Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmetransport mellan vÃ¥ningsplan  (läst 13065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalyfun

  • Allfixare pÃ¥ Chipptech Engineering
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Forsheda
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmetransport mellan våningsplan
« skrivet: 15 februari 2014, 19:48:53 »

Har sedan länge ett system för värmeförflyttning mellan rum och även upp till övervåningen mestadels för att bli av med värmen som alstras i vardagsrummet när jag eldar med min contura 470 och numera även transportera upp värme när jag kör värmepumpen på nedre plan
har en biltema värmeförflyttare sats monterad i en vägg mellan vardagsrummet och en hall på tillbygget av huset och där funkar det kanon
Men min fläkt som ska trycka upp värmen från taket i vardagsrummet till övervåningen ger inte den effekten jag tänkt mig
Grejjerna jag har är en biltema kanalfläkt 100mm som körs mestadels på 2a effektläget med ljudämpare och isolerade rör placerade i garderober i vardagsrum och upp på övervåningen med utblås i 2 rum
Har diskuterat detta med mina arbetskamrater och fått olika svar vad som kan ge bäst effekt så tänkte fråga här också

Alternativ 1 (som jag har det i dag ) ta värme i taket i vardagsrummet och trycka upp det till övervåningen när tempen överstiger 25grader i ansiktshöjd i vardagsrum
eller
Alternativ 2 ta luft uppe vid golvet där hålet i väggen sitter och trycka ner det i vardagsrummet och på så sätt få den varma luften nere att vandra upp till övervåningen via trappan
eller
Alternativ 3 samma som alt 1 men en kraftigare fläkt som går hela tiden men ökar när tempen överstiger 25grader i vardagsrummet

Vilket tror ni här på forumet skulle funka bäst ?

vill ju inte heller ha nåt hutlöst energislukande system utan ett enkelt med låg effekt
Chofu Ra0929pvxu,Nibe Contura 470 ,Nibe city /viking bio, Tigex25, Mafa veckoförråd, Danfoss ECL9324, Villa byggt 1945 135kvm+72kvm källare/radiatorer
tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Värmetransport mellan våningsplan
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2014, 20:25:50 »
Med det arrangemang du redan har sÃ¥ finns det inte sÃ¥ mycket mer värme att bolla med. För att tex kunna flytta 1 kw värme (som är det som kanske skulle märkas positivt i övervÃ¥ningen) skulle du behöva 12 graders stabil övertemperatur och ett fläktflöde pÃ¥ 300 kubikmeter luft/timme.  Att trycka in kallare luft frÃ¥n övervÃ¥ningen i kaminrummet, likt det "Airmove" är gjord för, är betydligt effektivare för att förflytta värme frÃ¥n bottenvÃ¥ningen till överplan men ha inga stora förhoppningar om nÃ¥gra markant stora förändringar. Den värme som du ev lyckas fÃ¥ upp till övervÃ¥ningen kommer naturligtvis att minska överföringen till utbyggets hall som du tidigare haft bra funktion till.

Utloggad digitalyfun

  • Allfixare pÃ¥ Chipptech Engineering
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Forsheda
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmetransport mellan våningsplan
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2014, 21:25:03 »
har testat lite nu i helgen och med fläkten i läge från tak i vardagsrum till golv övervåning gav bäst tvärtom blev bara kallare uppe har 18 grader uppe utan fläkten igång och efter 2 tim med fläkten på fullt och ca 35 grader i vardagsrummet har det ökat till 23 grader uppe
Medans det i omvänt läge blev 16 grader uppe och fortfarande ca 32-36 grader i taket i vardagsrummet
i båda lägena var det så varmt i hallen på tillbygget och sovrummet därintill så jag fick stänga av den fläkten

Skulle nog behöva investera i en riktig trumfläkt istället så man får lite omsättning på luften den som jag har nu ger 280m3 i timmen men det är väl utan dämpare och slangar kopplade

Är ett hus från 1945 med plankväggar och halmisolering i taket så övervåningen kräver en hel del värme verkar det som
Chofu Ra0929pvxu,Nibe Contura 470 ,Nibe city /viking bio, Tigex25, Mafa veckoförråd, Danfoss ECL9324, Villa byggt 1945 135kvm+72kvm källare/radiatorer
tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: Värmetransport mellan våningsplan
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2014, 12:16:23 »
Har en värmeflyttare i stugan. http://www.clasohlson.com/se/Kanalfl%C3%A4kt-TD-160-100-N-SILENT/32-3122
Den tar kaminvärmen direkt under taket och skickar genom golvet till övervåningen. Det blir ca 30-35C vid taket när vi brassar på men det ger inte speciellt mkt skillnad på övervåningen. Låter rätt mkt med tanke på resultatet, hel- eller halvfart verkar inte spela så stor roll heller.

Nu har vi slutat använda den. Sovrummen på övervåningen är lite svala de första dagarna vi är där men sover riktigt gott när det är svalt så jag gillar det skarpt! :-)

Problemet är lite som i gamla VW-bilar. Luft fryser inte men det värmer inte heller speciellt bra. Luft är en dålig värmebärare (isolering består ju mest av luft). Möjligen skulle det gjort mer skillnad om jag haft "utsuget" direkt ovanför kaminen eller ännu hellre, direkt från kaminens utblåsventil (duktigt hett där trots inbyggd fläkt.

Har åxå funderat på att "vända" flödet så att varmluft skulle "sugas" upp till övervåningen via trappen. Tror dock att det fungerar så av sig själv redan dvs den varma luften går i taket och den kalla "rinner" ner ovanpå golvet/trappan.

Helst skulle jag vilja avisolera kaminröret som går igenom sovrummet på övervåningen. Med ett metallnät så hade det blivit bra strålningsvärme. Rökgaserna är ju 200-300C i toppen! Men det är ju en annan historia..


Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Värmetransport mellan våningsplan
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2014, 16:08:22 »
Har du ett trapphus till övervåningen så tipsar jag om denna. Har du ett hus med halvkasst självdrag så är det ännu bättre. http://airmove.se/ . Principen är att den flyttar KALL LUFT från övervåningen och den VARMA LUFTEN stiger upp genom trapphuset.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: Värmetransport mellan våningsplan
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2014, 16:38:30 »
Ja det är ju samma sak som att jag vänder på fläkten å låter den köra i omvänd riktning. Tror inte det gör ngn större skillnad men det är ju rel. enkelt att testa..

Ytterligare en nackdel med lösningen är att man hör ljud mellan våningarna mycket bättre! Man känner sig som en riktig Stasiagent när man ligger vid golvet på övervåningen å hör allt som sägs på våningen under.. ;-)

Bäst hade nog varit att linda flera varv kopparrör kring skorstensdelen eller på kaminen och koppla dessa via ett litet exp-kärl till en miniradiator på övervåningen. ett vattenburet minisystem. Självcirkulationen kräver då ingen pump heller. Nackdelen är att det inte går att stänga av..

Utloggad digitalyfun

  • Allfixare pÃ¥ Chipptech Engineering
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Forsheda
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmetransport mellan våningsplan
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2014, 19:13:39 »
provade att göra så ta luft uppe och trycka mer men som jag skrivit tidigare blev det bara ännu kallare uppe då bäst verkar det fungera som det är har funderat på en större fläkt ist för ev oljud dämpar mina ventilationsljudämpare mycket effektivt
Chofu Ra0929pvxu,Nibe Contura 470 ,Nibe city /viking bio, Tigex25, Mafa veckoförråd, Danfoss ECL9324, Villa byggt 1945 135kvm+72kvm källare/radiatorer
tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Värmetransport mellan våningsplan
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2014, 13:52:04 »
And God invented central heating...
Det är nog tyvärr bäst att flytta värme mha vatten.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!