Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spelar ohm-tal pÃ¥ hörlurar nÃ¥gon större roll?  (läst 6749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
http://www.marshallheadphones.com/headphones/monitor/monitor-black

Hej.
I länken finns ett par lurar jag är på vippen att beställa, det jag undrar nu är om ohm-talet har någon större betydelse Sc:,h
Vad jag läst ska dessa ligga på 42ohm, det jag tänkt koppla in dom med är mobiltelefonen för musiklyssning vid resor/promenader/tjatig sambo mm :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2013, 10:25:01 »
Mmm, volymen avgörs av ohmtalet så tillväga att P (effekt) = U X I (Spänning gånger ström)
Då strömmen som "förstärkaren" kan ge ut är beroende av resistansen enligt I = U/R (Ström = Spänning/Resistans) så blir det högre effekt/högre ljud, ju lägre ohmtal man har.

Låt oss räkna med 5 V och 42 ohm.
I = 5/0.1=119 mA
P = 0,595 W

Om du har lurar med 100 ohm resistans blir det:
I = 5/100 = 50 mA
P = 0,25 W

Sen Kan olika högtalarelement har högre och lägre verkningsgrad, så man kan inte bara stirra sig blind på resistansen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2013, 11:16:57 »
Aha då tror jag jag förstår tummenupp
Kollade på lite olika lurar och dom flesta ligger runt 30-50ohm.
Lade in en beställning på Marshallurarna, tycker dom var lite häftiga samt att dom fått bra recensioner 8)

Går ju kanske att jämföra med ''vanliga''högtalare då, låg ohm högre ljud men svårare last för förstärkaren och hög ohm lägre ljud men lättare last att hantera för förstärkaren.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2013, 11:37:16 »
Ja, det är samma principer som gäller för alla högtalare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2013, 11:40:37 »
De flesta lurar är ju numera optimerade för just mobila enheter, sÃ¥ jag tror inte det ska vara nÃ¥gra problem!  :)

I en typisk mobil så har förstärkeriet oftast inte mer än runt 3,7 volt att spela med om kretsen matas direkt från batteriet. Med ett högre ohm-tal så blir det således inte alls mycket kräm till lurarna och låg volym..
Samtidigt så kommer lurar med ett lägre ohm-tal kunna spela högre och med bättre dynamik, men samtidigt "lasta ner" förstärkaren mer och troligtvis öka distorsionen.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2013, 21:11:10 »
Dom flesta hörlurar brukar ha runt 95-105 dB spl vid 1 mW och vid 100 dB det är hörselskande nivåer redan efter 4 minuter och 48 sekunder spelande då det ger samma dos ljudenergimängd som vid 80 dB SPL under 8 timmar och gällande arbetsskyddsnorm.

Med andra ord vid 1-2 Volt sving så är man en bra bit över denna nivå och därmed risk för hörselskador ganska fort om man hör på detta för länge.

Telefonlur har normimpedans 600 Ohm och där brukar nivån vara runt 100 dB spl i örat vid en spänning av 0.775 Volt RMS eller 1 mW effekt (vilket ger en spänningssving -topp till +topp på en förstärkarutgång av 2.19 Volt) - är hörluren på 60 Ohm så är nivån ca 110 dB om den har 100 db/mW känslighet och samma spänning som telefonluren vid 0.775 Volt RMS då hörluren nu tar emot 10 mW.

Hörlursförstärkare är byggda lågimpedivt så dess ut-amplitud avseende spänningssving för en given volympådrag kommer inte att förändras vare sig man kopplar in en lur på 600 Ohm eller 60 Ohm - eller 32 Ohm och tom. 16 Ohm, den ger bara mer ström ju lägre impedansen är och därmed mer effekt ju lägre impedansen på luren är, tills den når en gräns när trissorna inte kan ge mer ström i periodtopparna och det börja dista i lurarna....

Hörselskador och tinnitus:

För varje 10 dB högre nivå över 8 timmar så handlar det om 1/10-del av tiden - dvs. för 90 dB SPL så är det 48 minuter, för 100 dB så är det 4.8 minuter, för 110 dB så är det 28.8 sekunder och för 120 dB så är det 2.8 sekunder - sedan skall det vara helt tyst resten av dygnet för att hörselnerverna skall hinna ladda upp med med joner för att kunna signalera när det är ljud igen...

Kör man för hÃ¥rt och länge pÃ¥ hög musik eller buller sÃ¥ avger hörselnervcellerna sÃ¥ mycket joner när den signalerar till resten av hjärnan att cellen internt i sig fÃ¥r för hög PH-värde och är PH tilläckligt hög (dvs nivÃ¥n närma hög PH som kaustiksoda) sÃ¥ skadas proteiner i cellen permanent  (förtvÃ¥las) och cellen blir skadat permanent och kan börja signalera i ett mönster som hjärnan uppfattar som ljud  fast den inte retas av ljudvÃ¥gor - och effekten och följdverkan brukar kallas tinnitus och följer resten av livet... ...och är synnerligen plÃ¥gsamt och psykiskt pÃ¥frestande för den drabbade dÃ¥ det aldrig nÃ¥gonsin slutar vare sig man är vaken eller försöker sova eller sover dÃ¥ pipet eller vad det nu är även dycker upp i drömmarna och kan vara tämligen upplevd hög nivÃ¥ 'i huvudet' och med olika karaktär som 'knaster', uppsprickande lödder och oftast som högrekvent pip i örorna. - kort sagt drabbas man av 'fel sorts' tinnitus kan livet omvandlas till ett helvete (gissa hur jag vet... och jag hade ändÃ¥ tur att hjärnan tillslut lyckas filtrera bort det mesta sÃ¥ smÃ¥ningom (det tog mÃ¥nga veckor) - men min reservmarginal är i stort sett obefintlig nu och är numera väldigt försiktig med höga ljudnivÃ¥er för länge)

Kort sagt piper det i örona efter hög buller eller smällar så har man fått hörselskador - att den upplevs försvinna efter en tid beror inte på att nerven som piper har hämtat sig - för det gör den inte - utan att hjärnan lär sig filtrera bort pipet som oväsentligt och därför är man inte längre medveten om detta.

Men den här filterkapaciteten är begränsad och tar man på sig för mycket bullerskador under livet så når man nivån att hjärnan inte längre har kapacitet att filtrera bort och då har man en dag pip och toner som når medvetandet och är svårt att ignorera det - och är det 'fel' toner och brus så kan det vara väldigt slitsamt på psyket. Dagsformen gör också om man hör mer eller mindre av tinnitusen, lika så sinnesstämmning och är man tex. deprimerad så hör man det med full styrka och kan spä på det elände man känner med faktor flera gånger och kanske tom. driva mot självmordstankar då man helt enkelt inte står ut med klagokören som örona hela tiden matar på, sover dåligt etc. , medans går det bra och man är lycklig så är det inget man tänker på.

Ett test om man har nyttjat 'hjärnfiltreringen' till nära max är hur det hörs i örona när man lägger sig ganska så rejält packad efter stora mängder alkohol - har man pip, sus och andra oljud i en kör och i ganska påtaglig styrka så kan det vara väldigt bra ide att knöla med några hörselproppar i plånboken och _använda_ dessa när krogbesöket börja bli stojig eller när man skall ut på diskoteksgolvet eller så fort man tycker att ljudet börja bli jobbigt - ingen konsertbesök eller diskobesök med oskyddade öron och hög ljudnivå är värt en tinnitus - jag lovar!!

- För en rejäl tinnitus vill man inte ens önska bittra fiende, för sÃ¥ illa är det!!       

 

 
« Senast ändrad: 14 oktober 2013, 21:29:13 av xxargs »

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2013, 22:02:41 »
Tack för bra info tummenupp

Ja hörseln ska man vara rädd om, jobbar som maskinförare på en pappersmaskin och där används hörselskydd så fort man går utanför manöverrummet för oljudet är ordentligt.
Likaså hemmavid om man kör någon maskin som låter lite högre så åker hörselskydden på :)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Precis som sagt i tråden, de flesta någotsånär moderna hörlurar brukar ha 30-60 ohm. Men det finns en del undantag. I telefonisammanhang, t ex vanliga telefonlurar och en del enklare headset för mobiltelefon, förekommer 150 eller 300 ohm, någon enstaka gång 600 ohm. Äldre slutna stereohörlurar från 70- och 80-talet har ofta 8 eller 16 ohm. I radiosammanhang förekom förr i tiden 2000 ohm.

Impedansen för en hörlur är ungefär lika med likströmsresistansen eller max 30 % högre, så i praktiken går det utmärkt att ohmmäta den med en vanlig multimeter för att bestämma impedansen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2013, 19:26:16 »
Idag kom Marshallurarna hem, riktigt trevliga lurar faktiskt. Rejält byggda, skön passform, och ljudet riktigt bra även om dom säkert kommer låta ännu lite bättre efter lite inspelning 8)

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2013, 03:14:21 »


John Lindbergs trio svänger för jävele bra, både i lurar och ''live' 8)

En kasse öl och några pavor rött hjälper till att det svänger, sambon kommer ner och säger håll tyst tummenupp

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2013, 10:20:48 »
Va fan  Sc:,h
Sjunger du till musiken i lurarna dÃ¥ eftersom hon kommer ner och skäller pÃ¥ dig  *roflmao* *roflmao*
03:14:21 har jojje gjort detta inlägg, kvällen har bestÃ¥tt av rött och öl, han kanske inte ens kan avgöra om lurarna är av eller pÃ¥, av tippar jag pÃ¥ iom fruns agerande mitt i natta  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2013, 14:58:03 »
Va fan  Sc:,h
Sjunger du till musiken i lurarna dÃ¥ eftersom hon kommer ner och skäller pÃ¥ dig  *roflmao* *roflmao*
03:14:21 har jojje gjort detta inlägg, kvällen har bestÃ¥tt av rött och öl, han kanske inte ens kan avgöra om lurarna är av eller pÃ¥, av tippar jag pÃ¥ iom fruns agerande mitt i natta  ;)

Precis, sambon tycker inte om min allsång så där mitt i natta haha 8)
Nu spelas eddie meduza i lurarna, ska undvika och sjunga med i dom värsta texterna :o

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #12 skrivet: 19 oktober 2013, 22:17:23 »
Tacka vet jag ett par rejäla golvhögtalare! Dali Concept 10 pÃ¥ typ 80 kg styck.. DÃ¥ kan man sjunga med sÃ¥ mycket man vill för det överröstar aldrig musiken ändÃ¥.  8)
Tur vi bor i villa och inte vägg-i-vägg med några grannar...
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2013, 13:59:26 »
Inte för att vara sÃ¥n, men de väger 34kg/st...(concept 10)  ::)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Spelar ohm-tal på hörlurar någon större roll?
« Svar #14 skrivet: 20 oktober 2013, 22:11:51 »
Okej, 80 kg för bÃ¥da dÃ¥... Med kablarna inräknade.  ^-^
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!