Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OFFICIELL TRÃ…D: Riktigt billiga luftvärmepumpar !  (läst 54761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
Ser att det är många (jag själv inräknad) som tittar på en "fulpump" för att sätta i garage, uthus/friggebod eller liknande.
Halva Blocket är översållat med diverse obskyra pumpar med okända/påhitta/överklistrade namnlappar. Prislappen lockar mycket men hur är det med funktionen?

Efter att ha tagit del av Norrkungen och Jockemedmössans bravader med Chunlanpumpen stiger ju intresset.
Harken talar sig varm för pumpen från po*o för 2295:-.

Så jag skulle vilja att de som har erfarenhet eller frågor fyller på med info i den här tråden.

Vad kollektivet vet idag är att iaf 1 Chunlan funkar i låga temperaturer, de flesta Nordic Air skall man hålla sig borta ifrån (finns det några modeller som faktiskt funkar, som man kan komma över snorbilligt?)

Är Galanz en "badgeengineerad" NA ?

Så fyll på nu, vilka pumpar funkar, vilka är riktiga bottennapp och vilka skall man hålla sig borta från av andra anledingar ?

//Peter

« Senast ändrad: 20 februari 2007, 06:20:48 av Rickard »
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2007, 10:58:40 »
hej
Bra initsiiativ...som jag förstått så finns det ett oerhört intrese för billiga pumpar å utbudet e stort,precis som du skriver...om ni visste hur många PM jag fått =)

Jag tror ochså att det finns en stor marknad,tex sommarstuge ägare,folk som vill ha en enkel
å hyfsat billig uppvärmning av föråd,biutrymmen,garage mm mm

Fördelarna med att ha en pump som värmekälla e ju oerhört många...

Bra värme ner mot ca 15-20 grader minus
pumpen går helt på automatik,det går att stänga av pumpen då den inte nyttjas utan att den fryser sönder
Dom värmer billigt,och hyfsat snabbt,det gÃ¥r att fjärrstyra dom pÃ¥ telefon eller med  mobil...

om vi hjälps åt så bör vi kunna reda ut vilka grejer som funkar å inte funkar,då bli risken betydligt mindre om man får för sig att handla fulpump...



Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2007, 11:44:04 »
Jag köpte en Fonko till min 75kvm stora verkstad.
Var tydligen tillverkad av ett av dom större, men hopsatt av någon med lägre lön.
ON/OFF med 410 gas.
Vi har ju fortfarande över 10 ºC här nere så jag har inte sparkat igång den för säsongen.
Sitter en CO-mätare på den med så den kommer loggas.

Kostar som grisen. Köpt på www.vancos.se
Dags att uppdatera här.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2007, 12:05:22 »
Ang GALANZ så har jag aldrig satt mig in i ursprunget, får skrämmselhicka när jag hör att det är en N.A. men till fakta. har ett gammalt brygghus som jag fick för mig att "mysa" till lite.=allt nytt, hade varit enklare o slå skopan i skiten o bygga nytt. men nu står det där.ca 25 kvm+loft.toppisolerat i olika skikt utan köldbryggor mm. i samma veva fick jag en Galanz som betalning för montering av ett par dito.In med skiten i brygghuset. min går på andra vintern nu. det enda problem jag hade med min(samt en av de andra monterade)var att tempgivaren för rumstemp låg så nära en böj i innedelen att den stoppade innan fläkten ens hoppat igång i innedelen. :loss med kåpan, och visst den låg imot en rörböj.åtgärdat och nu funkar dessa.
en av dessa hade en lös kontakt på kretskortet till kommunikationskabeln vilket gorde att fyrvägaren inte drog(fick larm på givarfel). om den var lös från fabrik eller om ägaren var våldsam när han drog ut kabeln genom väggen vet jag ej.
i övrigt har samtliga GALANZ jag satt upp fungerat klanderfritt. tror det är 4st som är inne på andra säsongen och lika många till på första säsongen.
mvh.ACE
« Senast ändrad: 16 januari 2007, 12:08:32 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2007, 13:15:31 »
Fujiaire kostar 2200 plus moms. Jag vet inte om jag talat mig varm för den, hittills verkar allt dock över förväntan. Jag kände att jag måste testa, den kostar ju bara som en vattenradiator extra. "Lurade" på en kompis 3 st som han kör nu. Min skall i princip bara vara AC, så den kommer jag nog aldrig att testa avfrostningen på.

Tror dock fortfarande att det är den billigaste på marknaden nu, nåpgon som vet?

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2007, 14:13:27 »
Pamexa/Polo verkar ju onekligen vara en intressant produkt.

Värmekabeln är kopplad till avfrostningen så att den körs på full effekt enbart när pumpen avfrostar!

Det vill jag också ha på min pump...........
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2007, 20:39:13 »
Kjøpte 2 stk Yueto KFR-50 GW (18000 btu) for kr 4000,- tilsammen (2000 kr stk).
http://www.china-yuetu.com/ Har ikke pakket dem ut ennÃ¥. vet ikke om det er R22 R407 eller R410 ennÃ¥ (ikke utpakket). Den ene solgte jeg videre til arbeidskollega. Den andre fÃ¥r vel et liv i garasjen eller blir reservepumpe (luft/vann).   
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2007, 20:43:40 »
Pamexa/Polo verkar ju onekligen vara en intressant produkt.

Värmekabeln är kopplad till avfrostningen så att den körs på full effekt enbart när pumpen avfrostar!

Det vill jag också ha på min pump...........


Jätteintressant pump, bara att hoppas inte H16 dyker upp på dessa också då den bygger på en E12:a. Enda problemet jag hört om är " lite kabelglapp" i inneenheten.


mvh Kgust

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2007, 23:37:36 »
Var hos en kund som satt en Fujiaire själv. 3 kompisar med han köpte också ALLA har fått en is bit på väggen vid +5 ºC
Så jag satte in en riktig VP istället åt han.

På leverantörens sida står det nu mera ENDAST AC

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2007, 00:48:06 »
Kolla min Fujiairetråd. Kollat pumpen i kväll minus 4 och snöväder, allt funkar perfekt!

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2007, 09:00:38 »
Kolla min Fujiairetråd. Kollat pumpen i kväll minus 4 och snöväder, allt funkar perfekt!

Jo jag har läst den och är förvånad. Jag vet bara vad kund sagt till mig.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2007, 14:56:34 »
Leif hos Polo säger att de inte vet vad som händer. Några kring Sundsvall har krånglat och ingen från Polo har sett dem, de har tydligen givit support/skickat delar(?) men inte fått ordning på det. Jag kan möjligen tänka mig att det kan vara installationsberoende, nära mark, snörök eller liknade.

Den jag kollat sitter 3 m upp på en fasad och är vänd mot ett slutet torg, med hyfsat vindskydd ca 300 m från havet.

De andra två har körts under dagen, fortfarande minusgrader, utan problem. De sitter också högt.

Killen är jättenöjd och nöjd med värmen. Sen kan man undra vad det blir för COP när det börjar bli kallt...

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2007, 21:26:08 »
Tjosan
Har kastat in en Polo DC Inverter i garaget.
- 17 ute och + 13 i garaget. Inga problem med igenisning.

Vid avfrostning så larmar den dock "E3". Ökade börvärdet till 18 grader ett tag
och då uppkom inte "E3" vid avfrostningen.

/Klasse
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 20:52:57 av Rickard »
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2007, 20:51:27 »
Den här trÃ¥den är juh intresant, har ett dubbelgarage pÃ¥ 50m2 som jag skulle vilja värma upp med en billig LVP. Kul att se att andra tänker likadant.  Thumbsup
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2007, 21:34:50 »
Tjosan
Har kastat in en Polo DC Inverter i garaget.
- 17 ute och + 13 i garaget. Inga problem med igenisning.
/Klasse
Vilken då? På http://www.polo-ab.se/varmepumpar_sida1.asp är de enda pumparna med inverter Panasonic. Är det en Panna du slängt upp i garaget?
//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!