Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SVD skriver om luftvärmepumpar  (läst 51838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #120 skrivet: 19 februari 2010, 11:44:13 »
Läser ni...

Coolixtråden.? Dom flesta verkar nöjda med sin investering och hjälper varandra på ett positivt sätt. Det verkar vara allt annat än "skräp".

Läs gärna tråden om Chunlan, såg positivt ut där också första året, och kanske en bit in på andra....
Jag känner en med Chunlan, den gick i typ 2.3 säsonger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #121 skrivet: 19 februari 2010, 11:47:15 »
Jo, men vilka pengar handlar det om? Säkert betald många ggr!

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #122 skrivet: 19 februari 2010, 11:56:02 »
Det här med "fulpumpar" och "finpumpar" får väl vägas mot dess användningsområden också?
Zibro-pumpen i mitt garage värmer upp det betydligt billigare än kupévärmaren jag hade där förut. Och den bullrar t.o.m. mindre.
Jag räknar med att ha "tjänat in" pumpen innan garantin har gått ut, så vad kan bli fel i den investeringen? :)

Sen är ju frågan om jag skulle ha valt en sådan om det var aktuellt med lvp även i bostaden.. Antagligen inte, men jag är kluven där.
I en bostad så spelar ju faktorer som design, ljudnivå, luftrening etc. in betydligt mer och då får man som regel börja kolla åt finpumparna.
Med högre COP och förhoppningsvis längre hållbarhet så går det ju att räkna hem en sådan också.

Annars så tänker jag mycket på faktorer som miljö. Det borde rimligtvis behövas ungefär lika mycket råvaror och transporter oavsett ful- eller finpump, och vad är då bäst?
En bra pump håller länge och behöver inte ersättas lika ofta som en dålig. Men samtidigt så går utvecklingen på det området framåt, så frågan är ju..

Det kommer alltid vara så att det finns både billiga och dyra grejer, och tur är väl det. Allt beror på vad man prioriterar och är villig att betala extra för.
Vi har lagt ca 75.000 kr bara på stereoanläggningar här hemma, trots att vi kunde ha köpt något billigt på ElGiganten eller OnOff som också hade spelat musik.
VÃ¥ra bekanta skakar sÃ¥klart bara pÃ¥ huvudet, tills de kommer hit och sätter sig ner och finlyssnar...  ^-^
Men så är det ju; bra grejer kostar och ger oftast ett mervärde. Billiga grejer får förhoppningsvis jobbet gjort, men utan något extra så att säga.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #123 skrivet: 19 februari 2010, 11:59:37 »
Luftreningen kan man nog stryka från listan, är nog mest psykiskt.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #124 skrivet: 19 februari 2010, 12:30:08 »
Luftreningen kan man nog stryka från listan, är nog mest psykiskt.

/A.

Själva lufteningen kanske är mer psykisk, men att en luftvärmepump förändrar inneklimatet är tveklöst sant, så fort man värmer med två olika värmekällor får man en annorlunda upplevelse av värmen och innemiljön.
På samma sätt som elradiatorer anses orsaka torr luft (vilket naturligvis är nonsens) så kan man säkert också uppleva att luftvärmepumpen ger en "friskare" luft.
Den statiska eleltricitet som bildas när luften passerar kondensorn kan säkert orsaka att små partiklar i luften lättare klumpar ihop sig och faller till golvet, så alldeles oavsett filter och liknande misstänker jag att luftvärmepumpen som sådan kan ge en mer dammfri miljö inomhus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #125 skrivet: 19 februari 2010, 12:40:59 »
Själva lufteningen kanske är mer psykisk, men att en luftvärmepump förändrar inneklimatet är tveklöst sant, så fort man värmer med två olika värmekällor får man en annorlunda upplevelse av värmen och innemiljön.
På samma sätt som elradiatorer anses orsaka torr luft (vilket naturligvis är nonsens) så kan man säkert också uppleva att luftvärmepumpen ger en "friskare" luft.
Den statiska eleltricitet som bildas när luften passerar kondensorn kan säkert orsaka att små partiklar i luften lättare klumpar ihop sig och faller till golvet, så alldeles oavsett filter och liknande misstänker jag att luftvärmepumpen som sådan kan ge en mer dammfri miljö inomhus.

De olika värmeöverföringarna (konduktion, konvektion och värmestrålning) upplevs olika av oss människor. Elemeent är mer strålning än konvektion...

Utan avjonisering så håller sig smutspartiklarna sig i luften. Har avjonisering på min Electrolux men kan väl säga att det är ett skämt... måste till mycket kraftigare avjoniserare för att det skall funka. Tanken ur innerdelens sida är väl att smutspartiklarna skall minska för filtret och lammelernas skull.

Den statiskat electrisiteten gör väl att smutspartiklarna stannar kvar i innerdelen... därav förebyggandefilter på innerdelens luftintag.
« Senast ändrad: 19 februari 2010, 12:50:53 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #126 skrivet: 19 februari 2010, 12:54:51 »
Blir ganska mycket damm i dessa filter, har för övrigt aldrig kollat in Nocrians system för detta filterrengöringssystem.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #127 skrivet: 19 februari 2010, 12:57:49 »
Blir ganska mycket damm i dessa filter, har för övrigt aldrig kollat in Nocrians system för detta filterrengöringssystem.

/A.

Det måste vara så att ju mer luftflöde desto mer partiklar i filtret. Skall man vara fri från damm så skall man ha grym avjonisering samt gallergolv med vatten under som flyter igenom rummen ....
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #128 skrivet: 19 februari 2010, 13:01:46 »
Det här med "fulpumpar" och "finpumpar" får väl vägas mot dess användningsområden också?
Zibro-pumpen i mitt garage värmer upp det betydligt billigare än kupévärmaren jag hade där förut. Och den bullrar t.o.m. mindre.
Jag räknar med att ha "tjänat in" pumpen innan garantin har gått ut, så vad kan bli fel i den investeringen? :)

Sen är ju frågan om jag skulle ha valt en sådan om det var aktuellt med lvp även i bostaden.. Antagligen inte, men jag är kluven där.
I en bostad så spelar ju faktorer som design, ljudnivå, luftrening etc. in betydligt mer och då får man som regel börja kolla åt finpumparna.
Med högre COP och förhoppningsvis längre hållbarhet så går det ju att räkna hem en sådan också.

Annars så tänker jag mycket på faktorer som miljö. Det borde rimligtvis behövas ungefär lika mycket råvaror och transporter oavsett ful- eller finpump, och vad är då bäst?
En bra pump håller länge och behöver inte ersättas lika ofta som en dålig. Men samtidigt så går utvecklingen på det området framåt, så frågan är ju..

Det kommer alltid vara så att det finns både billiga och dyra grejer, och tur är väl det. Allt beror på vad man prioriterar och är villig att betala extra för.
Vi har lagt ca 75.000 kr bara på stereoanläggningar här hemma, trots att vi kunde ha köpt något billigt på ElGiganten eller OnOff som också hade spelat musik.
VÃ¥ra bekanta skakar sÃ¥klart bara pÃ¥ huvudet, tills de kommer hit och sätter sig ner och finlyssnar...  ^-^
Men så är det ju; bra grejer kostar och ger oftast ett mervärde. Billiga grejer får förhoppningsvis jobbet gjort, men utan något extra så att säga.


Livets dilemma. En del är fula, andra är snygga. Vem som tycker vad varierar starkt. Jag kanske skulle tycka du var ful och du kanske skulle tycka jag var snygg ...  ;D De allra flesta nöjer sig med en tjej. NÃ¥gra vill dela upp sig pÃ¥ flera tjejer .... *roflmao*.  Somliga vill ha det lugt och still hemma, andra vill ha en partypingla ... tror inte det skulle gÃ¥ om det bara fanns en väg.
« Senast ändrad: 19 februari 2010, 13:04:44 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #129 skrivet: 19 februari 2010, 13:57:58 »
Tur man provat alla då, och valde rätt, ibland
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #130 skrivet: 19 februari 2010, 13:59:40 »
Tur man provat alla då, och valde rätt, ibland

Värmepump?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #131 skrivet: 19 februari 2010, 14:05:12 »
Såklart inte..allt är skit, mer eller mindre..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #132 skrivet: 19 februari 2010, 15:52:53 »
Läser ni...

Coolixtråden.? Dom flesta verkar nöjda med sin investering och hjälper varandra på ett positivt sätt. Det verkar vara allt annat än "skräp".

Läs gärna tråden om Chunlan, såg positivt ut där också första året, och kanske en bit in på andra....
Jag känner en med Chunlan, den gick i typ 2.3 säsonger.

Läs gärna tråden om Panasonic E9DKE/H16 oxå...

skrevs mycket positivt om den när den lanserades. Två år senare var nästan alla bytta.
Appropå fin och fulpumpar....
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #133 skrivet: 19 februari 2010, 16:01:53 »
Är nog liknande kvalitet på alla pumpar, skillnaden är garantin! Ett års garanti på en billig pump= ÅVC, dyrare pump 5års garanti, och lagas och byts kompressor för 17000:-! Mm

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #134 skrivet: 19 februari 2010, 16:25:37 »
Läser ni...

Coolixtråden.? Dom flesta verkar nöjda med sin investering och hjälper varandra på ett positivt sätt. Det verkar vara allt annat än "skräp".

Läs gärna tråden om Chunlan, såg positivt ut där också första året, och kanske en bit in på andra....
Jag känner en med Chunlan, den gick i typ 2.3 säsonger.

Läs gärna tråden om Panasonic E9DKE/H16 oxå...

skrevs mycket positivt om den när den lanserades. Två år senare var nästan alla bytta.
Appropå fin och fulpumpar....

Mmm, men de byttes på garantin.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!