Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uteluftspjället i en Nibe 640p  (läst 9847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Uteluftspjället i en Nibe 640p
« skrivet: 08 januari 2012, 22:54:29 »
Hej,

Är det någon här som vet hur utespjället i en Nibe 640p verkligen ska fungera?

Utespjället ska ju öppna när kompressorn körs om det är varmare än -5C. Dessutom ökar ju fläkten till maxfart. När detta inträffar sÃ¥ startar kompressorn, fläkten varvar upp och spjället öppnas. Detta lÃ¥ter ju bra pÃ¥ papperet. Problemet med detta, enligt mig, är att det tar ~1-2 min för spjället att öppna. Under denna tiden sÃ¥ blir resultatet forcerad ventilation i huset samt att ventilationsljudet under denna tiden ökar till byggfläktsnivÃ¥. Ljudet sjunker förvisso när spjället är helt öppet men det är fortfarande markant högre än när fläkten gÃ¥r med "normal" fart.

Jag har pratat med Nibe och en servicetekniker som säger att det ska fungera så. Men jag tycker att det är lustigt om den verkligen är designad att fungera så här.

Nu måste jag återigen ta hit en servicekille då den återigen har "fastnat" i ett läge med fläkten på maxfart fast spjället är stängt, dvs. forcerad ventilation. Så jag ska ta en ny diskussion om detta med honom baserat på vad han tänker försöka åtgärda den här gången. Men det hade varit kul att få lite mer kött på benen från någon som vet lite mer om denna värmepump. Man hittar ju ganska lite om den när man söker på nätet.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2012, 23:19:09 »
Om den "fastnar" på högt fläktläge fast spjället är stängt så är det fel på styrkortet.

Anledningen till att jag säger det är att 640 har en EC-fläkt där varvtalet styrs av DC 0-10v och inte ett relä.

Ett tips kan vara att kolla de 3 pottarna som styr fläktlägena.
De kan ha fått fukt i sig och ärgat.
« Senast ändrad: 08 januari 2012, 23:46:00 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2012, 07:59:38 »
Okej, tack för den infon. Servicekillen nämnde styrkortet förra året när han testade att byta ett relä som Nibe hade skickat ut ett servicemeddelande på. Problemet är att felet bara uppstår under vissa omständigheter och sist han vara här var i våras när tempaturen sen stannade över -5C.

Kan styrkortet även vara orsaken till beteendet med spjället när fläkten startar också? Eller är det verkligen så som det ska fungera?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2012, 10:01:21 »
Det tar tyvärr 2min för spjället att gå mellan ändlägena.

Men det är en standard ESBE shuntmotor 120sek så känner man sig manad kan man byta den mot en snabbare variant.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2012, 18:10:36 »
Lite sen uppföljning...

Jo jag är medveten om att spjället behöver den tiden på sig att öppna. Trist att inte Nibe kunnat ta höjd för det...

Nu är iaf styrkortet utbytt...av en inkompetent servicekille som lämnar VP:n med forcerad ventilation på och dessutom avstängd cirkulationspump vilket jag upptäckte 2 dagar senare när golvet var iskallt.

Ytterligare 3 dagar senare beter sig VP:n på samma sätt som innan byte av styrkort. Fläkten rusar med stängt spjäll. Den här gången är det dock värre. Tidigare gick det att nollställa VP:n genom att stänga av den. Men nu händer inte annat än att den löser ut med A-03 efter drygt 20 min. Den drar i gång kompressorn men fläkten vägrar starta. Har testat att gå in i kanal 17 och testa dom 4 olika lägena och jag hör ett relä knäppa till men fläkten rör sig inte. Spjällmotorn funkar dock.

Så nu har man fått en dyr elpanna...i väntan på att jag får respons från servicefirman igen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2012, 18:17:19 »
Det är EC-fläkt i 640 så den kan vara fläkten som är trasig och inte lyssnar på styrsignal.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2012, 19:53:34 »
Låter rimligt då jag hör ett relä som drar. Så nu verkar det som om både styrkort och fläkt är paj då det fortfarande är samma problem som innan bytet. Ska jaga rätt på den rätta servicekillen i morgon så får vi se vad han säger.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2012, 05:58:20 »
Då var fläkten, och reläkortet, utbytta. Nu har dom bytt ut all elektronik som finns enligt servicekillen. Mest troligt var det fläkten som pajat för kontakten såg lite bränd ut. Så efter drygt en halv vecka utan varmvatten så kunde grabben bada igen ikväll. Otroligt hur man kan konstruera en VP så att det inte går att tvinga den att producera VV när kompressorn inte fungerar.

Nåväl, vaknade för ~1 timme sedan av att ventilationen står och tjuter igen. Mycket riktigt så har VP:n hängt sig igen, fläkten rusar med stängt spjäll, efter mindre än 12 timmar efter servicen. Att starta om den hjälpte inte utan den återgick till samma läge. Efter lite knappande på displayen så hör jag ev. ett relä som knäpper till och jag märker att kompressorn börjar jobba tyngre. Mycket riktigt så har den nu börjat öppna spjället.

Så det blir till att återigen ringa och felanmäla på måndag...börjar att tröttna på den här VP:n och Nibe nu :(

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2012, 10:37:55 »
För det första så är det utetemp som bestämmer om spjället skall vara öppet och inte om kompressorn går eller inte.

Pot A är basventilation dvs med stoppad kompressor.
Pot B är normalventilation när kompressor går.
Pot C är Forcerad vent när utespjället är öppet.

Har du byt styrkort så kolla hur pottarna står.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2012, 14:15:35 »
Jodå, jag vet hur den ska fungera med avseende på de pottarna. T.o.m. bättre än vissa som har betalt för att veta hur den ska fungera. Och med tiden har jag dessutom lärt mig att Nibe inte riktigt tänkt till. 640p ser bra ut på papperet men levererar inte riktigt så som den skulle kunna göra med lite mer optimal funktion.

Jag var inte hemma när dom bytte "styrkortet" så jag vet inte exakt vad dom bytte då. Men kortet med pottarna för fläkten är korrekt inställd, eller iaf så som protokollet säger. Så om dom bytte det så har dom ställt in det rätt. Däremot hade den killen inte kollat att kurvorna var samma, eller ens att cirkulationspumpen var igång...

Problemet uppstår när utetemperaturen ligger i gränslandet för när den ska växla mellan att använda uteslut och inte, dvs. ~-5C. Då händer det att den drar igång fläkten för fullt men den "glömmer" att öppna spjället. Händer det nattetid så har den då sänkt inomhustemperaturen med ~2C mer än normalt innan man vaknar och konstaterar att det tjuter i ventilationen.

Normalt sett räcker det att stänga av VP:n och starta den igen så nollställer den sig och fungerar som den ska. I morse återgick den till samma läge 3 gånger innan den tillslut insåg att även spjället skulle öppnas.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2012, 14:45:32 »
Kan vara en bugg också i styrningen.
Jag vet inte eftersom jag har en 600P själv.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2012, 15:00:28 »
Misstänker det också. Tyvärr verkar det vara ganska få som har den här modellen så det är inte lätt att hitta information om hur bra den fungerar.

Vi får se vad servicekillen säger på Måndag och vad Nibe har för idé härnäst.

ullak

  • Gäst
ullak
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2012, 16:03:41 »
Vi har en Nibe panna 640 p fighter. Ny installerad i nytt hus. Har problem med att fläkten går sönder, är nu inne på den Femte fläkten och alla stykort bytt. Bra hjälp från den lokala VVs firman. MEN NIBEs kontakter Mycket dåligt skötta till och med otevliga. Har nu kört på elpatonen sedan nyår med stora elkostnader som följd. Vad kan man göra alla skyller på varandra. Fortum har kollat elen liten svängning men inte den anledningen!
Elektiker ett flertal stycken allt verkar ok. ! NIBE säger att dom sÃ¥lt en felfri produkt !! Hjälp !  Vad skall man göra ??

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #13 skrivet: 14 mars 2012, 22:48:22 »
Hur har fläktarna gått sönder? Vad är "trasigt"? Vilka mätningar har elektrikerna gjort? Varför byttes kretskorten?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad eran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uteluftspjället i en Nibe 640p
« Svar #14 skrivet: 03 april 2012, 10:42:04 »
Hej,

Har också en strulande 640p, den beter sig ungefär som nilrog beskrev.
Forcerad vent med stängt spjäll, dröjde tyvärr ganska många månader innan jag förstod att något var fel.

Första svängen servicekillen var här var det enl. hans beskrivning medbringaren/vredet på spjället som hoppat ut i manuellt läge. Funkade några månader sen slutade spjället att fungera helt.

Nytt besök med ny spjällmotor som var DOA, mao inget byte utan skiftade bara vredet. Nu fungerar det typ, dock öppnar inte spjället varje gång när tempen ligger nånstans mellan 0 och -5. Ett härligt intermittent problem mao.

Fick du ordning på pumpen nilrog? och isf vad gjordes tillslut?

Samtalade idag med nÃ¥gon pÃ¥ NIBEsupport om problemet och som var vänlig att förklara att om inget fel konstateras sÃ¥ kommer de att debitera mig!  tummenupp Jag hade precis förklarat för honom att pumpen inte gör vad som utlovas att den ska göra, men men...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!