Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med lÃ¥g temp pÃ¥ radiatorerna  (läst 7150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med låg temp på radiatorerna
« skrivet: 03 januari 2016, 11:57:36 »
Halloj!

Vaknade imorse och kände att det var kallt i huset, Visade sig vara drygt 17 grader.
Kollade pannan och den visade 35 grader ut vilket är väldigt lågt, Det är -5 ute. Bör ligga på 40 minst.
Jag tog några bilder på displayen som visar dem olika värdena.
NÃ¥gon som har lite tips?




















Sista bilden är med shunten i öppet läge, manuellt.
Då fick man go värme. Men den skjuter inte ut det per automatik.
« Senast ändrad: 03 januari 2016, 15:32:55 av Danne84 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2016, 12:27:35 »
Det verkar som att effektvakten begränsar elpatron.
Fas 1 visar upp till 12 A ström, men vet du hur stora huvudsäkringarna är och vad max ström är inställt på?
Normalt har man oftast minst 20 A huvudsäkringar i hus som värms av en luft/vatten-värmepump på grund av att man ofta behöver en del effekt då det blir kallare ute.

Om du har 16 A huvudsäkring så får du helt enkelt se över vad du har för grejer igång i huset?
Kupevärmare, torkskåp, diskmaskin, tvättmaskin torktumlare mm är grejer som måste köras sparsamt om du vill ha varmt i huset, annars behöver du kraftigare huvudsäkringar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2016, 12:45:24 »
Jag har 20A huvudsäkringar så det är inga problem där.
Jag har kontrollerat effektvaktens inställningar och dem ser korrekt ut.
400V 20A.
Har inget annat speciellt igång i huset, ligger på ca 2200Watt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2016, 13:40:23 »
Knepigt, värdena är långt ifrån 20 A.
Kan det vara överhettningsskyddet som löst ut?
Jag tror den sitter i närheten av elpatron bakom panelen på innerdelen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2016, 15:28:26 »
Jag kollade, Det sitter en knapp längre ner på panelen, Har tryckt på den men blev ingen skillnad.
Det är precis som om där inte finns någon kraft.

Det skiljer 8A mellan 2 av faserna, Kan det har något med saken att göra?
Märker även att el-patronen går in ganska ofta idag pga kylan men det blir max 37 grader ut till radiatorerna.
Kollar jag samtidigt på förbrukningen för huset så går den inte upp något speciellt, Jag vill minnas att den ska springa upp ett par 1000 Watt när den kickar in.
Jag är inne på att ringa in en tekniker imorgon.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2016, 17:03:13 »
Man får trycka hårt på knappen för överhettningsskyddet.
Annars är det nått allvarligt fel, kompressorn ser ut att gå normalt så du har ju spänning fram till grejerna på alla faser?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2016, 14:42:33 »
Ja, nåt fel verkar det vara med effektvakten eller tillsatskortet. Testa att avaktivera effektvakten och se om elpatronen kopplas in (allt kopplas inte in på en gång, så du får vänta en stund och se vad som händer).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2016, 15:53:15 »
Jag har haft en kille här idag som har kollat på det.
Han felsökte det mesta och kollad givare, utedelen osv.

Det vi kom fram till var effektvakten, SÃ¥ vi avaktiverade den och ska prova.
Återställde även till fabriksinställningar. Det som vi upptäckte var att tillskottet gick aldrig in utan det var bara kompressorn som jobbade.

Det har nu bara gått 2 timmar drygt sen vi ändrade och tillskottet har inte gått in än, Temperaturen har gått upp till 39 grader med endast kompressor, Så vi får se vad som händer under natten.

Även sett till så man har 20A säkringar hemma :)

Vi var även inne på att byta effektvakten, Men det är som han sa, Den är inte bra på den här modellen (AW290)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2016, 16:13:57 »
Jag tror att tillskottsfördröjningen är tvÃ¥ timmar default. Sen börjar den ramla upp tillskottet för att värma elpannan och efter ytterligare en fördröjning börjar shunten öppna. Du kan snabba pÃ¥ testet lite genom attaktivera extra varmvatten.  DÃ¥ gÃ¥r elpatronen igÃ¥ng direkt.

Ställde ni in rätt värmekurva igen efter återställningen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2016, 17:16:21 »
1 timme är default på den.

Japp vi justerade kurvan efter återställningen.

Dock kan man fråga sig, Ska inte kompressorn orka att köra helt själv ner till -10-15 grader?
Skumt att den behöver hjälp redan vid -5 grader?
Är kompressorn så pass klen? (Optima 700)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2016, 20:00:57 »
Det beror helt på hur mycket ditt hus behöver. VP'n ger 7kW vid +7 ute, sen sjunker effekten ju kallare det blir.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2016, 20:02:57 »
Dock kan man fråga sig, Ska inte kompressorn orka att köra helt själv ner till -10-15 grader?
Skumt att den behöver hjälp redan vid -5 grader?
Är kompressorn så pass klen? (Optima 700)

Det beror på hur pass stort hus du har?
Jag tror -5 °C brytpunkt är rätt normalt för en Optima 700 om du har ett normalstort hus.
Du får tänka på att kompressorn står för merparten av energin även under -5 °C, elpatron ska bara fylla i det som fattas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2016, 11:09:25 »
Värmer ca 170kvm.
Så dvs om man inte har en el-patron (låt oss säga det) så klarar systemet bara att värma till 32 grader?
Det låter märkligt. Man tycker att den borde klara sig ner mot -10 minst utan extra tillskott överhuvudtaget.
Eller är den här gamla modellen inte effektivare än så?

Har vänner som har pumpar som går ner mot -15 utan extra tillskott. Så därför blir man fundersam.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2016, 11:13:37 »
Det går inte att jämföra äpplen och päron. Din VP ger kanske drygt 5kW vid -5 grader. Ett hus på 170m2 kan säkert behöva det dubbla beroende på konstruktion och isolering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med låg temp på radiatorerna
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2016, 13:02:05 »
Det tolkar jag lite som att min VP är för klen för mitt hus?
Jag lät den gå hela natten med dom inställningarna som teknikern satte igår.
Det blev ca 1-2 grader varmare men jag vill upp i 21-22 så jag ökade värmen på pannan ett par grader.
Nu går den konstant samt tillskottet är inkopplat på 390 Watt hela tiden, shunten är öppen kanske 40-45%

Kurvan ser ut så här:
V: 23 / H: 50
+10:30
+5:35
  0:41
-5:44
-10:46
-15:48

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 222
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!