Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe Split å en fläktkonvektor ifrån Jula. Kan det vara något?  (läst 19871 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Vet att jag funderade på en fläktkonvektor när Spliten installerades -09.
Tyckte dom var för dyra då. Sett att Jula har en art nr 416087.
Anslut 4350 w.

Någon som känner till julas konvektor eller som har tankar kring den.

Kanske en dum fråga men.... Om man tar den framledningstemp man har på pannan är det den temperaturen som man får på utblåset. Plus/minus värmeförluster beroende på rörlängd?

Har för mig att man kan få kyla med spliten vore inte fel till sommarens förväntade värmebölja.... ::)
Tyke   :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Julas fläktkonvektor är precis vad den ser ut som: En vanlig inomhusdel från LLVP som försetts med anslutningar mot värmesystemet.
http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4350-w-416087
Intressant att priset trots det nästan är i nivå med vad en komplett pump med utedel, rör, dyr R410a-gas o.s.v.. skulle ha kostat.  ::)

Med tanke på det så skulle nog jag letat rätt på någon skrotad Zibro, Coolix eller liknande on/off-maskin (en invertermaskin behöver "prata" med utedelen och går alltså inte att använda) och sen kört vatten genom innerdelen.
Kan vara idé att löda på ordentliga anslutningar mot värmesystemet, en avluftare och kanske även parallellkoppla några av slingorna för att få upp flödet.

Temperaturen på utblåset kommer inte bli samma som framledningen, beroende på att växlingen till luften inte är fullständig och för att vattnet kommer hålla olika temp i slingan innan det tillslut kommer tillbaka avkylt i returen.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Julas fläktkonvektor är precis vad den ser ut som: En vanlig inomhusdel från LLVP som försetts med anslutningar mot värmesystemet.
http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4350-w-416087
Intressant att priset trots det nästan är i nivå med vad en komplett pump med utedel, rör, dyr R410a-gas o.s.v.. skulle ha kostat.  ::)

Med tanke på det så skulle nog jag letat rätt på någon skrotad Zibro, Coolix eller liknande on/off-maskin (en invertermaskin behöver "prata" med utedelen och går alltså inte att använda) och sen kört vatten genom innerdelen.
Kan vara idé att löda på ordentliga anslutningar mot värmesystemet, en avluftare och kanske även parallellkoppla några av slingorna för att få upp flödet.

Temperaturen på utblåset kommer inte bli samma som framledningen, beroende på att växlingen till luften inte är fullständig och för att vattnet kommer hålla olika temp i slingan innan det tillslut kommer tillbaka avkylt i returen.

Tack för svaret  :). Får hålla utkik som du säger efter ett lämpligt objekt...

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
@Tyke

Tycker du ska köpa Julakonvektorn och berätta för joka sen hur nöjd du blivit för han grunnar oxå på en sådan  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Jag har också mina funderingar på en sådan.
Var inte så länge sedan som de reade ut den för ca 1000:- mindre.
Frågan är hur bra det går att köra spliten i kylläge med enbart 1 sådan, förmodligen behövs ett antal för att få upp volymen och undvika en massa start/stopp.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
@Tyke

Tycker du ska köpa Julakonvektorn och berätta för joka sen hur nöjd du blivit för han grunnar oxå på en sådan  tummenupp

Räcker det inte med att jag köpte på mig en uppsättning Jula larm pga din förfrågan.....  ::) fortfarande ouppackackade...  a:gl.

Risken är stor om det är för krångligt att grejerna blir liggande... ;).
Brorsonen kommer att bli inblandad i min installation. Han vet inte om det än... :)

Jag har också mina funderingar på en sådan.
Var inte så länge sedan som de reade ut den för ca 1000:- mindre.
Frågan är hur bra det går att köra spliten i kylläge med enbart 1 sådan, förmodligen behövs ett antal för att få upp volymen och undvika en massa start/stopp.


Får tydligen avvakta tills dom rear ut dom igen. Känns roligare då  ;).
Bigfoot du som har investerat i en Split kanske vet om det är praktiskt möjligt å driva en sån här med Spliten? Utan allt för mkt problem..!

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Citera
Bigfoot du som har investerat i en Split kanske vet om det är praktiskt möjligt å driva en sån här med Spliten? Utan allt för mkt problem..!
Jag är inte bra på VVS och det tekniska kring detta när det gäller hushåll.
Konvektorelement är väl alltid bra, vet en som värmer sitt hus med enbart split och 2 konvektorelement.
Förmodligen är volymen i underkant i det fallet för att få en bra driftoptimering.
Så det enda jag skulle kunna misstänka är att det behövs ett par st för att få upp vattenvolymen i systemet.
För de övriga radiatorerna bör vara bortsektionerade på grund av eventuell kondensbildning.
Som sagt så får en VVS'are svara mer ingående på vad som är lämpligt när det gäller VVS'andet.
Vad jag har kunnat se så skall det inte vara speciellt svårt eller så många inställningar som behöver ändras för att få det att fungera med kyldrift.

Jag har en LLVP som jag använder för kyla och värme under den varmare säsongen.
Men när den väl rasar så blir det nog aktuellt att se över systemet.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Jula-konvektorn är nog helt ok tror jag, men synd som sagt på det höga priset.. Just då med tanke på vad det handlar om.
1.000-2.000 kr hade känts mer rimligt tyvärr.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Nu när jag ligger -5 under DUT så är det tufft för den konvektorn eftersom den bara ger 3kw med normal framledning.

men för att få mysig värme inne när det är så här jävla kallt så eldar jag.
bara att tvinga igång konvektorn och med 500m3/h så sprider sig den goa värmen :)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Nu när jag ligger -5 under DUT så är det tufft för den konvektorn eftersom den bara ger 3kw med normal framledning.

men för att få mysig värme inne när det är så här jävla kallt så eldar jag.
bara att tvinga igång konvektorn och med 500m3/h så sprider sig den goa värmen :)

Hur har du den kopplad? Har nog missat den tråden.... ::)
Har en svag susning om att ha sett något om Julas konvektor tidigare här på forumet. Kanske är du den skyldiga  :).

Jula-konvektorn är nog helt ok tror jag, men synd som sagt på det höga priset.. Just då med tanke på vad det handlar om.
1.000-2.000 kr hade känts mer rimligt tyvärr.
Jo min åsikt för egen del är ju att gratis smakar bäst  :). Men om man kan fynda en rea vara eller finna en skrotad så kan det ju funka.... a:gl.
Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
jag har den kopplad på en tank på VP som håller 50 °C
Då ger den i runda slängar 3kw när den går.

Där jag bor har vi DUT på -18 °C och nu är det mellan -22-25 på nätterna, dvs en bra bit under DUT, och då orkar den inte riktigt.

När jag går under DUT måste jag elda och när jag gör det så tvingar jag igång konvektorn så den sprider runt varmluften.

Funkar kanon.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split å en fläktkonvektor ifrån Jula. Kan det vara något?
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2013, 22:40:14 »
jag har den kopplad på en tank på VP som håller 50 °C
Då ger den i runda slängar 3kw när den går.

Där jag bor har vi DUT på -18 °C och nu är det mellan -22-25 på nätterna, dvs en bra bit under DUT, och då orkar den inte riktigt.

När jag går under DUT måste jag elda och när jag gör det så tvingar jag igång konvektorn så den sprider runt varmluften.

Funkar kanon.

Har för tillfället ca 37  °C i framledning ( golvvärme) -16  °C ute. Krävs det en extrashunt ? Extra styrning eller är det raka rör?

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Har för tillfället ca 37  °C i framledning ( golvvärme) -16  °C ute. Krävs det en extrashunt ? Extra styrning eller är det raka rör?

Tyke  :D

Jag kör raka rör.
189l vatten i tanken rakt på konvektorn.

Det funkar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Citera
Har för tillfället ca 37   i framledning ( golvvärme) -16   ute. Krävs det en extrashunt ? Extra styrning eller är det raka rör?
tummenupp
Jag har 50 grader och -13. ::)
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
jag kan inte köra under DUT.

Jag har 43 °C ut på radiatorerna och 50 °C på konvektorn.

Och det räcker inte.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!