Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ger äldre Panasonic nÃ¥gon effekt? Husköp pÃ¥ gÃ¥ng!  (läst 10594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias_81

  • Gäst
Mattias_81
Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« skrivet: 29 november 2012, 11:29:24 »
Vi är precis i färd med att köpa en villa där det idag är 2 Panasonic-pumpar installerade. Jag misstänker rätt starkt att dom inte längre är speciellt effektiva då de är 8 resp. 10 år gamla. Jag vet tyvärr inte exakt modellnamnet på dem men det är "Sverigepumpen" varianten. Det jag lyckades läsa på märkningen är att dom har Capacity 3,6kW vilket jag med min lekmanna-kunskap inte tycker verkar vara speciellt högt och byggda i Malaysia.

Vi funderar på att rätt omgående byta ut åtminstone en av pumparna till en ny, men min två funderingar är. Vilken är den "bästa" pumpen numera om man bortser från pris. Sneglat på Mitsubishi's pumpar som verkar få bra omdömen. Min andra fråga är väl egentligen om någon har erfarenhet av den här typen av äldre pumpar, ger dom någon effekt alls efter 10 år egentligen? Troligen är dom inte servade varje år heller som det lät på säljaren.


Utloggad galghumor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra gejer!
3,6 kW är nominell effekt, vilket motsvarar runt 5,0 kW total kapacitet, alltså en 9:a. Är de 8 resp. 10 år gamla så skulle jag gissa att det rör sig om en E9BKP och en E9CKP. Det är bra pumpar, även om jag tror att förhållandevis många CKP-pumpar vid det här laget har lagt av (kompressorhaveri). Men ta dit en duktig servicetekniker som gör en ordentlig rengöring av främst innedelarna så har du två fina värmepumpar till en låg kostnad. De är inte lika effektiva som dagens pumpar i låg temperatur men om de fungerar så varför inte köra dem tills de ger sig och sedan sätta dit Panasonic HE9NKE? En fågel viskade i mitt öra att SP-testet på HE9NKE snart blir offentligt och att det ser riktigt bra ut.
Panasonic E9EKEB. GÃ¥r som en klocka.

Mattias_81

  • Gäst
Mattias_81
SV: Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« Svar #2 skrivet: 29 november 2012, 13:59:05 »
Ok då är dom inte lika "dåliga" som jag kanske trott. När jag frågade säljaren hur pumparna var servade blev svaret att det var bytt en fläktmotor för ett par år sedan som brunnit och det var ungefär det. Men hade pumparna skötts ordentligt med filterbyten etc. hade svaret troligen blivit lite mer utförligt.

Men definitivt, jag tar nog dit en servicekille som får kolla igenom pumparna, rengöra och byta filter etc. och göra en bedömning av skicket på dem så får man se fram mot nästa höst om de fortfarande lever om det blir ett byte.


Mattias_81

  • Gäst
Mattias_81
SV: Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« Svar #3 skrivet: 29 november 2012, 14:13:22 »
Ä oartig och dubbelpostar här. Det jag mest tänker på är vilken effekt dom har under -10c. Enligt energideklarationen som gjordes skulle det vara mer ekonomiskt att elda i pelletskaminen vid kallare än -10 istället för att köra pumparna. En nyare pump klarar ju att leverera ner mot -25 med hyggligt effekt.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« Svar #4 skrivet: 30 november 2012, 00:07:43 »
Gränsen på äldre panasonicpumpar brukar väl ligga runt -15 skulle jag tippa på, vid den tempraturen och lägre är dom inte speciellt roliga. Baserar detta på min erfarenhet.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« Svar #5 skrivet: 30 november 2012, 07:28:31 »
Ett enkelt sätt att kontrollera funktionen är att dra upp fläkthastigheten och börvärdet på max (30°C) och sedan efter 5-10 minuter mäta utblåsningstemperaturen.
Ligger den runt 50 grader vid 0 grader ute så fungerar de bra, ligger de avsevärt lägre så är de inte i toppform.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
Har en äldre Panasonic från 2005, utedelen är från 2007, lite klen för mitt 129kvm hus, den ger värme ner till -10 men inte lägre än det, jag slår på el-element redan vid +-0C
Mitt råd är att kolla först hur mycket värme dina två panasonic ger, du kan alltid sedan köpa en ny när som helst, onödigt att betala runt 2 tusen var i service på sådana gamla lvp tycker jag.
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« Svar #7 skrivet: 01 december 2012, 08:04:53 »
Ä oartig och dubbelpostar här. Det jag mest tänker på är vilken effekt dom har under -10c. Enligt energideklarationen som gjordes skulle det vara mer ekonomiskt att elda i pelletskaminen vid kallare än -10 istället för att köra pumparna. En nyare pump klarar ju att leverera ner mot -25 med hyggligt effekt.

Titta på modellbeteckningen så du vet vilka modeller du har.
Tar vi CKP som nämndes ovan som exempel så hittar du en servicemanual här: http://www.lmg.nu/fileadmin/support/servicemanualer/s_e9_12ckp5.pdf

Om de är ok och väl rengjorda borde de fortsatt kunna prestera som CKP gjorde vid detta gamla test och ge strax över 1,8 i COP vid -15°C: http://www.ilmalampopumput.fi/files/nordic_test.pdf
Den bör då enligt det ge dig strax under 2kW.

Varför ska du stänga av dem när du kör pelletskamin? Jag har aldrig stängt av några pumpar, inte Panasonic heller.

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
Varför ska du stänga av dem när du kör pelletskamin? Jag har aldrig stängt av några pumpar, inte Panasonic heller.
Jag slå inte av heller även vid -25, pumpem är på hela tiden.
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Mattias Jonsson

  • Gäst
Mattias Jonsson
SV: Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« Svar #9 skrivet: 11 december 2012, 13:39:34 »
Titta på modellbeteckningen så du vet vilka modeller du har.
Tar vi CKP som nämndes ovan som exempel så hittar du en servicemanual här: http://www.lmg.nu/fileadmin/support/servicemanualer/s_e9_12ckp5.pdf

Om de är ok och väl rengjorda borde de fortsatt kunna prestera som CKP gjorde vid detta gamla test och ge strax över 1,8 i COP vid -15°C: http://www.ilmalampopumput.fi/files/nordic_test.pdf
Den bör då enligt det ge dig strax under 2kW.

Varför ska du stänga av dem när du kör pelletskamin? Jag har aldrig stängt av några pumpar, inte Panasonic heller.

I den energideklaration som är gjord på huset rekommenderade man att köra pellets istället vid temperaturer under -10, antar för att dom ansåg att det skulle vara mer energieffektivt. Jag har kontrollerat lite med säljaren av huset och det verkar som pumparna skall vara rengjorda sporadiskt men dom har inte gjort någon ordentlig service via en installatör sedan de monterades.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« Svar #10 skrivet: 11 december 2012, 13:48:51 »
Luftvärmepumpar servas normalt inte.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« Svar #11 skrivet: 11 december 2012, 13:50:51 »
De flesta energideklarationer är i stort sett värdelösa...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Mattias Jonsson

  • Gäst
Mattias Jonsson
SV: Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« Svar #12 skrivet: 11 december 2012, 13:57:58 »
De flesta energideklarationer är i stort sett värdelösa...

Så mycket har jag uppfattat, mer papper på högen bara. Men om det är milt ute någon dag så skall jag prova tipset om att maxa fläkten och se om jag får ut 30c eller lägre.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« Svar #13 skrivet: 11 december 2012, 14:01:07 »
I den energideklaration som är gjord på huset rekommenderade man att köra pellets istället vid temperaturer under -10, antar för att dom ansåg att det skulle vara mer energieffektivt. Jag har kontrollerat lite med säljaren av huset och det verkar som pumparna skall vara rengjorda sporadiskt men dom har inte gjort någon ordentlig service via en installatör sedan de monterades.

Inte istället. Låt pumparna gå tillsammans med pelletskaminen om/när de inte orkar fullt ut.
Luftvärmepumpar behöver rengöras filter på en till två gånger per månad. Dammsugare med borste räcker ofta, ibland tvätt med diskmedel o ljummet vatten. Sedan en gång per år en ordentlig rengöring både inne o ute eller åtminstone en kontroll.

Mattias Jonsson

  • Gäst
Mattias Jonsson
SV: Ger äldre Panasonic någon effekt? Husköp på gång!
« Svar #14 skrivet: 12 december 2012, 21:05:51 »
Lite beroende på hur ekonomin ser ut när vi flyttar in lutar det mot en 665 FH35 på övervåningen istället för den som sitter där idag. I och med att det är suteräng-hus är kök/vardagsrum uppe samt att det är väldigt öppen planlösning.

Inget bestämt ännu men känslan drar ditåt. Men jag tackar för all information och alla tips så länge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!