Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SVD skriver om luftvärmepumpar  (läst 51473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2010, 11:53:30 »
Ja... vad ska man säga..
Jag är skitless pÃ¥ kunder som tycker det är för dyrt med 20.000 kr med en riktig vp, och sedan grinar när deras 7.000kr pump havererar efter ett Ã¥r med :  " det var ingen som sa att dom skulle vara sämre"  huvuddunk
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2010, 11:55:45 »
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/billig-pump-kan-bli-dyrt_4276491.svd

Citat : "På nätforum diskuterar många hur man installerar sin pump själv för att slippa installatörskostnader."

Måste vara detta forum... kanske tur att de inte nämde namnet.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2010, 12:07:07 »
Ja... vad ska man säga..
Jag är skitless pÃ¥ kunder som tycker det är för dyrt med 20.000 kr med en riktig vp, och sedan grinar när deras 7.000kr pump havererar efter ett Ã¥r med :  " det var ingen som sa att dom skulle vara sämre"  huvuddunk

Lämnas det ingen garanti på dessa 7000 kr pumpar ?
Jag köpte en för 4995 kr och fick 3 års garanti på kompressorn men det kanske är det andra på pumpen som går sönder, vad brukar vara det vanligaste felet på dom ?
mvh/bjorsa

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2010, 12:10:31 »
Ja... vad ska man säga..
Jag är skitless pÃ¥ kunder som tycker det är för dyrt med 20.000 kr med en riktig vp, och sedan grinar när deras 7.000kr pump havererar efter ett Ã¥r med :  " det var ingen som sa att dom skulle vara sämre"  huvuddunk

Lämnas det ingen garanti på dessa 7000 kr pumpar ?
Jag köpte en för 4995 kr och fick 3 års garanti på kompressorn men det kanske är det andra på pumpen som går sönder, vad brukar vara det vanligaste felet på dom ?
mvh/bjorsa

Kanske det. Har du läst det finstilta?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2010, 12:48:38 »
"På Trygg-Hansa har man bara i januari fått in lika många anmälningar om frysskador som under hela 2009. Luftvärmepumparna är ett av de största problemen."

Vad har egentligen frysskador med luftvörmepumar att göra? Visst, indirekt har dom väl det om man inte har nån alternativ uppvärmning, men man kan ju få för sig av artikeln att värmepumpen orsakar frysskador...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2010, 12:58:31 »
Kanske det. Har du läst det finstilta?
[/quote]

Du menar att om/när kompressorn pajar ihop och det är under garantitiden 3 år så kommer jula att slänga fram det finstilta å peka på en rad punkter som jag inte uppfyllt hmm har tidigare inte stött på det när jag reklamerat något hos jula eller andra större kedjor men skall leta upp det finstilta å läsa
mvh/bjorsa




Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2010, 13:05:20 »
Du menar att om/när kompressorn pajar ihop och det är under garantitiden 3 år så kommer jula att slänga fram det finstilta å peka på en rad punkter som jag inte uppfyllt hmm har tidigare inte stött på det när jag reklamerat något hos jula eller andra större kedjor men skall leta upp det finstilta å läsa

Näe, Jula brukar ju inte vara något problem. MGKea är lite väl konspiratorisk ibland. tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2010, 13:10:44 »
Ja, de e som vanligt med journalistik, det där med "undersökning" innan publikation existerar inte.

Artikeln är bara gjord till hälften.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2010, 13:12:33 »
Du menar att om/när kompressorn pajar ihop och det är under garantitiden 3 år så kommer jula att slänga fram det finstilta å peka på en rad punkter som jag inte uppfyllt hmm har tidigare inte stött på det när jag reklamerat något hos jula eller andra större kedjor men skall leta upp det finstilta å läsa

Näe, Jula brukar ju inte vara något problem. MGKea är lite väl konspiratorisk ibland. tomte::

frågan ställs... Skulle jag bli förvånad om säljaren säger til lden kund som installerat själv ... får jag se installatörens rapport.... Nä!
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2010, 13:47:58 »
Fokusförskjutning pågår! Lobbyorganisation "Reder ut begreppen" i det här fallet SVEP... i den snart helt reklamintäktsberoende "oberoende media" som rapporterar okritiskt och lydigt.
Det finns inget belägg för artikelns påståenden i Folksams undersökning med rubriken "Alarmerande kvalitetsbrister på nya värmepumpar"

http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/varmeguiden/alarmerandebrister

Det finns inte heller något belägg för att vinterns rekord artade ökning av havererade värmepumpar handlar om egeninstallerade billigare värmEpumpar:

"Rekordmånga luftvärmepumpar har havererat under den kalla vintern. Det kan bli en dyr affär för hemmafixare som köpt en billig pump och installerat den själv.."

Det är mao bara nys!

Att rekordmånga värmepumpar havererat och att försäkringsbolagens kostnader ökat lavinartat är däremot sant. Och att installatörerna jobbar för högtryck med reparationer i vinter är säkert också sant, det vittnar ju många inlägg på detta forum om att det är långa väntetider på reparationer om man överhuvudtaget kommer fram till kundtjänsterna, men inte reparerar väl dessa "märkesreperatörer" dom billigare pumparna ? ...
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad bjorsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2010, 17:10:05 »


Lämnas det ingen garanti på dessa 7000 kr pumpar ?
Jag köpte en för 4995 kr och fick 3 års garanti på kompressorn men det kanske är det andra på pumpen som går sönder, vad brukar vara det vanligaste felet på dom ?
mvh/bjorsa
[/quote]

Kanske det. Har du läst det finstilta?
[/quote]



Tog kontakt med jula för att fråga dom om garantitiden och jag trodde att jag bara hade 1 år på själva coolixen med 3 år på kompressorn och så frågade jag om det fanns några krav
på mig för att uppfylla garantikraven och fick svaret
"Hej.
Du har både rätt och fel, men fel åt rätt håll. ;-)
Vi lämnar tre års garanti på Coolix värmepumpar, och garantin gäller hela värmepumpen. Vi har inga särskilda krav på service eller liknande för att garanit tiden ska gälla. Det enda "kravet" är att man följer instruktionsboken."
 
mvh/bjorsa



Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2010, 17:18:39 »
Vi har inga särskilda krav på service eller liknande för att garanit tiden ska gälla. Det enda "kravet" är att man följer instruktionsboken.

OK, case closed då (vilket det ju redan var innan iofs).
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2010, 17:26:53 »

Vad står det i instruktionsboken då? Finns det något smaskigt?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2010, 17:31:03 »
Fokusförskjutning pågår! Lobbyorganisation "Reder ut begreppen" i det här fallet SVEP... i den snart helt reklamintäktsberoende "oberoende media" som rapporterar okritiskt och lydigt.
...
"Rekordmånga luftvärmepumpar har havererat under den kalla vintern. Det kan bli en dyr affär för hemmafixare som köpt en billig pump och installerat den själv.."
...
...men inte reparerar väl dessa "märkesreperatörer" dom billigare pumparna ?

Troligtvis inte i någon större utsträckning nej. ;)
Det finns ju lite installatörer här. Får se vad de ev. har att bidra med i frågan. Fast risken är väl att det blir rel. tyst då denna artikel (till skillnad mot ROT-artikeln) är åt "rätt" håll.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!