att försöka verifiera tämligen omgående?

Mvh
Pucko
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Stannar kompressorn, eller går den utan att det blir kallt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Jag har uppgivet bara antagit/upplevt att den stannat, men jag vet inte med säkerhet.  dontknow

Jag inbillade mig vid ett tillfälle att det gurglade lite som om att det skulle kunna vara luft/dåligt med tryck i slingorna men det är ju inte helt ovanligt att det lever rövare i kylar o frysar.

Tack för ditt engagemang purjo_!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Måhända skulle man plocka isär reservdel "0203 - Startdon" o kika efter oxideringar o rengöra med lite isopropanol?

http://www.siemens-home.bsh-group.com/se/sparepart/finder/detail/KS38WA40/03

Vet inte vad som är värst, 11000 kr för en dörr eller 1000 kr för relä...  tOOmten
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Ringde den lokala (auktoriserade) verkstaden men de ville inte ge sig pÃ¥ ngn gissningslek kring vad som kunde vara fel och vilken del jag skulle köpa frÃ¥n dem. De ville bara göra hembesök och kanske hitta delen för 14 kr som skulle bytas. Resa och felsökningsavgift nämndes konstigt nog inte.  tOOmten I vÃ¥ras hade jag strul med en diskmaskin, ringde samma firma och 3 dagar senare hämtade jag en ny vattenpump (iofs var det fel del, visade sig vara fläkten till torkningen men det är ocksÃ¥ löst). SÃ¥ jag antar att det är personberoende och ingen firma-policy.

Jag är till 98% säker på att kompressor inte går när den slutar kyla. Ngn som vågar gissa på relä/startdon, köldmedel, kompressor, styrning, givare...?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Jag börjar misstänka dÃ¥ligt med köldmedel, ngn som säger emot? 
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan du se om det finns "oljefilm" någonstans i kylkretsen (utvändigt).
Det brukar vara ett säkert tecken på läckage.
Men det kan väl läcka även på ej synliga ställen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Jag börjar misstänka dåligt med köldmedel, ngn som säger emot?

Det som talar mot kylmediebrist är väl att såna där maskiner sällan har någon lågtryckspressostat som kan stoppa kompressorn om kylmediet har läckt ut, de brukar fortsätta gå för fullt även om det bara är luft i systemet.

En felsökningsmetod kan ju vara att vänta tills den har stängt av och då mäta om det kommer fram nätspänning till kompressorn. Om nätspänning finns där men den ändå inte går så kan man misstänka överhettningsskydd (klixonkontakt) eller kanske startrelät. Finns inte nätspänning till kompressorn så är det termostaten eller något tillbehör till den (t ex tempgivare) som är boven.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Tack för visat engagemang hjältar!

Gästerna frÃ¥n julen har till 80% lämnat oss och familjen drog iväg pÃ¥ shopping. Fick lite "egentid" med vinkylen.  a:gl

Jag drog fram den och okulärbesiktade ledningar och rör, ingen oljefilm funnen. Endast lite gröna avlagringar som runnit på ett av rören vilket jag skulle kunna gissa är oxidering av ngn lödning på den heta sidan.

Jag startade skåpet, kompressor drog glatt igång. Man hör ljud och känner vibrationer från det grövre/kalla röret (sugsidan?) som jag skulle vilja kalla för klassiska symptom av luft. Kompressor slog ifrån efter ca 30 min. Återigen känns och hörs "luft" som rör sig i röret. Kompressorns ytterhölje är väldigt varmt, man får inte brännskador men det är så varmt att man inte vill hålla kvar fingrarna. Jag hade aldrig fram min IR-picka, men varm-varmt.

10 min senare gick kompressor igång igen, slog ifrån efter 10 min igen och var återigen väldigt varm på ytterhöljet och det kalla grövre röret luft-kluckade.

20 min senare (när ytterhöljet var lite varmare än kroppstemp, typ 40 °C) drog den igång igen.

Passar det dina misstankar om överhettning och Siemens "Startdon"/startrelä för 1000 kr torbjorn_forsman?

De digitala givarna i skåpet verkar mäta korrekt då den visar "uppskattad" temperatur på vinet som sakta sjunker men inte samma takt som faktisk lufttemp. Att Siemens skulle ha kostat på olika givare för presentation av vin-temp och termostatstyrnng är bara ett antagande så klart, men jag tror de är ok.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Jag drog ju ut den "mitt på golvet", den har inte gått konstant för att nå inställda värden men den har startat och stoppat flera ggr. Ett beteende jag inte upplevt tidigare, nu verkar den dock ha slagit av då tempen för första gången stiger i skåpet. Den nådde ned till 7 °C i nedre delen och 10 °C uppe innan strejk.

Skillnaden är alltså att den gått betydligt bättre med rejält med ventilation runt skåpet, den står annars inskjuten mot yttervägg inbyggd tillsammans med kyl och frys samt ugn och kombinerad ugn/mikro. Ventilationen är alltså inte optimal men enl min-mått i installationsanvisningar.

Talar emot kylmediebrist och för strul med styrdon/relä?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nja, jag skulle nog tro på kylmediebrist som ger hög hetgastemp som i sin tur ger varm kompressor som i sin tur löser ut Klixonkontakten vid elanslutningen på kompressorn.
Om det nu ser ut som det brukar på en helhermetisk kompressorn.
Vad tror du Thorbjörn?

Kan en defekt startkondensator ge överhettade spolar i motorn?
Men då borde ju inte kompressorn gå igång alls...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Då var vi tillbaka på kylmediet då? :)

Jag hann inte blottlägga elen till kompressorn för mätning innan familjen kom tillbaka, så inget är uppmätt enl förslag.

Jag har öppnat ett ärende redan i förmiddags hos mitt försäkringsbolag men tänkte inte ringa Siemens o beställa service (vilket kommer bli frÃ¥n firman jag redan kontaktat  a:gl ) förens vi gissat klart. Att byta startdonet är samma kostnad som att öht fÃ¥ ut tekniker för felsökning, synd att höja alla försäkringstagares premier i onödan (och missa lite detektivarbete, kunskap/erfarenhet och hÃ¥lla utgifterna nere).  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Jag hÃ¥ller med om att motorn inte borde starta alls om startkondensatorn totalt saknar funktion (avbrott eller kortslutning).  Om motorn trots allt gÃ¥r igÃ¥ng med en halvdan startkondensator tror jag ändÃ¥ knappast det kan ge överhettning, oftast kopplar ju startrelät ur kondensatorn när motorn har kommit igÃ¥ng.

Om man har en sån här plug-in-effektmätare (helst en av lite bättre sort som tar hänsyn till fasförskjutning och verkligen visar aktiv effekt) så skulle man kunna mäta vinkylens effektförbrukning. Vid kylmediebrist brukar den bli betydligt lägre än vad som står på typskylten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Jag har en av Rickards 1-fas mätare i elcentralen som gÃ¥r till mitt serverskÃ¥p, jag lät skÃ¥pet gÃ¥ pÃ¥ UPS´er och drog en förlängningskabel till vinkylen.  a:gl

Typskylten anger 200W 1A med en separat specning på 185W som jag tolkar mer kopplat till faktiskt förbrukning. Jag tänkte aldrig så långt som att kolla vad den drog när kompressorn väl stannat (skyller på miljöproblem pga stimmande svärmor, fru och döttrar).

Först hade jag problem att få kompressorn att starta, möjligen finns ngn fördröjning i skåpets logik men den gick inte igång på ca 30 sek varpå jag slog av/på 5 ggr innan den till slut studsade igång.

Som mest drog det 150W (223V 0,9A 0,75 PF) och efter ca 45 min när kompressorn var obehagligt het att röra drog skåpet 120 W.

Landar vi, gissningsvis och med en stor portion felmarginal, i köldmedie nu dÃ¥?  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En kyltekniker borde kunna svara bättre, men ja, som jag ser det så är det väl mediebrist, eller nåt fel på kompressorn som gör att den överhettar, typ ventilfel om det är en kolvkompressor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!