Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f750 öjämn temp över/under vÃ¥ning  (läst 7563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maxad1979

  • Gäst
Maxad1979
Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« skrivet: 22 november 2015, 10:04:39 »
Hej alla glada

Jag har suttit och läst genom denna forum ett bra tag för att få grepp om alla värde men tänkte göra ett inlägg om mitt problem nu.

Det är ungefär 3-4 grader diff mellan över och under undervåningenn. Nästan för kallt på övervåningen.

Har golvvärme på både över samt undervåningen!
Samtliga vent står helt öppna, på övervåningen så står 2 rum oanvända just nu och i dessa står termostaterna på 18 men resten av termostaterna står helt öppna.

Har haft värme kurva på 6-0 frammtills nu, normal fläkthastighet står på 75%.

Nu vet jag inte vad det är som är problemet men lägger in lite info här.
Hur justeras flödet till slingorna på övervåningen ?


Sedan en sista fundering, det droppar en del vatten ifrån Nibe nästan så att det är jämnt blöt runt om den, är detta normalt ?


Maxad1979

  • Gäst
Maxad1979
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #1 skrivet: 22 november 2015, 10:09:30 »
Nu lyckas jag inte ladda upp bilderna som jag har pÃ¥ service menyn, gÃ¥r det  inte eller är det jag som är blind :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #2 skrivet: 22 november 2015, 10:32:48 »
Man måste vara registrerad medlem med inloggning för att kunna ladda upp bilder. Går inte som gäst.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #3 skrivet: 22 november 2015, 10:42:38 »
Är det samma golvvärmefördelare på alltihopa?
Annars kan man strypa in flödet på primärsidan på fördelaren uppe så blir det lite mindre värme dit.
Angående vattnet så bör du kolla varifrån det kommer, det kan vara någon säkerhetsventil som släpper genom vatten (detta är normalt för den på tappvarmvattnet), eller kondensvatten.
Vattnet ska samlas upp och ledas till en golvbrunn, men det är kanske stopp någonstans på vägen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad maxad1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #4 skrivet: 22 november 2015, 11:55:00 »
Hur vet jag det :/

Angående vattnet så är det inget som är draget till brunnen bredvid verkar det som.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #5 skrivet: 22 november 2015, 12:19:30 »
Viktigt att ta reda på var vattnet kommer ifrån så det inte är något fel. Frånluftsvärmepumpar ger normalt ifrån sig kondensvatten när de går och detta vatten ska samlas upp via rör i spillkoppen. Från spillkoppen (nere i botten på höger sida) ska det finnas en spillvattenavledning till närmaste golvbrunn. Saknas det måste det fixas. Om det är svårt med avstånd/lutning finns det små kondensvattenpumpar för t.ex. luftluftvärmepumpar som kan användas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad maxad1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #6 skrivet: 22 november 2015, 16:44:16 »
Ska kontakta bygg firman imorgon om vattnet.

Hur ser värdena ut för mig ?
Samt hur ökar jag flödet till övervåningen ?
Har massa slangar som går både upp och ner bredvid maskinen men som jag har sett på vissa bilder här inne så har jag ingen mätare där utan endast kran på varje slang.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #7 skrivet: 22 november 2015, 17:01:54 »
Värdena ser ut ungefär som jag sett på olika loggar vid vissa tidpunkter. Det man helst vill är att avluftstemperaturen är lägre än utetemperaturen för att ventilationen ska "gå med energivinst". Logga gärna ett helt dygn med 60 sek mellan datapunkterna på USB-minne så blir det lättare att få en bättre överblick hur den går.

Som skrevs här ovan kan man förmodligen strypa in flödet pÃ¥ golvvärmefördelarna sÃ¥ det blir bättre balans mellan under- och övervÃ¥ning. Ta gärna ett par bilder pÃ¥ fördelarna och "slangarna" sÃ¥ kan golvvärmeexperterna här säkert föreslÃ¥ nÃ¥got. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad maxad1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #8 skrivet: 22 november 2015, 18:59:17 »
Så här ser det ut vid nibe maskinen. Har något liknande vid förrådet i nedre våningen men där sitter det nån form av givare tror jag på varje slang har en likadan på övervåningen också med dessa givare.

Utloggad maxad1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #9 skrivet: 22 november 2015, 19:01:10 »
Nu har jag även lokaliserat vattnet.
Rann som bara den nu så det va inte svårt.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #10 skrivet: 22 november 2015, 19:31:29 »
Intressant vatten som rinner uppÃ¥t.  ;)
Det borde suttit en slang på spillkoppen kopplad till golvbrunnen.
Detta måste varit precis under en avfrostning?

Sen ser jag nått lite längre ner vid blommorna på bilden med fördelarna, kanske sitter där nån form av injustering på primärsidan?
« Senast ändrad: 22 november 2015, 19:34:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad maxad1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #11 skrivet: 22 november 2015, 20:43:14 »
Bilderna är raka  i mobilen men här verkar dem leva sitt eget liv  :o

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #12 skrivet: 23 november 2015, 08:36:42 »
Bildautomatiken här på sajten verkar vända bilderna så de alltid blir i liggande format trots att de är tagna i stående format. Man får öppna bilderna i ett visningsprogram och rotera dem rätt.

Rören och fördelarna såg annorlunda mot vad jag trodde. Är de bara framledningar allihop? Vad döljer sig bakom blommorna? Behövs nog bilder på grejerna på de andra våningarna också för att kunna förstå.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad maxad1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2016, 11:23:03 »
Jag antar att det är dessa ni frågar efter ?
Nu har även min elräkning 3 dubblat och det är inte särskilt kallt ute heller.
Jag funderar på att ta hem någon som är kunnig för att gå genom alla inställningar på både Nibe samt golv slingorna. Är det nån ni kan rekommendera för detta ? Jag tror även att min fläkt bör justeras ligger på 75% och av vad jag läser så är det för högt enligt många :/

Utloggad maxad1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 öjämn temp över/under våning
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2016, 11:25:55 »
jag har redan justerat dessa efter ritningarnas värde så de ligger rätt dock hittar jag ingen värde för övervåningen och hur dem ska ställas!
Idag ligger jag på värmekurva 5 / 0, har ca 23 grader på nedre plan och runt 21 på övre plan enligt verisures temp givare! På nibe står det endast 22grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!