Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkod H11 pÃ¥ CS-E9CKP  (läst 14832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jachri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Felkod H11 på CS-E9CKP
« skrivet: 20 oktober 2008, 17:39:21 »
Hej!
Januari 2005 installerade jag en pump (Panasonic CS-E9CKP) som har funkat felfritt sen dess. Nu satte jag på pumpen för säsongen i helgen, och när jag kom hem från jobbet idag så blinkade lampan och det stod felkod H11. Googlar man lite så får jag fram att H11 betyder "Indoor / outdoor abnormal communication" och att felet troligtvis är "Internal / external cable connections or Indoor / Outdoor PCB". Eftersom jag är elektriker så kollade jag alla kabelanslutningar och allt ser bra ut, så jag antar att det är "Outdoor PCB". Vad är "Outdoor PCB" för något? Kretskort ligger ju nära till hands att tro att det är...
En annan sak, jag köpte min pump från ett företag som inte längre finns kvar så garanti kan man ju glömma... Nu är det iofs över 2 år sen pumpen installerades iallafall.
Är det någon som kan rekommendera en bra reparatör i Göteborg?

Tack på förhand!

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felkod H11 på CS-E9CKP
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2008, 17:56:42 »
Hej!
Januari 2005 installerade jag en pump (Panasonic CS-E9CKP) som har funkat felfritt sen dess. Nu satte jag på pumpen för säsongen i helgen, och när jag kom hem från jobbet idag så blinkade lampan och det stod felkod H11. Googlar man lite så får jag fram att H11 betyder "Indoor / outdoor abnormal communication" och att felet troligtvis är "Internal / external cable connections or Indoor / Outdoor PCB". Eftersom jag är elektriker så kollade jag alla kabelanslutningar och allt ser bra ut, så jag antar att det är "Outdoor PCB". Vad är "Outdoor PCB" för något? Kretskort ligger ju nära till hands att tro att det är...
En annan sak, jag köpte min pump från ett företag som inte längre finns kvar så garanti kan man ju glömma... Nu är det iofs över 2 år sen pumpen installerades iallafall.
Är det någon som kan rekommendera en bra reparatör i Göteborg?

Tack på förhand!

 bosse värmepumpsdoktorn
 som är moderator här pÃ¥ forumet
 tror ? jag är frÃ¥n göteborg
 och har kylfirma & säljer panasonic
 kjell   *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad jachri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Felkod H11 på CS-E9CKP
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2008, 18:07:44 »
Åh, en värmepumpsdoktor!!! Det hade ju varit fantastiskt!

Utloggad Nettovärmepumpar

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nettovärmepumpar
    • www.nettovarmepumpar.se
SV: Felkod H11 på CS-E9CKP
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2008, 20:27:28 »
Du är elektiker och det är bra grund att stå på när man har fått ett H11.


Det finns två kretskort i innedelen och ett i utedelen som kan jäklas!

Man kan dra lite slutsatser genom att bryta strömen och slå till den igen och starta maskinen, kommer larmet efter några minuter då utedelen skall starta?


"To be or not to be" Hamlet!
"Do be do be do be" Frank Sinatra!

Utloggad jachri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Felkod H11 på CS-E9CKP
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2008, 22:44:04 »
Japp, har testat att slå ifrån spänningen i en dryg halvtimme (2 ggr), men samma fel återuppstår varje gång. Nu har jag tom testat att byta kabel mellan ute/innedel, tänkte att det kanske hade kommit fukt i den, men det hjälpte föga... När jag spänningsätter så tar det ungefär 4-5 min innan vp lägger av.

/Önskar hjälp...

« Senast ändrad: 21 oktober 2008, 07:55:02 av jachri »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felkod H11 på CS-E9CKP
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2008, 23:17:51 »
Det brukar ta ca 4-5 minuter innan kompressorn startar så felkoden kan vara "fel"
Det kan vara kompressorn som är problemet, har råkat ut för din felkod men det var kompressorn som utlöste det hela.
Med lite tur hör någon montör härifrån av sig till dig och kan hjälpa dig.
Är det kompressorn borde ni ha en bra chans att få hjälp via Panasonic och då få utedelen/kompressorn utbytt på eventuell kompressorgaranti, under förutsättning att det är kompressorn då såklart.
Ta kontakt med ditt försäkringsbolag annars och hör efter vad ni har för självrisker och värdeminskning på maskinen, det kan bli billigare än att köpa ett kretskort, speciellt om det är utedelens kort som är dyrt. Sen vill nog kylmontören ha en slant för bytet också om du inte gör det själv mot att du slipper självrisken. Det kan nog gå att deala lite med försäkringsbolagen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jachri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Felkod H11 på CS-E9CKP
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2008, 16:33:21 »
Ok, hoppas att det går på garantin då (ifall det är kompressorn).
Om det är nån montör som läser detta och känner att "Oh, det här vill jag lösa" så kan jag nås på 0702-859042.
Om inte så kanske nån kan rekommendera en montör i Göteborg?

Utloggad Nettovärmepumpar

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nettovärmepumpar
    • www.nettovarmepumpar.se
SV: Felkod H11 på CS-E9CKP
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2008, 17:51:34 »
Du såg hur du skall kolla om det är utedel eller innedel i rutan "Servicetips" ?

Ta bor kabeln mellan utedel och innedel.
anslut fas nolla jord till utedelens 1,2 jord.
Kortslut CN-S på kretskortet (lossa bara topplocket och det svarta locket över kretskortet och leta reda på dom två stiften CN-S)
Använd en isolerad skruvmejsel och kortslut stiften (tryck skruvmejseln igenom silikonen)
Fläkten startar och kompressorn kör kyldrift.
Startar utedelen så ligger felet i innedelen.


« Senast ändrad: 22 oktober 2008, 18:04:25 av Nettovärmepumpar »
"To be or not to be" Hamlet!
"Do be do be do be" Frank Sinatra!

Utloggad jachri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Felkod H11 på CS-E9CKP
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2008, 22:14:00 »
Ah, det såg jag inte. Får kolla det imorgon.
Tack!

Utloggad jachri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Felkod H11 på CS-E9CKP
« Svar #9 skrivet: 06 november 2008, 11:09:49 »
Sådär ja. Igår var en reparatör hemma och kollade värmepumpen. Det var inget "fel" på den, utan den hade tappat vakumtrycket (kan man säga så...?) och han fick vakumsuga den igen. Sen funkade den perfekt i ca 12 timmar, sen la den av igen.... Antar att det läcker någonstans, eller vad tror ni? Hur kan man kolla ifall det är läckage nånstans?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!