Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Märklig installation av bergvärmepump och golvvärme/radiatorer  (läst 6499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PhiGe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Nyligen inflyttad i ett hus med bergvärme (Nibe Fighter 1110-5). Majoriteten av huset är uppvärmt med golvvärme, dock är tvättstugan samt källarförrådet uppvärmt med två mindre radiatorer.

Tidigare ägare verkar inte ägnat mycket tid åt pumpen, då jag vid en översyn märkte att sedimentfiltret var totalt igensatt samt att jag inte blev klok på inställningarna (kurva 10, parallell i bott samt strypta termostater i alla rum).

Efter att ha sänkt kurvan (4) samt parallell (0) och öppnat alla termostater så tänkte jag att det skulle bli bra. Dock blev det fruktansvärt varmt i huset ändå. Misstänkte att växelventilen kärvade så jag skaffade en ny och bytte men ändock steg värmen hela tiden till orimligt höga nivåer.

Upptäckte genom att spendera alldeles för mycket tid på en stol framför pumpen till min familjs förtret att pumpen i stort sett aldrig valde att göra värme till golven utan konsekvent gjorde varmvatten till tanken, (dock tog det extremt lång tid innan den lyckades nå reglervärdet på 50 grader, ofta flera timmar för att värma öka tempen i tanken med 10 grader). Jag blev verkligen inte klok på detta, det tog alltså timtal att värma varmvatten till tanken och dessutom blev huset sjukt varmt utan att pumpen aktivt gjorde varmvatten trots att växelventilen var bytt.

DÃ¥ upptäckte jag att de tvÃ¥ radiatorerna var kopplade sÃ¥ att dess framledning ligger INNAN cirkulationspumpen.  Detta innebar att när pumpen gjorde varmvatten till tanken sÃ¥ trycktes tankens varma returvatten in i returen pÃ¥ radiatorerna (uppmätt med termometer) och trycktes ut genom circulationspumpen ut i golven. Se bifogad bild.

Jag testade att strypa radiatorerna och vips var alla problem borta. Varmvattentanken värmdes blixtsnabbt samt huset fick den temperaturen som önskats via kurva/parallell. Dock har jag fått ställa in ett el-element i källaren för att det inte ska bli för kallt nu när radiatorerna är avstängda.

Min fråga är:
finns det någon anledning till att koppla radiatorerna och golvvärmen på olika sida cirkulationspumpen? Då jag vill ha fungerande vattenburen värme även i källaren så antar jag att det "bara" är att koppla in radiatorerna på "rätt" sätt, alltså efter cirkulationspumpen?

Ledsen för det långa inlägget men likväl tacksam för alla svar!

Edit: bifogade bilen, röda pilarna markerar "felfallet"
« Senast ändrad: 11 februari 2014, 15:24:44 av PhiGe »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
En möjlig förklaring är att man ville kunna värma källaren även när övriga huset inte behöver värmas men att det blev fel någonstans. Det förekommer att man vill ha radiatorer i källaren på en separat krets så att källaren kan värmas sommartid, jag hade ett sådant arrangemang i huset på oljepannetiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Då jag vill ha fungerande vattenburen värme även i källaren så antar jag att det "bara" är att koppla in radiatorerna på "rätt" sätt, alltså efter cirkulationspumpen?

Ja, men det kan bli så att radiatorerna behöver varmare vatten är golvvärmen. Det kan behövas en shunt för att det skall bli bra.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har inte ritat in någon bypass på golvvärmeslingan. Om cirk pumpen till golvvärmen går kontinuerligt så suger den vatten baklänges genom radiatorerna.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det var kanske det som blev fel i installationen, det finns ingen bypass till golvvärmen. Som det är ritat är den yttre cirkulationspumpen rätt meningslös om inte tryckfallet är sÃ¥ stort att det behövs tvÃ¥ i serie. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PhiGe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej och stort tack för era svar!
Det sitter en ventil som blandar in golvvärmens returvatten till dess framledning, den har alltid vart i sitt mest utskruvade läge vilket jag antar gör att den släpper igenom varmvatten. Se bifogad bild.
Är det det som menas med bypass?

Om jag skulle strypa den så skulle ju givetvis mindre varmvatten komma igenom från radiatorerna men då antar jag att man får hitta en ny kurva/parallell som VP reglerar mot samt att värmen i golven borde väl ändå öka då VP gör varmvatten (vilket sugs igenom från radiatorerna).

Blev nu lite osäker på om radiatorernas fram/retur verkligen är så som jag ritat in i pilarna, kan ta och uppdatera ikväll när jag är hemma.

Mvh

Philip

Utloggad PhiGe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm...Jag tror jag börjar förstÃ¥ nu   .,;- ! Det som jag angett som bypass? i bilden är ju en blandningsventil (ESBE 20 AS) som jag har förstÃ¥tt det är till för att det ska gÃ¥ att reglera tempen ut i golven dÃ¥ det kommer varmare radiatorvatten bakvägen. Men dÃ¥ uppstÃ¥r ju ytterligare frÃ¥gor:
*blandningsventilen går väl bara att sätta på fast temperatur? detta borde väl kunna stå i konflikt med att VP vill skicka ut olika temperaturer vid olika temp ute?
*Om jag sätter blandventilen på säg max 35 grader och VP anser att golvvärmen är varm nog så kommer det ju ändå pumpas ut 35 grader varmt vatten i golven om VP kör VV (då det kommer bakvägen via radiatorerna? och huset blir för varmt.

Är det inte egentligen en shunt jag bör ha som VP själv kan styra ut rätt temperatur till golven?



Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur gammal är anläggningen, har du talat med dem som installerat?

Du måste ju först få stopp på felflödet som blir när värmepumpen tillverkar varmvatten. Testa om det räcker med att slå av cirkulationspumpen för golvvärmen under varmvattenskörningen. Om det räcker kanske du kan styra den med samma signal som ställer om växelventilen?

Sedan bör du kunna ställa kurvan för att få bra innetemperatur och justera blandningsventilen om det blir för varmt eller för kallt i källaren jämfört med resten av huset.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad PhiGe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den börjar få några år på nacken nu, ca 10 år är den. Om man stänger cirkulationspumpen så läcker det ej varmvatten upp i golven så det kan vara en möjlig lösning! Hur mår en circ pump av många stop/start?

Utloggad PhiGe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förresten, borde inte det allra enklaste vara att montera på backventiler på de två radiatorerna så att vattnet bara kan gå åt rätt håll? detta borde vara det minsta ingreppet så vitt jag kan se?

Kan ni se problem med det?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det blir nog bra. Jag är mera för el än rörmokeri så jag skulle satsa på att stoppa pumpen... Antal starter är inget problem för en cirkulationspump.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!