Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med murningsproblem.  (läst 11275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
Hjälp med murningsproblem.
« skrivet: 16 januari 2011, 19:30:15 »
Gör ett försök med en byggfråga, finns säkert någon murare som har koll på mitt problem.
Nu är det snö och islossning här och det läcker in smältvatten i källaren via källartrappen dÃ¥ den ligger lägre än omgivningen. Jag behöver höja ramen runt källartrappen med ca 15 cm och tänkte mura pÃ¥ ett lager cementsten. Trappen och ramen runt är gjuten pÃ¥ plats i betong och jag tänker mig att jag kan mura pÃ¥ ytterligare ett trappsteg. Jag tänker att murar jag med vanlig cement sÃ¥ läcker det eller fryser sönder. FrÃ¥gan blir dÃ¥ kan jag limma pÃ¥ nÃ¥gra cementblock, i varje fall att fÃ¥ en fog som är vattentät och hÃ¥llbar. Skall naturligtvis ordna sÃ¥ att jag fÃ¥r en ok, avrinning med att lägga om plattor och fixa gräsmatta etc, och fÃ¥ bort vattnet men det hade vart dubbelt sÃ¥ bra att ocksÃ¥ fÃ¥ en vattentät fog. Vad kan jag använda mig av för material/lim eller nÃ¥t för att uppnÃ¥ detta?  Sc:,h
Josefin

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2011, 20:17:46 »
Skulle någon vilja göra det här på riktigt så skulle denne antagligen gjuta på ytterligare 15cm, men visst, prova att limma på några block, men det blir nog inte bättre. :)

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2011, 20:26:31 »
Tror det kanske föreligger lite begreppsförvirring.
Cement och betong är inte olika produkter. Cement blandas med sand/grus och vatten och blir betong. Puts- och murbruk är varianter som anpassats till olika användningsområden.
Och naturligtvis ska du gjuta upp en förhöjning. Att limma block på betong kan omöjligt bli en lösning som håller i längden.
Men det är kanske bäst att vänta till vårkanten.

//2000
« Senast ändrad: 16 januari 2011, 22:49:41 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2011, 20:47:20 »
Går inte att mura med cement. Men ska du mura gråsuggor ska det vara ett cement bruk tror det heter klass A men är osäker. Tror nog det blir tätt så det räcker. De flesta källare är ju murade med gråsuggor och det rinner ju inte in vatten i dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2011, 21:46:34 »
GÃ¥r inte att mura med cement.

Det är cement i murbruk... Murcement A är bara bindemedel och ska alltså blandas med sand till klasserna A till C.
A används till armerade konstruktioner. B till murning.

Men för husbehov använder man färdigblandat murbruk B från närmaste bygghandel. Tillsätt bara vatten.

Murbruk C (mur-och putsbruk C) innehåller mer kalk och är lite flexibelt.

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2011, 22:18:16 »
GÃ¥r inte att mura med cement.

Det är cement i murbruk... Murcement A är bara bindemedel och ska alltså blandas med sand till klasserna A till C.
A används till armerade konstruktioner. B till murning.

Men för husbehov använder man färdigblandat murbruk B från närmaste bygghandel. Tillsätt bara vatten.

Murbruk C (mur-och putsbruk C) innehåller mer kalk och är lite flexibelt.

//2000

Vet inte vilken typ av cement det är i murbruk men vanlig cement kan man inte mura med. Ska du köpa färdigblandat med sand i ska det inte vara klass C Köp klass B eller klass A om dom har det men är nog ovanligt som färdigblandad används till murning där det blir stora laster.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2011, 22:46:27 »
Visst finns det färdigt bruk i alla klasser.

Jag skulle mura ett lager Lecablock i lämplig höj, putsa dem, samt smeta kallasfalt på utsidan mot gräsmattan.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2011, 22:48:59 »
GÃ¥r inte att mura med cement.

Det är cement i murbruk... Murcement A är bara bindemedel och ska alltså blandas med sand till klasserna A till C.
A används till armerade konstruktioner. B till murning.

Men för husbehov använder man färdigblandat murbruk B från närmaste bygghandel. Tillsätt bara vatten.

Murbruk C (mur-och putsbruk C) innehåller mer kalk och är lite flexibelt.

//2000

Vet inte vilken typ av cement det är i murbruk men vanlig cement kan man inte mura med. Ska du köpa färdigblandat med sand i ska det inte vara klass C Köp klass B eller klass A om dom har det men är nog ovanligt som färdigblandad används till murning där det blir stora laster.

Nej man kan inte mura med bara cement. Men man kan blanda sitt eget murbruk med släckt kalk, cement(alldeles vanlig) och sand. Men nu frÃ¥gade ju Josefin vilket lim hon skulle använda, inte vilket bruk hon skulle blanda...Men om hon ska mura ska hon använda färdigblandad "Murbruk B"  Det är vi väl överrens om? *vinkar*

//2000
« Senast ändrad: 16 januari 2011, 22:52:18 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2011, 23:19:08 »
Vi är helt överens: Murbruk B
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2011, 23:28:35 »
Man bygger väl inte trappsteg med putsade Lecablock :o

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2011, 23:34:04 »
Man bygger väl inte trappsteg med putsade Lecablock :o

Nää. Det skulle inte hålla länge om man ska gå på det.
Bygga form, borra ned några stående armeringsjärn i sockeln, Placera armeringsjärn runt i hela formen och sedan gjuta (med rätt blandning) är vad som gäller.


...lite avskräckande jobbigt låter det...
« Senast ändrad: 16 januari 2011, 23:36:53 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2011, 00:36:58 »
Man bygger väl inte trappsteg med putsade Lecablock :o

Nää. Det skulle inte hålla länge om man ska gå på det.
Bygga form, borra ned några stående armeringsjärn i sockeln, Placera armeringsjärn runt i hela formen och sedan gjuta (med rätt blandning) är vad som gäller.
...lite avskräckande jobbigt låter det...

Förvisso gjuter jag inte så ofta men jag brukar ha armeringen innanför o inte runt formen ^-^

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2011, 06:53:17 »
Hon skriver cementblock och med det hoppas jag hon menar gjutna betongblock t ex för murar, trappsteg och kantsten och inte Lecablock.
Är det betongblock kan man mycket väl mura med Murbruk A eller B, och vill man fÃ¥ det helt  vattentätt finns det tillsats att hälla i blandningen.
De flesta skulle nog ändå göra en pågjutning av den gamla konstruktionen.

Men hon frÃ¥gar efter ett lim som bÃ¥de binder pÃ¥ fuktiga ytor och härdar i minusgrader...?  Sc:,h
Har diskuterats i en tråd här på forumet för längesen, men kan inte hitta eller minnas vart...
Var det inte något om att täta källarväggar efter att man tagit hål för brinerören till sitt borrhål?

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2011, 07:38:13 »
Jag tänkte inte på själva steget, utan mest på resten av den övre nivån.......runt om trappen. Fel av mig.

Dock gjorde jag en källartrapp av leca för sex år sedan. Den är fortfarande intakt.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med murningsproblem.
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2011, 11:03:41 »
Man bygger väl inte trappsteg med putsade Lecablock :o

Nää. Det skulle inte hålla länge om man ska gå på det.
Bygga form, borra ned några stående armeringsjärn i sockeln, Placera armeringsjärn runt i hela formen och sedan gjuta (med rätt blandning) är vad som gäller.
...lite avskräckande jobbigt låter det...

Förvisso gjuter jag inte så ofta men jag brukar ha armeringen innanför o inte runt formen ^-^

Hörredu, din närsynta felfinnar kyckling. Ser du inte bokstaven "i" mellan orden "runt" och "hela". knUp
Skulle kanske skippat ordet "runt"... *vinkar*
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 720
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!