Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ExpertrÃ¥d regler problem/inställning viessmann 222 efterlyses  (läst 10418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fseger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2120 8kW/VVM 325
Hejsan
Jag har i dagarna fÃ¥tt en viessmann vitocal 222 luft/vatten installerad. Jag har radiatorer.  Det är en inverterstyrd split 8kw. Tycker regleringen är lite märklig och vill höra om beteendet är normalt av er experter. Jag fÃ¥r väldigt mÃ¥nga starter.

Den verkar ha svårt att reglera med låg framledningstemp. Vid exempelvis ett börvärde på 28 grader startar pumpen och går endast i 4 minuter. ärvärdet på framledningen hamnar då på 30 grader och pumpen stannar. Sedan står den ca 6 min och så kör vi igen. Jag kommer inte åt denna hysteres på min parameternivå.

När börvärdet ligger på typ 32 grader, ser det lite annorlunda ut. Den går då hyfsat länge, upp till 30 minuter men med rätt så fel. ärvärde på framledningen på ca 35 grader.

Min tolkning är att den har svårt att reglera temperaturer under 35 grader.

Tyvärr finns väldigt få av reglerparametrarna tillgängliga i blöj-mode kodningsnivå 1, så jag vet inte vad det finns för möjligheter i nivå 2. Om någon vänlig själ äger en manual med parametrarna i nivå 2 säg till.

Min fråga är, är det normalt med så många starter på en inverter maskin?

Är det skadligt för pumpen ?

Är problemet en inställingsfråga tror ni eller problem med förutsättningarna i mitt system, typ för liten vattenvolym i radiatorkretsen ?

Tacksam för tips
mvh
Fs
1.5 plan 126 m2

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du öppnat alla termostater på radiatorerna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad fseger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2120 8kW/VVM 325
Har du öppnat alla termostater på radiatorerna?

Alla stÃ¥r fullt öppna. Är dock lite orolig att min radiatorkrets inte är nÃ¥got vidare. Jag har 3 slingor, enrör. 5+2+2 radiatorer. Byggt pÃ¥ 70 talet. Endast 12 mm rör och enradiga element.  Kan volymen vatten vara för liten ?
1.5 plan 126 m2

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Både volymen och flödet kan vara lite för litet. Vad får du för tempskillnad mellan framledning och retur när den har värmt radiatorerna en stund?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har du installerat den själv ? justerade inte installatören in den ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det skulle vara intressant att veta huset storlek.
Den Vitocal med märkeffekt 7,7 kW (som jag gissar att du har) ger mellan 4,4 till 9,9 kW enligt databladet.
Jag gissar att 4,4 kW är för mycket effekt just nu, speciellt om du har klena radiatorer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fseger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2120 8kW/VVM 325
Huset är 126 m2.

Installatören ställde bara in standardvärden från viessmann. Inga anpassningar av parametrar för mitt fall annat än temp kurva.

Är det skadligt för pumpen att gå på det sättet ? Jag kanske skapar ett problem som inte finns
1.5 plan 126 m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
På sikt är det ju skadligt blir en massa start stopp men du måste ju lösa det ring till installatörn och fråga vad han tycker.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fseger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2120 8kW/VVM 325
Det skulle vara intressant att veta huset storlek.
Den Vitocal med märkeffekt 7,7 kW (som jag gissar att du har) ger mellan 4,4 till 9,9 kW enligt databladet.
Jag gissar att 4,4 kW är för mycket effekt just nu, speciellt om du har klena radiatorer.

Sorry borde lagt in typ av pump.  Jag har awt-ac 221-07.
Om jag fattat rätt kan den ge mellan  1.3kw och 7.7kw
1.5 plan 126 m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK 1,3 kW som lägst låter bättre, och jag håller med smurfen, kontakta installatören.
Tyvärr hittar jag ingen installationsmanual till 222-S, en del tillverkare vill väl hÃ¥lla sÃ¥n info hemlig.  >:(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fseger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2120 8kW/VVM 325
Ja det är märkligt att manualerna inte ligger ute på nätet. Jag tipsade dom om att det vore lämpligt. Jag fick dom dock mailade med vändande post av en väldigt trevlig tjej på Viessmann, så dom är inte hemliga :)

Satt och tokläste i natt, och för alla som gillar tjocka manualer är det rena nirvana, för det är tjocka böcker är det, och 4 stycken är dom  :). Tror dock att det finns ytterligare en som jag är sugen pÃ¥, eftersom det finns parameternivÃ¥ 2 som inte är beskriven.

Lite oroväckande läsning i projekteringsmanualen. Om jag fattat det hela rätt, och det är fullt möjligt att jag inte gör, står att om man endast har radiatorer ska en tank användas för att få tillräcklig volym, och någon sådan tank har jag ju inte fått. Med golvvärme ska det tydligen funka utan tank.

Har kontaktat installatören idag, och fÃ¥r se hur dom ställer sig. Förhoppningsvis gÃ¥r det att parametrera bort, annars blir det väl en diskussion vem som fixar till tanken, och hur mÃ¥nga starter är ok eller inte. Min känsla är dock att teorin om volym bekräftades i manualen  :'( .

Vad tycker ni är acceptabel nivå på antal starter ?
1.5 plan 126 m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Med sÃ¥ pass lÃ¥g lägsta effekt tror inte jag antal starter ska behöva bli ett problem. Tank till rad men inte till golvvärme tror jag du har missat nÃ¥tt när du läste  Sc:,h Det bör finnas nÃ¥n reglering hur vp ska starta stoppa tex den här delen av Ã¥ret när min effekten är för hög sÃ¥ den i princip jobbar som en on/off vp gradminuter eller kopplings differans eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fseger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2120 8kW/VVM 325
Ojj Smurfen, nu fattar jag varför jag har nybörjare under mitt namn, för pinsamt nog, har jag ingen aning om gradminuter vad det är  Sc:,h. Misstänker att tyskarna gömt parametrarna som motsvarar de du pratar om under nivÃ¥ 2. Dom litar helt enkelt inte pÃ¥ oss svenskar  :)

1.5 plan 126 m2

Utloggad fseger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2120 8kW/VVM 325
Både volymen och flödet kan vara lite för litet. Vad får du för tempskillnad mellan framledning och retur när den har värmt radiatorerna en stund?

Efter ca 4 minuter gångtid, blir returtemperaturen samma som framledningen, eller bara en grad under i vart fall, när det är varmt ute och låg framlednings temp. Det har ju inte varit kallt ännu, så jag vet inte hur det ser ut då. Det är så, att när det är 12-13 grader ute, är det kantboll att pannan alls behöver gå, så huset drar ju väldigt lite effekt då.

Vad det gäller flödet vet jag inte  hur den gör med cirkulationspumpen. Visar alltid 100 vid symbolen för circ. pumpen, och jag tror det forsar pÃ¥ sÃ¥ gott det gÃ¥r i mina tunna rör att döma av hur snabbt elementen blir varma. Den har PWM styrning av circ pumpen, men verkar inte leka med varvtalet pÃ¥ den. Hittar ingen parameter för att ställa om den pÃ¥ min parameternivÃ¥, sÃ¥ jag antar att den vill sköta om det hela själv.
1.5 plan 126 m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är inte alls säkert det finns nån gradminut reglering i vp men nån reglering som styr hur ofta den startar lär det finnas vet tyvärr inte hur Viessmann funkar. Om framledning och returen är nästan samma när kompressorn går borde inte flödet vara nått problem och det borde inte vara nått problem nu när vp lämnar låg effekt den ska bli av med 4 dubbel effekt när det blir kallt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!