Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga med mer än "Karma -10"  (läst 17600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Hur många med mer än "Karma -10"
« skrivet: 30 december 2006, 12:29:30 »
-10, ja nu kan allt bara bli bättre tror jag.
Finns det någon med större uppförsbacke än en lutning på -10??
Kan knappt se toppen just nu...
+2, dis,motljus *vinkar*
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #1 skrivet: 30 december 2006, 12:44:18 »
Sist jag kollade så hade Northkingen -15 eller nå't... blir så om man ställer sig upp och säger sin åsikt väldigt tydligt och väldigt högt...
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #2 skrivet: 30 december 2006, 12:52:50 »
Åvadådå?

Skall man smutskastas bara för att man har en avvikande åssikt?

Hur i jösse namn skall annars diskussioner och utveckling utav sak och åsikter annars kunna föras?

Den som ger ett - bara för att han/hon har en avvikande åsikt än ngn annan, den männinskan är totalt fel ute och har missuppfattat funktionen FULLSTÄNDIGT!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #3 skrivet: 30 december 2006, 13:27:40 »
Japp, det blir tyvärr så pga många människors natur, man minns inte folks välvilja. Dock så minns man en "förorätt". Själv så tror jag inte att jag delade ut ett ända negativt omdömme, däremot så delade jag ut ca 7 eller 8 positiva till dom som jag vet "hjälper till" här på forumet, särskilt dom som så snällt hjälpt mig.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #4 skrivet: 30 december 2006, 13:35:06 »
Hej ..
måste bara få skriva

fy f-n sÃ¥ fjantigt  vad vill rickard uppnÃ¥ med det här ?
nån form av elitklasss eller är det för att vissa ska glänsa på forumet

nää nu jädrar får vi allt räta in oss i leden då det kommer nån super elitklass medläm å morrar då vi vanliga leker här.... ;D

skiter fullständigt i röstningen
dom som hjälpt mig med nått svar eller i nån fråga kommer att få + i kanten...oavsett om dom e tomtar eller dvärgar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #5 skrivet: 30 december 2006, 13:59:59 »
Jockefors och luckyman:
Med de bilder ni har sÃ¥ är jag inte förvÃ¥nad över era minuspoäng, byt till en gullig unge som pricken har.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #6 skrivet: 30 december 2006, 14:15:06 »
Lucky du får ett plus av mig.......... *vinkar*

Utloggad Holger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #7 skrivet: 30 december 2006, 14:48:23 »
Håller ungefär med jockefors. Den diskussion som blir kvar blir väl i stil med "några skrynkliga lidingökärringar som träffas på NK:s konditori". Dvs. alls förstärker varandras olika fördomar.
Vi får välan blåsa riktigt liv i energidiskussionen på:
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3000000000000009&conference=10500000000000156&subcat=146

Bye bye for me
Tvåplans 30-talsvilla i enköpingstrakten. Öppen planlösning. För närvarande oljepanna + elpatron. Planerar lite för pelletspanna nästa år. luft-luft eller luft-vatten ser jag som alternativ. Vill gärna hålla skorstenen i drift men pelletspriserna känns lite höga.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #8 skrivet: 30 december 2006, 14:58:17 »
Om man inte gillar det, så kan man väl bara strunta i det... Svårare än så är det inte.
Jag tycker det är kul med lite nya funktioner för att utveckla forumet... Karma funktionen fungerar på andra forum så det borde fungera även här...

/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #9 skrivet: 30 december 2006, 14:58:43 »
Jockefors och luckyman:
Med de bilder ni har sÃ¥ är jag inte förvÃ¥nad över era minuspoäng, byt till en gullig unge som pricken har.  ;)

Ja, eller ett foto på sig själv som Carl N och jag har..... ;)

Den här karma -grejen tycker jag inte om, varför ska vi kunna trycka ner varandra och kanske kväva åsikter.
Dessutom kan man göra det 1gång/h/user, nej, bort med den.

Rickard kan lyfta upp de "bästa" med en egen färgad stjärnrad, det räcker tycker jag.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #10 skrivet: 30 december 2006, 15:05:12 »
Jockefors och luckyman:
Med de bilder ni har sÃ¥ är jag inte förvÃ¥nad över era minuspoäng, byt till en gullig unge som pricken har.  ;)

Appropå det, varför syns inte andras avatarer, bara min egen?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #11 skrivet: 30 december 2006, 16:55:35 »
Hej ..
måste bara få skriva

fy f-n sÃ¥ fjantigt  vad vill rickard uppnÃ¥ med det här ?
nån form av elitklasss eller är det för att vissa ska glänsa på forumet

nää nu jädrar får vi allt räta in oss i leden då det kommer nån super elitklass medläm å morrar då vi vanliga leker här.... ;D

skiter fullständigt i röstningen
dom som hjälpt mig med nått svar eller i nån fråga kommer att få + i kanten...oavsett om dom e tomtar eller dvärgar


Jag håller med. Är det ett försök att få mindre inlägg. I ett forum får man räkna med bättre/sämre inlägg. Tydliga regler och bra moderatorer är vad som behövs. Inte nån funktion för att betygsätta varandra. Tycker dessutom att man kan se hur illa denna funktion slår redan efter ett par dagar. (ser iof att jag inte kan betygsätta längre så Rikard kanske har insett det).
Vad är målet. Att få ner antalet inlägg i forumen? Jag tror bara att man riskerar att få en dålig stämmning om man sysslar med detta. Mer frihet åt medlemarna med tydliga regler borde medföra en god stämning här.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #12 skrivet: 30 december 2006, 16:56:40 »
Hej ..
måste bara få skriva

fy f-n sÃ¥ fjantigt  vad vill rickard uppnÃ¥ med det här ?
nån form av elitklasss eller är det för att vissa ska glänsa på forumet

nää nu jädrar får vi allt räta in oss i leden då det kommer nån super elitklass medläm å morrar då vi vanliga leker här.... ;D

skiter fullständigt i röstningen
dom som hjälpt mig med nått svar eller i nån fråga kommer att få + i kanten...oavsett om dom e tomtar eller dvärgar


Först och främst, jag håller med om att Karmafunktionen kan vara av "mobbingkaratär" om den inte sköts rätt, det var aldrig min tanke att så skulle ske, och jag har också därför stoppat möjligheterna för ALLA medlemmar att rösta då de/ni inte använde funktionen som jag hade tänkt och hoppats.

Vad vill jag uppnå?

Jag vill att medlemmar med ett gediget kunnande, utförliga och faktabaserade inlägg och allmänt positiv attityd skall kunna premieras och att det också skall framgå för nya medlemmar vilka gamla medlemmar som andra ansett vara värda uppskattning.
Det kan då också användas för att vikta de synpunkter som dessa medlemmar framför i förhållande till andra medlemmars synpunkter.

Elitklass?

Elit finns inom alla områden, i Sverige har vi en mentalitet som gör det mer eller mindre förbjudet att framhålla sig själv eller andra, att detta med karma uppfattas som det gör av vissa medlemmar anser jag vara ett tecken på detta, vad är så farligt med att framhålla de medlemmar som historiskt har visat sig vara kunniga, seriösa och hjälpsamma?
Jantelagen har väl alla hört talas om, du skall inte tro att du är bättre än andra...
Jag har inget alls emot att berömma de som gjort sig förtjänta av det, tyvärr verkar rätt många istället vilja klaga i första hand och jag har ju också därför ändrat reglerna för vilka som kan bedöma inläggen/medlemmarna.
Nu är det bara de med rankingen dignitär inom värmepump som kan ge karma, vi får väl se hur det fungerar.
Funkar det inte så plockar jag bort funktionen.
Som karmafunktionen fungerade medan alla fick rösta så var det helt klart inte som jag ville att det skulle fungera, det blev mobbing av alltihop, jag kommer därför att höja upp alla som jag upptäcker har minuspoäng på noll och så startar vi om på ny kula med endast dignitärer som bedömare.

Passagen debatt

Det står alla fritt att delta i vilka debatter de vill, de som inte känner att de passar här kan ju kanske hitta likasinnade där.
Jag brukar ju faktiskt hänvisa de som inte gillar/accepterar mina regler eller mitt sätt att administrera forumet dit.

Detta med Karma är inget som jag med bestämdhet kommer att ha kvar, det finns ingen prestige i detta för mig, utan jag vill bara göra vad jag kan för att göra forumet så bra som möjligt, att ha regler och funktioner som är fullt ut accepterade av alla är natrligtvis omöjligt, men jag strävar efter att tillmötesgå så många som möjligt.

Jag har allt sedan starten riktat in mig på att bygga upp ett seriöst forum, baserat på kunskap och inte bara inlägg av typen "var kan jag köpa billigaste värmepumpen", jag vill att vi i detta forum skall ha en annan attityd än i de flesta andra forum, inte bara klaga och skälla på olika tillverkare, säljare eller installatörer, utan mer lyfta fram de som gjort ett bra jobb, vettiga långsiktiga alternativ, hjälpa till med intrimmningstips, installationshjälp, dimensioneringråd och mycket mer som är så mycket viktigare än vem som säljer den billigaste värmepumpen i Sverige.

Jag vet att det inte passar alla, men jag tvingar ingen att hålla till här om de inte accepterar mitt sätt att administrera forumet.

Jag är dock mycket tacksam för all input jag får varje gång jag testar nya funktioner i forumet.

« Senast ändrad: 30 december 2006, 16:58:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #13 skrivet: 30 december 2006, 17:01:32 »
MÃ¥let är inte att fÃ¥ färre inlägg, mÃ¥let är att fÃ¥ bättre inlägg, och att kunna visa sin uppskattning för de som agerar seriöst och i forumets anda, eller drar ett ovanligt bra skämt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hur många med mer än "Karma -10"
« Svar #14 skrivet: 30 december 2006, 17:08:57 »
Personligen tycker jag att rubbet språrat ur. Finns det nått sätt att avregistrera sig på forumet. Isf gör jag det i protest.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!