Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Golvvärme med bergvärme + ackumulatortank + vattenmantlad kamin  (läst 10067 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag är nu hyfsat säker på att det blir en lösning med bervärmepump (F12xx) med en stor arbetstank (antagligen Strömsnäspannan KV 500) som förvärmer varmvattnet innan det går in i varmvattenberedaren i Niben.

Frågan är här lite hur man löser det med golvvärmen.
Vilken ordning kopplas allting? Det som behöver finnas med i systemet är:
- BVP
- Värmeslinga ventilation (styrs av FTX Heru 160 T EC)
- Ackumulatortank
- Golvvärmeslingor i
   + Badrum och hall (klinker)
   + Övrig bottenplan (trägolv)
- Vattenmantlad kamin

Kaminen har en egen CP i en laddgrupp (länk) som i sin tur är kopplad till en termostat i kaminen (går endast om kaminen är varm).

Här är min första gissning på hur det ska kopplas:

Enkelt att koppla, men man har inte nytta av värmen från kaminen förutom till att förvärma vatten. Åtminstone tills hela tanken är varm och returen till BVP (VB in) är varm.

Anledningen till att jag har två shuntgrupper (klinker respektive trä) är för att kunna ha högre temperatur i klinkergolven. Det borde väl också göra det enklare att ha på värme i klinkergolven sommartid (en shuntgrupp avstängd)?

Kan jag koppla på något annat sätt som är mer effektivt eller har andra fördelar? Borde man koppla ihop BVPs slinga med kaminens slinga på något sätt? Eller ska golvvärmen vara kopplad någon annan stans än direkt efter BVP?


Anledningarna till den stora arbetstanken med förvärmning av varmvatten är att
- man ska kunna lagra mycket energi från eldning
- att man ska kunna elda utan att huset överhettas
- att det oavsett sommar eller vinter ska finnas utrymme för att både bada och duscha.

Kommer man värma upp arbetstanken mer om man kopplar golvvärmeshuntarna i serie, typ såhär:

Borde innebära större flöde in i arbetstanken, men med lägre temperatur. Kanske är dåligt för skiktningen?

Vad händer förresten om VB in är för hög? Stannar CP då? Måste jag alltså ha en extern CP? Eller går det då att utnyttja den som sitter i laddgruppen för kaminen och alltså skippa termostaten som styr på/av för den?

/Anton

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29080
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du skall koppla både värmepumpen och kaminen direkt mot tanken.
Tappvarmvattnet går via slingan in i värmepumpens beredare, och kommer alltid att vara förvärmt.
En extern cirkpump matar all annan utrustning du ansluter till tanken.

På detta sätt så stannar värmepumpen när du eldar i kaminen.

Så här vill Nibe att det kopplas. http://www.nibe.se/nibedocuments/17614/M11345-6.pdf

Jag håller väl inte riktigt med, så jag har svårt att förstå varför de skall dra returen till värmepumpen via "radiatorkretsen".
Problemet med detta är att flödet över värmepumpen kommer att bli helt beroende av flödet genom radiatorkretsen, vilket kan vara rätt varierande...
Jag skulle koppla värmepumpen mot tanken på precis samma sätt som de ritat in anslutningen av vedpannan.
Då får man tre helt oberoende kretsar, en från vedkaminen, en från värmepumpen och en som matar alla olika värmeavgivande apparater.

Vet inte hur "säkert" man kan koppla värme till luftflödet, kanske behöver du ha en separat krets dit med glykolfyllt system in i luftflödet - om det skulle bli minusgrader där.
« Senast ändrad: 16 oktober 2016, 07:03:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29080
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du skulle få ett mycket mer ekonomiskt system om du struntade i vattenmantlade kaminen, och bara satte in en vanlig braskamin, om du nu nödvändigt skall elda med ved.
Absolut mest ekonomiskt skulle det bli om du helt struntade i vedeldning, men det brukar vara omöjligt att övertala de som bestämt sig för detta.  dontknow
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Utloggad

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3317
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Vill man ha en. Vedkamin för trivsel eldning  mysfaktor så ska man ha det

Det påverkar inte driftsekonomin  då huset har. Samma isolering. Och kräver samma mängd kWh  per år för värme och varmvatten ,

Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du skall koppla både värmepumpen och kaminen direkt mot tanken.
Tappvarmvattnet går via slingan in i värmepumpens beredare, och kommer alltid att vara förvärmt.
En extern cirkpump matar all annan utrustning du ansluter till tanken.

På detta sätt så stannar värmepumpen när du eldar i kaminen.

Så här vill Nibe att det kopplas. http://www.nibe.se/nibedocuments/17614/M11345-6.pdf

Jag håller väl inte riktigt med, så jag har svårt att förstå varför de skall dra returen till värmepumpen via "radiatorkretsen".
Problemet med detta är att flödet över värmepumpen kommer att bli helt beroende av flödet genom radiatorkretsen, vilket kan vara rätt varierande...
Jag skulle koppla värmepumpen mot tanken på precis samma sätt som de ritat in anslutningen av vedpannan.
Då får man tre helt oberoende kretsar, en från vedkaminen, en från värmepumpen och en som matar alla olika värmeavgivande apparater.

Vet inte hur "säkert" man kan koppla värme till luftflödet, kanske behöver du ha en separat krets dit med glykolfyllt system in i luftflödet - om det skulle bli minusgrader där.
Jag misstänkte att det behövdes kopplas spela, men jag försökte få till en lösning utan extra CPar.

Varför skulle systemet bli mycket mer ekonomiskt utan vattenmantlad? Det vi längtar till mest är att få elda och då måste det bli mer ekonomiskt om vi fångar upp det värmet istället för att bara vädra ut det.

Värmebatteriet sitter efter FTX, så där blir det aldrig minusgrader.

/Anton

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Kön: Man
Givetvis skall ni elda om ni vill det  :)  det fungerar alldeles ypperligt om ni kopplar det korrekt  tummenupp

Jag skulle gärna ha en kamin jag med men det finns inte plats för det tyvärr  :-\


Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6243
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Att köpa och elda i en vattnemantlad kamin blir nog aldrig lönsamt men vill man ha en kamin/vedpanna i vardagsrummet för mysfaktorns skull så naturligtvis ska man ha det. Nackdelen är väl totalkostnaden och allt skräp som dras in. För ska man få någon större effekt får man elda lite mer än en liten brasa per dygn.
Jag har en par bekanta som satte in vattenmantlad kamin när dom byggde och dom eldade friskt det första halvåret, sedan har det avtagit och numer eldar dom bara sporadiskt. För dom skulle en helt vanlig kamin lätt fyllt de "eldningsbehov" dom har för en beytdligt billigare peng.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att köpa och elda i en vattnemantlad kamin blir nog aldrig lönsamt men vill man ha en kamin/vedpanna i vardagsrummet för mysfaktorns skull så naturligtvis ska man ha det. Nackdelen är väl totalkostnaden och allt skräp som dras in. För ska man få någon större effekt får man elda lite mer än en liten brasa per dygn.
Jag har en par bekanta som satte in vattenmantlad kamin när dom byggde och dom eldade friskt det första halvåret, sedan har det avtagit och numer eldar dom bara sporadiskt. För dom skulle en helt vanlig kamin lätt fyllt de "eldningsbehov" dom har för en beytdligt billigare peng.
Den stora fördelen med vattenmantlad som jag ser det är att bara en liten del av värmet hamnar i luften och därmed att risken att huset blir överhettat.

Sen är inte vattenmantlade så mycket dyrare än vanlig, kräver bara laddgrupp och lite rör (om man redan har ackumulatortank).

/Anton

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2930
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Härligt, nu börjar det likna ett system som kommer fungera, både nu och i framtiden. tummenupp

Ett sånt system skulle jag vilja ha hemma, även om eldningen bara skulle vara sporadiskt.
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:   15 812 Kwh.
2018:   11 139 Kwh.  Jan-Okt

Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014.
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Värmepump eller värmepumpar?
Härligt, nu börjar det likna ett system som kommer fungera, både nu och i framtiden. tummenupp

Ett sånt system skulle jag vilja ha hemma, även om eldningen bara skulle vara sporadiskt.
Kul!

Jag ringde och pratade med Nibe igen om skillnaderna mellan deras modeller och kom fram till att enda tydliga anledning att välja 1245 eller 1255 är lågenergipumparna. Att ha den uppkopplad ser jag inte poängen med och möjlighet att styra två slingor löser man väl bättre med två shuntar?

Visst kan jag skippa innetermostat till BVPn då det kommer att sitta på golvvärmen (en i varje badrum och en i hallen, samt en i vardagsrummet)?

/Anton

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 334
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
500 l är inte så stor tank om du tänkte vedelda en del. Mina vänner i norr kör med 1500-3000 l mot en större vedpanna. Jag har en under maj-sept solvärmd 750 l akktank som värmer  huset  i max 24 timmar om den är rejält varm 80-90C ( ja jag vet att det inte är optimalt men med lägre så kokar solvärmen rätt ofta)

För VPns del så kan du ju utnyttja en mindre del av en större tank för utjämning och färre starter

Din braskamin kan om man ser  till att kunna driva  cirkpumpar separat även fungera på batteri vid strömavbrott och kunna värma huset.
hus 180 m2 + 108 m2 källare IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt, 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor. VP styr shunt även för solvärme . Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån acktank , mekanisk frånluft med återvinning till vp och hål.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6243
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det skiljer väl en 30 000:- i pris mellan en billig vattenmantlad kamin och en billig "vanlig". Och eftersom energin från en VP och från ved kostar ungefär lika mycket blir det mycket svårt att få någon ekonomi på vattenmantlat. MEN vill man elda en vattenmantlad som hobby har ju ekonomin inte så stor betydelse.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29080
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det var så jag menade med att du får ett mer ekonomiskt system utan vattnmantlade kaminen.
Det är som regel billigare att värma med värmepump, så den ekonomiska kalkylen går sällan att räkna hem på braskaminerna.
Som kocken säger så får ju dock en hobby kosta, så det är väl egentligen inget problem.

Moderna cirkpumpar idag drar så lite ström att det inte finns någon större anledning att dagtinga med systemets funktion för att undvika en cirkpump.

både 1245 och 1255 har snåla cirkpumpar.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Värmepump eller värmepumpar?
500 l är inte så stor tank om du tänkte vedelda en del. Mina vänner i norr kör med 1500-3000 l mot en större vedpanna. Jag har en under maj-sept solvärmd 750 l akktank som värmer  huset  i max 24 timmar om den är rejält varm 80-90C ( ja jag vet att det inte är optimalt men med lägre så kokar solvärmen rätt ofta)

För VPns del så kan du ju utnyttja en mindre del av en större tank för utjämning och färre starter

Din braskamin kan om man ser  till att kunna driva  cirkpumpar separat även fungera på batteri vid strömavbrott och kunna värma huset.
Absolut behövs en större ackumulatortank om man ska värma huset huvudsakligen med ved, men jag planerar som sagt bergvärme också. Jag borde kunna elda hårt i ca 4 h innan säkerhetsventilen spolar in kallvatten I kaminen. Den funktionen fungerar oavsett ström, så värme i huset har vi nog 😊

Det skiljer väl en 30 000:- i pris mellan en billig vattenmantlad kamin och en billig "vanlig". Och eftersom energin från en VP och från ved kostar ungefär lika mycket blir det mycket svårt att få någon ekonomi på vattenmantlat. MEN vill man elda en vattenmantlad som hobby har ju ekonomin inte så stor betydelse.
Nejdå, så stora skillnader är det inte! Kanske 10 000 i det utförande jag tittar på. Jag tänker mig en spiskassett som jag murar in.

Ja, det var så jag menade med att du får ett mer ekonomiskt system utan vattnmantlade kaminen.
Det är som regel billigare att värma med värmepump, så den ekonomiska kalkylen går sällan att räkna hem på braskaminerna.
Som kocken säger så får ju dock en hobby kosta, så det är väl egentligen inget problem.

Moderna cirkpumpar idag drar så lite ström att det inte finns någon större anledning att dagtinga med systemets funktion för att undvika en cirkpump.

både 1245 och 1255 har snåla cirkpumpar.
Visst är poängen för oss myset, inte att få billigare uppvärmning. Men det är såklart trevligt om värmen kan användas.

Jag räknade ut att skillnaden i elförbrukning mellan 1245 och 1226 på enbart cirkulationspumpar är mellan 500 och 1000 kWh/år om de går konstant, vilket de såklart inte gör. Så frågan är om man kan räkna in ökningen i min tänkta anläggning.

/Anton

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6243
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
I kassettens kostnad får du väl även räkna in den "inbyggnation" som måste till, rördragning och cirkpump. Och då är du nog uppe i minst den skillnad som jag nämnde.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme