Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Härdsmälta i Japan  (läst 467621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #15 skrivet: 12 mars 2011, 15:17:50 »

  Det är nog katastrof , nÃ¥t annat kan man inte pÃ¥stÃ¥ !     :'(
Ja det är inget trevligt läge men reaktorinneslutningen klarade explosionen.
De jobbar med att få igång dieselgeneratorerna som sattes ur spel av tsunamin.
Hoppas hjältarna som gör jobbet blir rikligt belönade efteråt.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #16 skrivet: 12 mars 2011, 15:48:39 »
Jag tar inte ställning till om vi skall ha kärnkraft eller ej, jag påstår bara att det är det enskilt största hotet mot mänskligheten, och att vi allihop måste göra allt som står i vår makt att utveckla alternativa energislag.
Man kan inte blunda för den ofantligt stora risken som finns med kärnkraft, speciellt i samband med naturkatastrofer och terrorverksamhet.
DET FINNS INGA SÄKERHETSSYSTEM SOM ÄR SÄKRA

Jag tycker det är lite brist på proportioner. Det har inträffat en jordbävning med hundratals döda bekräftade hittills och tusentals personer som saknas. Två tåg och en färja saknas. Tusentals byggnader förstörda. Och då skulle största hotet mot mänskligheten var utsläpp av radioaktiv ånga som vad jag vet hittills inte har skadat någon.

Talar man om hot mot mänskligheten tycker jag meteorintedslag i bamseklassen, nya växtsjukdomar som skulle angripa ris, vete, några andra av de grödor som står för en stor del av mänsklighetens försörjning eller en ny variant av digerdöden är betydligt större hot. Kärnkraftverk som går i luften kan aldrig bli mer än lokala olyckor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #17 skrivet: 12 mars 2011, 16:15:55 »
Hittills är det ingen härdsmälta och dessutom kommer det inte bli en katastrof även om det blir en härdsmälta i dessa reaktorer, det är inte samma typ som i Tjernobyl.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #18 skrivet: 12 mars 2011, 17:15:30 »
Det är förenligt med ett ganska stort risktagande och att utmana ödet, när man bygger kärnkraftverk på områden som är i riskzonen vid jordskalv.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #19 skrivet: 12 mars 2011, 17:18:51 »
Jag tar inte ställning till om vi skall ha kärnkraft eller ej, jag påstår bara att det är det enskilt största hotet mot mänskligheten, och att vi allihop måste göra allt som står i vår makt att utveckla alternativa energislag.
Man kan inte blunda för den ofantligt stora risken som finns med kärnkraft, speciellt i samband med naturkatastrofer och terrorverksamhet.
DET FINNS INGA SÄKERHETSSYSTEM SOM ÄR SÄKRA

Jag tycker det är lite brist på proportioner. Det har inträffat en jordbävning med hundratals döda bekräftade hittills och tusentals personer som saknas. Två tåg och en färja saknas. Tusentals byggnader förstörda. Och då skulle största hotet mot mänskligheten var utsläpp av radioaktiv ånga som vad jag vet hittills inte har skadat någon.

Talar man om hot mot mänskligheten tycker jag meteorintedslag i bamseklassen, nya växtsjukdomar som skulle angripa ris, vete, några andra av de grödor som står för en stor del av mänsklighetens försörjning eller en ny variant av digerdöden är betydligt större hot. Kärnkraftverk som går i luften kan aldrig bli mer än lokala olyckor.

Jo proportioner är bra, och innan man ens börjar angripa det som klassas som potentiella hot mot västvärlden, tycker jag vi borde göra allt som står i vår makt för att åtgärda det som inte är ett hot, utan en realitet som fortgår dag efter dag just nu: Att miljontals människor, varav många barn, dör i utvecklingsländer varje år av AIDS, malaria, brist på rent vatten. Problem som vi faktiskt har bra lösningar på, det enda som krävs är ett omriktande av fokus och resurser.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #21 skrivet: 12 mars 2011, 18:22:36 »
Jag tar inte ställning till om vi skall ha kärnkraft eller ej, jag påstår bara att det är det enskilt största hotet mot mänskligheten, och att vi allihop måste göra allt som står i vår makt att utveckla alternativa energislag.
Man kan inte blunda för den ofantligt stora risken som finns med kärnkraft, speciellt i samband med naturkatastrofer och terrorverksamhet.
DET FINNS INGA SÄKERHETSSYSTEM SOM ÄR SÄKRA

Jag tycker det är lite brist på proportioner. Det har inträffat en jordbävning med hundratals döda bekräftade hittills och tusentals personer som saknas. Två tåg och en färja saknas. Tusentals byggnader förstörda. Och då skulle största hotet mot mänskligheten var utsläpp av radioaktiv ånga som vad jag vet hittills inte har skadat någon.

Talar man om hot mot mänskligheten tycker jag meteorintedslag i bamseklassen, nya växtsjukdomar som skulle angripa ris, vete, några andra av de grödor som står för en stor del av mänsklighetens försörjning eller en ny variant av digerdöden är betydligt större hot. Kärnkraftverk som går i luften kan aldrig bli mer än lokala olyckor.

Jo proportioner är bra, och innan man ens börjar angripa det som klassas som potentiella hot mot västvärlden, tycker jag vi borde göra allt som står i vår makt för att åtgärda det som inte är ett hot, utan en realitet som fortgår dag efter dag just nu: Att miljontals människor, varav många barn, dör i utvecklingsländer varje år av AIDS, malaria, brist på rent vatten. Problem som vi faktiskt har bra lösningar på, det enda som krävs är ett omriktande av fokus och resurser.

Största hotet är att vi är för många människor på klotet, att då rädda alla människor där man har 18 barn är ologiskt.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #22 skrivet: 12 mars 2011, 18:58:30 »
Jag tar inte ställning till om vi skall ha kärnkraft eller ej, jag påstår bara att det är det enskilt största hotet mot mänskligheten, och att vi allihop måste göra allt som står i vår makt att utveckla alternativa energislag.
Man kan inte blunda för den ofantligt stora risken som finns med kärnkraft, speciellt i samband med naturkatastrofer och terrorverksamhet.
DET FINNS INGA SÄKERHETSSYSTEM SOM ÄR SÄKRA

Jag tycker det är lite brist på proportioner. Det har inträffat en jordbävning med hundratals döda bekräftade hittills och tusentals personer som saknas. Två tåg och en färja saknas. Tusentals byggnader förstörda. Och då skulle största hotet mot mänskligheten var utsläpp av radioaktiv ånga som vad jag vet hittills inte har skadat någon.

Talar man om hot mot mänskligheten tycker jag meteorintedslag i bamseklassen, nya växtsjukdomar som skulle angripa ris, vete, några andra av de grödor som står för en stor del av mänsklighetens försörjning eller en ny variant av digerdöden är betydligt större hot. Kärnkraftverk som går i luften kan aldrig bli mer än lokala olyckor.

Jo proportioner är bra, och innan man ens börjar angripa det som klassas som potentiella hot mot västvärlden, tycker jag vi borde göra allt som står i vår makt för att åtgärda det som inte är ett hot, utan en realitet som fortgår dag efter dag just nu: Att miljontals människor, varav många barn, dör i utvecklingsländer varje år av AIDS, malaria, brist på rent vatten. Problem som vi faktiskt har bra lösningar på, det enda som krävs är ett omriktande av fokus och resurser.

Största hotet är att vi är för många människor på klotet, att då rädda alla människor där man har 18 barn är ologiskt.

Det finns en anledning till att man i vissa länder skaffar många barn. I länder där levnadsstandarden höjs och barnadödligheten går ner så sjunker också födelsetalen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #23 skrivet: 12 mars 2011, 19:16:34 »
Mike. Största hotet är kanske befolkningstillväxten i kombination med masskonsumtionen. Hittills är det inte länderna med 4 barn (inte 18) som konsumerar världens resurser och släpper ut alla förödande ämnen. Kina närmar sig visserligen Sveriges nivå men då måste man tänka att det nu är Kina som sköter all vår grovproduktion.

Återstår att se konsekvenserna av kärnkraftsolyckan. I värsta fall kan det drabba stora delar av världen och hundratals miljoner skadade.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2011, 19:22:37 »
Återstår att se konsekvenserna av kärnkraftsolyckan. I värsta fall kan det drabba stora delar av världen och hundratals miljoner skadade.

Visst kan en kärnkraftsolycka vara allvarlig, men jag tror du överdriver skadeeffekterna lite. Tjernobylolyckan räknar man med kommer ha dödat 4000 personer när alla som dör av långtidseffekterna, exvis cancer, är inräknade. Det var cirka 100 som dog direkt av skadorna.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2011, 19:42:07 »
visst är det som rickard säger att inga säkerhetssystem är 100% säkra. det går inte bygga så bastanta grejer sålänge marknadsekonomin styr, säkerhet kostar och inte allla vill betala..

för dom som är intresserade av chernobyl så finns det mycket spännande läsning: http://kiddofspeed.com/

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #26 skrivet: 12 mars 2011, 20:14:01 »
Om en månad är allt lugnt och reparationsarbetena organiserade.

Se på New Orleans, Twin Towers 11/9, tsunamin och Thailand, etc

Sk katastrofer är inget konstigt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #27 skrivet: 12 mars 2011, 20:31:41 »
För att få lite perspektiv kan jag nämna att stora katastrofer vid flertal tillfällen inträffat tidigare i jordens historia. Och dom får katastrofen i Japan att likna en krusning på havet. För 250 miljoner år sedan utplånades 90 % av allt liv på jorden, för 65 miljoner år sedan utplånades 75 % av jordens liv. Det finns flera "katastrofer" men det som var en katastrof för det som levde på jorden var ett lyckokast för det som skulle komma efter. För efter katastroferna tog utvecklingen av arter ordentlig fart och utan katastroferna skulle med största sannorlikhet inte människan och den värld vi känner existera.
Så kanske det behövs lite stora katastrofer för att driva utvecklingen framåt, för det kan väl inte vara så att vi i dag nått till toppen av vad naturen kan åstadkomma Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #28 skrivet: 12 mars 2011, 20:41:27 »
Mike. Största hotet är kanske befolkningstillväxten i kombination med masskonsumtionen. Hittills är det inte länderna med 4 barn (inte 18) som konsumerar världens resurser och släpper ut alla förödande ämnen. Kina närmar sig visserligen Sveriges nivå men då måste man tänka att det nu är Kina som sköter all vår grovproduktion.

Återstår att se konsekvenserna av kärnkraftsolyckan. I värsta fall kan det drabba stora delar av världen och hundratals miljoner skadade.

Den värsta kärnkraftolyckan med värsta sceniariot har vi redan haft pÃ¥ en sträcka kortare än mellan Kalmar och Stockholm ungefär  - Tjenobyl komplett med kapsylen av pÃ¥ reaktorn och fritt brinnande i luften och med tanke pÃ¥ detta sÃ¥ har konsekvenserna varit löjligt liten i jämförelse med andra industriolyckor där tex PCB-förgiftning i fallet med Union Carbide  i Indien förgiftade ned en hel stad med mark omkring med gifter med genskador etc. för mÃ¥nga generationer framöver,  och sÃ¥ skall vi inte prata om hela industrin med fluorerade och klorerade kolväten varav en del produkter snurrar i värmepumparna och dess släktämnen som DDT, teflon och mÃ¥nga bekämpningsmedlen som används än idag (nödvändigtvis inte här i EU men fritt i tredje världen av ren profithunger frÃ¥n de amerikanska företagen som tillverkar dessa soppor), dom kanske inte ger sÃ¥ akuta skador att folk dör som flugor, men över längre sikt förmodligen ställer till värre med skada än vilken kärnkraftsolycka som helst.

Om man anser att kärnkraft skall förbjudas så borde valet vara lätt i köpläget mellan en brandfarlig men kontrollerbar HC-köldmedel anläggning gentemot en 'ofarlig' akut sett med mycket skadlig i större perspektiv fylld med HCF-kölmedie. Dvs. förbjud alla HCF-kölmedel nu idag över hela världen med en gång - då detta är ett större problem för hela världen med sina höga GWP än någon enskild kärnkraftsolycka i Tjenobylklass ens om det händer en sådan per år!!!...

---

Hur man än ser pÃ¥ saken sÃ¥ är naturen van vid radioaktiva ämnen - bara det inte är akut mycket strÃ¥lning pÃ¥ kort tid - radioaktiviteten är tom. en förutsättning för evolutionen dÃ¥ dessa skakar om DNA-uppsättningarna sÃ¥ att nya kanske framgÃ¥ngsrika arter skapas - förstÃ¥s med mÃ¥nga misslyckade ocksÃ¥ (varav 99.9% aldrig gÃ¥r sÃ¥ lÃ¥ngt fram som till en levnadsduglig foster)  

nu säger jag inte att kärnkraft är ofarligt - men konsekvensmässigt så är nog östrogenliknande ftalaterna i mjukmedlet i nästan alla plaster och bromiderna i självslocknande plasterna förmodligen större problem (tex dålig spermakvalitet och allt närmare infertilitet för den moderna mannen) och DNA-skadorna av dessa (inklusive njutningsmedel som rökning) om man räknar på hur det slår i dom breda befolkningslagren.

 
« Senast ändrad: 12 mars 2011, 20:43:07 av xxargs »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Härdsmälta i Japan
« Svar #29 skrivet: 12 mars 2011, 21:36:16 »
Om en månad är allt lugnt och reparationsarbetena organiserade.

Se på New Orleans, Twin Towers 11/9, tsunamin och Thailand, etc

Sk katastrofer är inget konstigt.

Men radioaktiviteten kvarstår...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!