Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Den svenska skolan  (läst 68233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Den svenska skolan
« skrivet: 11 september 2013, 22:25:14 »
Jag vet politik, men jag kan bara inte låta bli!
Jag nu äntligen hittat någon inifrån systemet som både tycker som jag och dessutom har hittat anledningarna till varför skolan i princip monterats ner i Sverige.
Detta är allvarligt! Den nuvarande situationen i Sveriges skola kommer att leda till avgrunden fortare än vi anar!
http://johankant.wordpress.com/2013/08/10/en-skola-at-helvete-del-1-introduktion/
Sprid detta till alla du känner!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Den svenska skolan
« Svar #1 skrivet: 12 september 2013, 19:35:14 »
Tycker att hela artikeln är för lång. Man orkar inte läsa det allt.

Finns det en kort sammanfattning som beskriver på vad man vill komma till?

För dålig kvalitet i skolan? Bättre skolor? Mer pengar? Ny sätt att sätta betyg? ...

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #2 skrivet: 13 september 2013, 19:18:36 »
Tycker att hela artikeln är för lång. Man orkar inte läsa det allt.

Finns det en kort sammanfattning som beskriver på vad man vill komma till?

För dålig kvalitet i skolan? Bättre skolor? Mer pengar? Ny sätt att sätta betyg? ...

Mmm, mkt text, jag vet.
En liten sammanfattning finns här:
http://direktareflektioner.wordpress.com/2013/09/10/en-skola-at-helvete-del-1-introduktion/
Det handlar om betygsmotståndet som helt ogrundat blivit legio i Sverige.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den svenska skolan
« Svar #3 skrivet: 13 september 2013, 19:56:36 »
Jag har läst hela artikeln, men förstår ändå inte vart han vill komma.
Man måste vara lärare för att veta vad alla olika läroplaner går ut på, och många andra saker som han nämner och länkar till.
Det enda som stannar kvar hos mig är hans engagemang för att alla elever skall få lära sig att läsa, skriva och räkna, vilket borde vara ett baskrav som tyvärr inte uppfyllts de senaste 20? åren.

Till del tror jag det beror på alla barn med "bokstavskombinationer" (vad nu det kan bero på), till dels på alla invandrare som helt enkelt inte hinner/har möjlighet, och till dels på en riktigt dålig skola i vissa extrema fall.
I normalfallet är det inte skolans fel att barnen inte lär sig läsa.

Sammanfattningsvis får jag känslan av att författaren var en rättshaverist redan när han började på lärarhögskolan, men att han ändå fått en plats där en person trott på hans vilja att förändra/påverka och gett honom möjligheter att få påverka på ett sätt som han kanske inte borde ha fått göra.

Men vad vet jag, tycker som sagt att det är svårt för en oinvigd att hänga med i resonemanget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #4 skrivet: 13 september 2013, 20:20:11 »
Hmm, jag kanske hade tur, jag började att läsa del 8 och där förstod jag precis hur allt hänger ihop.
Ska sätta mig nu och läsa 1-7...

Ett citat tycker jag äger allt om vart han vill komma iaf:
Citera
Det jag kommer ta upp i denna bloggserie diskuteras ingenstans – i alla fall inte offentligt. I media tas aldrig denna problematik upp, som jag ska lyfta fram i denna bloggserie. Heller inte inom bloggvärlden. I vårt mellanmjölksland har journalister blivit allt mer nyhetsrapportörer, kritiskt ifrågasätta makten har lämnats till några få på typ Uppdrag granskning. Bakomliggande faktorer till svenska skolans fria fall förklaras av etablissemanget med kommunaliseringen, fria skolvalet och friskolornas intåg. Helt fel fokus och en del av Pedagogiska Ideologiska Etablissemangets (PIE) taktik. Flytta fokus! Inte prata om de verkliga problemen. För när friskolorna gör hundra miljoner i vinst så ruttnar PIE och skriker högt, vilket får med sig media och gemene man. Men vad har alla de tusentals elever som lämnat svensk grundskola utan fullständiga betyg kostat? Ända sedan Lpo 94 infördes, alltså snart 20 år sedan, har 20% av eleverna lämnat grundskolan utan fullständiga betyg – kostnad??? Förutom mänskligt lidande så tror jag nog att detta har kostat samhället flera tusentals miljarder kronor, vilket får friskolornas vinster att framstå som en snorloska i Östersjön. Detta ska jag lyfta fram lite mer i denna bloggserie, alltså den medvetna fokusförskjutningen.
« Senast ändrad: 13 september 2013, 20:36:50 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den svenska skolan
« Svar #5 skrivet: 13 september 2013, 20:27:01 »
I normalfallet är det inte skolans fel att barnen inte lär sig läsa.

Har i dagarna precis suttit i möte ang just detta, jag med 3 personer till satt i mötet, bla en rektor var med.
I normalfallet är det just precis tvärt om vad du skriver.
Barn som inte lär sig läsa, skriva eller räkna kan ha olika svårigheter av olika slag, majoriteten fixar det i samma tempo som läroplanen ligger på, MEN de som inte kan hänga med i tempot efter läroplanen har enligt skollagen RÄTT till att få läsa i sin egen takt.
De LÄR sig men inte lika snabbt som majoriteten.
I de fallen ska extra resurs sättas in MEN då det ofta fallerar och brister kring det för att det helt saknas pengar till att sätta in nödvändig resurs så halkar dessa barn efter och iom tappar intresset för skolan.
För 40 år sedan var det inte ett bekymmer, de som inte kunde lära sig räkna, skriva och läsa fick sig jobb ändå som snickare, industriarbetare osv, det är de idag som oftast gnäller på barn idag som inte kan lära sig och skiter i skolan.
De gnäller lite på sig själva, fast 40 år senare, mao i dag.
Man är beroende av betyg idag som barn/elev, det var man inte för 30 år sedan, man kunde få jobb ändå...

Dessa bokstavskombinationer som du säger, är så mkt vanligare idag än i din undgom, inte för att folk blir dummare utan för att vi är duktigare på att hitta dem hos barn idag, för att just kunna sätta in RÄTT resurs redan från start, vid cikra 5-6 års ålder...
Sätt 20 av dina vänner på ett ADHD-test, jag lovar, du kommer att få 2 vänner som får diagnosen ADHD.
Det kan tex va den framgångsrike egenföretagaren...

Folk har tyvärr en ganska snedvriden bild av detta med dagens skola...

Sen när vi kommer till invandrarna så ska man inte jämföra, kommer man hit som 10-åring blir det inte lätt att anpassa sig in i skolans läroplan.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Den svenska skolan
« Svar #6 skrivet: 13 september 2013, 21:14:44 »
Hej

Har en känsla att någon tycker jag är rasistisk när jag skriver detta, men hur som helst:

I Finland har de en väldigt bra skola, bäst i världen pÃ¥stÃ¥s det. De har en välutbildad och hyfsat betald lärarkÃ¥r. Men man mÃ¥ste komma ihÃ¥g att Finland i princip inte tar emot flyktingar. Konflikter i världen inträffar ofta i omrÃ¥den där bildningsnivÃ¥n är lÃ¥g, och det som flyktingarna fÃ¥r uppleva sätter ofta djupa spÃ¥r. Dessa barn kommer till Sverige med dÃ¥lig utbildning, trauman och kan inte ens vÃ¥rt sprÃ¥k. Sedan tycker de det är konstigt att svenska skolan sjunker i världsranking? 

Lärarlönerna har åkt baklänges sedan skolan flyttades från staten till kommunerna. Sedan tycker de att det är konstigt att ingen vill läsa till lärare. LOL.

Min andra hälft är lärare och hon och jag vill INTE att någon av våra barn ska läsa till lärare. Vi har i princip förbjudit det.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Den svenska skolan
« Svar #7 skrivet: 13 september 2013, 21:29:47 »
Har inte heller orkat igenom texten, jag tycker att är man nu rektor med 64 000 i månadslön så borde man lärt sig att skriva kort och koncist, så att folk förstår.

En sak är skolan bra pÃ¥, och det är att lära eleverna att viktiga ämnen är per automatik trÃ¥kiga.  Man är ocksÃ¥ mycket bra pÃ¥ att sätta etiketter pÃ¥ eleverna, för ingenting beror pÃ¥ skolan, eller rättare sagt, alla problemelever har sig själva att skylla, eller möjligtvis sina föräldrar, men handlar det om omtyckta välartade villaelever sÃ¥ beror de fina resultaten pÃ¥ den fina skolan. En annan förunderlig sak med skolan är att en lärare när hon väl är utexaminerad kan tillbringa ett helt yrkesliv i klassrum utan att förändra sin metod ett endaste skvatt. Jag är övertygad om att det finns lärare som under 40 Ã¥r inte haft ett längre besök av rektorn i klassrummet  en endaste gÃ¥ng

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Den svenska skolan
« Svar #8 skrivet: 13 september 2013, 22:48:48 »
Den finska skolan har heller inte, som den svenska, blivit utsatt för ideliga förändringar i läroplanen m.m. Dessutom tycks det som om läraryrket har högre status i Finland samt att lärarna respekteras av eleverna och att disciplinen är mångfallt bättre i skolan. Säkerligen är det också på det viset att invandrartätheten i skolan har en stark påverkan på inlärningen och därmed i slutändan även på betygen.

Sverige borde med all rätt se och lära hur vårt östra grannland löst och genomför skolpolitiken för att uppnå goda studieresultat.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den svenska skolan
« Svar #9 skrivet: 14 september 2013, 08:43:41 »
Är helt övertygad om att invandringens mängd till detta land har stor betydelse för hur bra "våra" elever blir i slutändan.
I en klass om 25 personer där kanske 2-3 lever rullan och stör påverkar ju så klart för de som behöver lugn och ro för att lära sig.
Jag vet om en lärare i Gbg, hon säger att det är omöjligt att få bukt med vissa invandrarelever.
Säger man till dem lyssnar de inte men de har lyssnat sÃ¥pass att de har en historia att berätta för sin far som dÃ¥ helt sonika och respektlös kan gÃ¥ till skolan och berätta för läraren att nÃ¥n kvinna inte ska fÃ¥ bestämma och styra över deras son  :::_)
De lever i sin jävla kultur och vägrar lyssna helt enkelt...
I det läget är det inget att spara på, skicka tillbaka dem där de kom i från, oavsett om det är vanligare med nederbörd av bly än vatten.
De förstår för de som vill lära sig.

Sen kan man ju oxå undra varför i helvete man har bestämt att från första klass börja förbereda barnen för att bli elever med topp-betyg.
Vi gjorde ju om gymnasieskolorna för dryga 10-12 årsedan, då skulle man ha med religion, svenska, matte, engelska och och några ämnen till och göra så att yrkeslinjerna blev 1 år längre, från 2 till 3 år.
Det har ju bara resulterat i sämre betyg för de som går yrkeslinjerna, typ snickare, målare, industri och fordon.
Efter 9 Ã¥r i grundskola sÃ¥ "SKA" man veta vad man vill välja för inriktning i livet men samtidigt sÃ¥ ska man läsa en massa  onödiga ämnen pÃ¥ gymnasiets yrkesutbildningar ifall man fÃ¥r för sig att bli advokat eller jurist vid 45-Ã¥rs Ã¥lder  :o
Då ska man ha med sig en massa ämnen i ryggsäcken ifall man vill skola om sig i framtiden.
Nej jag tror på en 2-årig yrkesutbildning som det var för, då engagerar sig eleverna bättre för det de ska bli och kan koncentrera sig på det de ska bli, ex snickare och lär sig det riktigt ist.
Att lägga till ett 3:e år som lärling för en skälig månadslön skulle vara grädden på moset.

Jag gick 4-årig gymnasieutbildning, jag gick andra året 2ggr fast med olika inriktning så jag är extra utbildad inom de praktiska ämnena.
Jag läste de teoretiska ämnena 2ggr, matte, engelska, svenska m.m. men de tog jag med en klackspark och har bottenbetyg i idag.
Hade jag velat och varit motiverad hade jag iaf haft VG i de flesta teoretiska ämnena.
Ta religion tex, ett lätt ämne att få G i, ingen konst att få VG på OM man tycker som läraren, att andra världskrigen bestod av Hitler som dödade oskyldiga och han var en usel man, och vet när han levde, och när 1:a respektive 2:a världskrigen började och slutade så går även de lektionerna som en klackspark.
Att 2:a världskriget faktiskt formade Europa till det det är idag pratas det inte om i skolan för det kan ju inte födas nåt positivt ur nåt negativt...

Har inte heller orkat igenom texten, jag tycker att är man nu rektor med 64 000 i månadslön så borde man lärt sig att skriva kort och koncist, så att folk förstår.

En sak är skolan bra pÃ¥, och det är att lära eleverna att viktiga ämnen är per automatik trÃ¥kiga.  Man är ocksÃ¥ mycket bra pÃ¥ att sätta etiketter pÃ¥ eleverna, för ingenting beror pÃ¥ skolan, eller rättare sagt, alla problemelever har sig själva att skylla, eller möjligtvis sina föräldrar, men handlar det om omtyckta välartade villaelever sÃ¥ beror de fina resultaten pÃ¥ den fina skolan. En annan förunderlig sak med skolan är att en lärare när hon väl är utexaminerad kan tillbringa ett helt yrkesliv i klassrum utan att förändra sin metod ett endaste skvatt. Jag är övertygad om att det finns lärare som under 40 Ã¥r inte haft ett längre besök av rektorn i klassrummet  en endaste gÃ¥ng

AMEN
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Den svenska skolan
« Svar #10 skrivet: 14 september 2013, 14:08:30 »
Han skriver ur lärarperspektivet, eller rektorsperspektivet om man så vill.
Blir nog svårläst för gemene man, men han bestriver väl de enorma problem som finns i hela strukturen - inte minst högskolor, där utbildningen inte gör en till lärare - det får man klura ut själv, hur man ska jobba

Vad gällar invandrare, så var många av de bästa elever jag hade när jag jobbade på högstadiet i bruksort (Ma/NO) invandrarbarn, alltifrån Somalia till Irak och Vietnam. Jag var mer bekymrad över de 'svenska' barnen som var skoltrötta redan i sexan och inte hade något stöd hemifrån, ingen tradition att plugga. De hade fått sin negativa syn från föräldrarna.

För de nyanlända så är det en osannolik möjlighet att kunna få en bra utbildning i princip gratis, jämfört med vad de kom ifrån. De ser möjligheterna!
Speciellt gäller det invandrarflickor. Killarna har mer anpassningssvårigheter,
En av 'mina' somaliska flickor läser medicin nu. En annan är  jurist i London.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Den svenska skolan
« Svar #11 skrivet: 14 september 2013, 15:15:07 »
Fast det underlättar inte när man som min grabb gick i en klass där t om läraren uttryckte ointresse för matematik (lågstadiet). Hur ska då en elev göra, när i stort sett ALLA, kamrater, kamraters föräldrar och tom lärare säger att det är tråkigt (och bara pappa som envisas med att diskutera matteuppgifter)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Den svenska skolan
« Svar #12 skrivet: 14 september 2013, 16:51:24 »
Nja, har jobbat med läxhjälp i några veckor.
Tycker att det finns viktigare ämnen än betyg och skola.

Annars om ngn har en (politisk) idé är det kanske mer lönsamt att prata med "Frank" om det än att diskutera på ngt Forum om värmepumpar. Han verkar nämligen betala för idéer ...


http://www.stronachinstitut.at/

Deine Idee ist Frank EUR 100.000,- wert! „Was würdest du tun, wenn du Bundeskanzler wärst?“

« Senast ändrad: 14 september 2013, 17:21:10 av Ewald »

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Den svenska skolan
« Svar #13 skrivet: 14 september 2013, 19:49:22 »
Fast det underlättar inte när man som min grabb gick i en klass där t om läraren uttryckte ointresse för matematik (lågstadiet). Hur ska då en elev göra, när i stort sett ALLA, kamrater, kamraters föräldrar och tom lärare säger att det är tråkigt (och bara pappa som envisas med att diskutera matteuppgifter)
Du får göra som vi - byta skola. Idag har man ju den möjligheten.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Den svenska skolan
« Svar #14 skrivet: 15 september 2013, 12:14:55 »
I nyheterna skriver dom att vinnaren står fast:

http://wien.orf.at/news/stories/2603749/

Det fanns en massa idéer ... bland annat

- automatisk arbetstillstånd för alla
- rösträtt för alla barn
- försäljningsförbud för tobaksprodukter


... men vinnaren är en 24-årig kille som leder ett företag som tillverkar systemstyrningar.

Han skrev att staten ska behandla alla medborgare som kunder och staten måste ta reda på vad de vill och vad deras önskemål är. Det ska ske via internet.

Dessa 100 000 EUR som Frank nu betalar ut till honom kommer han att sätta in i företaget.

... det enda jag undra nu är vilket minimi-ålder som de hade tänkt sig för barn som skulle rösta t.ex. i riksdagsvalet.

16-åriga får ju redan rösta i Österrike.

... men vad skulle t.ex. en 7-Ã¥ring rösta pÃ¥ och hur skulle den bedöma vilket parti som är bäst? Eller skulle den rösta pÃ¥ det partiet som delar ut de finaste leksakerna?  Sc:,h

« Senast ändrad: 15 september 2013, 12:24:38 av Ewald »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!