Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lysande avfrostningslampa pÃ¥ 410P  (läst 3568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Space

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepumpar
Lysande avfrostningslampa på 410P
« skrivet: 03 oktober 2015, 16:35:04 »
På vår 410P lyser avfrostningslampan. Har rengjort fläktarna, filtren, till och frånluftsdonen. Men problemet kvarstår. Efter uppstart går elpatronen in och slår ifrån vid ca:53c. När temperaturen sjunkit till ca:50c startar kompressorn och är i drift omkring 5 minuter. Sedan tänds avfrostningslampan och kompressorn stannar.
Nu är det enbart elpatronen som fortsättningsvis är i drift. Kan det vara smutsiga till och frånluftskanaler som orsakar problemet?
Frånluftsvärmepumpen installerades 2004.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2015, 16:48:58 »
Läs av kanal 04 och 05 nu när kompressorn inte går?
Gissar att förångargivaren (04) inte visar rätt värde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Space

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepumpar
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2015, 18:22:46 »
04=11, efter en stund 22
05= 15, efter en stund 21
När inte kompressorn är igång.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2015, 20:12:50 »
Nu blir jag lite förbryllad, trodde att temperaturen på förångaren styrde avfrostning, men om den visar 11 °C så finns inget avfrostningsbehov...
Stoppade den verkligen på avfrostning denna gången?

Givarna ser ut att visa OK värden i alla fall.
En grej att kolla är om fläkten funkar som den ska?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Space

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepumpar
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2015, 20:28:38 »
Kollat 04 och 05 igen och de visar 24 resp. 25. Som jag nämnde tidigare så gick kompressorn ca: 5 minuter innan avfrostningslampan gick på. Nu är det bara elpatronen som jobbar. Fläktarna fungerar normalt.

Utloggad Space

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepumpar
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2015, 21:32:36 »
Kompletterande iakttagelse.

SlÃ¥r ifrÃ¥n värmepumpen och Ã¥terstartar den. Kanal 01 visar 53c. Tappar ur varmvatten och elpatronen gÃ¥r till vid 01 49c. Temperaturen stiger till 53c och elpatronen slÃ¥r ifrÃ¥n. Kompressorn har ännu inte gÃ¥tt till. Temperaturen sjunker till 50c och kompressorn gÃ¥r till. Efter ca: 5 minuter gÃ¥r avfrostningslampan till och kompressorn stoppar. Elpatronen gÃ¥r till och temperaturen stiger. Avfrostningslampan är nu tänd hela tiden. Elpatronen hÃ¥ller nu ensam temperaturen. 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2015, 08:30:08 »
LÃ¥ter för mig som kompressorn är slut eller annat fel i kylkretsen. Det som brukar hända är att kompressorn startar och kanal 04 ganska snabbt sjunker ner till ca -8 grader och kompressorn stannar för avfrostning. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2015, 09:32:29 »
Får du möjligen inte någon felkod samtidigt som den vill avfrosta?
Annars får jag inte ihop detta? ???

Fel i styrsystemet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Space

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepumpar
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2015, 12:47:37 »
Jo josth, ditt resonemang stämmer med mitt problem. Då och då startar kompressorn när avfrostningslampan är släckt. Kompressorn går några minuter tills avfrostningslampan tänds. Just innan kompressorn stannar är kanal 04 -9 grader. För att sedan gå emot plus ganska snabbt.
Någon felkod på displayen har inte visats någon gång. Har bytt kretskortet för något år sedan p.g.a displayen tappade vissa segment. Det gamla kretskortet hade elektrolyter med för låg märkspänning.
Bytte ut kondensatorerna, så nu har jag ett kretskort i reserv. Det nya kretskortet kostade 2500:- och
servicefirman tog 1500:- för jobbet. De utbytta kondensatorerna kostade 15:- Ha, Ha. Men det ger ju sysselsättning...!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2015, 14:54:03 »
OK, då beter sig styren normalt i alla fall.
Frågan är varför kondensortemperaturen sjunker till -9 °C?
Förutom lågt luftflöde kan det t ex bero på att expansionsventilen krånglar.
Men undersök luftflödet i ditt system, man kan t ex lägga A4-papper mot frånluftsdonen och se om de sugs fast?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2015, 17:28:12 »
Kan ju vara att expansionsventilen fungerar dåligt p.g.a. att kompressorn börjar ge sig, och ger ifrån sig skräp i systemet?
Men om det bara är expansionsventilen så kanske det går fixa någorlunda billigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Space

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepumpar
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2015, 21:48:50 »
Expansionsventilen sitter väl i kylkretsen? Så byte av den är väl lika omfattande som att byta kompressorn? Kylkretsen måste väl rengöras och återfyllas?
Luftflödet i till och frÃ¥nluften är detsamma som tidigare. SÃ¥ där ser jag inga problem. Med tanke pÃ¥ att kompressorn är 11 Ã¥r gammal sÃ¥ kan man förvänta sig att den har gjort sitt. FÃ¥r höra med en servicefirma vad de säger. Tack för alla tipsen! 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2015, 07:27:01 »
Jag är inte kyltekniker, men visst är det skillnad på om expansionsventilen bara slutat fungera, eller om den slutat fungera för att kompressorn håller på att skära och kastar ifrån sig metallpartiklar som fastnat i expansionsventilen...
Dyrt lär det nog bli i vilket fall, men inte lika dyrt som om du måste byta hela kylkretsen på grund av ett kompressorhaveri.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Space

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepumpar
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2015, 20:05:31 »
Serviceteknikern fyllde pÃ¥ 2hg gas och konstaterade ocksÃ¥ att expansionsventilen fungerade. Efter tvÃ¥ dagars drift sÃ¥ arbetar nu kompressorn normalt och ingen avfrostningslampa lyser. Nu är det bara att hÃ¥lla tummarna och hoppas att det inte är nÃ¥gon läcka i systemet.  tummenupp

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lysande avfrostningslampa på 410P
« Svar #14 skrivet: 25 oktober 2015, 12:02:32 »
Vad kul att det verkar fungera! Bra med en servicetekniker som försöker prova att reparera först och inte bara vill byta ut allt direkt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!