Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: probs med ventilation, lösningar önskas.  (läst 4733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

papphammar

  • Gäst
papphammar
probs med ventilation, lösningar önskas.
« skrivet: 29 december 2005, 19:51:38 »
hej!
har en 1 1/2 plans villa med inredd källare. Efter byte från oljepanna till vp har det börjat rasa in kalluft både i ena toaletten och i köksfläkten. i källaren har jag 2 tallriksventiler i tvättstuga 1 i lilla badrummet i källaren. i tvättstugan har jag även ett frånluftsspjäll upp i
skorsten. jag har alltså 3 toaletter. i källartoaletten finns en tallriksventil och ett frånluftsdon som mynnar i skorstenen. I toaletten på markplanet finns endast frånluft som går självt upp genom taket (där är det kallras som fanken) toaletten på övervåningen finns det en tallriksventil som det inte är kallras i. Spisfläktens rör går också självt upp på taket och även där är det kallras. Det blir även kondens på fönstren på övervåningen. hur ska jag få ordning på detta system?
Tackar för allla synpunkter

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: probs med ventilation, lösningar önskas.
« Svar #1 skrivet: 29 december 2005, 20:29:36 »
Montera in "PAX" fläktar med kallrasskydd så får du ut den fuktiga luften som ger imma på fönstren (imma brukar vara ett tecken på dålig vent) och så slipper du kallraset. Det finns lite olika styrnigar som fuktstyrning, tidstyrning, varvtalsstyrning
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad catch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: probs med ventilation, lösningar önskas.
« Svar #2 skrivet: 29 december 2005, 21:30:08 »
jo, men jag har läst runt lite på forumet och sett att flera inte tycker att detta är en bra lösning då det sätter grundventilationen ur spel. provade nu även att öppna ytterdörren och då försvann kallraset. detta torde betyda att huset är för tätt, eller?
om så är fallet var ska jag sätta spjällen? i vilka rum/våningar?
är inte detta en hemskt oekonomisk lösning? Finns det ngn annat sätt? Jag har ju flera utluft kanaler som går genom taket annars kunde man väl sätta en fläkt på taket?
vad tycker ni?
mvh
Stefan

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: probs med ventilation, lösningar önskas.
« Svar #3 skrivet: 29 december 2005, 21:47:56 »
Du kanske skulle sätta in några tilluftsventiler, det har varit lite om fönsterkarmsventiler på forumet kolla efter det sök på "Fresh 80"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: probs med ventilation, lösningar önskas.
« Svar #4 skrivet: 30 december 2005, 00:12:20 »
Jag ser det inte som att du sätter grundventilationen ur spel eftersom den i husets originallösning drevs av värmen från murstocken. Med kall murstock har du inte längre något som hjälper luften på traven åt rätt håll, då får du ersätta detta med små fläktar istället. Håller alltså helt med svenske kocken.

Sedan är det ju också så att det kan behövas en del tilluftdon vid fönster i tex vardagsrum och sovrum, detta verkar man inte ha tänkt på i tex många 70-talsvillor. Sätter du in de som föreslagits så förbättrar du kåken jämfört med "original"; bättre luft, mindre kondensproblem på fönster. Dock med ett litet större energibehov än "original" men det handlar ju om att man ska leva gott också! Med din nya vp har du definitivt råd med det.

Själv satt jag i ungefär samma sits som du, åtgärderna blev mycket lyckade. Jag satte en paxfläkt även på toaletten på ovanvåningen för att kunna styra frånluften litet bättre och minska övertrycket som normalt bildas på en ovanvåning (hade litet problem med diffusionsspärrarna på ovanvåningen och blånad på undertak kallvinden).
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad catch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: probs med ventilation, lösningar önskas.
« Svar #5 skrivet: 30 december 2005, 20:03:37 »
ok, hade köpt en pax 231 men lämnade tillbaks den och köpte loss en 260 istället för att hjälpa ventilationen på traven... ska även fixa lite tillluftsventiler...
kanske detta räcker?
Stefan

Utloggad Kenneth.E

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ luftvärmepump
SV: probs med ventilation, lösningar önskas.
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2006, 19:24:35 »
Jag har läst att i ett hus med självdragsventilation får man inte ha kallrasskydd på frunluften. Om detta stämmer ska man inte montera in pax-fläktar med kallrasskyd.

Köpt begagnad Fujitsu AWY14 i Oktober 2006.
1,5-plans villa i Halland, 170kvm öppen planlösning, direktverkande el, dåligt isolerat, 25000 kwh/år

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: probs med ventilation, lösningar önskas.
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2006, 19:31:55 »
Jag har sagt det förrut kallrasskydd borde va förbjudet ett riktigt otyg... varför jo man behöver ju allmänventilation jämt!!
Ca 1/2 omsättning av all luft /timme.

Det funkar ju bara den stund paxfläkten går om man har kallrasskydd.

Sen glömmer många att ska det ut luft måste det få komma in luft!!

Har man taskig tilluft då blir det garanterat kallras tex på toan om man kör köksfläkten!
Men för den skull köp inte på er kallrasskydd!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad catch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: probs med ventilation, lösningar önskas.
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2006, 20:58:07 »
ok, var kan man köpa dessa fresh tilluftsdon?
i vilka rum ska de sitta
är det bättre att ha många lågt ställda eller få högt?
bor i örebro

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: probs med ventilation, lösningar önskas.
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2006, 21:44:58 »
Jag har som sagt en 70-talskåk med självdragsventilation som grund, numera förstärkt med fläktar. 1 1/2 plan med källare. Jag har satt in tilluftsdon i vardagsrum och sovrum, den typen med variabelt spjäll (Fresh 90 kanske dom heter?). De sattes högt, antingen ovanför fönster eller omedelbar bredvid fönster efter vad som var möjligt eller lämpligt. Jag nöjde mig med en per rum, så långt borta från dörr (överluft) som möjligt. Detta har fungerat mycket bra på bottenvåningen, inget drag.

På ovanvåningen fungerar de inte alls lika effektivt pga ett högre tryck/minimalt undertryck, detta trots mekanisk frånluft som alltid är på mer eller mindre (varvtalsstyrning). Här skulle man nästan vilja ha en liten tyst fläkt som drar in luft på ett kontrollerat sätt. Kommentarer är mycket välkomna!
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!