Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....  (läst 24405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« skrivet: 11 december 2011, 17:30:13 »
Hej,
Jag är i behov av en snabb byte av vår panna (Autoterm 660) som har börjat och strula igen. Har säkert lagt 10k på pannan senaste 3-4 åren. Service killen pillar på det och någon månad senare börjar det strula i form av utlöst säkring och annat felmeddelande.
Iof många av första felen berodde på kärlen där gasen tagit slut så trycket åkte upp o ner. Service killen verkade leka med mig tills jag blev förbannad och ville ha resultat.
Nu är jag trött på att reparera och med vintern i sikte vill jag kunna slappna av och slippa oroa mig över varmvatten speciellt. Pannan strular som mest på vintern nämligen.

Själv är jag inte så väldigt insatt i vilket märke/modell som är bra/bäst men har läst på nätet att IVT 490 kan passa vårt hus, ser inte annan modell för frånluft egenligen heller på IVT's hemsida. Läser bra saker om Nibe med.

Huset i fråga är 1,5 plan (totalt 150m^2) med golv värme på första våning + 5 vattenburna radiatorer på andra vån (en i hal och en i varje rum).
Har också läst lite om ComfortZone CE50 och motsvarande Nibe F750 som verkar dyrare men mer hållbara (kanske). Kollar man service ställe, garanti och liknande verkar IVT ha många fler service ställer och bättre villkor vilket gör att det lutar mer mot IVT just nu.
Som sagt jag är jätte dålig på denna front och det känns som jag läser grekiska med alla termer och detaljer så jag är i stort behov av ert tips och råd och hoppas på lite vägledning.
Så för att samman fatta dessa är mina val just nu :

- IVT 490
- IVT ComfortZone CE50
- Nibe F470
- Nibe F750

Lite annat info: Då pannan går på både el+gas så ger jag förbrukningen för hela förra året:
Gas: 10099 kWh
El: 9594 kWh

Vill helst inte stiga över 50-60k om det verkligen inte är måste (typ mycket bättre hållbarhet). Vet inte riktigt vad alla dessa alternativ kostar med installation men fick en offert för ett tag sen för IVT 490 på ca 55k från nuvarande service ställe i Malmö. Någon som vet vad CE50 kan kosta?
Känner ni till bra ställe man ska köpa frÃ¥n i Malmö sÃ¥ blir jag  tacksamt. Har hittat dessa 3 frÃ¥n IVT's Ã¥terförsäljare:
http://www.vfb.to/
http://www.ivtcenter-malmo.se/
http://www.usv.se/

ps. Det finns visserligen andra märke som thermia och andra men vill ha välbeprövade/etablerade märke men har ni andra produkter ni tycker jag borde tänka på så är jag tacksam att ni berättar för mig.

Tacksam för alla tips.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #1 skrivet: 11 december 2011, 20:40:12 »
50-60 k blir svårt om du inte vill göra jobbet själv.
Men ta in offerter på flera alternativ och jämför investering och kostnad/år inklusive ränta + avskrivning.
Comfortzone säljs av IVT så du borde kunna få en offert på en sån från samma återförsäljare som säljer IVT 490.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #2 skrivet: 11 december 2011, 20:53:12 »
Lite himmel och pannkaka  ;)
Nibe 470 är knappt en värmepump....och IVT 490 är ännu värre  :'(  (min Ã¥sikt)

Medan CZ och 750:n ger en effekt som kan ge en hyffsad besparing.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #3 skrivet: 11 december 2011, 21:47:26 »
Tack för era tips, jag kan tänka mig o betala lite mer men frågan är hur mycket?

@ace: kan du förklara mer? jag är nybörjare på området så vänligen dela med dig lite info.
Jag är egentligen inte ute efter större energibesparing utan en problemfri maskin, nuvarande autoterm 660 har strulat så mycket :(
Sen när du säger "Nibe 470 är knappt en värmepump" så blir jag orolig. Det är typ en av deras bästa maskiner (näst bästa) så kan du vara snäll och förklara vad är det som är dålig på den? Och vad är alternativet? Har jag kanske missat någon bättre märke/model?

ps. Tycker ändå nuvarande maskin varit helt ok i förbrukning med tanke på att jag har typ 25 grader i huset på vintern och en massa "leksaker" i huset.


« Senast ändrad: 11 december 2011, 23:04:37 av vampyren »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #4 skrivet: 12 december 2011, 06:57:10 »
Näst bästa.... Tycker snarare det är nibes erbjudande med både till och frånluft, för utbyte mot tex ditt system.
märkeffekten pÃ¥ kompressorn är 0,65kW... i verkligheten tar de jag mätt pÃ¥ ca 0,55kW och ger ca 2kW.    inte mycket att värma bÃ¥de hus o tappvatten med.  huvuddunk

Är inte energibesparingen det primära...och du vill ha både från och tilluft, fungerar niben bra.

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #5 skrivet: 12 december 2011, 08:54:39 »
Hej, har läst lite om 660, verkar vara en effektiv vp-pumpdel i den där. Samtidigt har du en gas-panna som även den, som gaspannor för det mesta, är effektiv. Tänker du behÃ¥lla gas abonnemanget ( du har kanske gas-spis), om sÃ¥ är fallet föreslÃ¥r NIBE följande.  http://www.nibe.se/sv/Produkter/Franluftsvarmepumpar/byta/Elektrostandard/ES-660/
Min Ã¥sikt är att dubbla fasta kostnader är en för mycket, men vill man ha samma komfort som du har med 25 ºC och förmodligen obegränsad tillgÃ¥ng till varmvatten är det ounvikligt. Har du möjlighet att stänga för gasen och bara köra vp kan du testa hur det fungerar, min bedömning är som sagt att 660 vp är bättre än ivt490 och kanske motsvarande nibe modell. CZ eller 750 är ju kraftfullare men inte ens de kan mäta sig med en gaspanna. Tveklöst skulle du kunna spara en hel del energi men det är kanske inte det primära mÃ¥let i ditt fall. 

Uppgifterna jag grundar mitt uttalande pÃ¥ är hämtade frÃ¥n:  http://www.sgc.se/dokument/sgc113.pdf
« Senast ändrad: 12 december 2011, 09:03:50 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #6 skrivet: 12 december 2011, 10:54:51 »
Som ni säger min primära mål är en problemfri maskin och det verkar som ni båda pekar på att Nibe är en bättre maskin.
Jag är nog övertygad efter att ha hört från en kollega och en släkt som pratar illa om IVT och speciellt 490 modellen där det finns kända problem.
Så nu återstår frågan vilken modell ska man satsa på
370/470/740? funderade som sagt på 470 , vad tror ni om detta?
@hplp: jag tycker också att dubbla fasta kostnader är en för mycket så därför tänkte jag skippa gasen helt. Det är också en extra risk faktor i huset plus att inte alla service ställe vill ha med gas och göra.
Sedan när jag jämför förbrukningen mellan gas/el (första inlägg) så landar de ganska lika siffror så jag tror inte det ska spela så jätte stor roll och köra endast el (som sagt jag är ny på området så jag kan ha fel).

Läser man sedan på ES 660 (tack för länken) så säger de själva
"Vi rekommenderar Dig till att välja NIBE F370. ".

Så nu står valet som sagt mellan Nibe F370(48.282 kr)/470 (58.125 kr)/740(83.125 kr). Hoppet mellan 370 och 470 känns mer ok men undrar om det verkligen lönar sig och gå till 740?

Tack för era värdefulla tips&råd.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #7 skrivet: 12 december 2011, 11:36:13 »
370 eller 470 blir väl sak samma eftersom det fodras extra grejer till 370 om man har 2 system. Enligt Nibe skulle besparingen mellan 750 och de andra 2 vara ca 5000kWh, då skulle merkostnaden bli insparad på ca 5 år, känns nästan som det bättre alternativet, särskilt med tanke på att huset är på gränsen till för stort för 2kW-pumparna.
Komfortskillnaden mellan el-panna och gas-panna är att gasen värmer upp på kortare tid.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #8 skrivet: 12 december 2011, 13:11:45 »
Nibe 740????

Ny model!?

Varför skippa Comfortzone så lättvindigt?

De flesta inklusive jag själv verkar inte ha några problem alls, tvärtom, den levererar väldigt bra

Dvs om du skall ha en FLVP

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #9 skrivet: 12 december 2011, 14:48:27 »
Nu börjar jag divergera mot Comfortzone CE50 och eventuellt Nibe 750.
Mycket tack vare er input och efter att ha pratat lite med fackman. Killen jag pratade säger han jobbat 25 år med dessa märke och enligt honom är dessa två likvärdiga men Nibe750 hade något brist han inte ville/kunde nämna så han sa helt enkelt att jag skulle välja CE50.
Enligt honom skull en sådan gå på ca 75k + arbete. Det jag inte visste var att man kan ta ROT på hela beloppet (maskin+arbete) vilket gör att jag kan tänka mig gå upp i modell :)
hplp , du sa en del kloka saker ;) så det kanske är lika bra att göra hoppet till större modell.
Så nu gäller det och välja rätt mellan CE50 eller F750. Kanske är CE50 mer välbeprövad?
Inte helt övertygad om jag ska räkna bort F470 bara, står att det ska klara 90-200m2 på sidan ändå men jag kanske ska inte lita blind på det.
Önskar det var lätt detta men jag är lite rädd och köpa fel grej så jätte tacksam för era input.

Update: fick tag på enkille på Nibe och han tyckte jag skulle ha F370, verkar som 470 har tilluft som han inte trodde jag hade. Men iaf enligt han så var 750 för dyrt. Man blir lätt förvirrad hehe.
Men det du sa hplp om besparningen + 2kw gör att jag överväger ändå CE50/750 men 30k mer är lite saftig. Får nog sova på saken hehe.
« Senast ändrad: 12 december 2011, 15:33:12 av vampyren »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #10 skrivet: 12 december 2011, 16:32:36 »
Så här i efterhand, jag ångrar inte mitt val en enda sekund, det har blivit jättebra. Jag räknar med en pay-back på 7 år. Vad tror du det blir på en av dom enklare modellerna?

CE5065 och F750 är inte jämförbara med dom andra på samma dag. Dessutom kan du teckna en extra försäkring som i princip ger dig 10 års garanti om något skulle hända.

Beträffande tillförlitligheten, undra varför det skrivs så lite i Comfortzone trådarna?

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #11 skrivet: 12 december 2011, 17:13:35 »
Så här i efterhand, jag ångrar inte mitt val en enda sekund, det har blivit jättebra. Jag räknar med en pay-back på 7 år. Vad tror du det blir på en av dom enklare modellerna?

CE5065 och F750 är inte jämförbara med dom andra på samma dag. Dessutom kan du teckna en extra försäkring som i princip ger dig 10 års garanti om något skulle hända.

Beträffande tillförlitligheten, undra varför det skrivs så lite i Comfortzone trådarna?
mvh
Ja, det är väl konstigt. Annars brukar ju de flesta människor vilja skryta så fort de har något som är bra. ;)

Jag kan inte svara för vad Nibes 2kW pumpar orkar med, men ivt klarar inte återvinna all energi ur luften om du ventilerar 150 m2 enligt normen, ens om det är +5 ºC ute.
Jag vill inte heller ge mig in i en diskussion om vilken som är bäst av Cz eller Nibes storpumpar då jag vet alldeles för lite. Så en oberoende test efterlyses fortfarande och det är väl märkligt att det ska vara så svårt för lämplig myndighet att göra. Särskilt när de stora FLVP allt oftare rekommenderas.
« Senast ändrad: 12 december 2011, 17:19:08 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #12 skrivet: 12 december 2011, 20:54:15 »
för att stöka till det ordentligt...
Hoppet är inte långt till en liten Bergvärmepump med frånluftsmodul....och då pratar vi besparing ;)

ROT pÃ¥ maskin + arbete  Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #13 skrivet: 12 december 2011, 23:15:45 »
Tack Ace men nej tack :) vill inte spendera ytterligare 50k och meka med maskinen. Har kollegor som säger att man ska inte justera värmen för ofta och att det kostar en del när man går över en gräns. Jag har som sagt det ganska varmt hemma. Kommunalt hade jag nog kunnat och tänka mig men även det kostar en hel del och jag tror inte ens det erbjuds där jag bor.

En av installatörerna jag ringde idag rekommenderade mig och prata med två grannar där jag. Ena hade Nibe 370 och andra 750 och båda var jätte nöjda med både service och maskin. De hade dessutom båda haft samma dåliga upplevelse av IVT personal. Så av den anledningen så är det Nibe jag kommer och satsa på.

@krambriw: Jag antar det beror på att maskinen är problemfri :) men faktum är det går under IVT och nästan alla jag pratade med idag hade dålig koll på CE50 vilket betyder det blir dyr service. Iof man får 10 år service...

@hplp: ju det är jätte märklig att ingen har gjort en riktig oberoende test. Alla jag pratat med idag har mer eller mindre sagt olika saker. Jag tror ni har hjälp mig mest med fakta om jag ska vara ärlig. För det mesta är det sälja som man kopplas till och de säger mest det man vill höra och vänder hatten efter vinden.

Men men för min del står valen mellan 370 och 750 just nu. Jag har kamin vilket jag använder rätt mycket under vintern (ved är billig tack o lov) så av den anledningen undrar jag om jag ändå inte klar mig med 370?! Visserligen tar det mer el men vet inte om det kommer o bli så himla stort skillnad. Å andra sida 750 är nyare teknik och det där med 5000kWh per år låter ändå som en bra besparing. Får sova på saken :)

Sorry jag velar fram o tillbaks men det är ganska stort investering så man vill ha så mycket fakta som möjligt.


Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: ivt 490 eller nibe 470 eller ComfortZone....
« Svar #14 skrivet: 12 december 2011, 23:58:49 »
vela på du bara, här jagar vi ingen. ;) Det är inte lätt att välja och det handlar som du sa, om en hel del pengar. Inget öppet köp eller sånt, måste bli rätt från början.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!