Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OFFICIELL TRÃ…D: Riktigt billiga luftvärmepumpar !  (läst 54764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
Ser att det är många (jag själv inräknad) som tittar på en "fulpump" för att sätta i garage, uthus/friggebod eller liknande.
Halva Blocket är översållat med diverse obskyra pumpar med okända/påhitta/överklistrade namnlappar. Prislappen lockar mycket men hur är det med funktionen?

Efter att ha tagit del av Norrkungen och Jockemedmössans bravader med Chunlanpumpen stiger ju intresset.
Harken talar sig varm för pumpen från po*o för 2295:-.

Så jag skulle vilja att de som har erfarenhet eller frågor fyller på med info i den här tråden.

Vad kollektivet vet idag är att iaf 1 Chunlan funkar i låga temperaturer, de flesta Nordic Air skall man hålla sig borta ifrån (finns det några modeller som faktiskt funkar, som man kan komma över snorbilligt?)

Är Galanz en "badgeengineerad" NA ?

Så fyll på nu, vilka pumpar funkar, vilka är riktiga bottennapp och vilka skall man hålla sig borta från av andra anledingar ?

//Peter

« Senast ändrad: 20 februari 2007, 06:20:48 av Rickard »
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2007, 10:58:40 »
hej
Bra initsiiativ...som jag förstått så finns det ett oerhört intrese för billiga pumpar å utbudet e stort,precis som du skriver...om ni visste hur många PM jag fått =)

Jag tror ochså att det finns en stor marknad,tex sommarstuge ägare,folk som vill ha en enkel
å hyfsat billig uppvärmning av föråd,biutrymmen,garage mm mm

Fördelarna med att ha en pump som värmekälla e ju oerhört många...

Bra värme ner mot ca 15-20 grader minus
pumpen går helt på automatik,det går att stänga av pumpen då den inte nyttjas utan att den fryser sönder
Dom värmer billigt,och hyfsat snabbt,det gÃ¥r att fjärrstyra dom pÃ¥ telefon eller med  mobil...

om vi hjälps åt så bör vi kunna reda ut vilka grejer som funkar å inte funkar,då bli risken betydligt mindre om man får för sig att handla fulpump...



Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2007, 11:44:04 »
Jag köpte en Fonko till min 75kvm stora verkstad.
Var tydligen tillverkad av ett av dom större, men hopsatt av någon med lägre lön.
ON/OFF med 410 gas.
Vi har ju fortfarande över 10 ºC här nere så jag har inte sparkat igång den för säsongen.
Sitter en CO-mätare på den med så den kommer loggas.

Kostar som grisen. Köpt på www.vancos.se
Dags att uppdatera här.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2007, 12:05:22 »
Ang GALANZ så har jag aldrig satt mig in i ursprunget, får skrämmselhicka när jag hör att det är en N.A. men till fakta. har ett gammalt brygghus som jag fick för mig att "mysa" till lite.=allt nytt, hade varit enklare o slå skopan i skiten o bygga nytt. men nu står det där.ca 25 kvm+loft.toppisolerat i olika skikt utan köldbryggor mm. i samma veva fick jag en Galanz som betalning för montering av ett par dito.In med skiten i brygghuset. min går på andra vintern nu. det enda problem jag hade med min(samt en av de andra monterade)var att tempgivaren för rumstemp låg så nära en böj i innedelen att den stoppade innan fläkten ens hoppat igång i innedelen. :loss med kåpan, och visst den låg imot en rörböj.åtgärdat och nu funkar dessa.
en av dessa hade en lös kontakt på kretskortet till kommunikationskabeln vilket gorde att fyrvägaren inte drog(fick larm på givarfel). om den var lös från fabrik eller om ägaren var våldsam när han drog ut kabeln genom väggen vet jag ej.
i övrigt har samtliga GALANZ jag satt upp fungerat klanderfritt. tror det är 4st som är inne på andra säsongen och lika många till på första säsongen.
mvh.ACE
« Senast ändrad: 16 januari 2007, 12:08:32 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2007, 13:15:31 »
Fujiaire kostar 2200 plus moms. Jag vet inte om jag talat mig varm för den, hittills verkar allt dock över förväntan. Jag kände att jag måste testa, den kostar ju bara som en vattenradiator extra. "Lurade" på en kompis 3 st som han kör nu. Min skall i princip bara vara AC, så den kommer jag nog aldrig att testa avfrostningen på.

Tror dock fortfarande att det är den billigaste på marknaden nu, nåpgon som vet?

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2007, 14:13:27 »
Pamexa/Polo verkar ju onekligen vara en intressant produkt.

Värmekabeln är kopplad till avfrostningen så att den körs på full effekt enbart när pumpen avfrostar!

Det vill jag också ha på min pump...........
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2007, 20:39:13 »
Kjøpte 2 stk Yueto KFR-50 GW (18000 btu) for kr 4000,- tilsammen (2000 kr stk).
http://www.china-yuetu.com/ Har ikke pakket dem ut ennÃ¥. vet ikke om det er R22 R407 eller R410 ennÃ¥ (ikke utpakket). Den ene solgte jeg videre til arbeidskollega. Den andre fÃ¥r vel et liv i garasjen eller blir reservepumpe (luft/vann).   
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2007, 20:43:40 »
Pamexa/Polo verkar ju onekligen vara en intressant produkt.

Värmekabeln är kopplad till avfrostningen så att den körs på full effekt enbart när pumpen avfrostar!

Det vill jag också ha på min pump...........


Jätteintressant pump, bara att hoppas inte H16 dyker upp på dessa också då den bygger på en E12:a. Enda problemet jag hört om är " lite kabelglapp" i inneenheten.


mvh Kgust

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2007, 23:37:36 »
Var hos en kund som satt en Fujiaire själv. 3 kompisar med han köpte också ALLA har fått en is bit på väggen vid +5 ºC
Så jag satte in en riktig VP istället åt han.

På leverantörens sida står det nu mera ENDAST AC

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2007, 00:48:06 »
Kolla min Fujiairetråd. Kollat pumpen i kväll minus 4 och snöväder, allt funkar perfekt!

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2007, 09:00:38 »
Kolla min Fujiairetråd. Kollat pumpen i kväll minus 4 och snöväder, allt funkar perfekt!

Jo jag har läst den och är förvånad. Jag vet bara vad kund sagt till mig.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2007, 14:56:34 »
Leif hos Polo säger att de inte vet vad som händer. Några kring Sundsvall har krånglat och ingen från Polo har sett dem, de har tydligen givit support/skickat delar(?) men inte fått ordning på det. Jag kan möjligen tänka mig att det kan vara installationsberoende, nära mark, snörök eller liknade.

Den jag kollat sitter 3 m upp på en fasad och är vänd mot ett slutet torg, med hyfsat vindskydd ca 300 m från havet.

De andra två har körts under dagen, fortfarande minusgrader, utan problem. De sitter också högt.

Killen är jättenöjd och nöjd med värmen. Sen kan man undra vad det blir för COP när det börjar bli kallt...

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2007, 21:26:08 »
Tjosan
Har kastat in en Polo DC Inverter i garaget.
- 17 ute och + 13 i garaget. Inga problem med igenisning.

Vid avfrostning så larmar den dock "E3". Ökade börvärdet till 18 grader ett tag
och då uppkom inte "E3" vid avfrostningen.

/Klasse
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 20:52:57 av Rickard »
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2007, 20:51:27 »
Den här trÃ¥den är juh intresant, har ett dubbelgarage pÃ¥ 50m2 som jag skulle vilja värma upp med en billig LVP. Kul att se att andra tänker likadant.  Thumbsup
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2007, 21:34:50 »
Tjosan
Har kastat in en Polo DC Inverter i garaget.
- 17 ute och + 13 i garaget. Inga problem med igenisning.
/Klasse
Vilken då? På http://www.polo-ab.se/varmepumpar_sida1.asp är de enda pumparna med inverter Panasonic. Är det en Panna du slängt upp i garaget?
//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2007, 21:38:46 »
Hej
Skulle va skoj å kolla hur många som kör sina fujare pumpar då det är kallt..å hur många det krånglar för...
Ger mig den på att det ofta är geografiska problem som ställer till det tror inte att det är kölden som e boven utan luftfuktigheten...tex vid kusten eller en stor sjö...
tex där vi bor är luften otroligt torr då det blir kallt,vid tex minus 10 frostar det väldigt lite på pumpen,vid 15 å kallare e det knappt man får frost på lammellerna

säg om det är sÃ¥lt 100 pumpar Ã¥ 5-10 inte frostar av sÃ¥ är ändÃ¥  chansen att fÃ¥ en som funkar rätt stor....
nästan värt Ã¥ chansa  :D

det skulle inte sitt helt fel med en knatte i sovrummet som spolade lite värme på vintern
å kallt på sommaren,skit samma om den bara funkar till 15 minus den spar ju ström ändå till
15 grader...+ att den avlastar ju min e12a rätt rejält ...
Fast .. Skulle kunna ha en till i garaget med =) fast det känns lite överkill å köra 4 st maskiner
på kåken ....rätt som det är så blir huset som en helikopter studs


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2007, 22:17:21 »
Som sagt, en "riktig" värmepump på en gång hade nog varit en bra investering för dig R407.

Men det är ju lite kul att exprimentera också - jag har full förståelse för ditt sätt att jobba, KUL, men kanske inte det mest ekonomiska du hade kunnat göra på lite sikt.

Dina trådar om billigpumpar kommer dock säkert att trigga en hel del köp, och just i garage och liknande där det är svårt att räkna hem en investering i en "dyr" luftvärmepump kan jag tycka att "billigpumparna" har ett stort berättigande, bara vi/ni kan bena ut vilka som funkar bra!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2007, 22:59:14 »
hej
joo visst det kan  bli dyrt att leka =)  men Ã¥ andra sidan har man inte nÃ¥n raggarbil eller pool
sÃ¥ kan det ju va ett intresse  ^-^

fast jag e nöjd  ;)
Ollade i dag efter en mÃ¥nads körning ..i garaget summa totalt som chunlan pumpen dragit för att värma mitt garage i en mÃ¥nad  ca 480kr 

Sänkte min kostnad med ca 450kr i månaden jämfört med månaden innan då jag värmde garaget med el..
Trots att medeltempen från jul å till i dag var ca 5 grader kallare än medeltempen månaden före ....
Skulle tro att med samma temperatur förhållanden så sparar jag ca 600kr i månaden
så jag tror å hoppas på en pay off tid på ca en vinter....

Inte helt fel  a:gl


Som jag ser det så skulle jag köpa fujaren primärt som ac ...för att kyla med på sommaren
den e lätt värd 2200 som ac ...har man tur så funkar den som värme källa med till ca -15 grader...
MEN man ska  nog se värmen som en extra bonus som är trevligt att ha om det funkar...det gÃ¥r nog innte räkna kallt pÃ¥ att den fixar att värma


Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2007, 23:05:25 »
Tjosan
Har kastat in en Polo DC Inverter i garaget.
- 17 ute och + 13 i garaget. Inga problem med igenisning.
/Klasse
Vilken då? På http://www.polo-ab.se/varmepumpar_sida1.asp är de enda pumparna med inverter Panasonic. Är det en Panna du slängt upp i garaget?
//Peter

De sÃ¥lde Polo DC Inverter tidigare. Möjligt att de har slutat med dom. Om de har slutat med dom sÃ¥ hoppas jag att det inte beror pÃ¥ att de var usla  :o

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #19 skrivet: 25 januari 2007, 07:41:24 »
Jag vet inte den officiella orsaken, men när jag var där en gång sa en installatör som hämtade grejor att han tyckte de var usla.

Jag tror att en inverter har så mycket mer elektronik att de är svåra att göra billiga och bra.

Utloggad kellan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #20 skrivet: 06 februari 2007, 21:08:18 »
            T....imports Inverterpump Invest.

Invest pumpen pallade med ner till -37 sen började den avfrosta kontinuerligt och efter några timmar så slog den av och visade kod E5. Ingen aning om vad det betyder men jag startade om den vid -22 och då gick den som vanligt igen. Tur att jag inte är beroende av den, men hittills är jag mycket nöjd med denna kinespump. Verkar gott och väl kunna ta upp kampen med betydligt dyrare märkespumpar. he,he.
Är det föresten någon som vet något mer om dessa pumpar. Vore kul att få reda på vad felkoden betyder t.ex.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #21 skrivet: 08 februari 2007, 16:11:02 »
Litet mer om Fujiaire

En av de tre som är i drift på restaurangen frostar inte av helt, utedelen är vit men displayen säger att den avfrostar i bland. Lösningen tycks vara ett nyare chip som har längre avfrostningsperiod. MEN killen som har restaurangen är nöjd med värmen och vill inte pilla med den. Sannolikt avfrostar den men inte tillräckligt länge, litet vitt blir kvar. Dock är det inga problem, den ger bra värme och isen växer inte till och fläkten går fritt.

Jag tror att Fujiaire kommer att ha ett bättre chip i, i fortsättningen och för oss i södra Sverige är detta nog den mest prisvärda pumpen just nu. Dock 407, varför den bör hålla sig i Götaland.

I restaurangen finns också en Mitsubishi inverter som kostade 17000 kr installerad. Killen gnyr att den blåser bara ljummet och att Fujiaire är mycket bättre!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2007, 17:29:14 »
Litet mer om Fujiaire

En av de tre som är i drift på restaurangen frostar inte av helt, utedelen är vit men displayen säger att den avfrostar i bland. Lösningen tycks vara ett nyare chip som har längre avfrostningsperiod. MEN killen som har restaurangen är nöjd med värmen och vill inte pilla med den. Sannolikt avfrostar den men inte tillräckligt länge, litet vitt blir kvar. Dock är det inga problem, den ger bra värme och isen växer inte till och fläkten går fritt.

Jag tror att Fujiaire kommer att ha ett bättre chip i, i fortsättningen och för oss i södra Sverige är detta nog den mest prisvärda pumpen just nu. Dock 407, varför den bör hålla sig i Götaland.

I restaurangen finns också en Mitsubishi inverter som kostade 17000 kr installerad. Killen gnyr att den blåser bara ljummet och att Fujiaire är mycket bättre!

hej
det sitter inte nån tempgivare till avfrostningen ..
ute pÃ¥ kondensorn  eller kallas det förÃ¥ngare  ;)

har hört att det brukar gå flytta om den så maskinen frostar av längre det är nån temp sensor
dom brukar visst sätta den längre ner på förångaren så maskinen är tvungen att frosta av längre innan den givaren når rätt temp,,,


Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #23 skrivet: 08 februari 2007, 18:16:10 »
Nej, det finns bara två givare, båda i innedelen. En för lufttemp utblås och en ligger an mot medierör.

Enl uppgift skall den avfrosta enbart med timer, fast jag tvivlar på det. Då skulle den avfrosta när det är +15°C ute. Sannolikt startar tempgivaren avfrostningen och sedan styr chippet hur länge det skall pågå.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Den "officiella" tråden för billiga pumpar !
« Svar #24 skrivet: 19 februari 2007, 22:46:18 »
hej
 
NÃ¥n som testat Rustas Pumpar  sÃ¥g att dom sÃ¥lde luft luftare...
hmm vinter kitt Ã¥ allt monterat  myys hadde man en sommar stuga sÃ¥ va valet inte svÃ¥rt
om dom funkar

3700 kw onoff pumpen va billig =)
http://www.rusta.se/product.asp?produkt=AC%2FV%E4rmepump+3%2C7+kW+ON%2FOFF&kategori=V%E4rmepumpar%2FAC+Vitvaror+%26+V%E4rmepumpar&p=42500001


kan det bli en ny "Chunlan pump" Thumbsup
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 22:55:49 av R407 »

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #25 skrivet: 21 februari 2007, 22:27:00 »
Idriftsatte første Yuetu 51 (18000 btu) On/off varmepump idag. Utrolig hvor komplett leveranse som fulgte med disse pumpene. Ferdige rørsett inkl koplinger. Innedel trykksatt. gjennomføringer for vegg, duct-tape. til og med 6 meter sort (bevegelig) kvalitets elkabel. Startet fint opp med god varme.tror den flytter mye luft. 5,5 kW kjøleeffekt. GjenstÃ¥r Ã¥ se om den avfrostar bra. Gillar den enklere konstruksjonen til On/off   
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #26 skrivet: 22 februari 2007, 08:38:22 »
Var köpte du dina Yueto pumpar,vad kostade ev frakt

Utloggad coolguy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #27 skrivet: 24 februari 2007, 16:35:46 »
till R407

du nämner någong temsensor som går att flytta vad sitter den och vart skall den flyttas någonstans i sådant fall - för längre avfrostningar?




Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #28 skrivet: 24 februari 2007, 20:04:52 »
hej ..
det skulle ni få ta med nån som verkligen jobbar med pumpar,men jag har hört att det som styr avfrostningen på vissa pumpar är en givare på förångaren,genom att flytta den lite så kan man ändra tiden den frostar av dvs det tar längre tid innan givaren har fått rätt värme

tror det va neråt man skulle flytta den iomed det blev varmast i mitten på förångaren å kallast på kanterna men jag svär inte på att det är så
det bör finnas folk här som vet detta 100x bättre än jag

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #29 skrivet: 24 februari 2007, 20:16:52 »
Det svåra med att flytta avfrostgivare är att du kan få effekten att den startar avfrosten för tidigt, eller kanske inte alls..... *vinkar*

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #30 skrivet: 27 februari 2007, 19:14:04 »
Jag har nu monterat min egen Fujiaire. Den har fått ett styrkort daterat sent i höstas.

Jag är grymt imponerad av byggkvaliteten. Upptäckte även att innedelen var gasfylld, kväve antar jag - lyxigt.


Pumpen har gått i två timmar, 0-2° ute 85-90% luftfuktighet och blötsnö runt maskinen. Värmde klent isolerad friggebod från +2 till + 20 på en knapp timme, stängde sedan av vid inställda 26°. Avfrostat 2 ggr perfekt!

Jag är supernöjd hittills. Se bara till att du får en med nytt chip, så rekommenderas den starkt.

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #31 skrivet: 27 februari 2007, 19:44:21 »
Vart köper man en sån och vad kostar den?
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #32 skrivet: 27 februari 2007, 20:01:57 »
Jag har nu monterat min egen Fujiaire. Den har fått ett styrkort daterat sent i höstas.

Jag är grymt imponerad av byggkvaliteten. Upptäckte även att innedelen var gasfylld, kväve antar jag - lyxigt.


Pumpen har gått i två timmar, 0-2° ute 85-90% luftfuktighet och blötsnö runt maskinen. Värmde klent isolerad friggebod från +2 till + 20 på en knapp timme, stängde sedan av vid inställda 26°. Avfrostat 2 ggr perfekt!

Jag är supernöjd hittills. Se bara till att du får en med nytt chip, så rekommenderas den starkt.

hej
hur ser man på maskinen vad det sitter för styrkort i den ??
gärna bild om du kan fixa det

falkor
sök pÃ¥ fujare pÃ¥ nätet  eller kolla i trÃ¥den där bör det finnas länk

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #33 skrivet: 27 februari 2007, 20:35:22 »
Det var så här. Kompisen köpte tre, en OK, en sämre avfrostning och en uppförde sig konstigt. Jag fick ett nytt kort att prova på den, men snodde det till min, då inte installerade, pump. Det kortet var stämplat 061017 eller något liknade (kan har varit november också) och det jag tog ur hade ingen datering alls. Moterade in det i den strulande pumpen, vet inte vad som hänt sen. Fick också 2 PROM med korrekt avfrostningstid. Tog det urtagna kortet och lät en kompis löda dit det nya promet. Den skall upp i den som avfrostar dåligt, men den sitter så högt så det behövs ställning. Det görs väl snart.

Monterad sedan min pump idag, den med det daterade kortet. Ville få upp den i dag, då det var frostväder (kring 0 pch hög luftfuktighet). Är alltså mycket nöjd. Dock en 407 on/off-pump. Kostar 2200 plus moms ex rör. Finns hos POLO som annonserar här.

Säg att du vill ha ett uppdaterat kort, jag vet inte om de har sådan koll, men förhoppningsvis.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #34 skrivet: 27 februari 2007, 21:43:09 »

Pumpen har gått i två timmar, 0-2° ute 85-90% luftfuktighet och blötsnö runt maskinen. Värmde klent isolerad friggebod från +2 till + 20 på en knapp timme, stängde sedan av vid inställda 26°. Avfrostat 2 ggr perfekt!

Jag är supernöjd hittills. Se bara till att du får en med nytt chip, så rekommenderas den starkt.

Värmepump för 9,9 M2 , Borde ge en avbetalningstid pÃ¥ ca 30 Ã¥r?  *roflmao*
Kanske lite magstarkt att vara sÃ¥ supernöjd efter 2 timmars drift att man rekommmenderar den starkt  ;)

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #35 skrivet: 27 februari 2007, 21:55:31 »
1) Jag har nu erfarenhet av 4 st, men endast en är min. Avfrostningsproblem var kända och meddelade av säljaren. Vad jag nu anser mig veta är att avfrostningen funkar med senaste mjukvaran. Vidare har jag 6 pumpar till i mina 3 nus och en sådan teknisk utbildning att jag kan bedöma detta. Alltså är jag nöjd och vågar rekommendera pumpen.

2) Friggeboden skall byggas till till 22 kvm i vår (den är 11 idag) och skall få bastu och toa + pentry. Pumpen är egentligen endast till för att vara AC på sommaren, men jag ville kolla avfrostningen. Bla för att kunna informera er andra på detta forum.

3) Avbetalningstiden är helt ointressant eftersom det endast handlar om komort i min gäststuga under sommaren. Just nu bor äldste sonen där med flickvän, men han seglar som charterbefäl på somrarna, så det blir nog en del andra gäster där också. Och 21° är mycket bättre än 28° när man skall sova.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #36 skrivet: 27 februari 2007, 22:40:22 »
hej ..
skoj att det verkar funka ..kommer du att köra pumpen i några dagar ??
så du e säker att det går som det ska

hur mycket jobb va det med å byta kretskortet ?
fixar man det på 30 min e det ju inte nått att bråka om

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #37 skrivet: 27 februari 2007, 23:06:51 »
Den får gå till i morgon förmiddag, sen åker jag hem från landet. Problemet är inte att byta kort, utan att om du får en pump med gamla PROMet måste du ta ut kortet (10 min) och sedan byta PROM, 28 ben extra tätt.

Man får ha bra ljus, en smal lödpenna och använda avlödningsfläta och försiktigt löda loss och sen sätta i den nya. Jag börja se litet sämre på nära håll... så det är litet jobbigt.

Nej, självklart skall man försäkra sig om att POLO bara säljer med de riktiga PROMen, nu när de tycks veta vad felet var. Fast då kanske priset åker upp?

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #38 skrivet: 28 februari 2007, 22:04:30 »
1) Jag har nu erfarenhet av 4 st, men endast en är min. Avfrostningsproblem var kända och meddelade av säljaren. Vad jag nu anser mig veta är att avfrostningen funkar med senaste mjukvaran. Vidare har jag 6 pumpar till i mina 3 nus och en sådan teknisk utbildning att jag kan bedöma detta. Alltså är jag nöjd och vågar rekommendera pumpen.

2) Friggeboden skall byggas till till 22 kvm i vår (den är 11 idag) och skall få bastu och toa + pentry. Pumpen är egentligen endast till för att vara AC på sommaren, men jag ville kolla avfrostningen. Bla för att kunna informera er andra på detta forum.

3) Avbetalningstiden är helt ointressant eftersom det endast handlar om komort i min gäststuga under sommaren. Just nu bor äldste sonen där med flickvän, men han seglar som charterbefäl på somrarna, så det blir nog en del andra gäster där också. Och 21° är mycket bättre än 28° när man skall sova.

Slappna av Harken. Det var inte menat som du tolkade det. Sorry.

mvh
Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #39 skrivet: 28 februari 2007, 22:07:21 »
Ã… du Harken , en Friggebod e bara en friggebod om den är < 10 m2  :,v(  *vinkar*  :)

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #40 skrivet: 01 mars 2007, 06:30:13 »
Jag tror inte du vet hur jag tolkade det. Jag kommenterade exakt vad du skrev. Att jag inte hade underlag alt. kompetens att värdera Fujiairen. Det har jag och jag har förklarat varför. Friggeboden har drabbats av ett mätfel, vilket jag kan rekommendera fler att drabbas av. Nu skall den få en mindre tillbyggnad utan bygglov, enl PBL 1987.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #41 skrivet: 03 mars 2007, 21:49:14 »
Mer om min Fujiaire. Jag har inte gjort klart elen ännu, skall ju bygga till. Just nu drivs den av förlängningssladd genom ett fönster. Jag lämnar den alltså inte på om jag åker. När jag åkte på morgonen sist var det blötsnö och en del frost på. Kunde inte vänta och kolla avfrostning. Har en hypotes att on/off pumpar som fått upp värmen i huset slår av och på så att de kommer ur takt med avfrostningscykeln. De bör kanske ställas på max vid frost ute och då bör avfrostningen funka.

Pumpen värmde dock bra, med 40° ut och 23 i rummet.

Har nu kört litet igen och sett den avfrosta 2 ggr samt att den avfrostat dess emellan. Under avfrostningen står det dF prydligt i displayen och den pågår 8-9 minuter. Redan efter 3 minuter var den ren. Stängde av utefläkten och körde innefläkten på min. Reverseringarna hördes dock ganska ljudligt. Bottenplattan varm av kabeln och det "pissade" rejält ur hålet.

Jag känner mig allt mer nöjd med pumpen. Fantastisk kapacitet. Hur bra avfrostningen är vid extrem väderlek och när pumpen slår av vid uppnådd temp är dock inte helt utrett.

Ã…terkommer.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #42 skrivet: 05 mars 2007, 09:18:11 »
Litet mer om avfrostning av Fujiaire

Jag har vid 2 tillfällen fått litet frost på utedelen, maskinen har givit god värme men litet frost finns kvar.

Jag troro att det går till så här:

Maskinen är on/off och så länge den går kontinuerligt (stort uppvärmingsbehov, stor lokal, inställd på kontinuerlig gång) avfrostar den perfekt. Avfrostningen startas av en anliggningsgivare på medierör i INNEDEL. Cykellängden styrs av PROM och tycks vara 9 min. Eventuellt (troligen) finns en tid mellan avfrostningar ca 60 minuter.

Jag tror att givaren reagerar på temperaturförändring (derivata) och inte på absolut temp.

När maskinen stänger av för att inställd temp har uppnåtts och återstartar finns det kanske en del frost på den. Den går en stund och stänger av osv. Frosten bygger på.

När man sedan ställer den på kont. drift frostar den ärndå inte av för givaren känner inte tillräcklig derivata, eftersom den startade på en ganska låg temp på grund av frost. Nu är man inne i i en ond cirkel.

FRÃ…GA

Hur gör andra on/off? Har de givare i utedelen? mm?

TEORI

Denna typ av maskin gör sig bäst vid kontinuerlig drift när frostrisk föreligger. Den kan t.ex. sitta i en stor hall och kämpa på. Att sätta den i 10 kvm friggebod är inte optimalt. Dock ger den bra värme i en så liten miljö även med litet frost.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #43 skrivet: 05 mars 2007, 09:28:28 »
Tänkte bara passa in att Chunlan 50gw verkar ha liknade lösning då det enl specifikationen sitter givare på kylröret i innerdelen, och Northenking har visst liknande problem i ett garage med låg temperatur, kolla på Chunlansidorna. Har själv gått igenom hela utedelen på Chunlan och det finns inte en tillstymmelse till sensor/tempgivare där heller.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #44 skrivet: 05 mars 2007, 10:30:04 »
Det verkar som dessa maskiner skall gÃ¥  i stora lokaler och för fullt. Den som funkar bäst i restaurangen är den som sitter vid entren i bottenvÃ¥ning och gÃ¥r för fullt. De tvÃ¥ i festvÃ¥ning som inte används och endast underhÃ¥llsvärms frostar litet sämre.

Kingen borde prova detta: Frosta av med ac eller varmt vatten. Starta och ställ på max temp/kontinuerlig drift. Kanske blir det bätter då?

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Det verkar som dessa maskiner skall gÃ¥  i stora lokaler och för fullt. Den som funkar bäst i restaurangen är den som sitter vid entren i bottenvÃ¥ning och gÃ¥r för fullt. De tvÃ¥ i festvÃ¥ning som inte används och endast underhÃ¥llsvärms frostar litet sämre.

Kingen borde prova detta: Frosta av med ac eller varmt vatten. Starta och ställ på max temp/kontinuerlig drift. Kanske blir det bätter då?


Det är i farsans garage Chunlan sitter. Han brukar frosta den manuellt ca 1ggr/dag med varmt vatten. Den är inställd pÃ¥ 15 grader men det är bara när det är typ -7 grader eller varmare som den orkar fÃ¥ upp 15 grader i garaget sÃ¥ den börjar gÃ¥ on/off och när det blir sÃ¥ pass varmt inne i garaget sÃ¥ börjar även avfrostningen att funka. Men om det gick att fÃ¥ den till att avfrosta ca 1-2 minuter längre varje gÃ¥ng sÃ¥ skulle nog avfrostningen funka ändÃ¥ det bara är 10 grader inne i garaget.  Hoppas nÃ¥gon kan komma pÃ¥ ett enkelt sätt att lura den att avfrosta lite längre.... :)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #46 skrivet: 05 mars 2007, 13:28:23 »
Då kanske ni är inne på hypotesen om man ev ska lura givaren på kylröret med ett annat värde, så att den tror att det är varmare (typ seriekoppla med en resistor på x antal ohm eller sätta på en 1 k ohms vridmotstånd så att man ev kan se vad som händer). Men innan man gör detta bör man nog öppna upp innerdelen på chunlan och se hur elektroniken ser ut, om det nu finns ett prom eller bara är simpel elektronik inuti. 2:a versionen vore väl annars att sätta en extern givare någonstans mitt på förångarelementet och koppla till elektroniken på innerdelen.
« Senast ändrad: 05 mars 2007, 13:32:04 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Det kanske skulle funka med att flytta givaren som sitter på kylröret??

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #48 skrivet: 05 mars 2007, 14:25:46 »
Jag tror inte det spelar roll. Jag provade att sätta en bit papper imellan och körde även utan front och tog bort den en KORT stund.

Jag tror inte den reagerar på absolutvärden, utan på förändring (derivata). Jag her en CTC L/V och där kan man läsa av medietemp. Den kan variera kraftigt, mellan knappt 70 till 110, beroende på utetemp och belastning.

Alltså måste logicen i Fuji/Chunlan mfl vara att reagera när tempen skunker med visst värde eller hastighet. Om den då störs av av/på och kanske har 60min timer också, blir det krångligt.

Om du skärmar av innedelen så det blir lokalt varmare (>16) vad händer då?

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Jadu det verkar som det kanske vore enklast om man kunde få tag på ett annat styrkort..... får nog kanske bombardera Chunlan med mail....


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
det jobbiga är att det är samma givare som styr hur länge som styr NÄR det skall avfrosta....... *vinkar*

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #51 skrivet: 05 mars 2007, 14:44:02 »
Nej, inte i fallet Fujiaire. Där är det en anliggningsgivare som känner av behovet av avfrostning. Enligt POLO är det PROMet som styr tiden. Jag har uppmätt ca 9 minuter.

Sen tror jag att det finns en 60 min logik också, fast det vet jag inte.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
aha.....då funkar ju inte det.....jag hade monterat dit en datorfläkt på innerdelen som blåser igenom innerdelen kopplat till avfrostningen i ytterdelen alltsås samma som magneten sitter kopplad i, då borde man få tillräckligt med energi även om det är kallare inomhus...... *vinkar*

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
« Senast ändrad: 05 maj 2007, 13:24:11 av humlan57 »

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Marknaden för extrembilliga värmepumpar kommer i år att fullkomligt explodera!

Jag sÃ¥g en grossist lasta av en hel lÃ¥ngtradare med pumpar och det skulle komma en till  :o pÃ¥ min frÃ¥ga om deras utrymme som sÃ¥g lite trÃ¥ngt ut sÃ¥ blev svaret att dom är redan sÃ¥lda och tar bara upp plats under nÃ¥gra dagar. 
Kunderna vet vad dom köper och värme garanteras till +5grader och maskinens huvudsyfte bör vara kylning, men dom säljer som fan!
(samtliga kommer att användas i garage, källare, krypgrunder, uterum, gäststugor mm till uppvärmning) 

Tänk om Nordicair sålt sina så istället för att räkna in ett byte i priset då hade dom nog funnits kvar idag!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #55 skrivet: 06 maj 2007, 20:44:12 »
Marknaden för extrembilliga värmepumpar kommer i år att fullkomligt explodera!

Jag sÃ¥g en grossist lasta av en hel lÃ¥ngtradare med pumpar och det skulle komma en till  :o pÃ¥ min frÃ¥ga om deras utrymme som sÃ¥g lite trÃ¥ngt ut sÃ¥ blev svaret att dom är redan sÃ¥lda och tar bara upp plats under nÃ¥gra dagar. 
Kunderna vet vad dom köper och värme garanteras till +5grader och maskinens huvudsyfte bör vara kylning, men dom säljer som fan!
(samtliga kommer att användas i garage, källare, krypgrunder, uterum, gäststugor mm till uppvärmning) 

Tänk om Nordicair sålt sina så istället för att räkna in ett byte i priset då hade dom nog funnits kvar idag!


Jag håller med dig, men det kommer inte bara pumpar för kyla, utan massor av billiga pumpar fyllda med R410A å av senaste snitt. Det syns tydligt att nåt har hänt i Kina, för nu är det mycket ideér som direkt hämtats från oss här uppe i Norden. Å nya importörer som säljer till verkligt lågpris lär få många VVS handlare att svära ve å förbannelse framåt sommaren/hösten. Sötebröds-dagarna verkar gå mot sitt slut.... Å som inte det var nog, så kommer dom att finnas med "snabbanslutningar" så inga kylmontörer behövs för att installera.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 06 maj 2007, 20:45:57 av humlan57 »

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #56 skrivet: 06 maj 2007, 22:02:54 »
är de billiga pumparna fyllda med gas typ fujiaire/chunlan?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #57 skrivet: 06 maj 2007, 22:31:57 »

Mycke R407 antakelig. Men vad betyder det hvis pumpen er ekstremt billig.
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
är de billiga pumparna fyllda med gas typ fujiaire/chunlan?


De flesta pumparna är förfyllda med gas men behöver vaccumsugas innan igångkörning men det finns även en del pumpar som har quick connection vilket innebär att det ej behöver vaccumsugas.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #59 skrivet: 06 maj 2007, 23:25:52 »

Mycke R407 antakelig. Men vad betyder det hvis pumpen er ekstremt billig.


Nej, många har bytt till R410A bara den senaste tiden, vilket jag skrev i ett tidigare inlägg i den här tråden. Kolla här t.ex: http://gosay.en.alibaba.com/

mvh humlan.
« Senast ändrad: 06 maj 2007, 23:46:00 av humlan57 »

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #60 skrivet: 07 maj 2007, 00:11:26 »
Du kan välja vilken gas Du vill ha där ifrån. Pratade med Energimyndigheten i fredags
om olika gaser, det var på deras test lab där dom provar pumpar han tyckte inte
det var någon större skillnad mellan gaserna 404, 407, 410 eller 417 var nog mer
andra saker som gjorde dom bra eller mindre bra. Det ser man om man läser här på
forumet, det är inte gasen som det är fel på, verkar mer vara fel på installatören.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #61 skrivet: 07 maj 2007, 11:32:39 »
Har roat mig med att hämta in prisuppgifter på "fulpumpar" från Kina, å generellt så ligger dom på ca 25% av utpriset i Sverige med jämförbar pump. T.ex ca 8000 sek för en 7,5kW/380V-3fas L/V-pump å ca en 1000-lapp mer för en 10kW pump. Mindre å enklare pumpar får man för "ingenting"... Men det är förstås en del problem, vissa kräver rätt stora kvantiteter vid köp, men inte alla, å så tillkommer förstås frakt m.m. Fast dom stora kedjorna lär ju köpa in massor framöver, så priser kring 15000 sek för en bra L/V-pump lär säkert dyka upp. Troligen får Vi även se riktigt billiga L/L pumpar på t.ex byggvaruhusen, säkert under 2500 sek.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #62 skrivet: 07 maj 2007, 12:18:49 »
Undrar hur många "Nordic Air" - historier vi har osett...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #63 skrivet: 07 maj 2007, 12:44:10 »
Undrar hur många "Nordic Air" - historier vi har osett...

 ;D ;D Det blir nog en hel del sÃ¥n´t tyvärr. Det brukar ju vara den vanliga gÃ¥ngen, med alla produkter, innan marknaden sanerat sig själv. Vi fÃ¥r hoppas dom "lurade" hittar hit, sÃ¥ att det snabbt gÃ¥r att fÃ¥ stopp pÃ¥ de värsta rötäggen. Annars sÃ¥ ser det ut att finnas mÃ¥nga fina pumpar att köpa in numera, men tyvärr lär väl mÃ¥nga mindre nogräknade importörer, välja billigt skit istället. Bara för att tjäna lite snabba pengar.....

mvh humlan.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #64 skrivet: 07 maj 2007, 16:51:21 »
Troligen får Vi även se riktigt billiga L/L pumpar på t.ex byggvaruhusen, säkert under 2500 sek.

mvh humlan.


Tror inte under 2500:- det är 2000:- utan moms och sen tull och frakt och hamnavgifter,
det är minst 200:- för det sen ska Du köpa den för kanske 1500:- för en billig pump.
Du kan då inte lämna någon garanti för finns inget utrymme för det.
Tror inte det finns någon så dum i Sverige som skulle göra det.
Även om det är billigt i Kina så skänker dom i bort sakerna.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
säg att man får en hyfsad luft luft för runt 10 000 installerat å klart,då är det värt var enda kr

att det som i dag ska kosta 19995 kr e lite för dyrt om man ska ha maskinen i en sommar stuga
men för 10 000 e det vettigare

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #66 skrivet: 07 maj 2007, 17:29:41 »
Troligen får Vi även se riktigt billiga L/L pumpar på t.ex byggvaruhusen, säkert under 2500 sek.

mvh humlan.


Tror inte under 2500:- det är 2000:- utan moms och sen tull och frakt och hamnavgifter,
det är minst 200:- för det sen ska Du köpa den för kanske 1500:- för en billig pump.
Du kan då inte lämna någon garanti för finns inget utrymme för det.
Tror inte det finns någon så dum i Sverige som skulle göra det.
Även om det är billigt i Kina så skänker dom i bort sakerna.

En billig pump kostar några hundralappar, Du köper 10000 st så frakten blir låg. Tot kostnad under 1500 sek = vinst 1000 sek. Tänk på att jag inte avsåg privatpersoner, utan stora kedjor som t.ex Silvan m.fl.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #67 skrivet: 07 maj 2007, 18:05:30 »
Ok, ett litet experiment för att se hur pass mycket Ni eg vet om prissättningen på L/L pumpar i Kina :) Fråga: vad koster 5st av den här skitpumpen, jag vill veta st priset? Altså ett fullt möjligt köp för vilken privatperson som helst att göra tillsammans med andra. Logiskt sett så är detta pris, mycket högre än vad en större kedja kan köpa in den för....

NÃ¥ja här är en bild pÃ¥ skitpumen jag frÃ¥gar om pris pÃ¥..., en riktig skitpump  ;D ::) ;)

mvh humlan.
« Senast ändrad: 07 maj 2007, 19:29:10 av humlan57 »

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #68 skrivet: 07 maj 2007, 18:41:18 »
Ursäkta jag trodde det var luft /vatten. Men frakten på en container är c:a 35.000:- och i den går det in c:a 250 L/V pumpar små upp till 10kW och drygt hälften L/L pumpar.
Så håller med om att L/L pumpar kommer finnas riktigt billiga.
Men frågan är om någon stor kedja vill sälja till det priset med garanti Sc:,h
Men privatimport utan garanti som vilken beg. del som helst kommer nog att finnas att köpa.
L/V utan garanti kommer säkert också att finnas för under 10.000:-
är vad jag tror.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #69 skrivet: 07 maj 2007, 18:47:08 »
Ursäkta jag trodde det var luft /vatten. Men frakten på en container är c:a 35.000:- och i den går det in c:a 250 L/V pumpar små upp till 10kW och drygt hälften L/L pumpar.
Så håller med om att L/L pumpar kommer finnas riktigt billiga.
Men frågan är om någon stor kedja vill sälja till det priset med garanti Sc:,h
Men privatimport utan garanti som vilken beg. del som helst kommer nog att finnas att köpa.
L/V utan garanti kommer säkert också att finnas för under 10.000:-
är vad jag tror.

35000 sek..., 13-15000 sek är det väl för en 20'  Sc:,h Ã…tminstone är det dom siffror jag har. Skitsamma förresten, det är smÃ¥potatis i sammanhanget.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
får jag gissa ?

jag tippar på att en maskin kostar ca 2500-2800 kr st ..inkl frakt skatt å tull hemma i sverge

frakten gissar jag ligger pÃ¥ runt 15 000-20 000  kr för en 40 fotare Ã¥ det rymms mÃ¥nga pumpar i en sÃ¥n ...

problemet e ju att allt ska betalas i förväg ,,,det låter inte farligt att ge 2400kr för em pump men då det är 300 pumpar i lådan e det lite drygare

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Frakten kostade för mig 13000:- för en 20 fotare från kina då jag tog hem ett gäng fyrhjulingar.
Styckpris på Chunlan i kina är gissningsvis mellan 500:- och 800:- kronor beroende på hur många man beställer.
Dom sålde Panasonic PE9DKE i en butik i Hongkong för knappt 100 US dollar och då var det en butik för vanliga konsumenter så Chunlan borde inte kosta så mycket.
Nu kan du avslöja vad Chunlan kostar ;)
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #72 skrivet: 07 maj 2007, 19:28:18 »
hej
får jag gissa ?

jag tippar på att en maskin kostar ca 2500-2800 kr st ..inkl frakt skatt å tull hemma i sverge

frakten gissar jag ligger pÃ¥ runt 15 000-20 000  kr för en 40 fotare Ã¥ det rymms mÃ¥nga pumpar i en sÃ¥n ...

problemet e ju att allt ska betalas i förväg ,,,det låter inte farligt att ge 2400kr för em pump men då det är 300 pumpar i lådan e det lite drygare


Jag har ju skrivit att det gäller vid köp av 5 st pumpar, utan frakt, tull, moms å ev andra utgifter. Dom utläggen går inte mer än att uppskatta, det blir olika då det boror på hur man lyckas med att ta hem dom. Tänk åxå på att den här "skitpumpen" troligen tillhör dom dyrare pumparna från Kina..

mvh hmulan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #73 skrivet: 07 maj 2007, 19:35:44 »
Frakten kostade för mig 13000:- för en 20 fotare från kina då jag tog hem ett gäng fyrhjulingar.
Styckpris på Chunlan i kina är gissningsvis mellan 500:- och 800:- kronor beroende på hur många man beställer.
Dom sålde Panasonic PE9DKE i en butik i Hongkong för knappt 100 US dollar och då var det en butik för vanliga konsumenter så Chunlan borde inte kosta så mycket.
Nu kan du avslöja vad Chunlan kostar ;)
mvh
TS

Bra gissat  Thumbsup Fast Du blir nästan "diskad" dÃ¥ Du varit ner Ã¥ kollat  :) ;) Svaret är iaf 832 sek, vid köp av 5 st, Ã¥ dÃ¥ är det inget pris som förhandlats fram. Ã… billigare finns, sÃ¥ det där är inget direkt bra pris. Tänk dÃ¥ vad en stor butikskedja kan köpa in dom för, som dom sen levererar frÃ¥n ett centrallager inom EU. Säkert inte mer än 5-600 sek/pump  :)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
för 5-800 kr e det då en jävligt fin maskin =)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #75 skrivet: 07 maj 2007, 21:38:15 »
hej
för 5-800 kr e det då en jävligt fin maskin =)


Här ser Du ett ex pÃ¥ vad frakten frÃ¥n Kina till Stockholm kostar. Som Du ser sÃ¥ är det inte alls lika dyrt som mÃ¥nga vill göra gällande  :) D.v.s 216 sek eller 465 sek för 1 m3, är inte riktigt säker pÃ¥ hur den kolumnen ska tolkas. Fan va kul det är att rota i sÃ¥nt här, allra helst när jag fÃ¥tt bevis pÃ¥ att företag använt sig av mig/mina ideér för att hitta vissa saker  :) studs :)

mvh humlan
« Senast ändrad: 07 maj 2007, 21:43:25 av humlan57 »

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #76 skrivet: 07 maj 2007, 21:56:29 »
Låter billigt Sc:,h jag betalade $80.00 förra sommaren för 1m3 och en gång $162.00
men det var dyrt, jag har inte hört någon som betalat $2000.00 för en 40´låter skumt.
Sen kostar det i Sverige att skicka den en hel del.
Vi fär väl köpa nägra pumpar på prov??

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #77 skrivet: 07 maj 2007, 22:00:37 »
De va en jättesnygg Chunlan , blir de så där billiga ? Ja då vore det att ta emot förhandsbeställningar och när man har beställningar så att man får fylld en kontainer så beställ hem då . '
Om man fÃ¥r en sÃ¥n pump till det priset , är det ingen stor förlust eller dÃ¥lig affär om den pajjar efer nÃ¥gra Ã¥r ??  ;D
Finns det uppgifter nÃ¥gonstans vad en vacumpump frÃ¥n china kostar , kanske man fÃ¥r en vacpump skitbilligt , sÃ¥ dÃ¥ kan man installera billigt flera gÃ¥nger Ã¥t sig sjelv ! Dessutom lite reservdelar med  tex: fläktmotorer osv... kanske Ã¥xÃ¥ billigt......   :D :D :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #78 skrivet: 07 maj 2007, 22:14:35 »
Det finns skäl att det inte görs så ofta, riskerna är rätt stora, konsumenköplagarna gör dessutom att du, om du tänkt sälja maskinerna har 3 års reklamtionsrätt mot fabrikationsfel...
FrÃ¥gan är om det lönar sig att gÃ¥ ihop och beställa hem en pall, kanske billigare och framförallt enklare att köpa av nÃ¥gon som redan gör det, och dÃ¥ har du dessutom 3 Ã¥rs garanti!  ;)

Pumpen kostar väl bara 3995 i Sverige om jag inte minns fel.

Låt mig säga så här, om man kan köpa en Panasonic för 800 kr i hongkong, varför köpa nåt obskyrt fabrikat för nån hundring billigare? (Panasonic har andra modeller än E9DKE)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #79 skrivet: 07 maj 2007, 22:21:58 »
Låter billigt Sc:,h jag betalade $80.00 förra sommaren för 1m3 och en gång $162.00
men det var dyrt, jag har inte hört någon som betalat $2000.00 för en 40´låter skumt.
Sen kostar det i Sverige att skicka den en hel del.
Vi fär väl köpa nägra pumpar på prov??

Det där va bara ett ställe jag kollade pÃ¥, Ã¥ hör inte ihop med "skitpumpen" ovan. Ã… dom här tror jag är nÃ¥n typ av sammanslutning av firmor som exporterar tillsammans, sÃ¥ det är kanske därför som priserna är lÃ¥ga... Grabben funderar pÃ¥ att köpa nÃ¥n eller nÃ¥gra gitarrer (Gibson, Fender, Epiphone) Ã¥ för dom var frakten betydligt högre. Men Ã¥ andra sidan sÃ¥ är gitarrer nÃ¥t sÃ¥ ofattbart billiga i Kina, att det nästan är straffbart Ã¥ inte köpa  ;D

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #80 skrivet: 07 maj 2007, 22:32:05 »
Det finns skäl att det inte görs så ofta, riskerna är rätt stora, konsumenköplagarna gör dessutom att du, om du tänkt sälja maskinerna har 3 års reklamtionsrätt mot fabrikationsfel...
FrÃ¥gan är om det lönar sig att gÃ¥ ihop och beställa hem en pall, kanske billigare och framförallt enklare att köpa av nÃ¥gon som redan gör det, och dÃ¥ har du dessutom 3 Ã¥rs garanti!  ;)

Pumpen kostar väl bara 3995 i Sverige om jag inte minns fel.

Låt mig säga så här, om man kan köpa en Panasonic för 800 kr i hongkong, varför köpa nåt obskyrt fabrikat för nån hundring billigare? (Panasonic har andra modeller än E9DKE)

Nää L/L pumpar är inget att ta hem för eget bruk, men L/V, bergvärme, jordvärme pumpar lär säkert löna sig, om man är några stycken. Å självklart ska man försöka använda sig av andra importörer, vilket många redan gör. Lika självklart ska man köpa de produkter som redan är etablerade inom EU, vilket mååånga är. Problemet är bara det, att många TjingTjong produkter har OEM tillverkning, men TjingTjong säljs till ett lägre pris. Vet man bara vilka, så kan TjingTjong vara ett mycket bättre köp.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #81 skrivet: 07 maj 2007, 22:37:16 »
De va en jättesnygg Chunlan , blir de så där billiga ? Ja då vore det att ta emot förhandsbeställningar och när man har beställningar så att man får fylld en kontainer så beställ hem då . '
Om man fÃ¥r en sÃ¥n pump till det priset , är det ingen stor förlust eller dÃ¥lig affär om den pajjar efer nÃ¥gra Ã¥r ??  ;D
Finns det uppgifter nÃ¥gonstans vad en vacumpump frÃ¥n china kostar , kanske man fÃ¥r en vacpump skitbilligt , sÃ¥ dÃ¥ kan man installera billigt flera gÃ¥nger Ã¥t sig sjelv ! Dessutom lite reservdelar med  tex: fläktmotorer osv... kanske Ã¥xÃ¥ billigt......   :D :D :D

Småsaker som verktyg å pumpar kan Du lika gärna köpa från Tyskland, det blir kanske t.o.m billigare. Där säljer man redan så mycket av sånt, importerat från bl.a Kina, men ändå märkesvaror.

mvh humlan.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #82 skrivet: 07 maj 2007, 22:41:21 »
 Dom kanske ska slÃ¥ sig in med billig frakt

 
« Senast ändrad: 07 maj 2007, 23:03:20 av whynot »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #83 skrivet: 07 maj 2007, 22:55:14 »
För er information.

Marknadsföring i inlägg är inte tillåtet, vare sig det gäller svenska eller utländska aktörer.
Jag vill att ni resekterar det, detsamma gäller organisation av samköp för att kringå konsumentlagarna, det är inget jag vill stödja genom att tillåta den diskussionen i forumet.

Att det finns affärsmöjligheter att finna i Kina och andra asiatiska länder är ingen nyhet, det finns tusentals människor som redan jobbar med det i Sverige. (Bara så att ingen tror att Humlan hittat "obanad mark" som bara väntar på att exploateras)

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #84 skrivet: 07 maj 2007, 22:55:54 »
Det här kanske vore något :) Dom kanske ska slå sig in här?

Seeking Business Partners!

In order to expand business and improve service in your country or region, we are seeking and developing business partner or agent in local, so if you are interested in the project, also have strong sales channel in your region, please don't hesitate to contact with us for details. We are sure it will be successful and benefit for both parties.

Exports.cn

Det finns ju snart ett "mini Kina" i Kalmar, som ska vara knutpunkten för hela EU  :) Där kommer (om jag kommer ihÃ¥g rätt) alltid ca 900 olika kinesiska företag att finnas, sÃ¥ att hitta rätt kontakter lär inte bli svÃ¥rt i framtiden.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #85 skrivet: 07 maj 2007, 22:57:10 »
Och du tror att du kan köpa en värmepump för 800 kr där.  ;D

Tillåt mig tvivla. ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #86 skrivet: 07 maj 2007, 23:09:20 »
För er information.

Marknadsföring i inlägg är inte tillåtet, vare sig det gäller svenska eller utländska aktörer.
Jag vill att ni resekterar det, detsamma gäller organisation av samköp för att kringå konsumentlagarna, det är inget jag vill stödja genom att tillåta den diskussionen i forumet.

Att det finns affärsmöjligheter att finna i Kina och andra asiatiska länder är ingen nyhet, det finns tusentals människor som redan jobbar med det i Sverige. (Bara så att ingen tror att Humlan hittat "obanad mark" som bara väntar på att exploateras)

/Rickard

Det som i sÃ¥ fall är "obanat" är svenskens sätt att handla i allmänhet. Vi har alltid misstrott allt som inte är genuint svenskt, sÃ¥ kan jag bidra till att ändra pÃ¥ det, är det verkligen possitivt. Detsamma gäller för övrigt svenska smÃ¥företagare, som tamme fan hamnar pÃ¥ Tv-nyheterna om dom gÃ¥tt utanför Nordens gränser  :) Undrar hur mÃ¥nga som eg exponerar sig inom EU  Sc:,h Knappt nÃ¥gra skulle jag vilja pÃ¥stÃ¥, dÃ¥ man väldigt sällan ramlar pÃ¥ nÃ¥gra svenska företag när man jagar prudukter. Inbillar mig att man tror det mÃ¥ste vara svenska produkter som ska säljas, nÃ¥t som verkligen är helt fel. T.ex skulle L/L Ã¥ L/V pumpar med dom svenska priserna, stÃ¥ sig jäkligt bra i flera EU-länder, men inte ser jag nÃ¥gra av de företag som finns representerade här ute i Europa. Nja nÃ¥t/nÃ¥gra finns väl, som t.ex IVT, men inte översvämmar dom marknaden precis. Skäms svenska företagare  ;D ;)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #87 skrivet: 07 maj 2007, 23:12:21 »
Och du tror att du kan köpa en värmepump för 800 kr där.  ;D

Tillåt mig tvivla. ;)

Hade inte en tanke Ã¥t det hÃ¥llet, dÃ¥ det ska vara ett ställe att t.ex knyta kontakter, Ã¥ inte ett köpcenter. Där drog Du nog lite förhastade slutsater  :)

mvh humlan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #88 skrivet: 08 maj 2007, 09:50:12 »
Humlan.

Du kan väl vara lite full i fan och kolla vad som gäller för ekonomiska föreningar nuförtiden, när du sitter hemma vid datorn. Ev kan du ju starta upp en sÃ¥n förening, skaffa medlemmar och sen göra gruppinköp per container, finns ju liknande upplägg när vissa firmor tar in vakumrör där dÃ¥ garantierna inte är gällande mot att priset är lägre.  8)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #89 skrivet: 08 maj 2007, 12:48:25 »
Humlan.

Du kan väl vara lite full i fan och kolla vad som gäller för ekonomiska föreningar nuförtiden, när du sitter hemma vid datorn. Ev kan du ju starta upp en sÃ¥n förening, skaffa medlemmar och sen göra gruppinköp per container, finns ju liknande upplägg när vissa firmor tar in vakumrör där dÃ¥ garantierna inte är gällande mot att priset är lägre.  8)

Jo jag har tänkt tanken Ã¥tskilliga ggr, men inser snabbt att jag är totalt fel person att hÃ¥lla i nÃ¥t sÃ¥nt  :'( Jag har uppnÃ¥tt den Ã¥ldern när man förstÃ¥tt att man faktiskt har begränsningar i kunskap  :) Däremot skulle jag kunna tänka mig att mot provision, jobba med att söka upp rätt produkter, etablera kontakter m.m. Jag vet att jag är jäkligt bra pÃ¥ sÃ¥n´t, har tydligen nÃ¥n slags genetisk egenskap  :o som gör att jag lyckas hitta produkter pÃ¥ Internet som de flesta andra gÃ¥r bet pÃ¥  Thumbsup Fan, hade jag bara varit mer kunnig i sprÃ¥k, Ã¥ haft mer kunnande hur man driver import Ã¥ företag sÃ¥ hade jag börjat direkt. Jag tror/vet att jag skulle kunna peka ut flera produkter, som skulle sälja bra i Sverige, sÃ¥ den delen hade varit minsta problemet. Förresten, vad tror Du/Ni om den här? Borde vara perfekt till lÃ¥gtempsystem, Ã¥ priset borde hamna pÃ¥ ca 15000-20000 ut till kund i Sverige, utom för LSQ10RW som bör hamna runt 35000 sek. Pumparna är testade av TNO lab i Holland, Ã¥ är den pump som fÃ¥tt högsta COP, av dom märken dom testat!

mvh humlan.
« Senast ändrad: 08 maj 2007, 12:54:41 av humlan57 »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
joo varför inte starta en förening med gruppköp,man får teckna sig för en produkt å då vi e nog många så beställer vi en låda...
skulle ju funka med det mästa 4-hjulingar,motorcycklar  mm mm

kunde lätt beställa en geroermial heat pump från kina eller en lagom vass 4hjuling/minicross till ungarna

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #91 skrivet: 08 maj 2007, 13:28:00 »
hej
joo varför inte starta en förening med gruppköp,man får teckna sig för en produkt å då vi e nog många så beställer vi en låda...
skulle ju funka med det mästa 4-hjulingar,motorcycklar  mm mm

kunde lätt beställa en geroermial heat pump från kina eller en lagom vass till ungarna

4hjuling/minicross till ungarna  ;D ;D Thumbsup Jojo  ::) ;)

mvh humlan.
« Senast ändrad: 08 maj 2007, 13:31:08 av humlan57 »

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #92 skrivet: 08 maj 2007, 18:24:01 »
Fick pris på frakt idag, en L/V på 8,5 kW skulle kosta 7100:- med tull och moms och FLYGFRAKT
hemma på några dagar om dom kan skicka direkt.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej

joo måste ju ha minicrossen till kiddsen + en 250cc till pappa...


fråga hur stor del av dom 7100kr stod flygfrakten för???

bäst vore att starta en förening på ta 500 kr i förenings avgift per år som gick till ersättning åt snubben som hand höll jobbet å importerade grejerna sen så gjorde man gruppköp på sånt som medlämmarna ville ha
typ minicrossar 4.hjulingar ...värme pumpar mm mm
man betalade i förskott å fick vänta ett tag på sina grejer ...

« Senast ändrad: 08 maj 2007, 19:15:12 av Dr Chun-Lan »

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #94 skrivet: 08 maj 2007, 19:38:14 »
jag skulle hoppa på direkt,jag behöver en hel del prylar till en kinesfyrhjuling.Jag torpederade den nya 110ccarn med släpvagnen i helgen.Har inte tordas säga nåt åt frugan än utan tänkte smygbeställa delarna istället >:D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #95 skrivet: 08 maj 2007, 19:42:15 »
Fick pris på frakt idag, en L/V på 8,5 kW skulle kosta 7100:- med tull och moms och FLYGFRAKT
hemma på några dagar om dom kan skicka direkt.

 Thumbsup ;D Ã… med flygfrakt Ã¥xÃ¥  :o Det kallar jag billigt!

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #96 skrivet: 08 maj 2007, 19:43:16 »
hej

joo måste ju ha minicrossen till kiddsen + en 250cc till pappa...


fråga hur stor del av dom 7100kr stod flygfrakten för???

bäst vore att starta en förening på ta 500 kr i förenings avgift per år som gick till ersättning åt snubben som hand höll jobbet å importerade grejerna sen så gjorde man gruppköp på sånt som medlämmarna ville ha
typ minicrossar 4.hjulingar ...värme pumpar mm mm
man betalade i förskott å fick vänta ett tag på sina grejer ...



Jag hänger pÃ¥  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #97 skrivet: 08 maj 2007, 19:52:14 »
hej

fråga hur stor del av dom 7100kr stod flygfrakten för???


Den kostar $7.20/kg upp till 75 kg så en pump på 55 kg kostar ~2800:- i frakt
det tar ~3 dagar med flyg, DHL

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej ..
joo en stor delav priset e ju frakt  grejen kostar inte mÃ¥nga kr


jag tror det e nått sånt dom här gör
http://www.dirtbikeandquadworld.co.uk/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

om jag inte fattat det helt fel...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #99 skrivet: 08 maj 2007, 20:13:34 »
Om ni tänkt göra allvar av era affärer får ni fortsätta via PM, forumet är ingen handelsplats och jag avser inte att det skall blir det heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
För er information.

Marknadsföring i inlägg är inte tillåtet, vare sig det gäller svenska eller utländska aktörer.
Jag vill att ni resekterar det, detsamma gäller organisation av samköp för att kringå konsumentlagarna, det är inget jag vill stödja genom att tillåta den diskussionen i forumet.

Att det finns affärsmöjligheter att finna i Kina och andra asiatiska länder är ingen nyhet, det finns tusentals människor som redan jobbar med det i Sverige. (Bara så att ingen tror att Humlan hittat "obanad mark" som bara väntar på att exploateras)

/Rickard

Det som i sÃ¥ fall är "obanat" är svenskens sätt att handla i allmänhet. Vi har alltid misstrott allt som inte är genuint svenskt, sÃ¥ kan jag bidra till att ändra pÃ¥ det, är det verkligen possitivt. Detsamma gäller för övrigt svenska smÃ¥företagare, som tamme fan hamnar pÃ¥ Tv-nyheterna om dom gÃ¥tt utanför Nordens gränser  :) Undrar hur mÃ¥nga som eg exponerar sig inom EU  Sc:,h Knappt nÃ¥gra skulle jag vilja pÃ¥stÃ¥, dÃ¥ man väldigt sällan ramlar pÃ¥ nÃ¥gra svenska företag när man jagar prudukter. Inbillar mig att man tror det mÃ¥ste vara svenska produkter som ska säljas, nÃ¥t som verkligen är helt fel. T.ex skulle L/L Ã¥ L/V pumpar med dom svenska priserna, stÃ¥ sig jäkligt bra i flera EU-länder, men inte ser jag nÃ¥gra av de företag som finns representerade här ute i Europa. Nja nÃ¥t/nÃ¥gra finns väl, som t.ex IVT, men inte översvämmar dom marknaden precis. Skäms svenska företagare  ;D ;)

mvh humlan.



Tycker Humlan brukar skriva smarta & meningsfulla inlägg men det var inte ett av dom.............svenska företag är väl ändå kända för sin exportförmåga??eller har jag fel??

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #101 skrivet: 08 maj 2007, 22:38:58 »
Export är väl inte det jag direkt menar, åtminstone tror jag inte Vi menar riktigt samma sak, då jag antar Du menar B2B export, alltså mellan företag, typ tillverkare till säljare. Utan den sorts försäljning som nu ökar otroligt inom EU, d.v.s att företag säljer sina produkter över t.ex eBay, eller som företaget "Conrad" å många dator/elektronik-kedjor gör. På eBay skulle t.ex flera svenska företag kunnat visa upp div produkter, t.ex värmepumpar, som Vi i Sverige faktiskt har låga priser på. Eller som "Conrad" m.fl, bara ha butikerna på flera språk, å ett centralt lager. I Sverige verkar man inte förstått, att medlemskapet i EU innbär att alla medlemsländer, kan handla som vore det ett å samma land. Undantaget vissa typer av produkter, men dom behöver knappast nämnas här. Många ggr har jag t.ex ingen aning om varfrån jag köper sakerna, jag vet bara vart jag ska skicka pengarna å beställningen. Varan skulle i princip komma från "kiosken i hörnet" å den jag handlar med är bara en säljare anställd av det företaget. När Vi nu har fri handel inom EU, så måste Vi använda oss av de möjligheter som ges, annars kommer andra å mer framsynta företagare, att köra över många av våra företag. Å då framför allt dom mindre företagen, som inte har en egen nisch att luta sig mot.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #102 skrivet: 09 maj 2007, 10:45:34 »
Humlan.

Du kan väl vara lite full i fan och kolla vad som gäller för ekonomiska föreningar nuförtiden, när du sitter hemma vid datorn. Ev kan du ju starta upp en sÃ¥n förening, skaffa medlemmar och sen göra gruppinköp per container, finns ju liknande upplägg när vissa firmor tar in vakumrör där dÃ¥ garantierna inte är gällande mot att priset är lägre.  8)

Jo jag har tänkt tanken Ã¥tskilliga ggr, men inser snabbt att jag är totalt fel person att hÃ¥lla i nÃ¥t sÃ¥nt  :'( Jag har uppnÃ¥tt den Ã¥ldern när man förstÃ¥tt att man faktiskt har begränsningar i kunskap  :) Däremot skulle jag kunna tänka mig att mot provision, jobba med att söka upp rätt produkter, etablera kontakter m.m. Jag vet att jag är jäkligt bra pÃ¥ sÃ¥n´t, har tydligen nÃ¥n slags genetisk egenskap  :o som gör att jag lyckas hitta produkter pÃ¥ Internet som de flesta andra gÃ¥r bet pÃ¥  Thumbsup Fan, hade jag bara varit mer kunnig i sprÃ¥k, Ã¥ haft mer kunnande hur man driver import Ã¥ företag sÃ¥ hade jag börjat direkt. Jag tror/vet att jag skulle kunna peka ut flera produkter, som skulle sälja bra i Sverige, sÃ¥ den delen hade varit minsta problemet. Förresten, vad tror Du/Ni om den här? Borde vara perfekt till lÃ¥gtempsystem, Ã¥ priset borde hamna pÃ¥ ca 15000-20000 ut till kund i Sverige, utom för LSQ10RW som bör hamna runt 35000 sek. Pumparna är testade av TNO lab i Holland, Ã¥ är den pump som fÃ¥tt högsta COP, av dom märken dom testat!

mvh humlan.

Här är lite lite kompleterande uppgifter ang COP, det är ett direkt svar från tillverkaren, som jag fått genom en förfrågan.

The COP for 40c is 4.6,for 50 is 4.3,for 60 is 3.7.

COP får väl antas vara mot den temp som anges i skärmdumpen...
Kanske en pump för den svenska marknaden, tycker faktiskt nÃ¥n seriös firma borde se den som ett alternativ, Ã¥ plocka hem den till försäljning  Sc:,h

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #103 skrivet: 09 maj 2007, 14:50:34 »
Men ditt exempel är väl för bergvärme/jordvärme (står brine med R417) ?
Tror mer på L/L och L/V och speciellt på de/den som tar fram en smart kombination som blir av typen luft-luft-vatten. Sen är det väl själva fan att det är så få tillverkare som inte satsar mera på kanalsystem med bra COP, det tror jag också kan få en stor efterfråga.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #104 skrivet: 09 maj 2007, 15:57:51 »
Men ditt exempel är väl för bergvärme/jordvärme (står brine med R417) ?
Tror mer på L/L och L/V och speciellt på de/den som tar fram en smart kombination som blir av typen luft-luft-vatten. Sen är det väl själva fan att det är så få tillverkare som inte satsar mera på kanalsystem med bra COP, det tror jag också kan få en stor efterfråga.

Visst är det det, men den pumpen slår tydligen alla andra på fingrarna inom sitt område, åtminstone där dom hade testats, så varför inte ta in den till Sverige.... Det är kvalitetspumpar med mycket gott rykte, å dom har ett bra sortiment, som skulle passa perfekt i Sverige, alltså för pool, vanliga L/V å den som jag visat här, samt större för flerfamiljshus, större butiker å industrier. Samtliga med mycket bra mätvärden å hög kvalitet. Den här serien är åxå speciellt framtagen att passa här uppe inom EU, å har därför fått bra avfrostnings egenskaper....

mvh humlan.

PS. Det finns L/L/V pumpar. En inne del för värme eller kyla, som en vanlig L/L. Dessutom en del för varmvatten till en tank, där utedelen är gemensam  :) Ã¥ snart har Vi även solfÃ¥ngar för kyla här, dom finns redan i bruk i Kina. Kul att kunna köra vakumrören, Ã¥ fÃ¥ lite kyla när man har överskott av värme i solfÃ¥ngarna  Thumbsup DS

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #105 skrivet: 10 maj 2007, 07:24:00 »
En jordvärmepump med R417 som gas kan aldrig vara någon bra pump,det är en ersättningsgas för R22.På sommaren om man använder den i ett kylaggregat funkar det bra men på vintern i en värmepump så tappar man massor i verkningsgrad,har hört siffror på 25-30%.Jag gissar att en sån pump skulle hamna i sverkers soptunna knUp

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #106 skrivet: 10 maj 2007, 11:00:58 »
En jordvärmepump med R417 som gas kan aldrig vara någon bra pump,det är en ersättningsgas för R22.På sommaren om man använder den i ett kylaggregat funkar det bra men på vintern i en värmepump så tappar man massor i verkningsgrad,har hört siffror på 25-30%.Jag gissar att en sån pump skulle hamna i sverkers soptunna knUp

Eftersom jag inte kan nåt om det där, kan jag bara referera till t.ex sånt här: http://www.etech.ie/index_files/page0003.htm

mvh humlan.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
En jordvärmepump med R417 som gas kan aldrig vara någon bra pump,det är en ersättningsgas för R22.På sommaren om man använder den i ett kylaggregat funkar det bra men på vintern i en värmepump så tappar man massor i verkningsgrad,har hört siffror på 25-30%.Jag gissar att en sån pump skulle hamna i sverkers soptunna knUp

Eftersom jag inte kan nåt om det där, kan jag bara referera till t.ex sånt här: http://www.etech.ie/index_files/page0003.htm

mvh humlan.

Jag fattar inte riktigt! är denna pump med R417A?

Jag har sett otaliga maskiner tappa ca 30% vid konvertering till R417A (Iceon 59) och tycker att köldmediet inte alls hör hemma i värmepumpar överhuvudtaget, enda anledningen att använda detta är när det inte är möjligt att konvertera en maskin till köldmedier blandbara med esterolja tex vid stänksmörjda kompressorer.

I vÃ¥ra maskiner finns ett fabrikat som försvunnit för gott "Funai" dessa fylldes med 417 för att uppfylla lagkraven under en tid, i övrigt sÃ¥ rekomenderas dÃ¥ hellre R404A som alternativ dvs när ett oljebyte till esterolja är möjligt. 

Tester har dock utförts som visar på rak motsats till vad jag beskriver, skillnaden är dock att verkningsgraden sjunker 5-10% men cop stiger markant alltså uteffekten minskar i snitt 5-10% upp till 30% men cop skjuter i höjden beroende på lägre strömförbrukning och även kortare avfrostning (där det är intressant)

Kylmontörer som jag själv och tolins ser det kanske ur fel vinkel i och med konverteringar.

Som jag dÃ¥ tänker sÃ¥ behövs större kompressor (dyrare) och kanske grövre rör, men det blir billigare att driva processen  Sc:,h

Här ett exempel!

http://www.eurocooling.com/articlerhodia.htm
« Senast ändrad: 10 maj 2007, 19:59:12 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #108 skrivet: 10 maj 2007, 19:59:46 »
Om Du Bosse läser vad den här firman skriver om R417a så stämmer det väl, med just det Du säger. Alltså vid konvertering från R22 till R417a sjunker effekten, men strömförbrukningen för kompressorn sjuker lika mycket eller mer, så COP bibehålls iaf. Man ser därmed även en ökad livslängd på gamla R22 maskiner, som nåt man får på köpet. Man menar åxå att det här gäller vid konvertering, å att maskiner speciellt utvecklade för R417a är att föredra framför t.ex R410a. Å jag ser heller inget hinder att tillverka nya maskiner med den uteffekt man vill ha, då det tydligen bara är fördelar med R417a, t.ex med smörjningen. Här är en direktlänk till deras resonemang: http://www.eurocooling.com/articlerhodia.htm

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #109 skrivet: 10 maj 2007, 20:07:32 »
hej
det är väl ungefär som med gasol som gas man tappar lite i effekt men kompressorn
drar motsvarande mindre effekt...dvs matar man bara på mer å större kompressor får man ut den effekten man vill ,,å den tar inte mer kräm än en normal maskin...
dessutom så va det väl ochså så att gasolen jobbar ochså med ganska lågt systemtryck
så kompressorn mår bättre


fast jag tror att det vore lika vettigt med r407 gas iomed en berg eller jordvärme pump knappast drabbas av 407ns nackdelar vid köld dom jobbar ju alldrig i 10-20 minus
utan rör sig i temp runt +5 till +-0
fast fasiken vad effektiv 417 gasen va jämmfört med 407

jaja ficar dom cop värdena som dom skrev kan det inte va ett dåligt system....trots 417 gas
« Senast ändrad: 10 maj 2007, 20:12:28 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Fast i praktiken så går kompressorer sönder på löpande band vid dessa konverteringar, visserligen pga att expansionen inte är den samma som på R22 och att ventilen då inte strypits ned men ändå Sc:,h

Jag står själv fast vid att maskinerna får mycket sämre kräm, men om den nu i verkligheten skulle bli bättre av R417 så skulle jag nog inte satsa pengar på den iden, tänder inte på den av gammal missnöjdhet.

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Gasol är toppen tryck stämmer nästan helt med R22 och inte har jag märkt någon effektskillnad heller! uppför sig nästan helt som R22
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
R-407C ca 7% tapp mot R22 även den, kan tappa mer ändå beroende på växlare, och avfrostningen kan spöka då påisningen inte sker lika på batteriet på luftvärmepumpar.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #113 skrivet: 10 maj 2007, 20:38:11 »
Fast i praktiken så går kompressorer sönder på löpande band vid dessa konverteringar, visserligen pga att expansionen inte är den samma som på R22 och att ventilen då inte strypits ned men ändå Sc:,h

Jag står själv fast vid att maskinerna får mycket sämre kräm, men om den nu i verkligheten skulle bli bättre av R417 så skulle jag nog inte satsa pengar på den iden, tänder inte på den av gammal missnöjdhet.

 

Det som gäller nu för dom, är nykonstruerde maskiner speciellt anpassade för R417a å norra Europa. Det länken visar på, är hur testerna är gjorda, å hur det påverkat gamla maskiner/effekt vid konvertering, å resonemang kring gasen.

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #114 skrivet: 10 maj 2007, 20:39:47 »

Jag står själv fast vid att maskinerna får mycket sämre kräm, men om den nu i verkligheten skulle bli bättre av R417 så skulle jag nog inte satsa pengar på den iden, tänder inte på den av gammal missnöjdhet.

De måste väl va när man konverterat till R417? Det blir väl en helt annan sak när man byggt en maskin för R417 som de verkar gjort.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #115 skrivet: 07 juni 2007, 13:50:16 »
hej
jag håller på att dom ska bygga fler gasol pumpar i alla fall ....som gas funkar den super å enda felet e väl att den brinner >:D

är pumpen ok ska det inte va nått problem att köra gasol i den

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #116 skrivet: 08 juni 2007, 09:22:37 »
gasolpump .vad är det ??....  *roflmao*
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #117 skrivet: 07 september 2007, 19:25:17 »
Kinaprylar behöver inte vara dåligt.

Jag har beställt ett komplett badrum för 20 000:- från Kina.

Bubelkar med cd, radio, värmare, telefonsvarare, vattenfall, undervattensbelysning med ljusterapi, 32 munstycken, fjärrkontrollerat fullt ut och motorn är en Whirlpool!
Tvättställ i riktigt porslin och en designad toa.
Möbel i massiv ek (läs massiv, till och med lådbottnar och bakstycken är i massiv ek)
Blandare och spegel samt anslutningar för avlopp.

Finns att köpa i Sverige för ca 120 0000:- men då får du hämta prylarna själv.
Mina bar fraktbolaget in..........

För min del var det inte så svårt att välja. Garantier???
Njae, inga alls!

Men, för det priset kan man gambla lite.
I värsta fall måste man beställa om någon pryl.

Nu, nästan 1 år senare funkar allt kalasbra :)

Nu tror jag inte att detta är direkt överförbart på värmepumpar då klimat och mjukvara lär skilja sig åt en hel del.

Personligen skulle jag inte köpa en "kinapump"
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #118 skrivet: 07 september 2007, 21:16:02 »
Sanyo er Kinapump , Gonzo  *roflmao* *roflmao*
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #119 skrivet: 07 september 2007, 21:20:29 »
Og Panasonic er Malaysia og Japan men viftemotorene er Kina . Toshiba er Japan men viftemotorene der er Panasonic made in China. Mitsubishi Heavy er Thailand osv. osv. osv . Trolig samme dritten alt sammen . Men vi er da stort sett fornøyd med pumpene vÃ¥re , ikke sant.  tomte:: a:gl
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #120 skrivet: 07 september 2007, 21:24:52 »
Visst är det så, men då har vi märkesleverantörer som garanterar...........

<<<<<vad jag försökte att säga är att KINA INTE innbär dålig kvalitet!
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #121 skrivet: 07 september 2007, 21:30:32 »
Jag vet , jag vet . Så overskriften , måtte bare tøye det litt . God helg.
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #122 skrivet: 07 september 2007, 22:26:10 »
Jag vet , jag vet . Så overskriften , måtte bare tøye det litt . God helg.
 *vinkar* Raptus

God helg  Thumbsup
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #123 skrivet: 07 september 2007, 22:49:21 »
Det avgörande är väl vilket land som tagit fram konstruktionen, inte var tillverkningen skett.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #124 skrivet: 09 september 2007, 14:57:45 »
Nää men om konstruktion och tillverkning är BRA

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #125 skrivet: 24 september 2007, 19:54:11 »
Rustapumparna är prissänkta i veckan med mellan 500 och 2000 beroende på modell.
Under 3000 för 3,7kW Fasetten.
http://www.rusta.se/category.asp?kategori=V%E4rmepumpar/AC%20Vitvaror%20%26%20V%E4rmepumpar&c=289&sc=289
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad makervall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #126 skrivet: 26 september 2007, 20:38:43 »
Det står att de bara fungerar ner till -7 grader. Vad händer sedan? Isar de igen? Bli verkningsgraden 1:1?

NÃ¥gon som har rustapumparna?

/Magnus

Utloggad Phson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #127 skrivet: 28 september 2007, 20:51:46 »
Jem & Fix har en lvp för 3888:-
Någon som vet vad det är för pump?
ANDES DS 1 står det.
Thermia villa 75
Toshiba RAS13
Panasonic L/L
Sharp L/L

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!