Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pensionspar 2015  (läst 2461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pensionspar 2015
« skrivet: 25 december 2014, 07:31:58 »
Nån som är påläst. Swedbank rekommenderar investeringssparkonto nu istället för ips.
Skall man flytta över pengarna eller låta dom stå kvar?
Startade ett sånt konto och ändrade så att överföringarna går dit efter nyår.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pensionspar 2015
« Svar #1 skrivet: 25 december 2014, 11:36:13 »
Tror inte det går flytta IPS till ISK.
Om du är över 55 kan du ta ut ditt innehav under 5 år och sätta in dem på ditt ISK, men om du arbetar och tjänar över brytpunkten för statlig skall, eller t.o.m med betalar värnskatt så kan det bli högre skatt på uttaget än vad avdraget var värt när du satte undan pengarna.

Om jag fattat allt rätt så bör man (anser jag)

Om man är under 55 år:
Flytta IPS:en till en bank med låga eller inga avgifter för IPS-kontot.
Mitt råd är avanza, och att man sätter det mesta på Avanza Zero (Avgiftsfri Svensk Indexfond)

Om man är över 55 år och tjänar mindre än brytpunkten för statlig skall:
Ta ut pengarna, skatta för eventuella vinster, och sätt in återstoden på ISK-konto med låga avgifter, då man är över 55 år kanske det inte är läge att spekulera allt för mycket i aktier, utan hellre placera i räntebärande eller indexfonder.

Om man är över 55 och tjänar över brytpunkten för statlig skatt bör man låta pengarna stå kvar i IPS, men se till att ha en konto/en bank/fonder med låga eller inga avgifter.

De som har gott om pengar (Kan riskera lite mer) eller är beredda att ta en större risk, och inte behöver pengarna på ett antal år skulle kunna placera dem i t.ex. Oljebolag, Elproducentbolag, eller inom gruvindustrin, då främst Järnmalms och stålindustrin.

Exempel på lågt värderade råvaruaktier är:
Lundin petroleum
Hafslund
Statoil
SSAB
Outokumpu Oyj

Man kan även sätta in pengarna bankaktier eller andra aktier med höga utdelningar för att få tillväxt med hjälp av detta.
Statoil är ett exempel på en relativt lågt värderad aktie med samtidigt hög utdelning. (PE-tal ca 10 och utdelning ca 5.2%)
Om en sådan aktie dessutom kan återkomma till den kurs de hade i somras kan man på relativt kort tid få en tillväxt på satsat kapital på 45% + eventuell utdelning...

Som egen företagare bör man pensionsspara minst 7% av sin lön för att ha samma Pensionsavsättningar och skydd som en anställd, det gör att jag har en del pengar som skall placeras varje år, och det har även gjort att man fått ett visst intresse för aktier och fonder.
De senaste avsättningarna jag gjort har jag placerat i Mekonomen (Jag tror långsiktigt att denna typ av erkstäder kommer att ta allt större marknadsandelar), bankaktier (Bra utdelningar) och i råvaror som fått stryk i den nuvarande konjukturen, alltså järn, stål, el och olja (Stor potential att öka i värde när/om konjukturen vänder).

Jag har även ca 25% av mina tillgångar i depån som "kontanter", då jag anser att stora delar av börsen är högt värderad, och att det finns en rätt stor risk för en ny finanskris i Sverige inom 1-5 år.
När den kommer sÃ¥ vill jag ha möjligheter att satsa relativt brett i olika bankaktier som kan fÃ¥ en värdeutveckling pÃ¥ upp till 1000% om man prickar rätt, och om banken överlever krisen...  ^-^
« Senast ändrad: 25 december 2014, 11:43:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Pensionspar 2015
« Svar #2 skrivet: 25 december 2014, 13:03:18 »
Det går inte att flytta IPS till ISK. IPS är ju obeskattade pengar som beskattas vid uttag som måste göras under 5 år. Jag tycker Rickard har fattat allt rätt, det var ungefär vad jag hade tänkt skriva efter det att jag såg frågan i morse. Nu slapp jag det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pensionspar 2015
« Svar #3 skrivet: 25 december 2014, 18:22:50 »
Är 36 så det är några år kvar.....
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Pensionspar 2015
« Svar #4 skrivet: 25 december 2014, 18:42:33 »
En ISK kräver att man är aktiv själv och köper de fonder eller aktier som man anser kommer att gå bra.

Vill man inte vara aktiv så skulle jag satsa på något annat såsom Avanza Zero istället
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pensionspar 2015
« Svar #5 skrivet: 25 december 2014, 19:30:58 »
2% eller max 125kr året + fondavgifter verkar swedbank ta.
Finns det nÃ¥n bank som har ips kosnadsfri.   500 kr är flyttavgiften
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pensionspar 2015
« Svar #6 skrivet: 26 december 2014, 06:05:37 »
2% eller max 125kr året + fondavgifter verkar swedbank ta.
Finns det nÃ¥n bank som har ips kosnadsfri.   500 kr är flyttavgiften

Avanza har inga avgifter, och de betalar flyttavgiften (dock max 1000 kr).
https://www.avanza.se/pension/oversikt/ips.html

En ISK kräver att man är aktiv själv och köper de fonder eller aktier som man anser kommer att gå bra.

Vill man inte vara aktiv så skulle jag satsa på något annat såsom Avanza Zero istället
Man kan ju ha Avanza Zero även i sin IPS, och slippa skatta för eventuell uppgång.
Dock, den årliga skatten på IPS och ISK gör ju att den typen av sparande inte är skattefri, men man slipper ju deklarera alla affärer, och det blir ingen "klump" av skatter när man börjar ta ut pengarna.
Den stora fördelen med ISK är att man kan ta ut alla pengar på en gång, vilket inte är möjligt med IPS som har kravet 5 år.

För de som har möjlighet att själva justera sin inkomst (t.ex. egna företagare) kan det därför vara bra att sänka inkomsten när man fyller 55 år, så att man lågbeskattat kan ta ut sin IPS och istället sätta in den på ISK-kontot.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!