Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig elberedare  (läst 8033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Trasig elberedare
« skrivet: 04 februari 2007, 17:23:37 »
Hej

Få se om ni kommer med nå smarta tips...

Har en bekant som äger en kåk elberedaren sjunger på sista versen så den måste bytas ut
dom har ett hyfsat stort behov av varmvatten 4-5 ungar å 2 vuxna + att jag tror att frugan e dagismamma ochså ....

I dag frågade han mig om råd innför sitt nya köp...han funderade starkt på solvärme

Rent spontant sÃ¥ tycker jag att en 500liters acctank + 2 st solpaneler  vore lagom

men ska han satsa på en vanlig tank som den jag har med inbyggd 200 lit bredare +extern plattis ..

eller ska han köpa en tank med slingor både för varmvatten å för solfångaren
vad blir billigast ??? å finns det många fördelar med sllingorna
en tank med 3-4 slingor är inte speciellt billig har jag för mig

han måste ochså förmodligen spetsvärma allt varmvatten iomed dom har en jädra förbrukning
Ã¥ kravet va att det alltid skulle finnas varmvatten ..sÃ¥ en 60-110  liters elberedare skulle nog inte sitta dumt i hanns system sÃ¥ det alltid finns en  liten reserv



Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Trasig elberedare
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2007, 18:27:54 »
Finns även förådsberedare med elpatron/sköldar på 200-300 liter med växlare i botten för alternativ uppvärmning med t.ex solvärme.
Focus/Metro therm
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trasig elberedare
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2007, 18:32:32 »
Rent spontant  ;) sÃ¥ tycker jag han ska satsa pÃ¥ en tank där möjligheterna inte är begränsade. AlltsÃ¥ nÃ¥t i stil med det här: http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/nordic_varmeberedare/systembild.htm

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Trasig elberedare
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2007, 20:15:30 »
hej ..
visst skulle det va trevligt med en tank som har ...solfÃ¥ngar slinga 15m förvärmnings slinga 10m varmvatten slinga 15 m 
topp ansluten elpatron  + alla utag pÃ¥ framsidan för termometrar
elpatroner mm mm
men det e mindre skoj å betala tanken....det drar fort i väg å börjar kosta dollar


en vanlig galvad tank som min på 500 lit med 110 lit rostfri förådsberedare
Kostar ca 7350kr
Ã¥ samma tank med en en 10m solslinga i botten kostar ca 11 000kr

en galvad tank med  solfÃ¥ngar slinga + förvärmnings slinga,och varmvatten slinga
kostar från ca 14 500kr till 17 000 kr ...lite beroende på hur långa slingorna är

det är en viss skillnad  a:gl

undra om det är värt dom extra pengarnna
en plattis kostar ju typ 800-1000kr å går fint att docka in i en normal tank



Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trasig elberedare
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2007, 20:37:53 »
Ã… sÃ¥ finns Internet med en himla mÃ¥nga fina butiker  ;)  :) Ã… sÃ¥ http://www.varmepumpsforum.com där det visst ska finnas möjlighet att göra en förfrÃ¥gan, om nÃ¥n kan tänkas vilja sälja en dylik tank. Hade jag inte varit sÃ¥ tjurig, sÃ¥ hade jag varit en ansenlig mängd 1000-lappar fattigare. Jo förresten, min tank köpte jag billigare, dÃ¥ den gÃ¥tt med solfÃ¥ngare under en sommar hos dÃ¥varande AMU, till nÃ¥n slags kursverksamhet  ;)

mvh humlan.
« Senast ändrad: 04 februari 2007, 21:39:12 av humlan57 »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Trasig elberedare
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2007, 21:21:37 »
Hej
ska tippsa snubben om länkarna + att rinkaby hadde ju några vettiga tankar ,,,

felet e ju att snubben har fått för sig att han ska agera termostat på egenhand å stänga av tanken då det inte behövs elpatron för att värma vattnet ,,,suck

det framkom då jag tippsade om en separat 60 liters spets elberedare ..som spetsvärme

jag "vägrar" hjälpa killen om han inte bygger ett system som kommer att funka
kostnaden e försumbar då han installerar resten å systemet kommer att spara rejält mycket mer ström då man kan för värma med all ennergi som fångaren ger...

felet med att ha som jag kopplat e att man alltid mÃ¥ste ha elstöd i mitt system för att fÃ¥ varmvatten...det gÃ¥r inte bara förvärma med tex 30 gradigt vatten  om det bara finns det tillgängligt i soltanken

jag måste minst ha 55 i topp för att det ska finnas vatten ..så min nästa investering blir en liten elberedare .....

om killen bygger som han tänkt så kommer han att få precis samma fel som jag har i mitt system iofs är det lätt att åtgärda men jädrigt dumt att bygga då man vet om problemet...
det e ju bättre att göra det rätt omg




Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trasig elberedare
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2007, 21:25:33 »
kolla rinkabys soltank, tror att den är ok prismässigt

Ackumulatortank KV 500 med solslinga  
 Framtagna speciellt för att dockas till värmepump. Isolerad med 70 mm mineralull och klädd med vit plÃ¥t. Med 2st seriekopplade kamrörsbatterier (22x9,5m+22x15m) för varmvattenberedning, 2st elpatronuttag 50R och uttag för shuntventil 25R.
Best.nr 1739  
 Egenskaper/Dimension  
 Â» Volym 500L
» Bredd 740mm
» Djup 740mm
» Höjd 1750mm
» Med 22x15m solslinga i botten.
 
13.650,00 kr/st.  

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trasig elberedare
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2007, 21:46:09 »
Tycker mig känna igen typen... Ger mig fan pÃ¥ att det inte stÃ¥r länge efter, förrän han börjar gnälla, Ã¥ plötsligt vill ha t.ex en värmepump Ã¥xÃ¥  ;D Men lÃ¥t han göra bort sig, sÃ¥ fÃ¥r Du alltid glädjen av Ã¥ säga "vad var det jag sa"  ;) :)

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Trasig elberedare
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2007, 21:58:52 »
Själv hade jag då aldrig haft 2 separata beredare om det hade gällt en nyinvestering i värmekälla för varmvatten.

Det är ju inga problem att förvärma med sol och köra elpatron i samma beredare, det gäller ju bara att elpatronen sitter högt upp i tanken.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Trasig elberedare
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2007, 22:34:37 »
hej....

varför inte ?

Det måste funka överlägset bäst ..att ha det så felet e väl att har man ont om plats så blir det trångt ..

Att ha en förvärmnings station(Acc-Tanken) + en beredare som färdigställer vattnet är
ju helt klart lättast att styra,ger alltid varmt vatten,inga problem med att vatten cirkulerar runt i tanken å du inte har koll på vad du spetsvärmer...å du kommer alltid att utnyttja sol värmen till MAX..du tar reda på varenda kwt som fångaren presterar

ta tex om solfångaren bara skulle orka värma vattnet till 40grader i din tank,några dagar
då måste du skota in xxx kwt i tanken för att få vattnet till 65 grader,har du då 3-400liter vatten du ska värma så kostar det några kr...

då är det ju billigare att spetsa på 60 liter vatten i den lilla beredaren å hoppas på att solen gör jobbet i morgon...60 liter förbrukar du på en dag ,300liter 65 räcker min 2 dagar
sÃ¥ börjar dÃ¥ solen att trycka pÃ¥ rejält efter du värmt din tank sÃ¥ har du i princip  förlorat 3-400
liter uppvärmtvatten eller du har värmt 300 liter från 40 till 65 helt i onödan ...

samma sak gäller om du ska legionell säkra tanken med ström dÃ¥ mÃ¥ste du värma upp  hela tankvolymen till hällst 80-85 grader det slipper du med den separata beredren dÃ¥ värmer du bara pÃ¥ 60 liter

nackdelen e ju att det kostar några kr mer vid installation ,men du får i stället en installation som alltid levererar varmt vatten till det billigaste priset som går

dessutom finns det väldigt få beredare som har 2 st elpatron uttag i toppen på tanken
min boro tank har ett i topp å där sitter min shunt,å ska så göra tills den dagen jag kastar ut tanken ..
mitt andra elpatron hål sitter just under min beredre där det e tänkt att de ska sitta
sista hålet sitter långt ner i tanken å e tänkt som värme källa dvs då man kör tanken som
panna ..



« Senast ändrad: 04 februari 2007, 22:44:35 av R407 »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Trasig elberedare
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2007, 22:54:47 »
Själv hade jag då aldrig haft 2 separata beredare om det hade gällt en nyinvestering i värmekälla för varmvatten.

Det är ju inga problem att förvärma med sol och köra elpatron i samma beredare, det gäller ju bara att elpatronen sitter högt upp i tanken.

Hej
lek med tanken att du lyckas helt super med din siktning du har 500 liter tank
dom översta 100 litrarna håller 65 grader mitt i tanken har du 40 grader å i botten 25 grader ..

Hur mycket enegi har du i tanken ???

Räcker det till att hela familjen duchar,dom 65 graderna i topp lär du ha kylt av då du duchar
även om du har genomströmnings beredare ...ungarna fÃ¥r ducha i ljummet vatten Ã¥ frugan fÃ¥r ta en raggar duch eller va skitig  a:gl

nää nu ka jag sluta gnälla hoppas det funkar bra för er .. Ã¥ visst det är inte svärt att fÃ¥ tanken till att skikta  sig min gör det helt super nu  har 60 i topp Ã¥ 30 i botten
så visst går det



Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trasig elberedare
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2007, 23:09:42 »
Har jag 65 grader i topp, räcker det till en väldigt stor familj att duscha i. Men allt är förstÃ¥s relativt...., ett par tonÃ¥rstjejer lär förstÃ¥s kunna sänka vilken vv-produktion som helst  ;D ;D

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trasig elberedare
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2007, 23:12:14 »
En kompis till mig satte tidur pÃ¥ varmvattnet, max 15 min i duschen, sen blev det bara kallt vatten  ;D Just för att hans tonÃ¥rsdöttrar, inte skulle duscha bort hela avlöningen  ;D

mvh humlan.
« Senast ändrad: 05 februari 2007, 09:28:49 av humlan57 »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Trasig elberedare
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2007, 00:17:00 »
hej
då frugan min duchar så droppar tempen i min tank ca 10-15 grader från 65 ner mot 50
ska sen ungarna bada så e det inte kvar många droppar varmt vatten...

tro mig jag har testat..
det är en grymt stor skillnad om jag kör 60 eller 70 grader i tanken,på 70 tar vattnet nästan alldrig slut å dom här testen e gjorda före jag flyttade elpatronen till mitten på tanken
då den satt i botten hadde jag 65 uppe å 60 i botten

nu har jag 65 i topp å 30 i botten...jag tror inte vattnet kommer att räcka till nu å tanken står på 65 iomed att det e i princip bara 110 beredare + 100 liter i topp som håller 65 grader
resten är halvkallt vatten;D
men men jag får se hur det går ...
det blir liks en 60-80 liters vägghängd elberedare i mitt  hus till hösten om jag fÃ¥r som jag vill
det räcker att frugan får ducha kallt 2x så e affären i mål ... :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!