Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P  (läst 8046 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« skrivet: 13 mars 2015, 21:22:12 »
Hej,

Jag fÃ¥r som mest ut 25l och bör ha det dubbla med en Nibe 410P. Nibe menar att det  ska pumpen lätt klara, dock gör den ju inte det. Kanaler är rengjorda, nya filter, fläktarna rena och pÃ¥ max, inget  sitter i gallret. Har dÃ¥ligt med idéer kvar förutom att det skulle vara att nÃ¥got rör gÃ¥tt isär nÃ¥gonstans men inte av vad jag kunnat se. Sen är ju vissa rör helt otillgängliga ocksÃ¥. Är det nÃ¥gon som ha en annan rimlig förklaring till problemet?

MVH

Fok

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2015, 07:55:01 »
Med vad och vart mäter du luft mängden ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2015, 09:52:19 »
Hade en firma som mötte vid samtliga till och frpnluftsdon.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2015, 17:49:21 »
Kanske dåliga fläktkondensatorer eller dåliga slitna lager på de gamla fläktarna? Byt då driftkondensatorerna och/eller nya lager enligt manualen alternativt helt nya fläktar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2015, 18:58:09 »
Skulle ju vara fantastiskt om det vore sÃ¥ och inte kanalerna som jävlas. Vad kostar delarna och var kan man köpa dem? Letade efter nya fläktar men hittade inget klockrent pÃ¥ nätet.  Vet mao. Inte exakt vad jag letar efter.

Tack på förhand

Mvh

Fok

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2015, 19:34:45 »
Finns nya reservdelsfläktar och driftkondensatorer hos t.ex. EbmPapst: http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Reservdelsfläktar-Reservdelar/Reservdelsfläktar-Radialfläktar-utan-kÃ¥pa/  Man behöver kontrollera pÃ¥ de gamla fläktarna vilka mÃ¥tt som gäller men förmodligen är det C-mÃ¥tt 72 mm 130W/1700rpm som sitter i om det är en 410P av tidigare Ã¥rsmodell.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2015, 20:30:12 »
Just nu är det väl mest en förhoppning att det bara är en rent maskinell del som behöver ersättas men hur felsöker man det innan man köper en fläkt? Jag menar den går ju i alla fall, sen om den går som den borde hur avgör jag det? Detsamma med kondensatorn.

Känns överkurs för en novis som mig att byta dock. Är det något man ska ge sig på om man i bästa fall är inte helt ohändig men lite harig att förvärra något? Tråkigt att lägga 1500 spänn på att någon annan gör det men får jag inte till det själv så är ju det rätt misslyckat med.

MVH

Fok

PS: Tack för svaren,ger mig nytt hopp! DS

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2015, 09:35:07 »
Givetvis ska det vara någon som kan det tekniska som ger sig på ett eventuellt byte. Fläktarna ska borstas rena en gång per år enligt manualen så många har nog lärt sig hur fläktarna tas ur och sätts i. Att ta ur fläkten och snurra runt den med handkraft ger en grov känsla för om lagren skulle vara riktigt dåliga, fläkten ska rotera väldigt lätt, tyst utan vibrationer. Bäst är att montera ner fläkten och ta ur lagren och känna på dem, och då är det lika bra att byta lagren på samma gång. Såg en uppgift om att medellivslängden på lagren är beräknad till ca 4½ år. Kondensatorer kan man mäta upp ungefärligt med en multimeter med kapacitansmätning och se om det stämmer med det angivna värdet. De är billiga så man kan också bara byta ändå.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2015, 10:22:03 »
Tror mig fått fatt på någon som kan detta nu men tänkte förbereda och i alla fall ha nya lager och kondensatorer när den dyker upp. Någon som vet vilka/vad jag ska köpa tills dess?

MVH

Fok

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2015, 12:07:25 »
Lagren (2st per fläkt) är standardlager av typ 608-2RS alternativt 608-2Z. Finns t.ex. på Biltema eller välsorterade järnvaruhandlare m.fl. Kondensatorer beror på vilken årsmodell av 410P det är. Bäst att undersöka vad som sitter där nu, 3 eller 4 mikrofarad för 130W respektive 170W fläkt. Finns bland annat hos www.elfa.se eller EbmPapst.
« Senast ändrad: 17 mars 2015, 12:08:59 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2015, 14:51:21 »
Frakten var så dyr där att jag fick beställa en av Nibe. Beställde kondensator och lager på vinst och förlust och hoppas på att det var något av dess som strular. Återkommer efter fredag med domen, förutsatt att jag har någon.

Tack för hjälp och svar!

MVH

Fok

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2015, 13:06:42 »
Utlovad uppdatering:

Har inte hunnit med att få det kollat på utan skjuter det till nästa vecka. Dock så pratade jag med den som ska kolla på det som menade att effekten av kondningarna egentligen bara gör att den får svårare att starta men väl igång ska den inte kunna påverka flödet. Så io ch med att jag får ut 25 liter idag så borde inte det förändras pga. den antar jag eller ser du Josth på det annorlunda?

MVH

Fok

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2015, 13:43:14 »
Fläktarna har driftkondensatorer, de är ej enbart startkondensatorer (vilka kopplas bort alldeles efter motorstart). Även kompressorn har en driftkondensator. Motorn har en hjälplindning som ger ett kraftmoment och kondensatorn förser denna hjälplindning med fasförskjuten ström. Utan någon kondensator alls behöver motorn puttas igång och den går långsammare med känsligt moment (lätt hänt att motorn saktar ner och stannar om det blir ett plötsligt motstånd). Tidigare hade jag problem med larm A01 ibland när det blåste mycket kraftigt ute trots regelbunden rengöring av filtret. Efter jag bytte fläktmotor och kondensator har det felet aldrig återkommit.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #13 skrivet: 20 mars 2015, 16:25:13 »
Tack för svaret!

Men det är en och samma kondensator man byter va? Så förstod jag det på Nibe i alla fall eller är det fler än en som ska bytas för tilluften då? Har bara köpt en nämligen, kanske borde köpa fler annars. Suck, att man inte kan mer om sånt här =(

MVH

Fok

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig ventilation med Nibe 410P
« Svar #14 skrivet: 20 mars 2015, 16:30:33 »
Sitter 1 kondensator per fläkt, dvs till 410P behövs 2 kondensatorer eftersom 410P har en frÃ¥nluftsfläkt och en tilluftsfläkt. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!