Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kökspanna mot värmepump...?  (läst 10813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kallsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Kökspanna mot värmepump...?
« skrivet: 01 augusti 2010, 21:03:06 »
Jag funderar på att montera in en kökspanna, å slänga ut den vedspis vi har i köket idag.. knUp
För att "hjälpa" pumpen under vintern när man ändå eldar för å torka kläder å få lite mysvärme, men det fattar ju inte värmepumpen.. Å vill inte ha en innegivare så att golven blir kalla...
Så jag har fått för mig att en kökspanna skulle vara bra, och till den en 500liters acc tank..
Är det någon som har nått liknande system eller erfarenhet av liknande byggnationer??
Tacksam för tips.. Finns en hel del pannor i olika prisklasser... Sc:,h
Ha de!!

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2010, 21:07:05 »
Hej,

jag har kökspanna, men ingen vp (ännu).
Jag byggde mitt hus för 5 år sedan, ett VillaVarm-hus med väldigt bra isolering. Jag installerade en Wamsler K156 kökspanna mot en 750l acc-tank (fick inte plats med större i groventren, men det var ursprungligen planerat för 2 st 750l).
I det stora hela funkar allt bra, MEN kolla noga på avgiven effekt till vattnet och vid vilken rökgastemp (verkningsgrad). Jag har installerat en värmemängdsmätare på min kökspanna och kan konstatera att jag får ut c.a 15kW vid 350C med blandved. Skulle jag göra om min anläggning idag så hade jag inte valt en Wamsler.
Saker att tänka på:
-Hur länge ska accen räcka
-Hur länge vill du elda för att ladda accen
-Hur mycket/lite värme ska pannan tillföra luften

m.v.h
LasseT
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2010, 21:57:59 »
Har  15 kvm solvärme, thermia värmepump, vattenmantlad pelletskamin och Eurofire LO7 kökspanna som jobbar mot 1500 liter ackumulatorvolym och utan avancerad styrutrustning; när tex kökspannan används stiger tanktempen och v-pump och/eller pellets stoppar osv. Om enbart sunda förnuftet fÃ¥tt bestämma hade det blivit en Lohberger ZEH 90 men nu fick utseendet rÃ¥da och priset gjorde att det inte blev en LO8.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2010, 15:02:12 »
När du får en ack.tank så är det ju den som blir "hjärtat" i värmesystemet.
Om det skall gå ut värme på golven skall du ju bestämma själv och inte
åverlåta åt värmepumpen. Den skall i fortsättningen arbeta mot ack.tanken
och via den, indirekt mot värmesystemet. Då kan den ju försöka fortsätta
jobba bäst den vill om tanken redan är 60-90 grader. Precis som claese
säger sÃ¥ stänger VP av sig när den märker att jobbet redan är gjort...  Thumbsup

I fortsättningen får du shunta ut värme från tanken styrt av inomhusgivare.

Passa på att förbereda med solslinga i botten av tanken när du ändå är på gång.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Kallsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2010, 20:30:52 »
Hej på er!!

Tack för tipsen.. Jag jagar fortfarande kökspanna.. Tycker dom är dyra ny, men jag har ingen panik direkt så jag letar väl vidare. Har köpt en acctank på 500liter..
Pratade med Hans Forsmans dom som säljer Wamsler, han säger att man ska ha en K158 på 22kw för å få nå flyt på de hela..
Men som sagt så skulle en Lottovinst nu inte varit helt fel.. ::)
Är det någon som har en fräsch panna så hör av er!!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2010, 21:15:54 »
Jag har både kökspanna och lvp.....utan tank.

Osofistikerat, men funkar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2010, 12:55:16 »
När Forsmann säger att en K158 ger 22kW så är det totalt mot luft & vatten.
Mot vattendelen kan du räkna med max 15kW, resten går ut som strålningsvärme mot rummet.

Har själv en K156 som nästan är samma sak, med installerad energimätare, så jag ser vad som går till vattnet.

Läs på sidan 10 i provningsprotokollet "http://www.hansforsman.se/produkter/kokspanna/kokspanna_pdf/Testrapport_K158.pdf"
Det intressanta börjar med "Wirkungsgrad"

Hade jag köpt en kökspanna idag hade jag tittat mer på funktion än utseende......., tex en Parca 318
"http://www.ctcvarme.se/web/En_ny_grupp/Helprodukter/CTC_-_varme/Varmepannor/Vedpannor/CTC_Parca_300-147.aspx"
som är en gjuten panna på 25kW (i.o.f.s. dyrare ändå, men jag tror den håller MYCKET längre)
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Kallsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2010, 12:17:01 »
Hej!!
Ja rocas de funkar förståss, men om man vill ha lite "längre" verkan måste de vara bra med en tank..?? Vad har för panna??

Jo jag har tittat pÃ¥ Parca... MEN den e dyr... Men säkert riktigt bar ocksÃ¥..  :-\

Ja vi jagar vidare..

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2010, 15:26:12 »
Vedeldning utan ack.tank är ju i princip en självmotsägelse. Det kan ju bara vara
i yttersta nödfall som man tvingas köra så. Listan på plusvärden med en tank kan
förstås göras lång.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2010, 17:23:54 »
Jag har under många år( ca 15) värmt huset med kökspannan.

Man tröttnar med tiden på vedarbetet.......

Jag skaffade sedan några luftluftpumpar som värmde huset........men längtade (efter ca fem år) efter den sköna centralvärmen och tystnaden.

1998 monterade jag in den minsta Nibe 2025......direktdockad mot radiatorsystemet.

Epalösningarna har brister, men det funkar och är tyst.

Kökspannan eldar jag sopor i....vintertid.

Luftluftpumparna kan användas som ac eller extravärme när den lilla Niben inte rår med när det blir svinkallt..
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #10 skrivet: 06 september 2010, 15:43:48 »
Jag har en vattenmantlad kamin mot en liten 220L tank. Min VP är inkopplad på sekundärsidan om shunten på VB-returen och jobbar med acktanken som volymförstorare via fullt öppen shunt den tid kaminen inte ger någon värme. När jag eldar i kaminen och laddpumpen startar så stänger värmeshunten bort acktanken och värmepumpen jobbar nu enbart mot radiatorsystemet. Det gör den i 15 minuter. Efter det tillåts värmeshunten att öppna om behovet av högre temp an vp producerar finns. Detta för att inte 90 grader varmt vatten ska rusa ut i systemet via en fullt öppen shunt.
Jag har via brytare valmöjligheterna att bara köra kamin via paralellförskjutning av kurvan 2 grader, eller kamin som stöd för VP istället för elpatron.

Detta går säkert att optimera men grunderna funkar bra. Jag väntar på värmepumpen som ska komma i slutet av september.
Alla rör är dragna. Bara lite styrprogrammering kvar.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #11 skrivet: 06 september 2010, 17:41:47 »
jag kör flytande kondensering mot 500l acktank och kökspanna (Norrahammar 312) 
fungerar kanon, och kökspannan fungerar som enda radiatorn i köket vid VP-drift  Thumbsup
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Kallsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Kökspanna mot värmepump...?
« Svar #12 skrivet: 24 september 2010, 09:45:23 »
Nu har jag fått tag på en Norah 312 panna, som jag kommer att köra med.. I minsta laget men nu får de bli den till å börja med.. huvuddunk
Sen ser jag att det finns en mängd lösningar på hur man skall låta VP eller annat sköta utpyttsningen på systemet..
Jag har golvvärme så jag tror det blir så att värmepumpen får styra, och att när det behöver göra värme så startar cirkpumpen från tank och matar VP med värme..

Men som sagt här har jag sett många varianter, vad kan vara det optimala?? Jag kommer att ha pannan bara för att "stödja" pumpen så det är inte den primära värmekällan.. Men så klart så kommer man väl att elda så mycket det går när man är hemma..

Tacksam för tips.. Gärna nån som kör liknande system.. Som tex ACE mfl.. Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!