Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 179023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« skrivet: 14 maj 2008, 10:04:17 »
En nyhet med bra tappvarmvattenkapacitet och energisnåla cirkulationspumpar.
I denna tråd diskuterar vi allt som har med denna pump att göra.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2008, 10:25:32 »
Enligt Thermias skötselanvisning för denna pump så finns 5 driftslägen. OFF - helt avstängd, AUTO - drift med både kompressor och tillsats, VÄRMEPUMP - Endast kompressor, ej legionella, TILLSATS - Endast elpatron, VARMVATTEN - Endast varmvatten och legionella ingen värme till värmesystemet.

Det finns alltså inget driftläge med endast kompressor och legionella. Vore det inte trevligt med ett sådant driftsläge för att kunna ha elpatronen blockerad för värme men ändå låta den köra legionellahöjning emellanåt?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2008, 21:48:40 »
Ja.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2008, 21:52:04 »
Jag tolkar ditt Ja som en bekräftelse på att det inte finns något sätt att stänga av tillsatselen (via någon annan inställning än driftslägena) för värme men låta legionellahöjningen fortfarande köras.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2008, 21:58:11 »
Jag har inte "läst" in mig på denna pump så att jag säkert kan säga att det förhåller sig på detta sätt, men utifrån dina "citat" så inbillar jag mig att det inte går att få enbart värmepump + legionella.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2008, 21:36:44 »
Denna pump finns inte som Duo, dvs separat VVB. Kan det vara för att varmvatten produceras också via hetgasväxlare (hur det nu fungerar?) vilket gör att den inte går att dela upp till en Duo?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2008, 09:27:08 »
Ja varmvattnet värms via hetgasväxlare. Du har också en shunt istället för en växelventil. Därav skulle det bli mycket annorlunda rördragning.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Eldaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #7 skrivet: 03 juni 2008, 12:56:53 »
När kommer G2:an i Duo utförandet ??
250L + räcker inte när jag ska tanka upp mitt BubbelBad.

Utloggad J0lle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg / Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #8 skrivet: 27 juni 2008, 14:54:29 »
Jag är åxå lite intresserad av duo'n, men till att döma av dom offerterna som jag har fått på vanliga G2:an så kommer den vara väldigt dyr. synd för den är ganska snygg.
IVT X15
IVT D300/160 kombiberedare
2x300m Jordvärme
Hus byggt 1973 120Kvm + 100kvm inredd källare i Helsingborg

Utloggad danny_falun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #9 skrivet: 16 november 2008, 13:35:13 »
Hej!

Jag har en G2 som installerades för ett antal månader sedan.

Min fråga är om man behöver göra några egna inställningar för att trimma in den så att säga?!

Vi har 170 kvm 2 plansvilla med golvvärme på båda plan med rumstermostater.

Har även en till fråga: Nu har jag kikat lite extra på pumpen nån dag och jag tycker den går ner i nått viloläge ganska ofta, det står på displayen att " pumpen startar om x antal minuter " Detta kanske är helt som det skall vara och att vi har tillräckligt varmt i huset osv men jag tycker den gör så lite för ofta.. Nån som har någon fundering om detta ?!
« Senast ändrad: 22 november 2008, 19:25:48 av danny_falun »

GirodNils

  • Gäst
GirodNils
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #10 skrivet: 28 november 2008, 16:24:30 »
Enligt Thermias skötselanvisning för denna pump så finns 5 driftslägen. OFF - helt avstängd, AUTO - drift med både kompressor och tillsats, VÄRMEPUMP - Endast kompressor, ej legionella, TILLSATS - Endast elpatron, VARMVATTEN - Endast varmvatten och legionella ingen värme till värmesystemet.

Det finns alltså inget driftläge med endast kompressor och legionella. Vore det inte trevligt med ett sådant driftsläge för att kunna ha elpatronen blockerad för värme men ändå låta den köra legionellahöjning emellanåt?


Men om man sätter den i läge värmepump så kommer fortfarande hetgasväxlaren att värma varmvattentanken till över 60º C

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #11 skrivet: 28 november 2008, 18:54:58 »
Citera
Men om man sätter den i läge värmepump så kommer fortfarande hetgasväxlaren att värma varmvattentanken till över 60º C

Dock inte sommartid när du icke har drifttid på kompressorn, förutom vid varmvattenproduktion.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad danny_falun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #12 skrivet: 12 december 2008, 18:05:01 »
Provar väl med en till fråga då...men dom 2 förra jag ställde kunde ingen tydligen svara på.

Har hört att den inbyggda varvtalsstyrda pumpen i g2an är inställd på läge 10 från fabriken, skulle behöva ställa ner den till läge 7, nån som vet hur jag gör detta ?!

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #13 skrivet: 13 december 2008, 14:50:37 »
att den är inställd på 10 betyder att den varvar upp max vid start. Detta kan du begränsa till 70% om du så önskar genom att sätta 7 istället för 10.
Du går in i service menyn. Där hittar du en rad som heter optimum. Där kan du se flöde RAD. Ändra detta till 7 V
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad danny_falun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #14 skrivet: 16 december 2008, 09:46:07 »
att den är inställd på 10 betyder att den varvar upp max vid start. Detta kan du begränsa till 70% om du så önskar genom att sätta 7 istället för 10.
Du går in i service menyn. Där hittar du en rad som heter optimum. Där kan du se flöde RAD. Ändra detta till 7 V

va bra, tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!