Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump  (läst 9707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mstorsjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« skrivet: 13 januari 2010, 09:35:12 »
Vi ska eventuellt köpa svärföräldrarnas hus som har ett vattenburetsystem med en el-panna. Bland det första vi tänker göra är att byta värmesystem.
Huset ligger i Sundsvall så vi har ju ganska kalla vintrar här.

Är bergvärme det enda alternativet för oss eller är en luft/vatten värmepump ett ok alternativ? Hur stor skillnad (på ett ungefär) är det på själva investeringskostnaden mellan dessa två alternativ?

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2010, 10:37:50 »
Så långt norrut tycker jag definitivt att bergvärme överväger. L/V fungerar vad jag hört ned till ca -10 tills de blir rena elpannor, med några få undantag möjligen. Så här i ROT-avdragstider är dessutom skillnaderna i installationskostnaden försumbar. Normalt ligger väl en L/V-installation på runt 100-110k och en BV 120-140k, ungefär.. På en BV-installation har du ju en större arbetsdelskostnad men det ROT-avdragsgilla blir ju större då också.

Bergvärmen har du ju "alltid" samma prestanda på och dimensioneras den rätt lär den aldrig bli en ren elpanna och spar pengar åt dig i alla väder.

Dessutom har du ju fördelen av att inte ha en skramlande (och ful) uteenhet och dessutom på sommaren få närapå gratis avkylt hus..

Nu är väl jag lite partisk iom att jag har bergvärme själv.. ;)

Om du kan ge lite mer siffror på nuvarande uppvärmning, byggår etc kanske du kan få mer tips kring lämplig dimensionering?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2010, 10:48:42 »
Om man kan göra större delen av installationen själv sÃ¥ blir det inte sÃ¥ dyrt med en LVVP. Har man rätt förutsättningar med ratiatorsystem, etc, sÃ¥ kan det kanske vara en ide att köpa en billig pump att ha 'tills vidare'. Ã…terbetalningstiden är sÃ¥ kort, sÃ¥ du hinner knappt fÃ¥ in offerter pÃ¥ borrningen under tiden  ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mstorsjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2010, 11:02:49 »
Tack för svaren!

Installationen kan jag inte göra själv dÃ¥ jag har tummen mitt i handen  ;)

Då återstår nog en bergvärmepump. Har sett att det finns en ny typ av bergvärmepump med varvtalsstyrd kompressor som är ca 25 000 - 30 000 dyrare än de vanliga pumparna, typ Nibe Fighter 1250. Är dessa nya pumpar så pass mycket bättre så det lönar sig att satsa 25 000 kr extra?

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2010, 11:03:52 »
Vet av minst 5 Olika Luft vatten anlägningar i Sundsvall som fungerar utmärkt Blir inte elpanna före -18 ºC Och de få dagar som är kallare än så får man ta. Sen är naturligtvis bv bättre men lv fungerar också beror på vad man är villig att investera.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2010, 11:14:55 »
Det beror helt på dina förutsättningar, dvs hur stort huset är och hur stort värmebehovet är. Skriv ut data om du vill ha noggrannare uppskattningar ;)

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2010, 15:08:13 »
Tycker det man läser på detta forum och LV- pumpar, att det verkar vara skräp, och kriminellt höga förbrukningar, Bergvärme eller lågbudget, luftvärmepump och ved.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2010, 15:30:59 »
Skulle vilja lägga till följande fundering, hur gamla (ni behöver inte svara) är ni, hur länge har ni tänkt att bo i huset, resten av era liv? Då borde valet bli lätt, hålet tar väl aldrig slut.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2010, 05:59:19 »
Bergvärme är ju effektivare är luft/vatten, har dock sett pÃ¥ formet att det finns LVVP som klarar sig utan tillskott ner till -23 ºC enligt dom själva och dÃ¥ blir det ju svÃ¥rare att räkna hem en bergvärmeanläggning. Vad du har för RAD och bra/dÃ¥ligt isolerat hus har ju oxÃ¥ pÃ¥verkan pÃ¥ valet. Sen kan det ju oxÃ¥ va sÃ¥ att man helt enkelt inte vill satsa sÃ¥ mkt pengar som bergvärmen kostar, även om det blir billigare uppvärmning, man kanske inte har pengarna till det och inte vill lÃ¥na pÃ¥ sig för mkt. BÃ¥da alternativen gör att du fÃ¥r billigare uppvärmning än din gamla elpanna. Själv har jag LVVP och är hel nöjd.  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2010, 07:44:56 »
Behåll elpannan tills vidare och bo in er i huset i lugn o ro.

Det kan krävas om fattande radiatorbyte, mm för att få en värmepump att fungera bra i ert hus. Detta gäller även om bergvärme blir fallet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2010, 11:06:56 »
Mycket bra tips rocas, jag skulle hålla med om jag inte tänkte på ROT-avdraget som jag är skeptisk till att det kommer finnas kvar efter ett ev regeringsbyte och att de dessutom har rätt bra kontakt med säljarna, det underlättar :)

För mig tog det två år innan jag förstod vad jag behövde, men jag hade lärt mig snabbare om jag visste att detta eminenta forum fanns tidigare :) Ställ mycket frågor här och ta in många offerter (om du bestämmer dig för att slå till) så ska det nog lösa sig :)

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2010, 11:50:47 »
Försök mät vilken framledningstemp och returtemp man har i huset vid kraftig kyla. Så du vet att du har en anläggning (radiatorer) lämpade för värmepumpsdrift.
Men du kanske vet om det är lågtemperaturadiatorer i huset?
Jag håller också hårt på bergvärme, härligt nu vid -28 att se en elförbrukning på 2350w för all värme! Med elpatron gick det ca 8 kw.

Läs och begrunda lite här kan va intressant..

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2727.0
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2010, 11:55:55 »
Skulle vilja lägga till följande fundering, hur gamla (ni behöver inte svara) är ni, hur länge har ni tänkt att bo i huset, resten av era liv? Då borde valet bli lätt, hålet tar väl aldrig slut.

Kanske det..

men som du ser på många trådar här, så är det inte ovanligt att man får borra ett hål till så småningom.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2010, 12:05:44 »
Ny borra behövs bara om den första var feldimensionerad.
Alternativt när man byter värmepump, den ny är effektivare och tar mera energi ur borran.

Jag har kört min borra i 10 år har aldrig haft kallare än +0,5 grader in.
Men jag borrade lite extra meter en bra investering!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Bergvärme eller Luft/vatten värmepump
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2010, 13:21:09 »
Skulle vilja lägga till följande fundering, hur gamla (ni behöver inte svara) är ni, hur länge har ni tänkt att bo i huset, resten av era liv? Då borde valet bli lätt, hålet tar väl aldrig slut.

Kanske det..

men som du ser på många trådar här, så är det inte ovanligt att man får borra ett hål till så småningom.

Då kan väl överskotten hål användas till slutförvaring av kärnbränslet? *roflmao*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!