Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen gÃ¥r bara 1 sekund innan den stoppar (Elektrostandard 380/480  (läst 7318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robbob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hoppas kunna få hjälp med min gamla frånluftsvärmepump. Det är en Elektrostandard 380/480 från ca 1991.

Häromdagen upptäckte jag att den står i avfrostningsläge hela tiden. Jag fick tipset om att dammsuga rent förångaren. Detta gjorde jag idag (dammsög och borstade med en torr diskborste). När jag startade upp värmepumpen igen slocknade avfrostningslampan. Tyvärr återstår ett problem.

Värmepumpen startar och går ca 1 sekund innan den stänger av sig själv. Elpatronen går in och sköter uppvärmningen i stället. Vad kan orsaken vara? Systemet visar ingen felkod.

Tacksam för svar.

/Robert

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Hur varmt vatten har du ?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan du kolla om det sitter ett överströmsskydd i värmepumpen?
Står det i så fall på automatisk återställning, eller på manuell?
Om startkondensatorn är trasig kan det gå väldigt höga strömmar när kompressorn försöker starta, och den löser då ut på motorskyddet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
LP  ;)
Ett av de kortaste inlägg med text jag sett. :)
saxat från manualen:
"f 11 LÃ¥gtrycksvakt
Om förångningstemperaturen understiger -16°C, stoppas värmepumpen
under 15 min. Om detta händer ytterligare 7 gånger inom
4 timmar, stoppas värmepumpen och tillåts inte starta igen. Samtidigt
börjar larmlampan blinka, och felkod 8.0. visas på f 0. f 11
visar normalt 0.0. När lågtrycksvakten brutit visar f 11 F.F."
Ingen felkod hos Robbob?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
 hahaha!
Sorry,om det blev ett onödigt långt och uttömmande svar!
Det var min första spontana tanke på vad som kan bryta ut kompressorn på nån sec...utan omedelbart larm.
Och att denna typ av maskin är tom...är ingen högoddsare  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
1 sec. driften tyder nog på att kompressorn är blockerad och löser på clixon, vid startförsöket brummar det högre än vanligtvis? det med avfrostn.lampan är förklarat och beror då på igensatt expansionsventil/torkfilter.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
hahaha!
Sorry,om det blev ett onödigt långt och uttömmande svar!
Det var min första spontana tanke på vad som kan bryta ut kompressorn på nån sec...utan omedelbart larm.
Och att denna typ av maskin är tom...är ingen högoddsare  ;)
Min första tanke var att pumpen fick signal att temp var över gränsen för vp-drift och därför går den till el-patrondrift. Förutsätter att börvärdet är ännu högre ställt. Då registreras ju inte några fel, då det är rätt. Men är inte varm/värmevattnet så varmt, kan det ju vara givarfel eller nåt sånt. dontknow
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
1 sec. driften tyder nog på att kompressorn är blockerad och löser på clixon, vid startförsöket brummar det högre än vanligtvis? det med avfrostn.lampan är förklarat och beror då på igensatt expansionsventil/torkfilter.

en sekund är lite väl kort för klixon, det är något annan - likaså att pumpa upp mot högtryck eller lågtryck tar också mer än en sekund...

 när klixon löser sÃ¥ brukar det knäppa till ganska sÃ¥ högt att man inte missar detta om man stÃ¥r i närheten av kompressorn vid startförsöket.

 

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
nja...nog har jag sett många kompressorer som löser på LP på några varv.
Är statiska trycket bara några hg över bryttrycket löser det fort om pressostaten sitter i sugen ;)
precis som konstaterat brukar lindingstemp och HP ta ett tag.

Finns det motorskydd i denna maskin?   aut Ã¥terställning kanske ??
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
har man så lågt tryck att man bara ligger någon hg över LP-tripp och det löser ut på några kompressorvarv så är antingen någon kran/blockering i rören på sugsidan eller så finns det knappt någon köldmedie kvar alls i evaporatorn eller så är väldigt kallt, dock i sistnämda fallet bör kompressorn gå lite längre än en enstaka sekund om evaporatorn har kondensat i sig....


Utloggad Robbob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag fått en felkod. 8.0 "Värmepumpen trasig" Väldigt uttömmande meddelande... på f21 står det 1.0.

Hur varmt vatten har du ?

Menar du tappvarmvatten så är det lika varmt som vanligt. Hur man kontrollerar andra vattentemperaturer i apparaten vet jag inte.


Ett av de kortaste inlägg med text jag sett. :)
saxat från manualen:
"f 11 LÃ¥gtrycksvakt
Om förångningstemperaturen understiger -16°C, stoppas värmepumpen
under 15 min. Om detta händer ytterligare 7 gånger inom
4 timmar, stoppas värmepumpen och tillåts inte starta igen. Samtidigt
börjar larmlampan blinka, och felkod 8.0. visas på f 0. f 11
visar normalt 0.0. När lågtrycksvakten brutit visar f 11 F.F."
Ingen felkod hos Robbob?

som sagt, felkod 8.0 f11 0.0

Angående motorskydd osv så har jag faktiskt ingen aning. Det sitter två överhettningsskydd och en automatsäkring i underskåpet. Ingen av dessa har löst ut.

Kan det ha nÃ¥got att göra med tryckvakterna (dit det gÃ¥r slangar/rör frÃ¥n filterdelen). Jag misstänkera att jag rÃ¥kade lossa nÃ¥gon av dessa slangar när jag demonterade plÃ¥tarna för rengöringen av förÃ¥ngaren. Jag tror att jag fick tillbaka dom pÃ¥ rätt ställe eftersom det verkade logiskt med tanke pÃ¥ slanglängden.  NÃ¥gon som vet säkert vilken slang som ska sitta vart?
En av dessa slangar/rör var dessutom sprucket, det har jag tillfälligt åtgärdat med eltejp. Vart kan jag köpa nya slangar med 6 mm innerdiameter?

/Robert

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
saxat från manualen:
f 11 LÃ¥gtrycksvakt
Om förångningstemperaturen understiger -16°C, stoppas värmepumpen
under 15 min. Om detta händer ytterligare 7 gånger inom
4 timmar, stoppas värmepumpen och tillåts inte starta igen. Samtidigt
börjar larmlampan blinka, och felkod 8.0. visas på f 0. f 11
visar normalt 0.0. När lågtrycksvakten brutit visar f 11 F.F."
Ja då är det kanske det som är felet, det några varit inne på tidigare. Men ska det inte stå " FF " ?
« Senast ändrad: 28 oktober 2012, 09:39:07 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Robbob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad kan det vara för fel och hur felsöks/åtgärdas det om det nu är lågtrycksvakten som gör att den stoppar och larmar. Vad kan det kosta att åtgärda?

/Robert

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
larmkoderna måste resettas, vill minnas det är 2 parametrar. sedan gäller det att vara med när kompressorn försöker starta och observera om kompressorn överhuvudet kör eller bara försöker starta med högt "brum". om kompressorn kör gå in i parametern som läser förångningstemperaturen, om temperaturen drar sig neråt -10 och kallare så är det ev gasbrist eller igensatt expansionsventil/torkfilter. om det bara "brummar" 10 sec och sedan tystnar så har nog clixon löst ut, då clixon kallnat försöker kompressorn starta igen. varje start värmer upp kompressorn och det blir längre och längre mellanrum mellan starterna. kolla då med handpåläggning på kompressorn. detta kan bero på dålig startkondensator eller igensatt exp.ventil. blir det Lp larm så är det nog gasbrist

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!