Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SGUs Brunnsregister  (läst 11079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SGUs Brunnsregister
« skrivet: 06 augusti 2011, 15:37:54 »
Hur hittar jag till SGUs Brunnsregister?

MVH Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2011, 15:58:03 »
Hur hittar jag till SGUs Brunnsregister?

MVH Rolle

Du Googlar 'SGU register brunn' och klickar på passande änk i resultatlistan.
Eller så klickar du här.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2011, 16:09:40 »
Lite enklare med en direkt länk (tror det var Rocas som postade den så tacka honom om någon)
http://vvv.sgu.se/sguMapViewer/web/sgu_MV_brunnar.html
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2011, 16:33:09 »
Jag tackar alla  8)
Jag kollade min närmaste omgivning och kan bara konstatera att kvalitén pÃ¥ informationen inte verkar vara den bästa. Jag har tre grannar som borrat före mig och som inte finns med i databasen troligen beroende pÃ¥ att nÃ¥gon slarvat  med inrapporteringen till SGU.

MVH Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2011, 16:40:58 »
Jag har märkt att det kan dröja ett till två år innan brunnen dyker upp i registret ibland. Jag vet inte om det är borrarna som bara skickar in en gång om åter eller om SGU har en så lång backlogg...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2011, 16:48:10 »
Jag har märkt att det kan dröja ett till två år innan brunnen dyker upp i registret ibland. Jag vet inte om det är borrarna som bara skickar in en gång om åter eller om SGU har en så lång backlogg...

Jag pratar om brunnar borrade för ca 10 år sedan.

MVH Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2011, 01:22:57 »
Fulborrat kanske?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2011, 09:01:40 »
Deras register är saknar många hål, bara i min lilla by vet jag om 10 borrhål som är äldre än 2 år, men det finns bara 2 med i registret.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2011, 10:01:13 »
En klar fördel den dag vi blir beskattade för våra hål
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2011, 16:58:17 »
En klar fördel den dag vi blir beskattade för våra hål

Helt rätt.

Jag har ändå svårt att förstå varför det är så otroligt stora avvikelser mellan registret och verkligheten, man tycker ju att det skulle vara även i borrarnas eget intresse att kunna hitta info om andra hål geologiska förhållanden o.s.v.
Ett uppenbart skäl till att de kanske inte alltid hamnar där kan väl vara "svarthål", men hur vanligt kan det vara?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2011, 17:39:48 »
Om jag minns rätt kom anmälningsplikten till SGU som brunnsborraren är skyldig att göra 1985, dvs energibrunnar innan detta datum var inte anmälningspliktigt till SGU.

Anmälningsplikten som brunnsborraren har till SGU ska inte blandas ihop med borrtilståndet man måste ha av kommunen.

Men jag kan konstatera efter att ha surfat runt på "kända" brunnar är att många brunnar saknas, även de som är gjorda de senaste 5 åren. Även relativt stora projekt för kommuner med >10 borrhål per anläggning finns inte med i SGU:s register. Detta beror på mer eller mindre oseriösa borrare som hellre borrar än sköter pappersarbetet.

PerJ
« Senast ändrad: 08 augusti 2011, 19:28:25 av PerJ »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #11 skrivet: 08 augusti 2011, 17:55:11 »
Jag tror också att det beror lite på borrarna, av dom sju hål som finns inom en radie av ca 350 meter är ett med på listan, det är borrat av en annan firma än dom övriga sex hålen. Och det som finns med är borrat 1980, dom övriga både tidigare och senare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #12 skrivet: 08 augusti 2011, 21:08:58 »
Mitt borrhål var inte anmält 6 år efter borrningen. Jag har kontaktat den ansvarige på SGU om detta som blev lite upprörd, "det är ju lag på det". Han rekommenderade att jag skulle kontakta installatören men där blev det inget svar, var i och för sig inte så ihärdig. Man kan anmäla borrhålet själv om borraren/installatören inte gör det men det var enligt handläggaren en nödfallsåtgärd. För min del har det inte blivit av så borrhålet finns officiellt ännu inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

fjp

  • Gäst
fjp
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2011, 16:43:23 »
Är på gång att köpa ett hus där både energihålet och den djupborrade brunnen inte finns med i registret, vad kan hända, är det jag som kan åka på något?
 

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: SGUs Brunnsregister
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2011, 17:49:23 »
Du kan vara helt lugn, inget kan hända.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 408
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!