Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finsk test Nocria 14 (VTT)  (läst 20834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad kreator

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2010, 15:25:30 »
hmm
har den bara ett cop på 2,5 vid +7?
eller läser jag fel.

jämförde ett diagram från Mitsubishin(FD25 ) och den ligger ju på nästan det dubbla?
http://www.scanoffice.se/pdf/VTT/VTT-S-09378-07e_sve.pdf
Kiruna 160+60kvm sutterängshus
Direktel
FUJITSU NOCRIA 14 LBC

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2010, 16:29:29 »
Nån som är bra på tolka den här infon?
Om det stämmer verkligen? isåfall är ju verkligen nocrian ingen monster precis.
Inte en dålig pump MEN långt ifrån ett monster.
Inte prisvärd heller.
Ja skulle fått Mitsubishin FD25 till bättre pris där ja bor.


Men det känns som att denna infon inte är hundra rätt.
För man upplever ju pumpen som en riktig värme källa.
Men o andra sidan så har man ju inte haft något o jämföra med heller.

Så ser fram emot och följa utvecklingen här, har nog en stor betydelse på vilken nästa pump kommer bli.
« Senast ändrad: 15 februari 2010, 16:32:15 av mcrave »
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2010, 18:06:13 »
Vet inte vart ni hittade det? Men tror jag förstår 4kw vid -26, och vår pump förbrukar runt 2300-2500w vid -20 tror jag det var.

2300/4000= 1,70 ca i cop, eller nåt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad JoA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det gÃ¥r bättre och bättre...
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2010, 18:10:20 »
Studerade inte så noggrant men det framgår att avfrostningen ingår i COP.

/JoA
130m2, Panasonic E9 & vedspis

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2010, 20:51:02 »
Cirkavärde av diagramen.
ME FD25  COP2,8 vid -7 ºC   COP 2,0  vid -20 ºC   COP 1,5 vid -30 ºC
Norica 14 COP2,2 vid -7 ºC    COP 1,35 vid -20 ºC   COP  0,9 vid -30 ºC

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2010, 21:01:45 »
Vet inte detta Cop, jämför med min gamla Atlas som hade Cop 2.9 vid +7, men värmde huset gott i -18, men som sagt, Nocrian är en vanlig värmepump, effekten är lite uppmålad, enda lilla vinsten är att den har mycket effekt att stoppa in, sen är de andra pumparna bättre på de mesta.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2010, 21:40:46 »
Apan! vad grundar du det på ?
är du ÅF eller montör eller liknande med erfarenhet av div modeller och fabrikat ?
Det är alltid kul att höra Ã¥sikter frÃ¥n annat hÃ¥ll  ;)
själv har jag satt eller pillat med det mesta...och kan inte säga att jag tycker Nocrian ger dåligt med effekt.
nån enstaka reklamation finns väl..men inte mer än den "genomsnittliga" pumpen av kvalitets-märke !
Och definitivt ljusår mindre reklamationer än de pumpar av kina-fabrikat du jämför med (åtminstonde här i min region).
Faktum är väl att Nocrian (tillsammans med ME FD35) var den som knäckte SP:s klimatkammare effektmässigt.
Däremot tycker jag inte den har lika väl optimerad avfrostningsaut som FD:n har.
och enl ett diagram från den svenska generalagenten (identiskt med det publicerat på forumet) har maskinen betydligt bättre COP och effekt än det som redovisas i Finland.
men det är min åsikt ...som givetvis inte behöver vara rätt.

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2010, 06:56:09 »
Apan! vad grundar du det på ?
är du ÅF eller montör eller liknande med erfarenhet av div modeller och fabrikat ?
Det är alltid kul att höra Ã¥sikter frÃ¥n annat hÃ¥ll  ;)
själv har jag satt eller pillat med det mesta...och kan inte säga att jag tycker Nocrian ger dåligt med effekt.
nån enstaka reklamation finns väl..men inte mer än den "genomsnittliga" pumpen av kvalitets-märke !
Och definitivt ljusår mindre reklamationer än de pumpar av kina-fabrikat du jämför med (åtminstonde här i min region).
Faktum är väl att Nocrian (tillsammans med ME FD35) var den som knäckte SP:s klimatkammare effektmässigt.
Däremot tycker jag inte den har lika väl optimerad avfrostningsaut som FD:n har.
och enl ett diagram från den svenska generalagenten (identiskt med det publicerat på forumet) har maskinen betydligt bättre COP och effekt än det som redovisas i Finland.
men det är min åsikt ...som givetvis inte behöver vara rätt.


Håller med. Lite väl mycket gnäll om hypoteser.
Det finns ju en här på forumet som gjort upp ett diagram vad Nocrian presterar vid -15 grader. Ca 5.2KW levererad effekt.
Finns ingen pump som är i närheten av det. Och håller även med att avfrostningsautomatiken kunde optimeras lite bättre.
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2010, 07:00:39 »
Vet inte detta Cop, jämför med min gamla Atlas som hade Cop 2.9 vid +7, men värmde huset gott i -18, men som sagt, Nocrian är en vanlig värmepump, effekten är lite uppmålad, enda lilla vinsten är att den har mycket effekt att stoppa in, sen är de andra pumparna bättre på de mesta.

Är 5.2 KW vid -15 grader uppmålat?
Varför bytte du pump då om din gamla var så fantastisk?
Har för mig att det var rätt mycket gnäll då också innan du bytte till Nocrian.

//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2010, 09:50:06 »
Apan! vad grundar du det på ?
är du ÅF eller montör eller liknande med erfarenhet av div modeller och fabrikat ?
Det är alltid kul att höra Ã¥sikter frÃ¥n annat hÃ¥ll  ;)
själv har jag satt eller pillat med det mesta...och kan inte säga att jag tycker Nocrian ger dåligt med effekt.
nån enstaka reklamation finns väl..men inte mer än den "genomsnittliga" pumpen av kvalitets-märke !
Och definitivt ljusår mindre reklamationer än de pumpar av kina-fabrikat du jämför med (åtminstonde här i min region).
Faktum är väl att Nocrian (tillsammans med ME FD35) var den som knäckte SP:s klimatkammare effektmässigt.
Däremot tycker jag inte den har lika väl optimerad avfrostningsaut som FD:n har.
och enl ett diagram från den svenska generalagenten (identiskt med det publicerat på forumet) har maskinen betydligt bättre COP och effekt än det som redovisas i Finland.
men det är min åsikt ...som givetvis inte behöver vara rätt.


ACE Hur var det med dessa diagram, var det tillverkarens data?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17159.0
« Senast ändrad: 16 februari 2010, 11:04:31 av Zelda »

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2010, 10:00:21 »
Man kanske inte ska jämföra nocrian med andra pumpar på samma kriterier.

Cop är ju ett värde baserat både på vilken värme och besparing den kan ge vid olika temperaturer.

Nocrian kan ju leverera bra värme vid låga temperaturer men du få ju stoppa in bra med effekt också.
Skulle tippa på att man tjänar in besparing när det är riktigt kallt ute, då andra pumpar kanske kräver man tillskott eldar med el-element eller annat så klarar nocrian av att ge lite till.

Det är min tolkning.

Men helt klart ska man ev ha två pumpar sen så ska nog den andra vara en som ha bra cop så man få både bra värme och besparing.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2010, 10:38:32 »
Var mer nöjd med Boschen, som jag sa, " när den orkade!", mycket mycket bättre värmespridning! Nu är det skållhett i hallen och golvet, men ändå svalt i köket som ligger angränsande, måste ha en bordsfläkt när det blir -10 ute för att få värmen dit, Boschen var det inga problem, Läs: när den orkade med!

Orsak: Vingen gick att ställa rakt ut! Tycker det är kasst med Nocria att de har nån koll på det, men tycker effekten är bra och fläktstyrningen funkar bra.

Och cop värdet är inget att skryta om, om man ens skall titta på detta värde? Ser ingen skillnad mellan gamla kina Atlas på Cop 2.9 och Boschens 5.4 tex.

Och vidare, när jag jag körde El element när inte Boschen orkade, ser heller inte många kwh i skillnad/dygn vid samma temp motför när endast Nocrian orkar, för den vill ha 2.5kw snudd på, stumt! och vingen rakt ned..

Nej visste jag att Toshiba Ras pumpen var lika mycket effekt, och bättre luftbehandling så..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Finsk test Nocria 14 (VTT)
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2010, 11:43:01 »
Var mer nöjd med Boschen, som jag sa, " när den orkade!", mycket mycket bättre värmespridning! Nu är det skållhett i hallen och golvet, men ändå svalt i köket som ligger angränsande, måste ha en bordsfläkt när det blir -10 ute för att få värmen dit, Boschen var det inga problem, Läs: när den orkade med!

Orsak: Vingen gick att ställa rakt ut! Tycker det är kasst med Nocria att de har nån koll på det, men tycker effekten är bra och fläktstyrningen funkar bra.

Och cop värdet är inget att skryta om, om man ens skall titta på detta värde? Ser ingen skillnad mellan gamla kina Atlas på Cop 2.9 och Boschens 5.4 tex.

Och vidare, när jag jag körde El element när inte Boschen orkade, ser heller inte många kwh i skillnad/dygn vid samma temp motför när endast Nocrian orkar, för den vill ha 2.5kw snudd på, stumt! och vingen rakt ned..

Nej visste jag att Toshiba Ras pumpen var lika mycket effekt, och bättre luftbehandling så..

/A.


Förstår inte vad problemet är.......koppla ur fläktmotorstyrningen och rikta vingarna manuellt som du vill ha dem......kan inte vara någon raketforskning.

//Krister
« Senast ändrad: 16 februari 2010, 20:50:19 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!