Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Passivhus med Panasonic luft/vatten  (läst 3862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad iDesmo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Passivhus med Panasonic luft/vatten
« skrivet: 22 januari 2016, 18:44:45 »
Vi har byggt ett passivhus med Eco Ready Hus AB (rekommenderar inte att bygga med dem då det varit/är mycket fel/problem) med en Panasonic luft/vatten-pump (WH-SDC05E3E5 och WH-UD05EE5) och Uponor golvvärme. Huset är på 172 kvm i ett plan.
Husfirman har ingen/dålig koll på inställningarna så jag tänkte höra om någon här har erfarenheter av denna modell och passivhus. Läst lite här på forumet och förstått att Panasonic är bra för riktigt låg framledningstemperatur (35 grader vid -15 utomhus). Hur ska man tänka kring framledningstemperaturer och flöde?

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Passivhus med Panasonic luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2016, 22:36:31 »
Att kalla ett hus som behöver en värmepump för passivhus tycker jag är helt fel.

Välisolerat på sin höjd!
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Passivhus med Panasonic luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 17 april 2016, 18:19:08 »
Passivhus betyder inte att huset/fastigheten inte behöver uppvärmningssystem (den är en av alla myter).Dessutom finns ett varmvattenbehov som faktiskt är större än värmebehovet, både då det gäller energi och effekt. Just varmvatten problematiken är just ett problem, som inte går att lösa enbart med solfångare.

Personligen skulle jag inte använda en luft/vatten maskin. Finns små maskiner där du kan lägga en markslinga istället för att borra. Jag skulle nog också ta i beaktande av högre temperaturer i huset under sommaren.

När det gäller varmvattnet kan du använda snålspolande blandare/duschar och en växlare till t ex. duschen. Men se till att du har en dusch inte en "komfort" anläggning där du står i 15 minuter och njuter av det varma vattnet.
5,5 kWp, solpanel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Passivhus med Panasonic luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 17 april 2016, 19:35:20 »
Husfirman har ingen/dålig koll på inställningarna så jag tänkte höra om någon här har erfarenheter av denna modell och passivhus. Läst lite här på forumet och förstått att Panasonic är bra för riktigt låg framledningstemperatur (35 grader vid -15 utomhus). Hur ska man tänka kring framledningstemperaturer och flöde?

Vad gäller inställning av kurva mm på värmepumpen så är det allmänna rådet att styra värmen med värmepumpen och ha termostaterna på golvvärmen på max då du justerar in kurvan.
Det går inte att bestämma exakt inställning i förhand utan man måste prova sig fram.
Rekommenderat flöde på golvvärmen brukar väl framgå av dokumentationen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Passivhus med Panasonic luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 17 april 2016, 19:51:13 »
En fördel med Passivhus är att du kan flytta över en del av kostnaden från värmesystemet i klimatskalet. Jag skulle personligen inte lägga in golvvärme, utan värma med tilluften, fungera det? Ja, det gör det om du gör rätt. Installationskostnaden är låg vs. golvvärme.

Men väljs ändå golvvärme får du nog prov dig fram gällande kurva, för om Passivhuset är enligt den Internationella standarden ska du tillföra max 15 kWh/m. Det behövs små effekter för att nå 21gC inne i huset. Avkylningen blir troligen inte så stor heller, dvs dT blir nog måttlig vs. en traditionell villa.

Tänk på att rekommenderade flöden/dT bygger på traditionella villor, knappas för ett passivhus.
5,5 kWp, solpanel

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Passivhus med Panasonic luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 18 april 2016, 08:38:40 »
Ni kommer även att få begränsad nytta av golvvärmen, då ni nog knappast kommer att uppleva dem som "varma" att gå på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 624
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!